Càlcul numèric
Codi: 100120
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2500149 Matemàtiques |
OT |
4 |
Equip docent
- Carles Barril Basil
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
És recomanable haver superat les assignatures obligatòries i conèixer algun llenguatge de programació.
Objectius
Els sistemes d'equacions lineals, no lineals i equacions diferencials ordinàries són presents a gran part de models matemàtics dels processos físics. En l'assignatura de Càlcul Numèric s'estudiaran tècniques numèriques per a la resolució aproximada de sistemes d'equacions lineals i no lineals, problemes d'equacions diferencials ordinàries de valors inicials i de valors a la frontera. També s'estudiaran algorismes computacionals per al càlcul de valors propis de matrius.
L'objectiu fonamental consisteix en què els estudiants aprenguin aquests mètodes a partir del seu fonament matemàtic, tot estudiant les seves propietats de convergència, i que siguin capaços de programar-los. Les pràctiques amb ordinador són una part fonamental de l'assignatura, que permetrà entendre millor les característiques dels diferents mètodes numèrics.
Competències
- Assimilar la definició d'objectes matemàtics nous, de relacionar-los amb altres coneguts i de deduir les seves propietats
- Calcular, reproduir determinades rutines i processos matemàtics amb agilitat
- Davant de situacions reals amb un nivell mig de complexitat, demanar i analitzar dades i informació rellevants, proposar i validar models utilitzant eines matemàtiques adequades per a, finalment, obtenir conclusions
- Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
- Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
- Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
Resultats d'aprenentatge
- Controlar els errors que ens produeixen les màquines en calcular.
- Conèixer el funcionament intern dels ordinadors i ser crítics amb els resultats que ens donen
- Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
- Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
- Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
- Saber programar algorismes de càlcul matemàtic.
Continguts
- Problemes de valors inicials per a equacions diferencials ordinàries
- Mètodes d'un pas: Euler i Taylor.
- Error de discretització local.
- Mètodes de Runge-Kutta.
- Convergència dels mètodes d'un pas.
- Control de pas de Fehlberg
- Comentaris sobre mètodes multipàs.
- Problemes rígids.
- Resolució numèrica de sistemes d'equacions no lineals
- Normes matricials.
- Mètodes de punt fix: convergència i estimació de l'error.
- Mètode de Newton en diverses variables.
- Problemes de valors a la frontera per a equacions diferencials ordinàries
- Mètode del tir simple.
- Mètode del tir múltiple.
- Mètodes en diferències finites.
- Àlgebra lineal computacional
- Anàlisi de pertorbacions en la solució de sistemes lineals.
- Mètode QR per sistemes lineals quadrats i sobredeterminats.
- Mètodes iteratius per sistemes lineals. Convergència i estimació de l'error.
- Mètode de la potència i de la potència inversa desplaçada per al càlcul de valors i vectors propis.
- Mètode QR per al càlcul de valors i vectors propis.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes de problemes |
8
|
0,32 |
3, 5, 4
|
Classes de pràctiques |
12
|
0,48 |
1, 3, 6, 5, 4, 2
|
Classes de teoria |
30
|
1,2 |
3, 5, 4
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Estudi personal |
50
|
2 |
3, 6, 5, 4
|
Resolució de problemes i pràctiques |
44
|
1,76 |
1, 3, 6, 5, 4, 2
|
Les classes de teoria i de problemes es duran a terme a una aula de la facultat. En elles es combinarà la presentació d'aspectes teòrics dels mètodes numèrics i les seves propietats bàsiques amb la resolució de problemes de caràcter teòric i d'alguns que requereixen l'ús de calculadora. Es treballarà sobre llistes de problemes que es proporcionaran al llarg del curs.
Les sessions de seminari consistiran en classes pràctiques que es duran a terme a una aula d'informàtica de la facultat. Durant aquestes sessions, els estudiants resoldran algun problema de tipus aplicat mitjançant la implementació en llenguatge C o Matlab de mètodes estudiats a l'assignatura. Aquestes sessions pràctiques s'avaluaran a partir del lliurament al final de curs (la data serà anunciada) del codi i un informe de pràctiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Examen de recuperació |
0.5 |
3
|
0,12 |
3, 4
|
Examen final |
0.5 |
3
|
0,12 |
3, 4
|
Examen parcial |
0.10 |
0
|
0 |
3, 4
|
Lliurament de pràctiques |
0.40 |
0
|
0 |
1, 3, 6, 5, 4, 2
|
Aquesta assignatura no té avaluació única.
L'avaluació del curs es durà a terme a partir de tres activitats:
- Examen parcial (EP): examen on han de resoldre problemes sobre la primera part de l'assignatura. (la data serà anunciada al campus virtual)
- Examen final (EF): examen de tota l'assignatura amb preguntes teòriques i problemes.
- Pràctiques (PR): lliurament de codi Matlab / C i un informe.
A més, es seguiran els següents criteris:
- Els estudiants es podran presentar a un examen de recuperació ER amb les mateixes característiques que l'examen EF.
- L'examen parcial ni les pràctiques seran recuperables.
- És requisit per a superar l'assignatura que max(EF, ER)>=3.5 i que PR>=3.5. En el cas de no arribar al mínim exigit en alguna de les activitats d'avaluació, si el càlcul de la nota final és igual o superior a 5, es posarà un 4 de nota a l'expedient.
- Un alumne o alumna es considera "No Avaluable" (NA) únicament si no ha fet cap activitat d'avaluació. Recordem que la nota NA també corre convocatòria.
- La nota final és calcularà de la següent manera: max(0.1 EP+0.5EF+0.4PR, 0.5 ER+0.5PR).
- Les matrícules d'honor s'atorgaran a la primera avaluació completa de l'assignatura. No seran retirades en cas que un altre estudiant obtingi una qualificació més gran després de considerar l'examen ER.
Bibliografia
Bibliografia general:
- J. Stoer and R. Burlisch, Introduction to numerical analysis, 3a ed, Springer, 2002.
- A. Ralston and P. Rabinowitz, A first curse in numerical analysis, McGraw-Hill, 1988.
- G. Dahlquist and A. Björck, Numerical methods, Englewood Cliffs (N.J.) : Prentice-Hall, 1974.
- A. Aubanell, A. Benseny y A. Delshams, Eines bàsiques del càlcul numèric, Manuals de la U.A. B., 1991.
- A. Quarteroni, R. Sacco and F. Saleri, Numerical Mathematics, TAM, Springer, 2000.
Bibliografia especialitzada:
- R. L. Burden and J. D. Faires, Análisis Numérico, Grupo Editorial Iberoamérica, México D. F., 1985.
- G. W. Gear, Numerical initial value problems in ordinary differential equations, Prentice-Hall, 1971.
- E. Hairer, S.P. Nørsett, G. Wanner, Solving ordinary differential equations. Vol. 1, Springer-Verlag, 1987.
- E. Hairer, S.P. Nørsett, G. Wanner, Solving ordinary differential equations. Vol. 2, Springer-Verlag, 1991.
- L. Elden, L. Wittmeyer-Koch, & H. B. Nielsen, Introduction to Numerical Computation, Studentlitteratur AB, 2004.
- Hansen, P. C. Discrete inverse problems: insight and algorithms, Society for Industrial and Applied Mathematics, 2010.
Programari
Durant les pràctiques d'aquesta assignatura, s'utilizará MATLAB (matrix laboratory) o C.
Referent al MATLAB: La UAB té una llicència MATLAB "que permet utilitzar la pràctica totalitat dels productes de software d'aquesta plataforma a tota la comunitat universitària i sense limitació". Veure: https://www.uab.cat/web/sala-de-premsa/detall-de-noticia/la-comunitat-universitaria-accedeix-a-la-plataforma-informatica-matlab-1345667174054.html?noticiaid=1345797909672
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
1 |
Català/Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
1 |
Català/Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
1 |
Català/Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |