Logo UAB

Tradició literària occidental II

Codi: 100252 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
David Roas Deus
Correu electrònic:
david.roas@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Atès que l'alumnat ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, ha de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquesta raó, els eventuals errors ortogràfics i d'expressió que pogués cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final. 

Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L'eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen comportarà, automàticament, la qualificació de suspens (0). 

Així mateix, es considera que l'alumnat coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. Tanmateix, podrà aplicar les normes específiques que puguin indicar-li les professores de l'assignatura, si així ho creuen necessari. 


Objectius

Objectius

El curs és una aproximació al debat al voltant de les nocions de modernitat i postmodernitat literàries. Alguns dels textos triats per a caracteritzar aquesta reflexió ocupen un lloc eminent en el cànon actual, han estat analitzats des de metodologies diverses i han tolerat algunes de les més cèlebres realitzacions pràctiques de la crítica literària. En diàleg amb els anteriors, hi posarem altres textos que per la seva capacitat poètica i força crítica apareixen com punts de fuga al cànon occidental, generant les seves pròpies genealogies. L'objectiu de l'assignatura és que les lectures seleccionades constitueixin el punt de partida d'un discurs crític sobre la tradició que aquestes obres (i la seva resposta crítica) han contribuït a definir.

Es treballarà en el desenvolupament d'una perspectiva crítica in-formada pels feminismes i els estudis culturals.

 


Competències

  • Fer lectures i interpretacions crítiques de textos.
  • Interpretar els textos literaris des de bases filològiques i comparatives.
  • Interpretar, d'acord amb les principals metodologies d'anàlisi, els continguts temàtics i simbòlics dels textos narratius, poètics i dramàtics en funció de les seves estratègies textuals i pragmàtiques.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els textos literaris utilitzant els diferents conceptes i mètodes de la literatura comparada.
  2. Argumentar sobre diversos temes i problemes literaris a propòsit d'obres diferents i avaluar-ne els resultats.
  3. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  4. Emmarcar els textos literaris en els contextos formals i culturals que els corresponen.
  5. Emmarcar els textos literaris en els corresponents gèneres.
  6. Establir una planificació per desenvolupar un treball sobre la matèria.
  7. Explicar les característiques bàsiques dels textos literaris comparats.
  8. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
  9. Identificar i explicar els fonaments bàsics del procés de comunicació literària en cada un dels gèneres i del procés d'interpretació a partir de preguntes i activitats teòriques i/o pràctiques.
  10. Identificar i explicar les característiques bàsiques dels textos literaris i del procés d'interpretació.
  11. Identificar les fonts antigues grecollatines en què s'han inspirat artistes i literats de la tradició cultural occidental.
  12. Interpretar críticament obres literàries tenint en compte les relacions entre els diferents àmbits de la literatura i la seva relació amb les àrees humanes, artístiques i socials.
  13. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  14. Reconèixer en textos de la tradició literària europea postclàssica la influència dels gèneres i obres literàries grecollatines.
  15. Redactar comentaris de text amb sentit crític.
  16. Resoldre problemes relacionats amb els fonaments teòrics i els conceptes principals de l'estudi de la crítica literària.
  17. Resoldre problemes relacionats amb els mètodes d'estudi de diferents literatures.
  18. Resoldre problemes relacionats amb la localització històrica dels textos literaris.
  19. Resoldre tasques sobre autors, mètodes i corrents de la literatura comparada, relacionant-hi coneixements d'altres disciplines humanes.

Continguts

Temes:

1. Modernitat i Postmodernitat. Història, sentit i discusió de dos conceptes

2. Charles Baudelaire, Les flors del mal [selecció de poemes]

3. Lewis Carroll, Alícia a través del mirall

4. Joseph Conrad, El cor de les tenebres

5. Franz Kafka, El castell

6. Jorge Luis Borges, Ficciones 

7. Margaret Atwood, El conte de la serventa

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classes magistrals 55 2,2
Tipus: Supervisades      
tutories programades 20 0,8
Tipus: Autònomes      
treballs escrits 75 3

L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumnat es distribueix de la manera següent:

 · Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en què es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió de tot tipus de textos.

 · Activitats supervisades (15%). Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes tant relacionats amb el temari de l'assignatura com, sobretot, amb els treballs escrits que l'alumnat haurà de presentar.

 · Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de dos treballs escrits.

Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Dues ressenyes crítiques 40% 0 0 1, 2, 12, 7, 8, 10, 9, 11, 4, 5, 14, 19, 3, 6, 17, 18, 16, 13, 15
Treball escrit final sobre un tema prèviament pactat amb el professor 60% 0 0 1, 2, 12, 7, 8, 10, 9, 11, 4, 5, 14, 19, 3, 6, 17, 18, 16, 13, 15

L'avaluació es realitzarà mitjançant dues ressenyes i un treball escrit obligatoris a lliurar al novembre i al desembre. L'alumnat només podrà presentar-se a la recuperació en el cas que hagi presentat tots els treballs i hagi obtingut un suspens de nota mitjana.

Si no s'ha presentat cap dels treballs, serà considerat/a "No avaluable".

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

Avaluació única

L'alumnat que decideixi fer l'avaluació única haurà de presentar-se a dos examens finals en què hauran de demostrar haver llegit totes les lectures obligatòries de cada bloc (35% + 35 %). També haurà de lliurar dues ressenyes crítiques (30%) al final del semestre.







Bibliografia

Lectures obligatòries

Atwood, Margaret, El cuento de la criada, Salamandra, Barcelona, 2017.

Baudelaire, Charles, Las flores del mal, edición de Alain Verjat y Luis Martínez de Merlo, trad. Luis Martínez de Merlo, Cátedra, Madrid, 1997.

Borges, Jorge Luis Borges, Ficciones, Alianza Editorial, Madrid, 2006.

Carroll, Lewis, Alicia en el País de las Maravillas. A través del espejo, edición de Manuel Garrido, trad. de Ramón Buckley, Cátedra, Madrid, 2006.

Conrad, Joseph, El corazón de las tinieblas, edición de Fernando Galván y José Santiago Fernández Vázquez, trad. de Araceli García Ríos e Isabel Sánchez Araujo, Cátedra, Madrid, 2006.

Kafka, Franz, El castillo, edición y traducción de Luis Acosta, Cátedra, Madrid, 1998.


 

Bibliografía

La present llista conté les referències bibliogràfiques fonamentals per al marc teòric de l'assignatura (definició i estudi de la modernitat i la postmodernitat). 

La bibliografia específica per a cada autor i obra es consignarà durant el curs. 

AA.VV., La polémica de la postmodernidad, monográfico de Revista de Occidente, núm. 66 (noviembre de 1986).

Barth, John, «Literatura postmoderna», Quimera, 46/47 (1984-1985), pp. 13-21.

Calinescu, Matei, Cinco caras de la modernidad, Tecnos, Madrid, 1991.

Calvino, Italo, Seis propuestas para el próximo milenio, Ediciones Siruela, Madrid, 1989.

Feher, Ferenc, “Comentario sobre el intermezzo postmodernista”, Revista de Occidente, núm. 66 (noviembre de 1986), pp. 57-74.

Foster, Hal (ed.), La posmodernidad, Kairós, Barcelona, 1985.

Gay, Peter, Modernidad. La atracción de la herejía de Baudelaire a Beckett, Paidós, Barcelona, 2007.

Habermas, Jurgen, El discurso filosófico de la modernidad, Taurus, Madrid, 1989.

Hart, J., “Comparative Poetics, Postmodernism and the Canon: An Introduction”, Canadian Canadian Review of Comparative Literature / Revue Canadienne de Littérature Comparée, 20:1-2 (1993), pp. 1-8.

Hutcheon, Linda, A Poetics of Postmodernism: History, Theory and Fiction, Routledge, Londres, 1988.

Jameson, Fredric, Teoría de la postmodernidad, Trotta, Madrid, 1996.

Jauss, Hans-Robert, «Italo Calvino: Si una noche deinvierno un viajero. Informe sobre una estética postmoderna», en Las transformaciones de lo moderno, Visor, Madrid, 1995, pp. 223-251.

Lipovetski, Gilles, La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo, Anagrama, Barcelona, 1993.

Lipovetski, Gilles, y Sébastien Charles, Los tiempos hipermodernos, Anagrama, Barcelona, 2006.

Llovet, Jordi, “Vigencia de la modernidad”, La Página, núm. 3 (junio de 1990), pp. 8-15.

Lyon, David, Postmodernidad, Alianza Edtorial, Madrid, 1996.

Lyotard, Jean-François, La condición postmoderna, Cátedra, Madrid, 1986.

Lyotard, Jean-François, «Reescribir la modernidad», Revista de Occidente, 66 (noviembre de 1986), pp.23-33.

Marchán Fiz, Simón, «Le bateau ivre: para una genealogía de la sensibilidad postmoderna», Revista de Occidente, 42 (noviembre de 1984), pp. 7-28.

Navajas, Gonzalo, «Retórica de la novela postmoderna española», en Teoría y práctica de la novela española posmoderna, Edicions del Mall, Barcelona, 1987, pp. 13-40.

Navajas, Gonzalo, Más allá de la posmodernidad, EUB, Barcelona, 1996.

Pardo, José Luis, «Filosofía y clausura de la modernidad», Revista de Occidente, 66 (noviembre de 1986), pp. 35-47.

Perloff, Marjorie, «Modernist Studies», en S. Greenblatt-G. Gunn, Redrawing the Boundaries, Modern Language Association, Nueva York, 1992, pp. 154-178.

Picó, Josep (comp.), Modernidad y postmodernidad, Alianza Editorial, Madrid, 1988.

Roas, David, Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico, Páginas de Espuma, Madrid, 2011.

Rowe, John Carlos, «Postmodernist Studies», en S. Greenblatt-G. Gunn, Redrawing the Boundaries, Modern Language Association, Nueva York, 1992, pp. 179-208.

Saldaña, Alfredo, “Postmodernidad: Todo vale, aunque de nada sirva”, Tropelías, núm. 5-6 (1994-1995), pp. 349-369.

Santiáñez, Nil, Investigacionesliterarias. Modernidad, historia de la literatura y modernismo, Crítica, Barcelona, 2002.

Vattimo, Gianni, et al.En torno a la posmodernidad, Anthropos, Barcelona, 1990.

Wellmer, Albrecht, Sobre la dialéctica de modernidad y postmodernidad, Visor, Madrid, 1993.


Programari

Cap


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt