Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500097 Física | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es requereixen coneixements elementals de física i de matemàtiques; i ganes de treballar i aprendre
Aquesta assignatura proporciona una introducció a la visió microscòpica i macroscòpica de la matèria. Comença per la descripció microscòpica, des de les partícules elementals fins als làsers, passant per nuclis atòmics, àtoms, molècules i sòlids. Segueix per la descripció termodinàmica, gairebé independent dels detalls microscòpics dels constituents del sistema. La part microscòpica es dóna a un nivell introductori. La part macroscòpica es dóna amb més profunditat, establint i treballant les lleis fonamentals de la termodinàmica.
Objectius:
1) Comprendre els conceptes bàsics de l'estructura de la matèria (teoria cinètica de gasos, partícules elementals, física quàntica, física atòmica, física nuclear, física de sòlids) a nivell introductori.
2) Comprendre les lleis fonamentals de la termodinàmica i saber aplicarles.
3) Saber identificar i resoldre els problemes més característics d'aquestes àrees de la física
4) Fer veure alguns aspectes de la unitat de la física, i de la relació entre descripcions macroscòpiques i microscòpiques
5) Relacionar la física amb alguns aspectes de la vida quotidiana i de la natura que ens volta
6) Comentar la relació entre models teòrics i sistemes físics reals
Estructura de la matèria
Teoria cinètica: pressió i temperatura
Teorema d’equipartició i calors específiques
Relacions d’Einstein-Planck i de de Broglie
Model de Bohr de l’àtom d’hidrogen
Exclusió de Pauli i taula periòdica dels elements químics
Nuclis atòmics. Forces nuclears. Reaccions nuclears. Radioactivitat.
Partícules elementals, quarks, leptons, bosons intermediaris
Semiconductors i metalls. Díodes, transistors, cèl·lules fotovoltaiques, LEDs, làsers.
Termodinàmica
Transport de la calor. Conducció, convecció, radiació
Principi zero. Temperatura. Equacions d'estat
Primera llei de la termodinàmica. Calor, treball, energia interna. Màquines tèrmiques.
Segona llei de la termodinàmica (I). Enunciats de Clausius i de Kelvin-Planck. Teorema de Carnot. Temperatura absoluta
Segona llei de la termodinàmica (II). Entropia. Degradació de l'energia. Potencials termodinàmics. Equació de Gibbs
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 20 | 0,8 | 2, 1, 3, 6, 7, 8, 12, 18, 9, 4, 17, 16, 15, 19, 22, 21, 23 |
Classes de teoria | 30 | 1,2 | 2, 1, 3, 6, 7, 8, 12, 18, 9, 4, 17, 16, 15, 19, 22, 21, 23 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 5 | 0,2 | 2, 1, 3, 6, 7, 8, 12, 18, 9, 4, 17, 16, 15, 19, 22, 21, 23 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 66 | 2,64 | 2, 1, 3, 5, 6, 7, 8, 12, 18, 9, 4, 17, 16, 15, 19, 22, 21, 23, 11 |
Aquesta assignatura proporciona una introducció a la visió microscòpica i macroscòpica de la matèria. En alguns temes, en què les equacions són relativament simples, la descripció és més quantitativa; en d'altres, és més qualitativa, tot procurant introduir un marc conceptual clar, en el qual es pugui plantejar de manera adient i natural preguntes que portin a interessar-se pel desenvolupament ofert per les assignatures dels cursos posteriors. El bloc de termodinàmica s'exposa en major profunditat, establint les bases sòlides dels seus principis.
Es procura que l'assignatura permeti entrar en contacte amb algunes de les fronteres més actives de la física actual, per tal que, l'estudiant ja pugui tenir la sensació que es troba en una ciència viva. I també es tractarà de posar de manifest la relació entre la física i la naturalesa, la vida quotidiana, i la tecnologia.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Dos exàmens parcials | 85% | 6 | 0,24 | 2, 1, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 13, 12, 18, 9, 4, 17, 16, 15, 19, 22, 14, 21, 23, 11 |
Examen de recuperació | 85% | 3 | 0,12 | 2, 1, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 13, 12, 18, 9, 4, 17, 16, 15, 19, 22, 14, 21, 23, 11 |
Problemes resolts i treballs | 15 % | 20 | 0,8 | 1, 5, 7, 13, 12, 9, 4, 15, 19, 14, 20, 11 |
L'avaluació consisteix en:
1. Problemes i treballs (15% de la nota global)
Consistirà en la presentació de problemes seleccionats resolts i de treballs.
2. Exàmens (85% de la nota global)
- Es realitzaran 2 exàmens parcials, un per cada bloc de l'assignatura. Cadascú d’aquests exàmens té el mateix pes.
- Examen de recuperació.
La nota es calcularà doncs: 0.85*(Parcial1+Parcial2)/2+0.15*(entregues1+entregues2)/2
Important: Per superar l’assignatura caldrà que la nota de cada examen parcial sigui superior a 4 (sobre 10) i la mitja del curs superior a 5.
Recuperació: Per poder anar a l'examen de recuperació l'alumnat s'ha d'haver examinat dels dos parcials. Es recupera cada part per separat.
Qui vulgui apujar nota pot anar a l'examen de recuperació. Si la nota que traieu a l'examen de recuperació (a cada part) és fins a 1.5 punts inferior a la nota del parcial, guardem la nota del parcial (tret que traieu menys de 4). Si creieu que no apujareu la nota, podeu no entregar.
AVALUACIÓ UNICA
L’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única haurà de realitzar una prova final que consistirà en un examen escrit que constarà de la resolució de problemes i qüestions teòriques. Aquesta prova es farà al mateix dia que el segon examen de l'avaluació continuada. Hi haurà un examen per cada bloc del curs: Estructura de la Matèria, i Termodinàmica. Quan hagifinalitzat, lliurarà totes les entregues de les dues parts del curs.
La qualificació final s’obté de la mateixa manera que a l’avaluació continuada: l’examen pesa el 85% de la nota final (els dos blocs pesen el mateix) i els lliuraments el 15%.
Important: Per fer mitja amb l'altra 15% de la nota, s'ha de treure a l’examen de cada part una nota superior o igual a 4 sobre 10.
Si la nota d'algun examen no arriba a 4 o la nota final no arriba a 5, hi haurà un examen de recuperació que se celebrarà en la data que fixi la coordinació de la titulació. S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada: es podrà recuperar la part de la nota corresponent a teoria i problemes (85%). El 15% de la part de lliuraments no és recuperable.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada
A la part microscòpica, seguirem el llibre de P. Tipler i A. Mosca, Fisica, 6 edició, Editorial Reverté, Barcelona, 2010.
A la part de Termodinàmica, aprofundirem més:
- M. Criado-Sancho y J. Casas-Vázquez, Termodinámica química y de los procesos irreversibles, 2ª edición, Addison Wesley, Madrid, 2004
- M.W. Zemansky y R.H. Dittman, Calor y termodinámica, sexta edición, McGraw-Hill, Madrid, 1990
- C.J. Adkins, Termodinámica del equilibrio, Reverté, Barcelona, 1977.
- D. Kondepudi & I. Prigogine, Modern Thermodynamics, Wiley (1998).
És recomanable llegir, paral·lelament, alguns altres llibres i articles
No hi ha programari específic per l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |