Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500257 Criminologia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Un nivell mínim de B1 d'anglès és molt recomanable per seguir el curs.
L'assignatura s’adequa als Objectius del Desenvolupament Sostenible (ODS)
Idioma de l'assignatura:
Teoria: Català (però si en el curs es matriculessin alumnes de mobilitat que no entenguessin el català, la llengua passarà a ser l'espanyol).
Seminaris:
11 (Prof. Úrsula Ruiz): Català
12 (Prof. Ferran Restrepo): Català
13 (Prof. Helena Mulero): Espanyol
L’objectiu d’aquesta assignatura consisteix en aproximar l’estudiant a la perspectiva criminològica d’anàlisi dels problemes socials, comprenent la configuració de la criminologia com a disciplina autònoma i fomentant la reflexió sobre les principals dimensions d’aquesta disciplina com a ciència i com a pràctica.
I. DEFINICIÓ DE CRIMINOLOGIA
1. Què es la criminologia?
2. Objecte de la criminologia: delicte, mètodes de control, víctimes
3. Diferenciació de la criminologia amb disciplines afins (Psicologia, Sociologia, Educació i Dret). Criminologia i criminalística
II. CRIMINOLOGIA COM A CIÈNCIA
4. Les teories criminològiques i la seva evolució històrica
5. El procès de recerca científica. El problema de la causalitat
6. Mètodes de recerca
III. CRIMINOLOGIA COM A PRÀCTICA
7. Classes de prevenció de la delinqüència
8. Actors i mètodes d’acció de la pràctica criminològica
9. Relació entre teoria i pràctica
IV. MARC JURÍDIC DE LA CRIMINOLOGIA
10. El procés de criminalització com objecte d'estudi de la criminologia
11. El dret com a marc de la intervenció criminològica
V. CRIMINOLOGIA I REFLEXIÓ CRÍTICA
12. Els valors en la investigació i en la pràctica
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 4, 5, 8 |
Seminaris | 19,5 | 0,78 | 3, 5, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball en grup | 31 | 1,24 | |
Treballs individuals. Planificació del treball, Lectura, reflexió de materials i preparació de treballs individuals i proves. | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Metodologia docent
El procés d’aprenentatge s’aconseguirà amb les següents activitats:
(i) Classes teòriques: exposició magistral combinada amb preguntes de discussió formulades pel professor. Es faran exercicis al final de la classe per verificar la comprensió.
(ii) Seminari de lectura. L'alumne ha de venir a les classes amb el text llegit i les preguntes contestades per escrit. El text escrit té un màxim de 800 paraules. A la classe, es fa una discussió sobre les preguntes en grup petit i després en grup gran.
(iii) Seminari de treball de curs. El treball de curs versarà sobre una problemàtica delictiva. S'oferiran diversos temes a escollir. El grup ha treballat la fase del treball corresponent. Al seminari es presentaran el progressos en la realització del treball i es rebrà el feed-back del professorat.
(iv) Tutories. L'alumne pot demanar tutories individuals i grupals per qualsevol dels aspectes que configuren el seu aprenentatge (continguts teòrics, lectures i treballs).
(v) Estudi per l’examen.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i Participació | 25 % | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5 |
Examen | 25 % | 5 | 0,2 | 1, 2, 4, 6, 8 |
Treball en grup | 25 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7 |
Treballs individuals | 25 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6 |
1. Model d’avaluació
El model d’avaluació es continuada i té l’objectiu formatiu que alumnat i professorat puguin conèixer el grau d’assoliment de les competències per tal d’orientar el seu procés formatiu.
Valor de cada ítem d'avaluació: Treballs Individuals de Lectura (25%); Treball Grupal (25%); Prova Final (25%); Assistència i Participació (25%). L'assistència té un valor de 12,5% i la participació de 12,5 %. Hi ha 6 notes de participació: A (Excel·lent); B (Molt bé); C (Bé); D (Regular); E (Millorable); F (Molt millorable).
2. Condicions minimes per a superar l'assignatura i per a ser avaluat
L’alumnat nomes podrà superar l'assignatrua si assisteix a les classes amb un mínim del 80%, realitza els 5 treballs treballs individuals, el treball de grup i la prova.
L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professorat de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable.
3. Requisits per a superar l’assignatura y recuperacions
Cal tenir una nota mínima de 5 en els quatre ítems que conformen l’avaluació. Si un alumne no supera algun treball individual, el treball grupal o l'examen tindrà una possibilitat de recuperar. La nota màxima de proves i treballs recuperats és de 5.
4. Nota d’excel·lent i matricula d'honor
L’alumne amb un 8 a la nota mitjana del curs i 8 a l’examen, rebrà 1 punt extra. Una vegada que s'hagi procedit a sumar el punt extra, els alumnes amb nota més alta superior a 9 podràn aconseguir matricula d'honor.
5. Presentacions fora de termini
No s’accepten, salvant situacions de força major. L'alumne obtindrà un 0 en la pràctica no entregada.
6. Excuses
Les excuses per complir amb les obligacions degudes a malaltia o a raons de força major podran ser acceptades sempre que es compti amb un certificat oficial. Absències per raons acadèmiques hauràn de ser prèviament acceptades pel professorat.
7. Conductes fraudulentes
Si un alumne copia o intenta copiar a l’examen suspendrà l’assignatura amb un 0 i perdrà el dret a la re-avaluació.
Un plagi en un treball comportarà el suspens del treball i la reincidència el suspès a l’assignatura i la pèrdua del dret a la reavaluació. L'ús de la IA per escriure els treballs serà tractada com a forma de plagi.
8. Puntualitat
Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat, ni la sortida abans de la seva finalització, salvant justificació raonable.
9. Sistema d’avaluació única
Consistirà en 3 proves. Es obligatori aprovar les tres parts per separat. En cas de no superar l’examen es tindrà dret a la recuperació.
1ª) 4 preguntes a desenvolupar sobre el llibre de S. Redondo & V. Garrido (2023). Principios de criminologia (5ª ed.). Tirant lo Blanch. Caps 1, 2, 3, 4, 5 i 23.
2ª) 2 preguntes sobre les lectures obligatòries del curs
3ª) Es plantejarà un supòsit pràctic de criminalitati l’alumne haurà de respondre a un conjunt de preguntes relatives a com orientariauna recerca sobre ell.
1. MANUALS
L’alumne necessita un manual de consulta per a avançar en l’assoliment de les competències. Els dos manual que es citen a continuació seran d’utilitat només per aquesta assignatura sinó per a moltes altres assignatures del grau. En la mesura del possible és recomanable familiaritzar-se ja a primer amb un manual anglosaxó actualitzat.
Garrido, V. & Redondo, S. (2023). Principios de criminología (5ª ed.). Tirant lo Blanch.
Newburn, T. (2017). Criminology (3ª ed). Routledge.
2. LECTURES OBLIGATÒRIES
Part 1 Definició de criminologia
Newburn, T. (2017). Understanding crime and criminology . Criminology (3ª ed.) (Capítol 1). Routledge
Part 2 Criminologia a com a ciència
Snipes, J., Bernard, T., & Gerould, A. (2010). Theory and crime. Vold's Theoretical Criminology (8ª ed.) (pp. 1-13). Oxford University Press.
Part 3 Criminologia com a pràctica
Wilson. J. Q. & Kelling G. (1982). Broken windows: the Police and neighbourhood safety. Atlantic Monthly, March, 29-38.
Part 4. Marc Jurídic de la criminologia
Sutherland, E. (1949). The problem of white collar crime (pp. 3-10). White Collar Crime. Yale University Press.
Part 5 Criminologia i reflexió crítica
Newburn, T. (2017). Race, crime and justice . Criminology (3ª ed.) (Cap. 32). Routledge.
3. ALTRES LLIBRES DE CONSULTA
Medina, J. (2011). Políticas y estrategias de prevencion del delito y seguridad ciudadana. Edisofer.
Larrauri, Elena (2018). Introducción a la criminología y al sistema penal (2ª ed.). Trotta.
No existeix programari específic per l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |