Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500097 Física | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomenable tenir un bon domini d'àlgebra, especialment d'espais vectorials i, preferiblement, d'espais Euclidis complexos. Naturalment es recomana tenir nocions de mecànica quàntica, però el curs és autocontingut. Coneixements d'òptica quàntica són complementaris i recomanables, però no imprescindibles.
L'assignatura és una introducció a la visió actual de la mecànica quàntica i els seus paradigmes. Amb la tecnologia de què avui dia disposem, molts del efectes quàntics més paradoxals han deixat ja de ser una curiositat acadèmica i han esdevingut recursos potentíssims que seran la base de nombroses i sorprenents aplicacions pràctiques en un futur no massa llunyà. En aquest curs se’n presenten algunes: teleportació, codificació densa, criptografia i computació quàntiques, etcètera. El curs està dirigit a físics, però també a matemàtics, informàtics i enginyers. En ser un curs autocontigut es farà una introducció als fonaments de la mecànica quàntica, a la teoria clàssica de la informació, a la criptografia i a la computació clàssiques, per després poder valorar les noves aportacions de les versions quàntiques corresponents. L’assignatura té també una vessant aplicada íntimament lligada a l’òptica quàntica. Es relitzarà doncs una introducció a la teoria semiclàssica i quàntica de la interacció llum-matèria, i es desciuraran implementacions físiques de la comunicació i computació quàntiques. L’objectiu de l’assignatura no és només donar una descripció dels avenços que s’han produït en informació quàntica, sinó també proporcionar a l'estudiant les eines bàsiques per a poder continuar la seva formació de post grau en aquest camp, si aquest és el seu interès.
Part I (Aspectes teòrics)
Part II (Implementació física)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 16 | 0,64 | 4, 2, 1, 3, 5, 19, 25, 24, 28, 31, 32, 33, 30 |
Classes de teoria | 33 | 1,32 | 6, 10, 12, 7, 13, 11, 8, 9, 14, 16, 15, 17, 18, 20, 23, 25, 24, 27, 26 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi dels fonaments teòrics | 35 | 1,4 | 6, 10, 12, 7, 13, 11, 8, 9, 14, 16, 15, 17, 18, 20, 23, 27 |
Problemes per a entregar | 20 | 0,8 | 4, 2, 1, 3, 22, 5, 19, 25, 24, 28, 31, 32, 33, 29, 30, 21 |
Resolució de problemes | 40 | 1,6 | 4, 2, 1, 3, 19, 28, 26, 31, 29 |
El curs s'estructura en classes de teoria, classes de problemes i activitats d'avaluació continuada.
Les classes de teoria tenen el format de presentacions keynote/powerpoint. Hi ha haurà algunes classes/seminaris sobre alguns temes del curs que seran presentats per investigadors del camp de la Informació Quàntica. Aquests seminaris seran generalment en anglès.
Les classes de problemes es fan habitualment a la pissarra i consisteixen en la resolució dels problemes més significatius, els enunciats dels quals es posen a disposició de l'alumnat a través del Campus Virtual.
Hi haurà 4 lliuraments a la part teòrica i 2 per la part d'implementació. L'objectiu és aprofundir, consolidar i estendre els coneixements dels alumnes sobre aspectes i resultats tractats al llarg del curs. Així doncs, el lliuraments podran contenir problemes o qüestions de més complexitat i extensió. Aquests s'hauran d'entregar periòdicament al llarg del curs i en les dates prèviament acordades. L'objectiu d'aquestes activitats és incentivar el treball autònom.
Tot el material: llistats de problemes, material docent addicional, resolució detallada d'alguns exercicis, així com les notícies relacionades amb el funcionament del curs, es posen a disposició de l'alumnat a través del Campus Virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació en seminaris especialitzats | 5 | 0 | 0 | 22, 25, 24, 26, 30 |
Lliurament d'exercicis realitzats de forma autònoma | 30 | 0 | 0 | 4, 2, 1, 5, 6, 12, 7, 13, 9, 14, 15, 19, 23, 25, 24, 26, 29, 30, 21 |
Prova d'avaluació de conceptes teòrics | 45 | 2 | 0,08 | 4, 2, 1, 3, 5, 6, 12, 7, 13, 9, 14, 15, 19, 23, 28, 26, 31 |
Prova recuperació conceptes teòrics | 45 | 2 | 0,08 | 4, 2, 1, 3, 5, 6, 12, 7, 13, 9, 14, 15, 19, 23, 28, 26, 31 |
Prova recuperació test sobre implementació | 20 | 1 | 0,04 | 10, 11, 8, 16, 17, 18, 20, 27, 32, 33 |
Prova test sobre sobre implementació | 20 | 1 | 0,04 | 10, 11, 8, 16, 17, 18, 20, 25, 24, 27, 32, 33 |
L'avaluació consta de les següents activitats
Els alumes que hagin estat avaluats al menys en un 66% de les actitivats totals, podran presentar-se a les proves de repesca de les activitats 1 i 2. Un alumne que només hagi realitzat les activitats 3, 4 ies considerarà no avaluable.
A través del Campus Virtual, es posa a disposició de l'alumnat apunts de l'assignatura en format pdf i còpia del Keynote/Powerpoint del curs. Per a ampliar informació es recomana la següent bibliografia:
Bàsica
Teoria
• A. Peres. Quantum Theory: Concepts and Methods. Kluwer, Dordrecht 1995.
• D. Applebaum. Probability and Information. Cambridge Univ. Press, Cambridge 1996.
• D. Boumeester; A. Eckert; A. Zeilinger. The Physics of Quantum Information. Springer 2000.
• D. Heiss. Fundamentals of Quantum Information. Springer 2002.
Problemes
Avançada
• R. A. Bertlmann; A. Zeilinger. Quantum (Un)speakables. Springer 2002.
• A. Ekert; R. Jozsa. Quantum Computation and Shor’s Factoring Algorithm. Rev. Mod. Phys. 68 (1996) 733.
IBM quantum composer
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |