Logo UAB

Penologia comparada

Codi: 100461 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500257 Criminologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Jose Cid Moline
Correu electrònic:
josep.cid@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És convenient haver cursat l’assignatura de penologia abans de cursar la de penologia comparada. Es necessari disposar d’un nivell d’anglès suficient per entendre textes acadèmics en anglès (nivell mínim exigible B1 i nivell mínim recomanable: B2).

L'assignatura s'adequa als Objectius del Desenvolupament Sostenible (ODS)

L'assignatura s'imparteix en anglès.


Objectius

La assignatura s’integra a la menció d’execució penal i té com a objectiu que l’alumne conegui algunes de les experiències més innovadores de la penologia comparada per tal que en la seva pràctica professional pugui plantejar alternatives de millora quan treballi en el camp de l’execució penal


Competències

  • Aplicar una proposta d'intervenció sobre una persona en execució d'una pena.
  • Demostrar que es coneix la diversitat de polítiques criminals per afrontar la criminalitat i els seus diferents fonaments.
  • Fer la intervenció criminològica sobre la base dels valors de la pacificació, la integració social i la prevenció de nous conflictes.
  • Formular hipòtesis de recerca en l'àmbit criminològic.
  • Identificar la intervenció penal més adequada i efectiva per a cada supòsit concret.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Reflexionar sobre els fonaments de la criminologia (teòrics, empírics i eticopolítics) i plantejar aquesta dimensió en les anàlisis i les propostes.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar de manera precisa l'actuació penal més eficaç a l'acte delictiu.
  2. Aplicar el coneixement científic criminològic en els estudis de la pena.
  3. Aplicar les bases de política criminal adequades en funció del tipus de delinqüència amb què s'estigui treballant.
  4. Fer recerques de penologia amb hipòtesis ben formulades.
  5. Inferir aquelles actuacions criminològiques orientades a prevenir la reincidència delictiva.
  6. Proposar de manera adequada l'acció necessària que cal aplicar en una execució penal.
  7. Redactar un treball acadèmic.
  8. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  9. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  10. Treballar de manera autònoma.
  11. Treballar en equip i en xarxa.

Continguts

A) INTRODUCCIÓ

1) Què és la penologia comparada?

2) Com valorar bones pràctiques penològiques?

3) La política criminal europea

B) ALTERNATIVES A LA PRESÓ

4) Models d'alternatives a la presó en el contex internacional

5) Efectivitat de les alternatives

6) Alternatives per delinqüents d’alt risc

7) Justícia restauradora en el context internacional

C) PRESÓ I REINSERCIÓ

8) Explicació de les taxes diferenciades d’empresonament

9) Les claus de l’empresonament humanitari

10) Investigació sobre desistiment

11) Efectivitat dels programes de reinserció


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris 19,5 0,78 8, 3, 4, 7, 9, 11
classe teòrica 19,5 0,78 1, 3, 2, 4, 5, 6
Tipus: Supervisades      
Presentació oral del treball de curs 4,5 0,18 8, 9
Tutoria (pel seguiment del treball de curs) 0,5 0,02 8, 4, 9
Tipus: Autònomes      
Lectura i elaboració d'escrits sobre textos de penologia comparada 55 2,2 8, 2, 7, 10
Treball en grup 51 2,04 8, 2, 4, 7, 6, 9, 10, 11

Estratègies docents

a) Classes magistrals, en les que el professor exposarà i discutirà amb els alumnes pràctiques innovadores  de la penologia comparada.

b) Debats sobre temes controvertits: els alumnes s'hauran preparat individualment amb la lectura prèvia i la preparació d'una recensió del text (màxim 800 paraules). La classe es dividirà en dos i cada part es prepararà una posició. En la part final de la classe es procedirà al debat que protagonitzaran dos membres de cada grup. Al final un grup tindrà la missió de valorarà el debat i decidir el grup guanyador.

c) Seminaris sobre el treball de curs, en grup els alumnes (màxim: 3 alumnes) hauran d’identificar un problema penològic en el seu país i fer una recerca internacional per buscar bones pràctiques en el context internacional que puguin servir de referència per la millora. En els seminaris els alumnes presentaran els avenços en el seu treball i rebran comentaris d'alumnes i del professor.

d) Seminaris per preparar un informe penològic o per plantejar una opinió experta sobre un procès de rehabilitació

e) Tutories: els alumnes han de rebre un mínim d’una tutoria per part del professor per orientar-los sobre el treball de curs. La tutoria és obligatòria.

Abans del començament de curs els alumnes disposaran d'un cronograma en que s'especificaran les activitats de cada setmana i també disposaran d'unes indicacions concretes relatives a la realització del treball de curs.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència 10% 0 0 8, 1, 3, 2, 4, 7, 6, 9
Participació 20% 0 0 2, 5, 6, 9
Treball de curs 35% 0 0 8, 1, 4, 7, 5, 6, 9, 10, 11
Treball de lectures 35% 0 0 8, 3, 2, 4, 7, 5, 10

Ítems d’avaluació

a) Recensió sobre les lectures (35%). En els escrits sobre les lectures es valorarà la capacitat de síntesi i la capacitat de discussió sobre les idees del text. L’ús de bibliografia addicional és altament valorat. Extensió màxima: 800 paraules.

b) Treball de curs (35%). En el treball de curs es valorarà el plantejament d’un tema controvertit i rellevant, l’aportació de diferents experiències penològiques, l’abast de la bibliografia utilitzada, la solidesa de la proposta realitzada i el fet que el treball compleixi amb els estàndards acadèmics en el terreny formal. El 75% d’aquesta nota s’obtindrà pel treball escrit i el 25% per la presentació oral.

c) Assistència a les classes (10%).

d) Participació (20%). La participació es valorarà fonamentalment en base als debats. Es valorarà la preparació del grup pel debat i la capacitat d'argumentar amb base criminològica la posició defensada.

e) Exercicis a classe. Permet augmentar la nota final fins a 1 punt, sobre 10.

Condicions mínimes per poder superar l'assignatura i per ser avaluat

L’alumne que no assisteixi a un mínim del 80% de les classes no podrà superar el curs. Absències només son justificables per malalta o força major, degudament documentades. Absències per raons acadèmiques han de ser acceptades pel professor. Les classes comencen puntualment. No s’admet l’entrada a classe una vegada aquesta ha començat, ni tampoc sortir abans que finalitzi.

L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínimde 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professorat de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable.

Recuperacions

En el cas de que algun exercici o el treball de curs no arribés als límits mínims exigits (5), el professor donarà una possibilitat de millorar-los. En aquest cas la nota de l'exercici o treball repetit no podrà ser superior a 5.

Plagi

Els treballs han de ser originals. La còpia en un exercici o treball comportaria un 0. La reiteració, el suspens de l'assignatura i la pèrdua del dret a la re-avaluació.  L'ús de la IA per redactar treballs es considera igual que el plagi.

Normativa APA

S'exigeix seguir aquesta normativa en la redacció del treball i els exercicis.

https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references/examples

Sistema d’avaluació única

Consistirà en 3 proves. Es obligatori aprovar les tres parts per separat. En cas de no superar l’examen es tindrà dret a la recuperació.  Tots els exercicis s’han de redactar en anglès.

1ª. 4 preguntes sobre les lectures obligatòries del curs

2ª. Un exercici  pràctic sobre com afrontar, d’acord a les teories del desistiment, un procés de rehabilitació i reinserció

3ª. Un comentari sobre taxes d’empresonament comparatives en dos països


Bibliografia

Manual recomanats

-Cid, J. (2009). La elección del castigo. Suspensión de la pena o probation versus prisión. Bosch.

-Cavadino, M. & Dignan J. (2006). Penal systems. A comparative approach. Sage.

Lectures obligatòries

1. Díez-Ripollés, J. L. (2013). Social inclusion and comparative criminal justice policy. Journal of Scandinavian Studies in Criminology and Crime Prevention, 14(1), 62-78. https://doi.org/10.1080/14043858.2013.773693

2. Cavadino, M. & Dignan, J. (2006). Introducing comparative penology. Penal systems: a comparative approach (pp. 1-39). Sage.

3. Lappi-Seppälä, T. (2012). Criminology, crime and criminal justice in Finland. European Journal of Criminology9(2), 206-222. https://doi.org/10.1177/1477370811424372

4. Cavadino, M. & Dignan, J. (2006). Japan: iron fist in a velvet penal glove.  Penal systems: a comparative approach (pp. 171-196). Sage.

5. Petersilia, Joan (1997). Probation in the United States. Crime and Justice. An Annual Review of Research, 22, 149-200.

6. Dunkel, F. (2017). European penology: the rise and fall of prison population rates in Europe in times of migrant crises and terrorism. European Journal of Criminology, 14(6), 629-653. https://doi.org/10.1177/147737081773396

7. Bottoms A. & Shapland, Joana (2011). Steps towards desistance among male young adult recidivists. A S. Farrall., M. Hough., S. Maruna, & R. Sparks (Eds.), Scape routes. Contemporary perspectives on life after punishment (pp. 42-77). Routledge.

8. Travis J. (2005). But they all come back. Facing the challenges of prisoner reentry (pp. 319-352). The Urban Institute


Programari

No existeix programari específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt