Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500258 Relacions laborals | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L’assignatura Dret Constitucional no requereix d’uns coneixements o requisits previs al tractar-se d’una assignatura de primer curs del Grau de Relacions Laborals, però es recomanable repassar coneixements adquirits al Batxillerat o estudis anteriors relacionats amb les matèries històriques, polítiques, jurídiques o d’actualitat associades a l’àmbit de les Ciències Socials.
Es tracta d’una assignatura de primer curs, primer semestre, per tant, de formació bàsica.
La seva contextualització esdevé a partir de la Constitució Espanyola de 1978 i la seva consideració com a norma jurídica i norma jurídica suprema del nostre ordenament jurídic. La Constitució pot ser estudiada des de diferents disciplines, tals com la Ciència Política, la Filosofia, la Sociologia i la Història. El Dret Constitucional fa un apropament metodològic jurídic que inclou: la Constitució com a norma de normes, les fonts del Dret, les institucions de l’Estat, els drets i llibertats dels ciutadans i l’estructura de l’Estat.
L’assignatura proporciona els coneixements bàsics relatius a la construcció del sistema democràtic des del punt de vista jurídic. Dins d’aquest marc, es tracta de comprendre de forma crítica l’estructura constitucional del sistema polític i de l’ordenament jurídic entorn a tres conceptes bàsics en aquesta assignatura: qui té el poder (la legitimitat del poble), com s’exerceix el poder (la divisió de poders) i per a què s’exerceix el poder (la defensa i la garantia dels drets dels ciutadans).
Per tant, els objectius de l’assignatura són:
a) Proporcionar coneixements bàsics del Dret Constitucional espanyol.
b) Comprendre la gènesi històrica de la Constitució i la seva contribució a la implantació de la democràcia a Espanya.
c) Contextualitzar la Constitució espanyola en el Dret Comparat, en particular el marc europeu.
d) Assolir coneixements teòrics sobre la legitimitat del poder, divisió dels poders, exercici i garantia dels drets dels ciutadans i estructura territorial de l’Estat.
e) Demostrar els coneixements teòrics a través de treballs escrits i presentacions orals.
TEMA 1. L'ESTAT CONSTITUCIONAL
L'Estat: concepte i elements constitutius. La Constitució: concepte i evolució històrica. La Constitució Espanyola de 1978: procediment d'elaboració i característiques generals. Els principis estructurals: L'Estat social democràtic i de Dret.
TEMA 2: LES FONTS DEL DRET (I)
Concepte de font del Dret i estructura de l'Ordenament jurídic. Principis de relació entre normes i principis de relació entre ordenaments. La autonomia dels particulars en la creació de normes.
TEMA 3: LES FONTS DEL DRET (II)
La Constitució com a norma: supremacia i garanties. La llei. Les normes amb rang de llei: el decret-llei i el decret-legislatiu. El reglament. Els Tractats internacionals. El Dret Europeu.
TEMA 4: ELS ÒRGANS CONSTITUCIONALS (I)
Característiques generals del sistema institucional espanyol. La Corona. Les Corts Generals. La presidència i el seu Govern.
TEMA 5: ELS ÒRGANS CONSTITUCIONALS (II)
El Tribunal Constitucional: composició, funcions, procediments i resolucions. El Poder Judicial: funcions i principis constitucionals de l'Administració de Justícia, posició i estatut dels jutges, el Consell General del Poder Judicial. El Ministeri Fiscal.
TEMA 6: L'ESTAT DE LES AUTONOMIES
El model d'Estat autonòmic. Els Estatuts d'Autonomia i la distribució de competències: especial referència a les competències en matèria laboral. Les fonts del dret de les CCAA. El sistema institucional de les CCAA. Les relacions entre Estat-CCAA i entre CCAA: el conflicte de competències.
TEMA 7: ELS DRETS FONAMENTALS
Evolució, caracterització i classificació. Titularitat, destinataris i objecte de protecció. Regulació normativa, exercici i límits. La eficàcia dels drets front els poders públics i els particulars. Els drets i llibertats a l’àmbit laboral.
TEMA 8: LES GARANTIES DELS DRETS FONAMENTALS
El Defensor del Poble i equivalents autonòmics. El recurs d'empara ordinari. El recurs d'empara constitucional. La protecció internacional.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 18,5 | 0,74 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Classes pràctiques | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Discussió i resolució de pràctiques, comentaris de textos, debats i seminaris | 22,5 | 0,9 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi. Redacció de treballs. Lectura de textos. Cerca de documentació i bibliografia. | 65 | 2,6 | 1, 2, 3, 4, 5 |
El procés d'aprenentatge se centra en el treball de l'estudiant, que aprèn treballant individualment i grupal, sent la missió del professorat ajudar en aquesta tasca tot subministrant-li informació i mostrant-li les tècniques i les fonts on es pot aconseguir.
El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'estudiantat es basa en les següents activitats:
1. Activitats dirigides:
1.1. Classes magistrals: on l'estudiantat adquireix mitjançant la transmissió de coneixements del professorat les bases conceptuals de la matèria i fonamenta el marc jurídic normatiu i jurisprudencial.
1.2. Classes de seminari /pràctiques: com a espai d'aprenentatge on l'estudiant assumeixen un rol preferentment actiu per a, juntament amb el professor /professora, analitzar i interpretar preguntes, qüestions o casos prèviament elaborats a fi de desenvolupar i consolidar el contingut essencial explicat en les classes teòriques.
2. Activitats supervisades: Es tracta d'activitats que els estudiants desenvoluparan en aula, amb la supervisió i suport del professor / professora. Es tracta de la solució d'algun supòsit pràctic en aula, elaboració d'algunes fitxes de sentències i / o normativa o bé de la realització d'esquemes o escrits de redacció desenvolupada d'alguns epígrafs de l'assignatura o de lectures complementàries de monografies o articles doctrinals.
3. Activitats autònomes: es tracta d'activitats en les quals l'estudiant s'organitza el temps i esforç de manera autònoma sigui de manera individual o grupal .
3.1 Estudi de l'assignatura.
3.2 Elaboració de documents d'activitats pràctiques: que seran lliurades i analitzades a l'aula. Es tracta de casos pràctics proposats amb antelació suficient pelprofessor/a o bé de l'elaboració de recensions de llibres i lectures o fitxes de jurisprudència, normativa o de pel·lícules.
3.3 Cerca de bibliografia, jurisprudència i materials per a la resolució dels casos pràctics, complementar les qüestions teòriques
3.4. Elaboració de treballs de curs, informes, etc.
La docència de l'assignatura serà presencial.
L'assistència als seminaris / pràctiques, excepte en cas de causa justificada, serà obligatòria per als estudiants.
La metodologia docent i l'avaluació podran experimentar alguna modificació en funció de les circumstàncies i especialment de les restriccions a la presencialitat que estableixin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboració de recensions, crítica de llibres, control de lectures, Fitxes de jurisprudència, legislació o de vídeos o pel·lícules. realitzats de forma individual o grupal | 5% | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Participació activa i de qualitat de les intervencions en els debats i discussions diferent de la realitzada als seminaris /pràctiques | 5% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Prova escrita – Examen Final | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Prova escrita – Examen Parcial | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Realització de pràctiques individuals o en grup: Avaluació continuada | 5% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Realització individual o grupal d´un treball sobre un tema objecte de l'assignatura o relacionat amb ella i la presentació pública | 25% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Les competències d'aquestes matèries podran ser avaluades mitjançant: (1) exàmens; (2) l'elaboració de treballs individuals o grupals la presentació dels quals podrà ser oral o per escrit a criteri del professor; (3) resolució de casos pràctics i (4) participació a classe.
El sistema davaluació tindrà en compte:
El professor de cada grup a l'inici del curs presentarà el programa de l'assignatura previst en aquesta guia, indicant els temes que es tocaran. Així també presentarà el cronograma d'activitats docents i pràctiques, i concretarà el sistema d'avaluació continuada i fixarà el percentatge assignat a cadascuna de les activitats, així com el sistema de reavaluació de lesactivitats suspeses. Aquestes indicacions seran exposades al campus virtual /Moodle.
Un alumne que copiï o intenti copiar un examen final tindrà un 0 a l'examen. Un alumne que presenti una pràctica en què hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la l'alumne suspendrà l'assignatura.
AVALUACIÓ ÚNICA
En el cas d´avaluació única caldrà fer, el dia fixat per l´avaluació, un examen teòric (50% de pes en la nota), un examen pràctic (25% de pes en la nota) i ún treball sobre un tema objecte de l´assignatura i la presentació pública (25% de pes en la nota).
Per la recuperació: s'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada.
----------------
L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable.
BIBLIOGRAFIA I MATERIALS
A) Manuals de referència:
* ÁLVAREZ CONDE, Esteban, Curso de Derecho Constitucional, 2 vols, Tecnos, Madrid.
* ARAGÓN REYES, Manuel (ed.), Temas básicos de Derecho Constitucional, Civitas, Madrid.
* APARICIO PÉREZ, Miguel A. (dir.)- BARCELÓ, Mercè., Manual de Derecho Constitucional, Atelier, Barcelona.
* BALAGUER CALLEJÓN, Francisco (y otros) Derecho Constitucional, 2 vols., Tecnos. Madrid.
* FOSSAS, Enric- PÉREZ FRANCESCH, Joan Lluís, Lliçons de Dret Constitucional, Proa, Barcelona.
* MOLAS, Isidre, Derecho Constitucional, Tecnos. Madrid.
* PÉREZ ROYO, Javier, Curso de Derecho Constitucional, Marcial Pons, Madrid.
B) Textos Legals:
* CARRERAS SERRA, F.- GAVARA, J.C. Leyes políticas, Aranzadi, Pamplona.
* ALBERTÍ, E- GONZALEZ,M. Leyes políticas del Estado, Civitas, Madrid.
C) Comentaris a la Constitució
* CASAS BAAMONDE, M.E.- RODRIGUEZ-PIÑERO, M., Comentarios a la Constitución, Wolkers Kluwer, 2008
* GARRIDO FALLA, F. (dir.) Comentarios a la Constitución. Civitas, Madrid.
* ALZAGA VILLAAMIL, O. Comentarios a la Constitución Española Edersa, Madrid.
Enllaços web:
http://www.der.uva.es/constitucional/verdugo/matriz.htm Materials de Dret Constitucional.
http://www.iustel.com Informació normativa, jurisprudencial i doctrinal.
www.westlaw.es. Base de dades westlaw.
Coneixement de tractament de textos, accès a bases de dades, i navegació per internet
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |