Logo UAB

Pràcticum extern

Codi: 100435 Crèdits: 12
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500257 Criminologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Anna Melendez Pereto
Correu electrònic:
anna.melendez@uab.cat

Equip docent

Helena Mulero Alcaraz
Alberto Vilatarsana Silvestre
Ainoa Torrado Sanchez
Daniela Gaddi
Judit Xufre Calafell

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Pre-requisits per matricular-se del Pràcticum

 Es requereix complir dos requisits:

(i) Tenir superades totes les assignatures del primer curs del grau

(ii) Haver superat un mínim de 2/3 de la totalitat dels crèdits de la titulació (160 ECTS)


Objectius

Les pràctiques acadèmiques externes del Grau en Criminologia de la UAB constitueixen una activitat de naturalesa formativa realitzada pels estudiants universitaris i supervisada per la Universitat. El seu objectiu general és:

- Permetre als alumnes aplicar i complementar els coneixements adquirits en la seva formació acadèmica

- Afavorir l'adquisició de competències que els preparin per a l'exercici activitats professionals

- Facilitar la seva empleabilitat

- Fomentar la seva capacitat d'emprenedoria

Amb la realització de les pràctiques externes es pretén com objectius específics:

- Contribuir a la formació integral dels estudiants i complementant el seu aprenentatge teòric i pràctic

- Facilitar el coneixement de la metodologia de treball adequada a la realitat professional que els estudiants hauran d'operar, contrastant i aplicant els coneixements adquirits

- Afavorir el desenvolupament de competències tècniques, metodològiques, personals i participatives

- Obtenir experiència pràctica que faciliti la inserció al mercat de treball i millori la seva empleabilitat futura

- Afavorir els valors de la innovació, la creativitat i l'emprenedoria


Competències

  • Aplicar un programa d'intervenció amb delinqüents, sabent utilitzar el constructe pedagògic de les tècniques d'intervenció criminològica.
  • Aplicar un programa de prevenció de la criminalitat en l'àmbit comunitari.
  • Aplicar una proposta d'intervenció sobre una persona en execució d'una pena.
  • Avaluar els resultats d'un programa de prevenció o intervenció amb referència a la delinqüència.
  • Avaluar les necessitats d'una víctima per fer una proposta d'intervenció.
  • Dissenyar un programa de prevenció de la criminalitat.
  • Executar un programa d'atenció a les necessitats d'una víctima.
  • Fer la intervenció criminològica sobre la base dels valors de la pacificació, la integració social i la prevenció de nous conflictes.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Relacionar-se respectuosament amb persones.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar les tècniques d'avaluació del risc i les necessitats criminògenes d'una persona per determinar la proposta d'intervenció.
  • Utilitzar un llenguatge no discriminatori i respectuós amb les diverses parts implicades en el conflicte i en la criminalitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar en l'àmbit criminològic amb finalitats integradores i preventives.
  2. Aplicar adequadament les tècniques d'avaluació de programes criminològics.
  3. Aplicar un model d'avaluació eficaç per detectar les necessitats d'intervenció criminologia en població penal.
  4. Detectar mitjançant tècniques d'avaluació les accions d'actuació que cal dur a terme amb víctimes d'un delicte.
  5. Elaborar un programa d'intervenció per a víctimes d'un delicte.
  6. Exposar verbalment arguments exempts de discriminació dirigits a les parts d'un delicte.
  7. Implementar adequadament un programa de prevenció comunitari.
  8. Implementar adequadament un programa de prevenció en l'àmbit penitenciari.
  9. Implementar amb eficàcia una actuació criminològica de manera individualitzada.
  10. Redactar un treball acadèmic.
  11. Relacionar-se respectuosament amb persones.
  12. Saber elaborar un programa de prevenció.
  13. Treballar en equip i en xarxa.

Continguts

Sumari

Les pràctiques externes curriculars del Grau de Criminologia tenen una càrrega lectiva de 12 crèdits ETCS, equivalents a 300 hores, de les quals 200 es realitzaran al centre de pràctiques i 100 es reserven per a la participació dels alumnes en seminaris dirigits, que es realitzen a l'inici del període de pràctiques (50 hores) i per a l'elaboració de la memòria final (50 hores). A la menció de prevenció i seguretat se suma l'entrega sobre un exercici en relació a la ètica professional (20 hores). Els horaris de realització de les pràctiques s'establiran d'acord amb les característiques de les mateixes i les disponibilitats de l'entitat col·laboradora. Els horaris, en tot cas, han de ser compatibles amb l'activitat acadèmica i formativa desenvolupada per l'estudiant a la universitat. Per això, es farà una sessió informativa cap al mes de novembre seguit de la publicació de les places durant els Nadals. L'assignació es farà durant la primera setmana del segon semestre i la realització es durà a terme entre febrer i juliol.

 

L'assignació de plaça

Es publicarà el llistat amb el catàleg de places de pràctiques disponibles als centres col·laboradors, indicant (amb caràcter general) les activitats a realitzar. Els alumnes podran optar per 7 destinacions de pràctiques per ordre de preferència. L'assignació de la plaça es realitzarà sobre la base de l'expedient acadèmic de l'alumne i l'encaix de requisits específics demanats per les mateixes entitats.

Per tal que l'alumne puguiassegurar una plaça de pràctiques a l'entitat que desitja, ell mateix pot contactar amb aquesta per tal d'obrir conveni i concretar un projecte formatiu. El responsable de l'assignatura, un cop supervisat el compliment dels requisits, s'encarregarà de gestionar l'obertura de la plaça.

* Nota: El catàleg de places pot variar cada any en funció de la disponibilitat de les entitats col·laboradores però sempre es mantindran ofertes en els àmbits assenyalats

El projecte formatiu

El projecte formatiu en què es concreta la realització de cada pràctica acadèmica externa es detallarà una vegada assignades les places als alumnes i haurà de fixar els objectius educatius i les activitats a desenvolupar. Els objectius s'establiran considerant les competències bàsiques, genèriques i/o específiques que ha d'adquirir l'estudiant. I els continguts de la pràctica es definiran de manera que assegurin la relació directa de les competències a adquirir amb els estudis cursats en el Grau de Criminologia.

Menció Prevenció i seguretat: En matèria de prevenció i seguretat, el cos de coneixements de la Criminologia ha de servir per contribuir al desenvolupament de polítiques públiques de prevenció i protecció dirigides a reduir els riscos de delinqüència i els efectes perjudicials que aquests poden causar en les persones i en la societat, tant en la seva vessant objectiva com subjectiva. El desenvolupament d'aquestes estratègies requereix disposar de capacitats per l’anàlisi de la realitat i el diagnòstic de necessitats, pel disseny i la implementació de programes enfocats a la resolució dels problemes i per l'avaluació dels resultats dels programes implementats. 

-Anàlisi i explicació dels problemes de criminalitat  

-Anàlisi i explicació de la percepció d'inseguretat i la por al delicte

-Disseny i implementació de programes de prevenció

-Avaluació de les estratègies de prevenció

*Cursar aquestes pràctiques és imprescindible per a poder adquirir l'habil·litació de Director/a de Seguretat
Exemples de places i funcions a realitzar:

1. Petites i mitjanes empreses privades de seguretat (l'alumne fa funcions de gestor de compliment , analista del frau, prevenció de pèrdues, prevenció del risc i la seguretat, entre d'altres.

2. Multinacionals de seguretat privada (tasques anteriorment mencionades; tècnic de prevenda de sistemes de seguretat, tècnic en departament de Recursos humans)

3- Hotels i empreses privades del sector de la música i espectacles (tasques de director de seguretat)

4.- Administració local-Policia local (projectes a nivell d'Enquestes de victimització, Estudis de Seguretat, Plans de prevenció i intervenció, Anàlisis delictiu, Creació de mapes delinqüencials...)

5.- Administració autonòmica com, per exemple, Mossos d'Esquadra (participació en estudis d'investigació de les unitats específicques de MMEE...)

Menció execució penal: En matèria d’execució penal, el cos de coneixements de la Criminologiaha de servir per contribuir al desenvolupament de polítiques públiques d’intervenció amb persones responsables de la comissió de delictes que siguin eficaces per afavorir la reducció de la seva reincidència i la reparació del dany comès a la víctima i a la societat. A aquest efecte, el criminòleg pot resultar d’utilitat en cadascun dels moments que integren un procés penal, des de l’elecció de mesures cautelars enatenció a la perillositat criminal, passant per l’elecció de la sanció més adequada al cas concret, la gestió i supervisió del compliment, i finalment la valoració de l’impacte de la pena en la reducció del risc de reincidència. A aquest efecte, el pla docent inclou tot un conjunt de matèries (com són les teories criminològiques, la psicologia criminal aplicada, el dret penal, el dret processal penal, l'execució penal, o la penologia) que permet dotar a l'alumne de coneixements sobre el marc legal, el catàleg de penes, la detecció de necessitats criminògenes i els mètodes d'avaluació de risc de reincidència. D'altra banda és una figura preparada per a realitzar un acompanyament i assessorament a les víctimes, podent prevenir a través de programes d'intervenció tant la victimització com la revictimització en adults com menors.  

Alguns exemples són:

1.- A l'àmbit públic: a) Personal del cos especial de l'administració de Justícia a centres penitenciaris de compliment. b) Consell General del Poder Judicial: Jutjats de  BCN ( VIDO) c) Suport per l'elaboració d'informes criminològics d) Dinamitzador/a laboralal Centre d'iniciatives a laReinserció  participant en elseu procés d'inserció socio laboral encentre penitenciari obert.

2.- Àmbit privat Entitats del Tercer Sector que Col·laboren en l'execució penal:  a) Coordinació Unitats dependents:  elaboració i execució del PIT ( pla individual de tractament) de persones penades en 3er grau b) Tècnic recurs residencial: preparació de primers permisos ( 2º grau)  suport a la inserció sociolaboral de 3ers graus alliberats i acompanyament post penitenciari. c) Delegats/des d'execució de mesures, acompanyament en l'execució de TBCS: Intervenció  àmbit drogodependències: prevenció, Orientació i tractament de les addiccions. d) Programa Reincorpora: acompanyament sociolaborals participants del d'inserció sociolaboral durant la darrera fase de la seva condemna i postpenitenciari. e) Mediació Intercultural en Centres de Justícia Juvenil: restauració de fets delictius.

3.- Entitats que realitzen atenció a la víctima: a) Acompanyament a la víctima de trata; b) Sensibilització  en prevenció de l’abús sexual infantil

4.- Entitats que realitzen atenció a persones amb diferents  dificultats: Intervenció amb: a) joves amb trastorns de conducta: Tasques a la unitat de rehabilitació; b) familiars de persones amb disminució psíquica; c) menors i joves que migren sols.

5.- Àrea dret: Col·legi de l'advocacia de Barcelona : Coordinadora dels serveis de Justícia gratuïta i despatxos d'advocats: Acompanyament a judicis torn d’ofici, revisió d’expedients. Assistència a reunions lletrades, amb clients elaboració d'escrits (informes criminològics però també jurídics) Participació acompanyant al torn d'ofici.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris 15 0,6 1, 3, 2, 4, 10, 9, 12, 5, 7, 8, 11, 6, 13
Tutories grupals 10 0,4 1, 3, 2, 4, 10, 9, 12, 5, 7, 8, 11, 6, 13
Tipus: Supervisades      
Memòria final de pràctiques 25 1 1, 3, 2, 4, 10, 9, 12, 5, 7, 8, 11, 6, 13
Pràctiques al centre 200 8 1, 3, 2, 4, 10, 9, 12, 5, 7, 8, 11, 6, 13
Tipus: Autònomes      
Preparació d'activitats 50 2 1, 3, 2, 4, 10, 9, 12, 5, 7, 8, 11, 6, 13

Tutorització i seguiment de les pràctiques.

El pràcticum està coordinat per dues professores del grau: la prof. Anna Meléndez, que coordinarà la menció d'execució penal; i la Prof. Daniela Gaddi, que coordinarà la menció de prevenció i seguretat.

Per a la realització de les pràctiques externes els estudiants comptaran amb un tutor de l'entitat col•laboradora i un tutor acadèmic de la universitat.

El tutor de centre serà una persona vinculada a l'entitat d'acolliment, responsable directe de la marxa i supervisió de les activitats de l'alumne en la seva institució, amb experiència professional i amb els coneixements necessaris per realitzar una tutela efectiva. En finalitzar el període de pràctiques, aquest tutor, a la vista de l'aprenentatge i aprofitament de l'estudiant, haurà d'emetre un informe de valoració per escrit, d'acord al model establert per la Facultat, que servirà de base per a l'avaluació

El tutor acadèmic, serà un professor que conforma l'equip de tutors juntament amb les dues coordinadores de pràctiques del Grau de Criminologia, que seràn en tot cas la persona responsable de facilitar el procés d'acolliment de l'alumne en la institució de pràctiques i realitzar el seguiment de la seva evolució durant el seu desenvolupament. A aquest efecte, es realitzaran seminaris dirigits abans i durant la incorporació dels alumnes en els centre de pràctiques, també es portaran a terme tutories grupals de seguiment una vegada iniciades les pràctiques. A la Menció de Prevenció i Seguretat els tutors podran ser: Daniela Gaddi, Helena Mulero o Albert Vilatarsana. A la Menció d'Execució Penal les tutores podran ser: Anna Melendez, Judit Xufré o Ainoa Torrado.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Pràcticum Extern a l'entitat de pràctiques 45% 0 0 1, 3, 2, 4, 10, 9, 12, 5, 7, 8, 11, 6, 13
Pràcticum Intern (treball de l'alumne fora de l'entitat) 55% 0 0 1, 3, 2, 4, 10, 9, 12, 5, 7, 8, 11, 6, 13

L'avaluació es realitzarà prenent en consideració els següents aspectes:

 L'informe final realitzat pel tutor de centre: 45%

Que haurà d'incloure una nota final (global) i la valoració específica dels següents aspectes: capacitat tècnica, capacitat d'aprenentatge, administració de treballs, habilitats de comunicació, sentit de la responsabilitat, facilitat d'adaptació, creativitat i iniciativa, implicació personal, motivació, receptivitat a les crítiques, puntualitat, relació amb l'entorn, capacitat de treball en equip.

 Memòria de pràctiques (15%) i activitats a seminaris (40%): 55%

La memòria acadèmica haurà d'incloure informació sobre l'entitat col·laboradora on s'ha dut a terme l'estada de pràctiques, la descripció de les tasques desenvolupades, la relació dels problemes plantejats i el procediment seguit per resoldre'ls, la valoració dels coneixements i les competències adquirides, la identificació de les aportacions que, en matèria d'aprenentatge, ha suposat l'estada de pràctiques i una avaluació final personal.(Extensió màxima: 7000 paraules).

Tanmateix, la presencia al seminaris és obligatòria, per aquest motiu es valorarà la participació activa de l’alumne als mateixos i a les tutories grupals que es realitzin durant el curs, així com també la seva implicació en la concreció del seu projecte formatiu.

Cal tenir un mínim de 5 en cadascun dels 3 apartats qualificatius per a aprovar l'assignatura.


Bibliografia

Bibliografia recomanable:

 Estatut de l'estudiant universitàri, disponible a:

https://www.uab.cat/Document/762/281/Estatuto_estudiantes2010.pdf

Altres entregades durant el curs segons especialització en seminaris


Programari

No es requeriex programa informàtic específic.


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.