Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500257 Criminologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L’assignatura Programes d’intervenció aporta una visió actualitzada dels programes locals i internacionals d’intervenció sobre la delinqüència.
Tanmateix, presenta i explora teòricament els principals conceptes que sustenten els programes d’intervenció sobre la criminalitat.
Per tant, aquesta assignatura es relaciona amb les assignatures de l’àrea de la psicologia i pedagogia per les seves aportacions a la comprensió de la problemàtica de la criminalitat així com de la lògica dels programes d’intervenció.
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible
Les classes de teoria de l'assignatura es realitzaran en català. El seminari 11 es desenvoluparà en català, el 13 en castellà i el 12 esta encara per determinar
1. Analitzar els diferents models d’intervenció sobre la criminalitat en l’àmbit local i internacional així com els seus fonaments teòrics
2. Examinar les experiències pràctiques més representatives d’intervenció sobre la delinqüència mitjançant l’estudi de programes i/o recerques empíriques i extreure conclusions sobre la seva pertinença i eficàcia.
3. Proveir i utilitzar els recursos teòrics com a suport analític crític per al desenvolupament de programes d’intervenció sobre la delinqüència.
Part I. Programes d'intervenció i context d'aplicació
1. Els programes d'intervenció als Centres Penitenciaris de Catalunya
Programes socioeducatius, Programes específics. Fonaments teòrics de la intervenció.
2. Disciplina i control. Perspectiva Foucaultiana.
Càstig i pena. Relació poder-saber. El paper de les normes i l’examen. El Panòptic. Producció de subjectivitats.
Part II. Caixa d'eines pel disseny i implementació de Programes d'intervenció
3. Perspectives teóriques en els Programes d’intervenció: Perspectiva Cognitiu-Conductual i Perspectiva de gènere.
3.1 Perspectiva cognitiu-conductual. La modificació del comportament. Efectivitat dels programes basats en la perspectiva cognitiu-conductual. El principi Risc-Necessitat-Responsivitat. Análisi d'un programa d'intervenció dissenyat i implementat pel Departament de Justícia.
3.2. Perspectiva de gènere. Anàlisi del patriarcat i la relació amb el delicte de violència de gènere i amb la intervenció en delinqüència femenina. Revisió de les lleis que orienten la intervenció en les violències masclistes.
Casos pràctics: taller dintervenció amb interns que compleixen condemna per delicte de violència de gènere i potencial de la realitat virtual en el tractament d'interns condemnats per delictes de violència de gènere.
4. Riscanvi: avaluació del risc de la població penitenciaria i potencial per al individualització del tractament
5. Intervenció efectiva per a reduir la reincidència: Core Correctional Practice
Part III. Conferències
Conferències de diversos professionals i usuaris sobre temes relacionats amb l'assignatura
Conferència a càrrec de Jordi Camps (Responsablede la Secció de Tractament. Direcció General de Recursos i Règimen Penitenciari de la Secretaria de Mesures Penal, Reinserció i Atenció a la víctima sobre el disseny i la implementació dels Programes de Intervenció a presons.
Conferència del DAE de Quatre Camins (tècnics i usuaris) sobre el col.lectiu de discapacitats intel.lectuals.
Conferència dels professionals i internes del mòdul de dones del CP Brians.
Conferència dels professionals i interns del CP de Joves
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Seminari | 19,5 | 0,78 | 1, 3, 6, 7, 8, 11, 14, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Avaluació final | 11 | 0,44 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 13 |
Seguiment assignatura | 33 | 1,32 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 11, 13, 15 |
Treball Grupal | 31 | 1,24 | |
Treballs individuals | 30 | 1,2 |
ACTIVITATS FORMATIVES als SEMINARIS
Cas pràctic
El curs s'estructura al voltant d'un projecte a desenvolupar per encàrrec del Departament de Justicia. El primer dia de classe, un professional de justícia presentarà l'encàrrec que consistirà en dissenyar i implementar a tres Centres Penitenciaris (un per seminari) un taller d'intervenció.
Programa d'intervenció:
Presentació d'un encàrrec: detecció de necessitats.
Lectura i debat (1 sessió)
Lectura i debat sobre La producción y gestión del deseo de libertad: la puerta de entrada al dispositivo penitenciario (Jeanneret i Elejabarrieta, 2006)
Participar en un taller amb perspectiva de gènere en la intervenció en delictes de violència masclista (1 sessió)
Entrega d'una memòria individual reflexionant sobre l'activitat i l'prenentatge realitzat
Test aplicació de la teoria en el projecte a realitzar
Després de cada sessió de teòria, l'estudiantat haurà de reflexionar sobre l'aplicabilitat de la teòria en el projecte que està desenvolupant (es recollirà la informació en un formulari).
Programes d’intervenció (10 sessions)
L'estudiantat dissenyarà una activitat orientada a respondre a l'encàrrec proposat pel Departament de Justícia pera ser implementada en un centre penitenciari (dones, joves i DAE-DID)
En la plataforma Moodle, a l'inici del curs, estara disponible el cronograma de l'assignatura amb el calendari de les activitats i les dates d'entrega de les evidències d'aprenentatge.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1.Reflexió escrita sobre el Taller de prevenció de les violències (15%) | 15 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
EV2 Lectura: El desig de llibertat | 15 % | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15 |
EV3.1. Treball grupal: Presentación de objetivos y de la actividad | 35 % | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15 |
EV4. Examen final | 35% | 1,5 | 0,06 | 1, 3, 6, 7, 8, 11, 13, 15, 16 |
1. Model d’avaluació
Avaluació continuada per tal que l'estudiant, juntament amb els docents, pugui fer el seguiment del seu grau d’assoliment dels objectius docents i les competències. D’aquesta manera, l'estudiant pren un paper actiu orientant i impulsant el seu propi procés d’aprenentatge.
L'estudiant presentarà 2 treballs individuals, un treball grupal i una prova escrita sobre els continguts treballats a l’assignatura. A manera de control d'assistència a les classes de teoria en finalitzar la sessió les estudiants respondran un qüestionari Google forms on reflexionaran sobre l'aplicabilitat de la teoria treballada a classe al projecte que estan desenvolupant.
2. Condicions de l’avaluació
Assistència a les classes teòriques i els seminaris (mínim 80% per a superar l'assignatura). No es consideraran falta d'assistència les absències per causa major degudament justificades, malaltia y assistència a activitats acadèmiques prèviament aprovades per l'equip docent.
És important respectar la data i format d’entrega, en cas contrari el professorat no estarà obligat a dur a terme la correcció.
La copia o el plagi implica que l’entrega no és avaluable ni hi ha dret a la recuperació.
L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable
3. Requisits per a superar l’assignatura
Cal aprovar cada una de les proves que conformen l’avaluació (treballs individuals, treball grupal i prova final) amb un 5.
4. Recuperacions
En cas de no entregar o de suspendre alguna/es de les proves d’avaluació, l'estudiant haurà de recuperar la matèria. Els treballs individuals es recuperaran durant el període lectiu un cop rebut el feeb-back dels docents respecte de les activitats. El treball grupal i la prova final es podran recuperar en el període establert per a les recuperacions abans del tancament de les actes. La nota màxima de la recuperació serà un aprovat (5).
L'assistència i participació a la dinamització de la dinàmica grupal es obligatòria, en cas de no poder assistir per causa de força major, s'haurà de recuperar individualment la part de la dinamització dins del període lectiu. En cas de que fos impossible, la nota del Treball grupal seria NP per a la persona que no hagi dinamitzat.
5. Còpia i plagi
L' alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindràn un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica rebrà una advertència; en cas que reiteri aquesta conducta podrà obtenir un màxim d'aprovat a l'assignatura. Una segona reincidència comportarà un 0 en l'assignatura i l'alumne perdrà el dret a re-avaluació.
6. Activitats avaluatives: evidències
Evidència 1. Lectura: La producción y gestión del deseo de libertad: la puerta de entrada al dispositivo penitenciario (15%)
Reflexió individual sobre les preguntes de la lectura i el debat realitzat a classe.
Evidència 2. Exercici escrit sobre el Taller d'intervenció sobre de les violències masclistes (15%)
Evidència 3. Programes d’intervenció (35%)
Evidència 4. Examen final (35%)
7. Puntualitat
Les classes comencen puntualment. No s’admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat, ni la sortida abans de la seva finalització, salvant causa justificada
8. Model d'avaluació única
Tant l’avaluació com la recuperació de l’assignatura en la modalitat d‟avaluació única consistirà en un examen escrit amb preguntes teòriques i el lliurament del disseny d’una activitat a realitzar en un centre penitenciari. Aquesta activitat haurà de ser dinamitzada en un grup facilitat per la persona que serà avaluada (família, amics, etc) i haurà de ser enregistrada en vídeo i lliurada a la docent. Aquest audiovisual ha d'anar acompanyat de la memòria de l'activitat seguint les instruccions de l'espai moodle.
Obligatòria
Jeanneret, F. & Elejabarrieta, F. (2006). La producción y gestión del deseo de libertad: la puerta de entrada al dispositivo penitenciario. Castalia: Revista de Psicología de la Academia, 10, 93-106.
Lindzey, G; Hall, C. & Thompson, R. (1985). Psicología. Omega. (Capítol sobre condicionament operant)
Dirección General de Servicios Penitenciarios (2011). El model de rehabilitació a les presons catalanes. http://justicia.gencat.cat/web/.content/documents/publicacions/model_rehabilitacio_presons_catalanes.pdf
Complementària
Almeda, Elisabet. (2003). Mujeres encarceladas. Ariel.
Andrews, D. & Bonta, J. (2006). The psychology of criminal conduct (4ªed.). Anderson Publishing Co.
Aristizábal, Luz A. & Cubells, Jenny (2017). Delincuencia femenina y desistimiento: factores explicativos. Universitas Psychologica, 16(4), 1-14. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-4.dfdf
Ayuso, A. (2003). Visión crítica de la reeducación penitenciaria en España. Nave Libros.
Birgit, Haydeé. (Ed.) (2000). El Derecho en el género y el género en el derecho. Biblos.
Burgess-Proctor, Amanda (2006). Intersections of race, class, gender, and crime: future directions for feminist criminology. Feminist Criminology, 1(1), 27–47. https://doi.org/10.1177/1557085105282899
Dowden, C., & Andrews, D. (2004). The importance of staff practice indelivering effective correctional treatment: A meta-analytic review of Core Correctional Practice. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 48(2), 203–214. https://doi.org/10.1177/0306624X03257765
Foucault, M. (1975). Vigilar y Castigar. Siglo XXI.
Mackenzie, Doris (2006). What works in corrections. Reducing the criminal activities of offenders and delinquents. Cambridge University Press.
Redondo, S; Martínez, Ana, & Andrés-Pueyo, A. (2012). Intervenciones con delincuentes juveniles en el marco de la justicia: Investigación y implicaciones. eduPsykhé, 11(2), 143-169. https://doi.org/10.57087/edupsykhe.v11i2.3863
Rodó, M. (2021) Interseccionalitat. Desigualtats, llocs i emocions. Tigre de Paper
Les entregues de les evidències d'aprenentatge i l'avaluació i retoalimentació es faran en la plataforma Moddle en el marc del Campus Vitual de la UAB.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |