Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500257 Criminologia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
Idioma de les classes de teoria: català.
Idioma dels seminaris:
- Seminaris 11 i 12: català.
- Seminari 13: castellà.
Com a objectius generals, el Grau de Criminologia planteja que un graduat d'aquest grau ha de ser capaç d'utilitzar els mètodes de recerca i les tècniques d'anàlisi criminològica per a analitzar dades i experiències -de conflictes, delinqüència i control- en un determinat context social. El curs ofereix els fonaments i els principals conceptes metodològics de la recerca social i la dinàmica del procés d'investigació, centrant-se en l'aplicació d'aquests conceptes al disseny d'un projecte de recerca criminològica.
1. Introducció general
1.1. Coneixement comú vs coneixement científic.
1.2. Què és ciència? Què és ciència social?
1.3. Tradicions i paradigmes d'investigació social.
2. Fonaments metodològics de la recerca en ciències socials
2.1. Etapes i fases del procés d'investigació.
2.2. La recerca segons els seus objectius.
2.3. Mètodes deductiu i inductiu.
2.4. Mètodes quantitatiu i qualitatiu.
3. Construcció de l'objecte d'estudi
3.1. Formulació de la pregunta inicial.
3.2. Tipus de preguntes.
3.3. Objectius de la recerca.
4. El marc teòric
4.1. Exploració i estat de la qüestió.
4.2. Recerca, selecció i tractament de les fonts pertinents.
4.3. La ruptura epistemològica
4.4. Construcció del marc de referència teòric.
5. El model d’anàlisi
5.1. Hipòtesis i estructuració del model d'anàlisi.
5.2. Conceptualització i operativització.
6. Experimentalitat i camp d'anàlisi
6.1. Dissenys d'experimentalitat.
6.2. Delimitació del camp d'anàlisi.
7. Mostreig estadístic i tècnica de l'enquesta
7.1. Mostreig estadístic.
7.2. Tècnica de l'enquesta.
8. Aspectes ètics de la recerca
8.1. Els criteris deontològics.
8.2. Exemples històrics i textos bàsics.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica | 19,5 | 0,78 | 1, 3, 8 |
Pràctiques (seminari) | 19,5 | 0,78 | 1, 3, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, anàlisi i síntesi de material. Preparació de la prova individual. | 60 | 2,4 | 1, 3, 6 |
Treball en grup: projecte de recerca | 46 | 1,84 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Treball requerit a l'alumnat per a l'aprenentatge dels continguts tractats a l'assignatura i l'assoliment de les competències plantejades es fonamentarà en les següents activitats:
Activitats a l'aula:
Activitats fora d’aula:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i realització de les pràctiques | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 7, 8 |
Examen | 50% | 5 | 0,2 | 1, 3, 6, 8 |
Projecte de recerca, en grup i distribuït en dos lliuraments parcials. | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 |
a) Avaluació continuada:
- Examen teòric-pràctic: 50%
- Projecte de recerca (treball en grup): 40%
- Exercicis pràctics avaluables: 10%
- Condicions per ser avaluat/da, requisits per aprovar l’assignatura i recuperacions:
- Política davant la còpia i el plagi:
- Puntualitat:
b) Avaluació única:
- Examen teòric-pràctic: 60%
- Projecte de recerca (treball individual): 40%
- Condicions per ser avaluat/da, requisits per aprovar l’assignatura i recuperacions:
BIBLIOGRAFIA OBLIGATÒRIA (objecte d'avaluació):
- Corbetta, P. (2003). Metodología y técnicas de investigación social. McGraw-Hill. Capítols 1 i 2 (Primera part: "La lógica de la investigación social")
- Quivy, R.; Van Campenhoudt, L. (2004). Manual de recerca en ciències socials. Herder. (Capítols 1 a 5).
BIBLIOGRAFIA ADDICIONAL (no objecte d'avaluació):
- Babbie, E. (1999). Fundamentos de la investigación social. Thompson Learning.
- Bachman, R.; Schutt, K. (2001). The Practice of Research in Criminology and Criminal Justice. Pine Forge Press.
- Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Ariel.
- Bunge, M. (1969). La investigación científica. Su estrategia y su filosofía. Ariel.
- Callejo, J.; Viedma, A. (2006). Proyectos y estrategias de investigación social:la perspectiva de la intervención. McGraw Hill.
- Campbell, D.T.; Stanley, J. (1982 [1966]). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en investigación social. Amorrortu.
- Cea d'Ancona, Mª Ángeles (1998): Metodología cuantitativa. Síntesis.
- Chalmers, A. F. (1982). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia?. Siglo XXI.
- Cook, T.D.; Campbell, D.T. (1979). Quasi-experimention: Design and Analysis Issues for Field Settings. Rand McNally.
- Creswell, J.W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage.
- Dantzker, M. L.; Hunter, R. (2012). Research Methods for Criminology and Criminal Justice. Jones & Barlett Learning.
- Ellis, L; Hartley, R. Walsh, (2010). Research methods in criminal justice and criminology: an interdisciplinary approach. Rowman & Littlefield.
- Jupp, V.; Davies, P.; Francis, P. (2011). Doing Criminological Research. Sage.
- King, R.F.; Wincup, E. (eds.) (2008). Doing Research on Crime and Justice. Oxford University Press,
- Maxfield, M.G.; Babbie, E. (2008). Research Methods for Criminal Justice and Criminology. Thomson Wadsworth.
- Popper,K.R. (1971). La lógica de la investigación científica. Tecnos.
- Ruiz Olabuénaga, J.I.; Arístegui, I.; Melgosa, L. (1998). Cómo elaborar un proyecto de investigación social. Universidad de Deusto. Cuadernos Monográficos del ICE, 7.
- Sautu, R. et al (2005). Manual de metodología. Construcción del marco teórico, formulación de los objetivos y elección de la metodología. Clacso. [http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/campus/metodo/metodo.html].
- Yin. R. (1994). Case Study Research: Design and Methods. Sage.
- Ziman, J. (1986): Introducción al estudio de las ciencias. Los aspectos filosóficos y sociales de la ciencia y la tecnología. Ariel.
No es requereix programari, en aquesta assignatura.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |