Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500257 Criminologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Nivell moderat de comprensió d'anglès escrit.
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
La llengua tant per a les classes de teoria com seminaris serà el castellà.
Els objectius de l’assignatura són:
Els objectius formatius d’aquesta assignatura correspondran a:
“Utilitzar metodologies d’investigació pròpies de l’àrea per analitzar la informació en un context específic iavaluar els resultats d’aquest treball de manera que l’aplicació d’aquestes metodologies permeti realitzar estudis especialitzats a nivell de màster i doctorat.”
“Transmetre al públic especialitzat i a la societat en general les aportacions per resoldre situacions en l’àrea de drogodependència amb un objectiu de prevenció i d’integració social”.
CLASSES TEòRIQUES
BLOC 1. Bases conceptuals
Droga: definició i conceptes relacionats. Estat actual del consum de d’alcohol i drogues, sota les perspectives d'edat i sexe/gènere (Tema 1)
BLOC 2. Mecanismes explicatius de la drogodependencia
Bases psicosocials en la drogodependència (Tema 2)
Drogodependència: aprenentatge i condicionament (Tema 3)
Bases neurobiològiques del consum de substàncies i la drogodependència (Tema 4)
BLOC 3. Nivells d'actuació
Prevenció, avaluació, diagnòstic, tractament, rehabilitació i reinserció (Tema 5)
BLOC 3. Història, mecanismes de acció i efectes
Alcohol (Tema 7)
Cannabinoïds (Tema 8)
Psicoestimulants (Tema 9)
Opioïds (Tema 10)
Drogues de disseny i anàlisi toxicològic de les drogues d'abús (Tema 12)
BLOC 5. Aspectes criminològics
Relació entre drogues i delinqüència (Tema 6)
Relació entre drogues i conducta agressiva (Tema 11)
SEMINARIS
Els blocs teòrics es complementen amb els següents seminaris:
Seminari 1: Cerca d’articles en bases de dades científiques i indicadors bibliomètrics (ACTIVITAT AVALUABLE)
Seminari 2. Treball de recerca I: Elaboració d’una proposta de recerca
Seminari 3. Cinefórum: Variables biològiques i ambientals de la conducta addictiva (ACTIVITAT AVALUABLE)
Seminari 4. Avaluació en addiccions (ACTIVITAT AVALUABLE)
Seminari 5. Treball de recerca II: Metodologia de la proposta de recerca
Seminari 6. Conferència d'Alcohòlics anònims
Seminari 7. Debat sobre la legalització del cànnabis (ACTIVITAT AVALUABLE)
Seminari 8. Treball de recerca III: Anàlisi de les repercussions i eficàcia de la proposta de recerca
Seminari 9. Conferència sobre drogues i conducta: perspectiva d'una asociació de reducció de danys
Seminari 10. Estratègies d'intervenció en opioïds.
Seminari 11. Treball de recerca IV: Exposició oral de la proposta de recerca (I part)
Seminari 12. Treball de recerca IV: Exposició oral de la proposta de recerca (II part)
El primer dia de classe es facilitarà el cronograma amb les diverses sessions.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris especialitzats (SESP) | 19,5 | 0,78 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Teoria (TE) | 19,5 | 0,78 | 2, 3, 4 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual, preparació de treballs, lectures | 106 | 4,24 | 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10 |
Metodologia docent
Els contiguts de l'assignatura es tracten en classes teòriques que cobreixen els aspectes conceptuals més fonamentals i en seminaris que incideixen en els aspectes més pràctics i on es treballa de forma dinàmica i interactiva.
Dels seminaris, 4 d'ell tindran associada una activitat evaluable grupal que l'alumnat ha de lliurar la setmana següent al seminari. Altres 5 seminaris són sobre una proposta de recerca que han d’elaborar i defensar l'alumnat. Les activitats evaluables grupals dels 4 seminaris seran qualificades com a "apte" i en cas que siguin “no apte” seran retornades perquè es puguin modificar.
Tutories
L'alumnat pot demanar tutories individuals i grupals per qualsevol dels aspectes que configuren el seu aprenentatge.
Puntualitat
Les classes comencen puntualment. L'entrada en classe una vegada aquesta ha començat o la sortida abans de la seva finalització han de ser justificades via campus virtual.
Més informació
Tota la informació referent a l'assignatura es trobarà en Moodle, que és el mitjà de comunicació amb els alumnes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació escrita mitjançant proves objectives | 50% | 2,5 | 0,1 | 2, 3, 4, 7 |
Presentació grupal proposta de recerca | 30% | 1,25 | 0,05 | 1, 10, 11 |
Treballs grupals dels seminaris | 20% 0.5 per seminari | 1,25 | 0,05 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Sistema d'avaluació
L'alumnat ha de seguir el curs (assistència minima del 80% de les classes teòriques i dels seminaris) per poder superar l'assignatura. Les absències només poden justificar-se per raons de malalta o altres de força major i per raons acadèmiques prèviament autoritzades pel professorat. Només si el segueix però no supera les avaluacions parcials, podria recuperar les parts no superades a la prova de recuperació.
Per aprovar l'assignatura, a més de l'assistència mínima del 80% cal obtenir una nota mínima de 5 en cadascuna de les dues parts en què s'estructura el curs (Primera part: bloc 1 i 2 i tema alcohol; Segona part: des de cannabinoïds a bloc 5).
L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable.
Avaluació continuada
Durant el curs hi haurà dues convocatòries d'avaluacions parcials de l'assignatura. Les dates es comunicaran a l’alumnat el primer dia de classe. Aquestes avaluacions, en cas de ser superades, serviran per eliminar matèria de la prova de recuperació. Cada avaluació parcial donarà lloc a una nota independent. Les preguntes seran ítems d'elecció múltiple amb cinc opcions de resposta i només unaopció vàlida.
S’aplicarà una correcció per descomptar els encerts a l'atzar [Puntuació corregida= (encerts -(errors/4))] que serà transformada en una nota que pot variar entre 0 i 10. Després de cada avaluació parcial, l’alumnat disposarà d'un període de 24 hores per enviar, a través del Moodle, comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pel professorat abans de publicar la llista provisional de notes. Amb posterioritat, una vegada publicada la llista, l'alumnat disposarà de 2 dies per a contactar amb l'equip de professorat per a sol·licitar reunió per a revisar l'examen.
Prova de recuperació
L’alumnat que no hagi superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada i quan hagi complert la presencialitat mínima del 80% o l'alumnat que hagi optat per l'avaluació única, es podran presentar a una prova de recuperació. La data es comunicarà el primer dia de classe. La prova constarà de dues parts: a) Primer parcial de teoria i seminaris; i b) Segon parcial de teoria i seminaris. En el cas de l'alumnat amb avaluació continuada només s'haurà d'examinar de la part que no hagi superat en les avaluacions continuades.
Les característiques dels exàmens així com la fórmula per calcular la nota seran les mateixes que les de les avaluacions continuades.
Després de cada examen, l'alumnat disposarà d'un període de 24 hores per a enviar, a través deMoodle, comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pel professorat abans de publicar la llista provisional de notes. Amb posterioritat, una vegada publicada la llista, l'alumnat disposarà de 2 dies per a contactar amb l'equip de professorat per a sol·licitar reunió per a revisar l'examen.
L'alumnat que ja hagi superat tota l'assignatura o una part d'aquesta en les avaluacions continuades i que vulguin presentar-se per millorar nota d'una o més parts, podran fer-ho sempre que ho comuniquin al coordinador de l'assignatura, a través del Moodle, amb una antelació mínima de tres dies. La presentació a un examen per millorar nota no implicarà la renúncia a la nota obtinguda en la prova d'avaluació corresponent.
Normativa anti-còpia i anti-plagi
Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l’alumne suspendrà l’assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació.
Nota final de l'assignatura
L'examen suposarà el 50% de la nota global de l’assignatura. Cadascun dels 4 seminaris amb lliuraments suposarà un 5% de la nota i el treball grupal de la proposta derecerca un 30% de la nota global.
Nota final= (nota mitjana exàmens parcials o examen general de teoria * 0,5) + (nota seminaris * 0,2) + (nota proposta de recerca*0.3). Aquesta fórmulanomés s'aplicarà en el cas que s'hagi aprovat els dos exàmens de l'assignatura o l'examen de l'avaluació única.
A l’alumnat que no hagi assistit a un seminari en el sistema d'avaluació continuada, no se'l computarà la participació en el treball vinculat al seminari corresponent.
Avaluació única
Sistema d’avaluació única
En aquest cas l’alumnat serà avaluat sobre la base d’una prova final, en la que l’alumne ha de demostrar que ha adquirit el conjunt de competències de l’assignatura.
La bibliografia i els enllaços d'interés que s'indiquen a continuació permiten ampliar i obtindre un coneixement més detallat dels continguts tractats a les classes teòriques i els seminaris.
L'asterisc * assenyala els libres més bàsics per al seguiment de l'assignatura.
1. BIBLIOGRAFIA RECOMANADA
Conceptes bàsics en drogodependències
Fernández-Teruel, A. (2008) Farmacología de la conducta: De los psicofármacos a las terapias psicológicas. Bellaterra, Barcelona: Servei de Publicacions de la UAB. (Capítulo 10: “Farmacología de la adicción y las sustancias de abuso”)
*Golstein, A. (1995). Adicción. Ediciones en Neurociencias.
Golstein, A. (2003). Adicción: de la biología a la política de drogas. Ars Mèdica.
Koob, G. F. (2006). Neurobiology of addiction. Elsevier Academic Press.
Lorenzo, P., Ladero, J.M., Leza, J.C., & Lizasoain, I. (2009). Drogodependencias. Farmacología, patología, psicología, legislación. Editorial Médica Panamericana.
Snyder, S. H. (1993). Drogas y Cerebro. Prensa Científica.
Mecanismes explicatius del consum de drogues
Domjan, M. & Burkhard, B. (1994). Principios de aprendizaje y conducta. Debate.
*Graña, J.L.(1994). Conductas adictivas: teoría, evaluación y tratamiento. Debate.
Snyder, S. H. (1993). Drogas y Cerebro. Prensa Científica.
Característiques i efectes de diverses drogues
Golstein, A. (1995). Adicción. Ediciones en Neurociencias.
Feldman, R.S.,Meyer, J.S., & Quenzer, L.F. (1997). Principles of neuropsychopharmacology.Sinauer Associates, Inc.
*Lorenzo, P., Ladero, J.M., Leza, J.C., & Lizasoain, I. (2009). Drogodependencias. Farmacología, patología, psicología, legislación. Editorial Médica Panamericana.
Publicacions del National Institute on Drug Abuse (NIDA) (https://www.drugabuse.gov/es/informacion-sobre-drogas)
Nivells d'actuació: Prevenció, avaluació, diagnostic, tractament, rehabilitació i reinserció
Díaz-Morán, S. & Fernández-Teruel, A. (2013). Integración e interacciones entre los tratamientos farmacológicos y psicológicos de las adicciones: una revisión. Anales de Psicología, 29 (1): 54-65.
Garrido, V. (1993). Técnicas de tratamiento para delincuentes. Centro de Estudios Ramón Areces.
Graña, J.L. (1994). Conductas adictivas: teoría, evaluación y tratamiento. Debate.
Manuals i guies de Socidrogalcohol (http://www.socidrogalcohol.org/manuales-y-guias-clinicas-de-socidrogalcohol.html)
Aspectes criminològics
Bennett, T. & Holloway, K. (2005). Understanding drugs, alcohol and crime. Open University Press.
Carrasco, J.J. & Maza, J.M. (2008). Manual de psiquiatría legal y forense. La Ley-Actualidad, S.A.
Cohen, P. J. (2004). Drugs, addiction, and the law: policy, politics, and public health. Carolina Academic Press.
Fuertes,J.C. & Cabrera, J. (2007). La salud mental en los tribunales. Arán Ediciones.
Garrido, V., Stangeland, P. & Redondo, S. (2023). Principios de criminología (5ena ed.) Editorial Tirant lo Blanch.
2. ENLLAÇOS D'INTERÉS
http://www.aspb.es/quefem/atenciodroga.htm (Agència de Salut Pública. Pla d’acció sobre drogues de Barcelona)
http://www.socidrogalcohol.org/ (Sociedad Científica Española de estudios sobre el alcohol, el alcoholismo y las otras toxicomanías)
http://www.pnsd.msc.es/ (Plan Nacional sobre Drogas)
http://www.who.int/es/ (Organización Mundial de la Salud)
http://www.nida.nih.gov/ (National Institute on Drug Abuse)
http://www.emcdda.europa.eu/ (European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction)
http://www.criminologia.net/ (Sociedad Española de Investigación Criminológica)
http://www.unodc.org/unodc/index.html (United Nations Office on Drugs and Crime)
http://www.irefrea.org/ (Institut Europeo de Estudios en Prevención)
http://www.incb.org/ (International Narcotics Control Board)
No cal cap programari.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |