Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500258 Relacions laborals | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap prerequisit per cursar l'assignatura.
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible
És una assignatura de tercer curs que es planteja la iniciació de l'alumnat al món de la recerca dins el camp de coneixement propi del grau de Relacions Laborals. El principal interès de la matèria és introduir l’alumnat amb els conceptes i instrument bàsics que implica tot procés d’investigació aplicada sobre la realitat laboral. Més concretament, l’objectiu central de l’assignatura és que l’alumnat sigui capaç de, en primer lloc, formular un tema per investigar a fi d’obtenir elements d’intervenció dins l’àmbit de les relacions laborals i, en segon lloc, dissenyar i posar en pràctica una estratègia metodològica.
Bloc I. Introducció: La investigació en Ciències Socials
1. La recerca en ciències socials: què és i per què serveix?
2. Les fonts d’informació: tipus d’informació, validesa, localització de fonts documentals i sistematització de la informació.
Bloc II. El procés i disseny d'investigació
3. La formulació de la problemàtica a investigar: què volem veure?
4. El model d’anàlisi: els conceptes claus i les hipòtesis
5. El disseny de la investigació: cap a la contrastació empírica
Bloc III. Tècniques d’obtenció i anàlisi de dades
6. Tècniques d’obtenció de dades: l’entrevista
7. Tècniques d’obtenció de dades: l’ús de documents
8. Tècniques d’obtenció de dades: el grup de discussió
9. Introducció a l’anàlisi de textos: l’anàlisi de continguts
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques i seminaris de seguiment a l'aula | 22 | 0,88 | 1, 7, 4, 8, 3, 6, 10, 11 |
Sessions teòriques | 22 | 0,88 | 4, 8, 3, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories grupals | 6 | 0,24 | 8, 6, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació defensa pública del projecte de recerca | 10 | 0,4 | 4, 10, 11 |
Preparació individual de prova escrita | 15 | 0,6 | 3, 10 |
Treball en grup | 70 | 2,8 | 7, 4, 9, 8, 3, 5, 10, 11 |
Atès el caràcter pràctic de l’assignatura, la metodologia docent i les activitats formatives de l’assignatura el situen en el centre del procés d’ensenyament-aprenentatge, a partir de la combinació de quatre tipus d’estratègies: sessions expositives a l’aula on el professorat explicarà el contingut teòric, pràctiques a l’aula que permetin aplicar els conceptes adquirits, tutories de seguiment i treball autònom. En aquesta guia docent es concreten les diferents activitats, amb el seu pes específic dins de la distribució del temps total que l’estudiant ha de dedicar a l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència, presentació i lliurament pràctiques | 15% | 1 | 0,04 | 1, 7, 9, 3, 2, 6, 10 |
Projecte d'investigació | 50% | 2 | 0,08 | 1, 7, 4, 9, 8, 3, 5, 12, 6, 10, 11 |
Prova escrita | 35% | 2 | 0,08 | 4, 9, 8, 3, 6 |
El treball de l’alumnat durant el curs s’estructurarà a partir de la realització d’un projecte d’investigació en grup. D’aquest projecte d’investigació s’en farà el seguiment i avaluació mitjançant tres lliuraments que es faran progressivament al llarg del curs. Del projecte acabat se’n farà una presentació en públic. El conjunt d’aquestes tasques suposarà el 50% de la nota final. Addicionalment, es realitzarà un examen final escrit que suposarà el 35% de la nota final. El 15% restant de l’avaluació s’assolirà mitjançant l’assistència a les pràctiques, la presentació pública i els lliuraments individuals. Cadascuna d’aquestes parts ha d’assolir un nivell mínim de suficiència. Per poder fer mitjana cal fer totes les activitats corresponents al treball grupal i l'activitat corresponent a l'avaluació individual.
A l'inici de curs es posarà a disposició de l'alumnat un cronograma de l'assignatura on s'indicaran les dates de les activitats avaluables.
I) Avaluació de grup
L’avaluació de grup pretén copsar la capacitat de treballar en equip i de desenvolupar un projecte de recerca en cadascuna de les seves fases. Aquesta avaluació consistirà en la realització d’un treball de recerca que s’avaluarà de forma continuada a partir de tres lliuraments, del seu retorn per part del professorat i de l’assistència de seminaris pràctics vinculats a la seva realització. D’aquest treball de recerca es farà una defensa en públic al final del curs. Representa el 50% de la nota final (40% text escrit i de seguiment; 10% presentació oral). En elmarc d'aquest projecte de recerca, cada membre del grup haurà de desenvolupar una entrevista individual.
No s’acceptaran treballs fora de termini. Es podran reavaluar aquells lliuraments que no s’hagin superat, aplicant-se la penalització especificada per a aquestes actvitats.
II) Avaluació individual
L’avaluació individual es basarà en la realització d’una prova individual escrita que pretén copsar el grau d’assoliment dels coneixements adquirits al llarg de les sessions teòriques i pràctiques. Suposa el 35% de la nota final de l’assignatura.
III) Seminaris pràctics
Al llarg del curs es realitzaran una sèrie de seminaris pràctics enfocats a aplicar els continguts teòrics plantejats a l’assignatura. Alguns d’aquests seminaris es plantegen com a seminaris de suport al treball en grup. Per tant, es tractaran temes relacionats directament amb algunes etapes d’un projecte de recerca o directament relacionats amb recursos i tècniques d’investigació. L’assistència als seminaris no és obligatòria, però sí altament recomanable i avaluable a partir de la realització d’exercicis a l’aula. Suposa el 15% de la nota final.
IV) Suspesos i “no avaluables”
Tant en el treball en grup com en la prova individual, cal un 3 sobre 10 per tal de poder fer mitjana entre les dues avaluacions.
Per a la prova individual escrita es pot accedir a una prova de reavaluació. El format d'aquesta prova es decidirà pel professorat de l'assignatura.
L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable
V) Còpia i/o Plagi
Davant de qualsevol irregularitat d’aquest tipus, l’activitat avaluada es puntuarà amb un 0 (vegi’s Article 116. Punt 10. De la Normativa acadèmica de la UAB: "En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0", disponible a http://www.uab.cat/doc/TR_Normativa_Academica_Plans_Nous).
L'alumnat que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en la que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumnat suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació
VI) Avaluació única
L'avaluació única estarà composta de tres activitats d'avaluació: la realització d'un projecte de recerca, la presentació d'aquest projecte en un curt vídeo i una prova individual escrita. Cal que contacteu amb el professorat per rebre més informació sobrelesactivitats d'avaluació. Per al projecte de recerca es recomana fer almenys dues tutories de seguiment (una al principi del curs i una altra a escollir). Tot seguit, s'hi apunten les activitats d'avaluació.
Títol: Projecte individual de recerca
Pes: 40%
Recuperació: S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.
Títol: Vídeo curt del projecte de recerca
Pes: 15%
Recuperació: S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.
Títol: Prova escrita individual
Pes: 45%
Recuperació: S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.
Bibliografia obligatòria
QUIVY, Raymond; CAMPENHOUDT, Luc Van (2001). Manual de Recerca en Ciències Socials. Barcelona: Herder (també disponible en edició castellana: Manual de investigación en ciencias sociales. México: LIMUSA, 1993.)
VERD, Joan Miquel; LOZARES, Carlos (2016). Introducción a la investigación cualitativa: fases, métodos y técnicas Madrid: Síntesis.
Bibliografia recomanada
BELL, Judith (2002). Cómo hacer tu primer trabajo de investigación. Guía para investigadores en educación y en ciencias sociales. Barcelona: Gedisa. (també disponible en ebook, 2005)
BRAUN, Virginia; CLARKE, Victoria (2006). “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, 3:2, 77-101. http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
CEA D’ANCONA, Mª Ángeles (1996). Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.
COLECTIVO IOÉ (2010) ¿Para qué sirve el grupo de discusión? “Una revisión crítica del uso de técnicas grupales en los estudios sobre migraciones”, Empiria, Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 19, 73-99. https://doi.org/10.5944/empiria.19.2010.2015
CORBETTA, Pergiorgio (2007). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw Hill.
DANE, Francis C. (1997). Mètodes de Recerca. Barcelona: Proa-UOC.
DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. (coords.) (2012). Manual de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.
GARCIA FERRANDO, Manuel; IBAÑEZ, Jesús; ALVIRA, Francisco (2015). El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza.
GILLI, Gian Antonio (1976). Como se investiga. Barcelona: Avance.
GIDDENS, Anthony (2007). “Trabajando en sociología: métodos de investigación” A: Sociología. Madrid: Alianza.
KÖHLER, Holm-Deltev; MARTÍN ARTILES, Antonio (2010). “La metodología de la sociología de las relaciones laborales”. A Manual de Sociología del trabajo y de las relaciones laborales. Madrid: Delta.
RUIZ OLABUÉNAGA, José I.; ARÍSTEGI, Iratxe; MELGOSA, Leire (1998). Cómo elaborar un proyecto de investigación social. Bilbao: Universidad de Deusto.
TAYLOR, Steve J.; BOGDAN, Robert (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos Aires: Paidós.
VALLES, Miguel S. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.
L'assignatura no requereix un programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |