Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502758 Humanitats | OT | 3 |
2502758 Humanitats | OT | 4 |
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 3 |
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 4 |
2504212 Estudis Anglesos | OT | 3 |
2504212 Estudis Anglesos | OT | 4 |
2504235 Ciència, Tecnologia i Humanitats | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Donat que la persona discent ha demostrat, mitjançant la obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, hauria de ser capaç d’expressar-se amb correcció oralment i escrita. Per aquesta raó les eventuals errades ortogràfiques i d’expressió que pogueren cometre comportaran un descens de la puntuació a la qualificació final.
Les activitats, pràctiques i treballs presentats a l’assignatura haurien de ser originals i no s’admetrà sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en cap suport.
La eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen comportarà, automàticament, la qualificació de suspens (0) i la presa de sancions disciplinàries (com la informació per escrit als òrgans competents de la universitat i que a més suposaran la impossibilitat absoluta de qualsevulla opció a revaluació.
Tanmateix es considera que l’alumnat coneix les normes generals de presentació d’un treball acadèmic. No obstant, podrà aplicar les normes específiques que puguin indicar-li el professor de la assignatura, si així ho creu necessari.
L’assignatura està dirigida a totes aquelles persones que desitgin adquirir formació en els nous mètodes per a l’estudi de la literatura dins de l’àmbit general de la cultura. S’exposaran les noves disciplines que aborden l’estudi del fenomen literari però també de l’artístic en general per a arribar a un replantejament de les Noves Humanitats al segle XXI.
Per això, els enfocaments implicaran també àmbits de coneixement com la sociologia, la política, la filosofia, les ciències i les noves tecnologies. Els Estudis Culturals intenten explicar qualsevol activitat (en el nostre cas seran les pràctiques estètiques) com a generadores d’identitat, coneixement e influencia social. Per tant, estem front a la perspectiva més avançada i recent -dins del marc internacional- que s’està practicant per a analitzar i comprendre el cinema, l’art, la literatura, la música i, en general, els camps artístics que es manifesten a la cibercultura, la cultura digital, i el mitjans de comunicació audiovisuals.
Els Estudis Culturals tractant explícitament la construcció i la desconstrucció de les identitats a les seves diferents accepcions: nacionals, sexuals, ideològiques, espirituals. Són qüestions que el model requereix com d'obligat compliment en tant la cultura no és només una recepció de dades sinó la incorporació a la nostra personalitat de tots aquests discursos.
Conseqüentment, es tractarà obertament, lliure i plural els mateixos, sempre des d’un anàlisi creatiu i crític on quedarà assegurada la llibertat d’expressió i la llibertat de càtedra –des del respecte mutu- i l’aprenentatge a l’escolta de posicions diferents. Tal ha d’ésser el sentit de la Universitat.
El curs pretent integrar de manera coherent i comprensible aquesta nova manera de plantejar-se què són els Estudis de Lletres i Humanitats al món globalitzat i aconseguir que allò après permeti una transferència del coneixement entre universitat i món laboral. Facultant a l’alumnat en aquesta diversitat d’enfocaments s’espera facilitar la seva empleabilitat en tots els horitzons possibles. Es tracta, en definitiva, de que els Estudis de Lletres i Humanitats ocupin la posició central que els hi correspon en una refundació de la societat civil i participativa.
*L’assignatura s’impartirà en català i espanyol.
I. MODEL HEURÍSTIC
1. Qüestions i conceptes: ¿Què són els Estudis Culturals? La seva aplicació a la Literatura Comparada.
2.La Cultura com a Representació: Realitat(s) i signes.
3.¿Quantes cultures hi ha?- Alta cultura, cultura popular, cultura mediàtica, contracultura, ´convergence culture´.
4. Economia, biologia, sexualitat, i creences com a representacions ideològiques.
5. Etnicitat, raça i nació: el debat sobre les identitats.
6. Mitjans de comunicació, xarxes socials e internet: els nous models de la realitat audiovisual.
7.Sèries de televisió, videoclips, grafiti i videojocs: el nou foro de l’Imaginari Colectiu.
8. Cibercultura, ecocultura i cultura urbana: vers a la conciliació vivencial.
9. Humanisme, ciència i espiritualitat a la era digital: representacions artístiques del debat.
II. METODOLOGIES
1. Transdisciplinarietat: com aplicar simultàniament diversos mètodes a un mateix fenòmen (artístic i cultural).
2. Cibersemiòtica: la comprensió de la cultura com una esfera de signes multidiscursius.
3. Tercera Cultura: el (fals) debat entre ciències i humanitats.
4. Neurociència: aplicació de la neurobiologia a la comprensió de l’experiència estètica; cognició e intel·ligència emocional a les obres d’art.
5. Psicologia Transpersonal: el misteri de la creativitat humana i la necessitat de l’art.
6 Cosmologia i física quàntica: univers, multivers i realitats alternatives; la interacció entre consciència i matèria. Conseqüències per al concepte de ficció.
7. Wikinomia i Humanitats Digitals: l’aprofitament de les noves tecnologies per a la investigació als Estudis de Lletres i Humanitats.
8. Economia del Bé Comú, i la teoria i praxis de la Societat Creativa: de com els Estudis de Lletres i Humanitats estan creant nous models de comunitat.
III. ASSAJOS DE LITERATURA COMPARADA I ESTUDIS CULTURALS
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòric-pràctiques | 60 | 2,4 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i avaluació | 15 | 0,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació de classes, proves i treballs | 75 | 3 |
La metodologia serà molt senzilla: les classes consistiran en l'exposició docent dels continguts programats i la seva reflexió gràcies a la participació de l'alumnat. Per aposentar la informació es comptarà amb el suport d'un dossier d'articles traduïts que s'explica i treball a l'aula. A partir de l'enunciació oral i del material escrit s'anirà, progressivament, obtenint un conjunt d'arguments i perspectives, la coherència i eficàcia del qual haurà d'aconseguir-se al final del curs. L'alumnat presentarà esquemes-resum de cada dossier i respondran, de manera escrita -i en horari docent- a l'assimilació d'alguns d'ells.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova 1. | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
Prova 2. | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
Treball final | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
Per a les persones que hagin assistit al menys al 80% de les classes la avaluació consistirà en les qualificacions obtingudes a la avaluació continua així com a la elaboració d’un treball final de 15 pàgines, on s’exposin i reflexionin els conceptes, perspectives i arguments desenvolupats durant el curs. Obligatòriament el treball haurà de contenir cites bibliogràfiques dels articles estudiats a classe. Juntament a la participació a la avaluació continuada s’obtindrà la nota final. La primera prova serà la redacció escrita dels continguts explicats en la primera unitat temàtica concreta; es comunicarà amb quinze dies d’antelació tal prova i suposarà el 25% de la qualificació.
La segona prova consistirà en la elaboració d’un projecte d’investigació sobre alguna qüestió del temari: índex, esquema, tesis i bibliografia (en cap cas el desenvolupament d’aquests punts, sinó la proposta hipotètica del projecte, en una extensió de 1 + 5 + 1 pàgines); suposarà un altre 25% de la qualificació i també es sol·licitarà amb quinze dies d’antelació.
La no entrega a temps i forma d'aquestes dues proves suposarà la seva consideració com a elements no avaluables, excepte que la causa de la mateixa respongui a un imponderable de força major, justificat documentalment segons el cas. Llavors sí es programarà una altra data per a la seva realització o recepció. El 50% de la qualificació l'aportarà el treball final de l’assignatura, les normes d’elaboració de les quals es desglossen als següents apartats. La data d’entrega es comunicarà al començament del curs. Aquest treball tindrà opció a recuperació. El professor comunicarà individualment, a cada estudiant, mitjançant un correu electrònic, la qualificació obtinguda, el raonament de la mateixa, i les instruccions i termini per a la possible recuperació.
NORMES PER A L'AVALUACIÓ DEL TREBALL FINAL DE CURS
1r El treball serà avaluable només quan arribi a una extensió mínima de 15 pàgines. En cas contrari es considerarà una prova 'no avaluable'.
2n Els capítols, apartats, seccions (qualssevol divisió que es trigui) no pot coincidir amb el títol i autor dels dossiers: no es tracta de fer un resum, per separat, dossier por dossier.
3r No es pot seleccionar els dossiers sobre els quals s'ha tractat: tots han de ser emprats explícitament.
4t Hi ha d'haver, per cada dossier, cites bibliogràfiques explícites (localitzant text i pàgina).
5è Es considera matèria avaluable tot el discurs docent impartit a classe pel professor de l'assignatura. La progressiva manca reduirà proporcionalment la calificació obtinguda.
6è El treball consistirà en la definició, utilització i reflexions detallada de tots i cadascun dels conceptes, qüestions i àmbits d'anàlisi desenvolupats durant el curs. No consistirà en una síntesi ni selecció breu d'aquests.
7è El temari del curs i els enfocaments disciplinaris -recolzats pels articles explicats a classe- hande ser l'orientacióiguia per al desnvolupament de l'apartat anterior.
8è Hi ha una total llibertat en la manera de reordenari distribuirel material, així com en la decisió de la tesi principal sobre la qual es ovl construir el procés d'argumentacions del treball.
9è Queda a llibre elecció la possibilitat de destinar un capítol del treball a la aplicació pràctica del curs en algun cas concret (en singular o plural): obra/s literària/s, filmes, sèries de televisió i qualsevol altra manifestació artística.
10è La reflexió politològica (que no política) i sociològica del trebhall a d'anar sempre canalitzada dins el model de treball dels Estudis Culturals.
11è Les opinions personals no són avaluables, només respectables.
12è L'avaluació consistirà en la capacitat d'argumentar llibre, crítica, però documentada i raonadament sobre els enfocaments que es desitigi desenvolupar a partir de la matèria de l'assignatura.
En el moment de realització de cada actividad avaluativa, el professor o professora informará l'alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Es recomana especificar que aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la IA, etc.) no són recuperables. Està terminantment prohibit presentar com a treball d'autoria humana qualsevol prova d'avaluació generada per programes d'intel·ligència artificial.
Mitjançant una tutoria oral es podrà comprovar l'autoria original de les proves signades per la persona discent.
EVALUACIÓ ÚNICA
Prova 1: Redacció escrita dels continguts explicats en la primera unitat temàtica. 25% de la qualificació.
Prova 2: Elaboració d'un projecte d'investigació sobre alguna qüestió del temari: índex, esquema, tesis i bibliografia (en cap cas el desenvolupament d'aquets punts, sinó la proposta hipotètica del projecte, en una extensió de 1 + 5 + 1 pàgines). 25% de la qüalificació.
Prova 3: Elaboració d'un treball final de 15 pàgines, on s'exposin i reflexionin els conceptes, perspectives i arguments desenvolupats durant al curs. Obligatòriament el treball haurà de contenir cites bibliográfiques dels articles estudiats a classe, SEGON LES NORMES PER A L'AVALUACIÓ DEL TREBALL FINAL DE CURS. 50% de la qualificació.
Les tres proves es lliuraran el 28 de gener del 2025 fins a mitjanit.
La reavaluació seguirà el mateix procediment que l'avaluació.
*La bibliografia és estrictament informativa. Tots els llibres formen part de la biblioteca personal del professor i estan a la disposició de qualsevol estudiant que els dessitgi consultar.
ALONSO, Andoni e Iñaki ARZOZ
2002 La nueva Ciudad de Dios. Un juego cibercultural sobre el tecno-hermetismo, Madrid, Siruela.
BAUMAN, Zygmunt
2001 La sociedad individualizada, Madrid, Cátedra, 2001.
2001 Comunidad. En busca de seguridad en un mundo hostil, Madrid, Siglo XXI, 2003.
BASSHAM Gregory
2010 The Ultimated Harry Potter and Philosophy, New Yersey, Blackwell Publishing. BREITHAUPT, Fritz 2011 Culturas de la empatía, Buenos Aires, Katz Editores. BORRÁS, Laura (ed.)
2005 Textualidades electrónicas. Nuevos escenarios para la literatura, Barcelona, UOC. BRIER, Søren 2008 Cybersemiotics. Why Information Is Not Enough, TorontoUniversity Press.
CAPRA, Fritjof
1996 La trama de la vida. Una nueva perspectiva de los sistemas vivos, Barcelona, Anagrama, 1998
2002 Las conexiones ocultas. Implicaciones sociales, medioambientales, económicas y biológicas de una nueva visión del mundo, Barcelona, Anagrama, 2003.
CASTELLS, Manuel
1996-2003 La sociedad de la información (3 vols.), Madrid, Alianza Editorial, 2000-3.
CLAEYS, Gregory (ed.)
2010 The Cambridge Companion to Utopian Literature.
CHAN KIM, W y Renée MAUBORGNE
2008 La estrategia del océano azul. Cómo crear en el mercado espacios no disputados en los que la competencia sea irrelevante, Barcelona, Edigrabel, 2008.
FELBER, Christian
2012 La economía del bien común, Barcelona, Ediciones Deusto, 2012.
FIGUEROA, Fernando
2014 El graffiti de firma, Madrid, Minobilia.
FLORIDA, Richard
2008 La clase creativa, Barcelona, Paidós, 2010.
FRIEDMAN, Harris y Glenn HARTELIUS (eds.)
2013 Transpersonal Psychology, Oxford, Wiley-Blackwell.
FUSTER, Joaquín 2013 The Neuroscience of Freedom and Creativity, CambridgeUniversity Press.
GREEN, Brian
1999 El universo elegante, Barcelona, Crítica, 2001. 2004 El tejido del cosmos. Espacio, tiempo y la textura de la realidad, Barcelona, Crítica, 2006
HARRISON, Peter (ed.)
2008 The Cambridge Companion to Science and Religion, Cambridge University Press.
JAMES, Edward y Farah MENDLESOHN (eds.)
2003 The Cambridge Companion to Science-Fiction.
2009 The Cambridge Companion to Fantasy Literature.
JOHNSON, Steven
2001 Sistemas emergentes. O qué tienen en común hormigas, neuronas, ciudades y sofware, Madrid, Turner, 2003.
JUNG, Carl Gustav
La dinámica de lo inconsciente, Obra Completa 8, Madrid, Trotta, 2004.
Los arquetipos y lo inconsciente colectivo, Obra Completa 9/1, Madrid, Trotta, 2002.
JUUL, Jesper
2005 Half-real. Videogames between Real Rules and Fictional Worlds, Massachusetts, MIT.
KYMLICKA, W
1995 Ciudadanía multicultural, Barcelona, Paidós, 1996.
LÉRY, Pierre
2006 Cibercultura. La cultura en la era digital, Madrid, Anthropos, 2007.
MOLINUEVO, José Luis
2004 Humanismo y nuevas tecnologías, Madrid, Alianza
NICOLESCU, Basarad (ed.)
2008 Transdisciplinarity, Cresskill, Hampton Press.
PEAT, F. David Peat
1987 Sincronicidad, Puente entre mente y materia, Barcelona, Kairós, 1989.
RODRIK, Dani
2011 La paradoja de la globalización. Democracia y el futuro de la economía mundial, Barcelona, Antoni Bosch editor, 2011.
RUBIA, Francisco José
2003 La conexióndivina. La experiencia mística y la neurobiología, Barcelona, Crítica.
SÁNCHEZ-MESA, Domingo (ed.)
2004 Literatura y cibercultura, Madrid, Arco-Libros.
SCREIBMAN, Susan (ed.)
2004 A Companion to Digital Humanities, Oxford, Blackwell Publishing.
SLOTERDIJK, Peter
1998 Extrañamiento del mundo, Valencia, Pre-Textos, 2001.
VILARIÑO, María Teresa y Anxo ABUÍN
2006 Teoría del hipertexto.La literatura en la era electrónica, Madrid, Arco/Libros
WALLACE, Allan
2008 La ciencia de la mente. Cuando la ciencia y la espiritualidad se encuentran, Barcelona, Kairós, 2009.
WASHBURN, Michael Washburn
1999 Psicología Transpersonal. En una perspectiva psicoanalítica, Barcelona, La Liebre de Marzo, 1994.
WATZLAWICK, Paul y otros
1981 La realidad inventada. ¿Cómo sabemos lo que creemos saber?, Barcelona, Gedisa, 2005.
No hi ha especificacions.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |