Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500501 Història | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomanable haver cursat prèviament l'assignatura de Paleografia.
Ensenyar als estudiants a diferenciar entre documents originals i còpies, autèntics i falsos o interpolats. Ensenyar com es confecciona un diplomatari amb exercicis sobre la reducció del còmput cronològic antic a l'actual. Ensenyar a redactar els regestos o resums essencials del contingut dels documents, i a preparar l'edició crítica dels documents.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Concepte i objectius de la Diplomàtica | 20 | 0,8 | 3, 1 |
Confecció d'un diplomatari | 20 | 0,8 | 3, 7, 1, 6, 8 |
Cronologia antiga i reducció al còmput actual | 20 | 0,8 | 7 |
L'adaptació dels noms propis antics a les llengües actuals | 20 | 0,8 | 6, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Edició d'un breu conjunt de diplomes | 20 | 0,8 | 3, 7, 1, 6, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball de l'assignatura | 50 | 2 | 3, 7, 1, 6, 8 |
L'assignatura tindrà una orientació essencialment pràctica. Tots els aspectes teòrics s'aplicaran en exercicis pràctics a classe en base a l'estudi de facsímils de documents originals. Els estudiants hauran de fer també pràctiques externes en un arxiu amb documentació original per tal d'editar un nombre reduït de diplomes sota la supervisió del professor. Es tindrà en compte la participació activa en les classes.
Activitats dirigides: classes teòriques, presentació pública de treballs, seminaris de discussió de textos, estudi i discussió de fonts documentals.
Activitats supervisades: tutories i realització d'exercicis pautats d'aprenentatge (individuals o en grups reduïts).
Activitats autònomes: cerca de documentació, lectura de textos, redacció de treballs, estudi.
Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.
La Biblioteca d'Humanitats ofereix cursos virtuals dirigits a conèixer millors els fons documentals, els gestors de referència bibliogràfiques o qüestions com el plagi o els drets d'autor. El/la professor/a pot incloure com a activitat algun d'aquests cursos: https://www.uab.cat/web/que-oferim/cursos-de-formacio-1345708785493.html
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen I (1:30 h.) | 25% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 9, 7, 1, 6, 8, 10 |
Examen II (1:30 h.) | 25% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 9, 7, 1, 6, 8, 10 |
Participació activa a classe | 10% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 9, 7, 1, 6, 8, 10 |
Treball de l'assignatura: edició d'un breu conjunt de diplomes | 40% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 9, 7, 1, 6, 8, 10 |
L'avaluació continuada es realitzarà a partir de l'activitat a classe (10%), de la qualitat del treball final presentat, que consisteix en l'elaboració d'un breu diplomatari (40%), i de dos exàmens parcials (25% + 25%).
L'avaluació única constarà de tres activitats: l'elaboració del regest de tres documents de tipologia diversa, la reducció al còmput actual de cinc cronogrames d'època medieval i moderna, i un examen final. Els estudiants podran acollir-se a l'avaluació única a través d'un formulari que presentaran a Gestió Acadèmica entre les dates següents: del 18 de setembre al 6 d'octubre. En aquestes dates, els estudiants no han de justificar la raó de la seva elecció. Les proves d'Avaluació única poden coincidir amb dates reservades per a l'avaluació continuada. Recuperació de l’avaluació única: s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà a l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Per a la recuperació els estudiants han d’haver estat prèviament avaluats en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (Avaluació continuada) o bé lliurar totes les proves previstes (Avaluació única). L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
En les activitats escrites es tenen en compte les faltes ortogràfiques, sintàctiques o lèxiques. La penalització pot ser d'entre 0,1-0,2 punts per cada falta comesa sobre la nota final. Les faltes repetides poden descomptar.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Alturo, Jesús. Chartae Latinae Antiquiores. Part CXII: Spain I. With the assistance of T. Alaix. Dietikon-Zürich: Urs Graf Verlag, 2017. 128 p. Enllaç al catàleg de la UAB.
Alturo, Jesús. Chartae Latinae Antiquiores. Part CXIII: Spain II. With the assistance of T. Alaix. Dietikon-Zürich: Urs Graf Verlag, 2017. 136 p. Enllaç al catàleg de la UAB.
Bresslau, Harry. Manuale di diplomatica per la Germania e l’Italia. Trad. di Anna Maria Voci-Roth. Rome: Ministero per i beni culturali e ambientali, Ufficio centrale per i beni archivistici, 1998. 1423 p. (Pubblicazioni degli archivi di Stato. Sussidi; 10). Enllaç al catàleg de la UAB.
Cappelli, Adriano. Cronologia, cronografia e calendario perpetuo dal principio dell'èra cristiana ai nostri giorni. 3za ed. Milano: Ulrico Hoepli, 1969. 602 p. (Manuali Hoepli). Enllaç al catàleg de la UAB.
Giry, Arthur. Manuel de Diplomatique: diplômes et chartes: chronologie technique: éléments critiques et parties constitutives de la teneur des chartes: les Chancelleries: les actes privés. Genève: Slatkine Reprints, 1975. 944 p. Enllaç al catàleg de la UAB.
Guyotjeannin, Olivier; Pycke, Jacques; Tock, Benoît-Michel. Diplomatique médiévale. 3e éd. augmentée. Turnhout: Brepols, 1993. 486 p. (L’atelier du médiéviste; 2). Enllaç al catàleg de la UAB. Enllaç al catàleg de la UAB.
Els estudiants seran també dirigits a recursos en línia, en particular a la consulta de diplomes digitalitzats disponibles , per exemple, a la Biblioteca de Catalunya, a l'Arxiu Nacional de Catalunya i altres arxius catalans.
Com citar i elaborar la bibliografia: https://www.uab.cat/web/estudia-iinvestiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html
Cap
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |