Logo UAB

Eines informàtiques per a les matemàtiques

Codi: 100091 Crèdits: 9
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500149 Matemàtiques FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Xavier Xarles Ribas
Correu electrònic:
xavier.xarles@uab.cat

Equip docent

Francesc Xavier Xarles Ribas
Jaume Coll Guerrero
Joaquim Roé Vellvé
Marc Masdeu Sabate

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius

Familiaritzar-se amb l'ús d'un manipulador algebraic. Aquest manipulador ha d'esdevenir una eina habitual en
l'estudi de moltes altres assignatures.
Aprendre a estructurar i redactar textos científics amb el sistema de composició tipogràfica LATEX.
Iniciar a la programació d'ordinadors, en els aspectes més rellevants per a la computació científica.

Familiaritzar-se amb l'ús d'un manipulador algebraic. Aquest manipulador ha d'esdevenir una eina habitual en l'estudi de moltes altres assignatures.

Aprendre a estructurar i redactar textos científics amb el sistema de composició tipogràfica LaTeX.

Iniciar-se a la programació d'ordinadors, en els aspectes més rellevants per a la computació científica.

Entendre el funcionament de l'ordinador, en els aspectes més rellevants per a la programació


Competències

  • Aplicar l'esperit crític i el rigor per validar o refutar arguments tant propis com de d'altres.
  • Calcular, reproduir determinades rutines i processos matemàtics amb agilitat
  • Comprendre i utilitzar el llenguatge matemàtic
  • Demostrar de forma activa una elevada preocupació per la qualitat en el moment d'argumentar o exposar les conclusions dels seus treballs
  • Distingir, davant d'un problema o situació, el que és substancial del qual és purament ocasional o circumstancial.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Utilitzar aplicacions informàtiques d'anàlisi estadística, càlcul numèric i simbòlic, visualització gràfica, optimització o altres per experimentar en Matemàtiques i resoldre problemes

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar l'esperit crític i el rigor per validar o refutar arguments tant propis com de d'altres.
  2. Conèixer un llenguatge de programació i ser capaç de programar algoritmes bàsics
  3. Demostrar de forma activa una elevada preocupació per la qualitat en el moment d'argumentar o exposar les conclusions dels seus treballs
  4. Estar familiaritzat amb un programa de càlcul simbòlic i ser capaç d'utilitzar-lo com a eina en la resta de assignatures.
  5. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  6. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  7. Saber reproduir determinades rutines de processos matemàtics senzills per convertir-los en algoritmes.
  8. Utilitzar un editor de texts científics i ser capaç d'utilitzar-lo per escriure texts matemàtics.

Continguts

1. SAGE I PYTHON (3 crèdits).

- Càlculs numèrics i algebraics.

- Gràfiques de funcions.

- Resolució d'equacions.

- Funcions i programes.

- Llistes, conjunts, tuples i diccionaris.  

- Objectes i Classes. 

- Càlcul infinitesimal bàsic.

- Nombres enters i congruències. Anell de polinomis. 

- Vectors i matrius. Àlgebra lineal.

 

2. Composició tipogràfica amb LaTeX (1 crèdit).

- Fonaments de Latex. Fórmules matemàtiques

- Estructura del document. Espais i dimensions.

- Taules i matrius. Gràfics i material flotant.

- Creació d'instruccions noves. 

 

3. Programació en C (3 crèdits).

- Què és un programa. Codi font. Compilació.

- Estructures iterativa i alternativa.

- Tipus de variables i constants.

- Programació estructurada: funcions.

- Vectors i matrius. Apuntadors.

- Gestió dinàmica de la memòria.

- Entrada i sortida: interacció per consola i fitxers.

- Estructures de dades.

- Biblioteques.

 

4. Introducció a la informàtica (2 crèdits).

- Algorismes.

- Codificació de la informació.

- Complexitat. 

- Computabilitat. 

- Maquinari (hardware).

- Sistemes operatius.

- Llenguatges i compilació.

- Programació Orientada a Objectes.

- Programació Funcional. 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de pràctiques 44 1,76 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Classes teòriques 20 0,8 3, 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Preparació document LATEX 18 0,72 3, 5, 6, 8
Preparació examen Sage 34 1,36 4, 5, 6
Preparació exàmens d'Introducció a la Informàtica 25 1 5, 6, 7
Realització de programes C 60 2,4 2, 3, 5, 6, 7
Realització de programes Sage 10 0,4 3, 4, 5, 6, 7

En el primer semestre es faran 12 sessions pràctiques. En el segon semestre es desenvoluparan dos tipus de sessions en paral·lel: 10 sessions pràctiques i 9 sessions teòriques. Els blocs de Sage, LaTeX i llenguatge C es faran en sessions pràctiques exclusivament; el d'Introducció a la Informàtica es farà en les sessions teòriques.

Els estudiants es podran comunicar amb els professors a través del correu electrònic per assumptes que tinguin només interès personal, enviat sempre des de l'adreça institucional @autonoma.cat. Els professors es comunicaran amb un estudiant concret per correu electrònic a l'adreça institucional, i amb tots els estudiants en general a través del Fòrum d'Avisos i Notícies de l'Aula Moodle de l'assignatura (que envia també còpia automàtica per correu electrònic a tothom). Per temes d'interès general (consultes sobre la matèria, organització de l'assignatura, etc), els estudiants usaran els fòrums de l'Aula Moodle.

En tots els aspectes de les activitats d'ensenyament/aprenentatge es faran els millors esforços per part del professorat i l'alumnat per tal d'evitar llenguatge i situacions que puguin ser interpretats com a sexistes. Per tal d'aconseguir una millora contínua en aquest tema, tothom ha de col·laborar en posar de manifest les desviacions que observi respecte d'aquest objectiu.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Parcials de C Segons formula explicada anteriorment 2 0,08 1, 2, 3, 5, 6, 7
Parcials de Introducció a la Informàtica Segons formula explicada anteriorment 3 0,12 1, 3, 5, 6, 7
Parcials de Sage Segons formula explicada anteriorment 4 0,16 1, 3, 4, 5, 6, 7
Treball de C Segons formula explicada anteriorment 3 0,12 2, 3, 5, 6, 7
Treball de LaTeX Segons formula explicada anteriorment 2 0,08 3, 5, 6, 8

La nota de l'avaluació continuada sortirà de la mitjana ponderada de:

  S: La nota de l'examen de Sage.

  L: La nota del treball de  LaTeX.

  E: La nota de l'examen de Programació en C.

  T: La nota del treball de Programació en C.

  I: La nota de l'examen d'Introducció a la Informàtica.

La nota final de l'avaluació continuada s'obtindrà fent (3S + L + E + 2T + 2I) /9.

Alguns dels exercicis pràctics de C seran entregables i la seva avaluació contribuirà a la nota T del treball de programació. 

De les notes E i T es calcularà la nota C de la part de C seguint la ponderació anterior, o sigui que C=(E + 2T)/3.

Per aprovar l'assignatura cal complir els dos requisits següents:

  • Obtenir una mitjana global de 5 sobre 10. 
  • Obtenir un mínim de 3,5 sobre 10 en cadascuna de les notes S i C.

De cadascun dels exàmens hi haurà una segona convocatòria per recuperar/millorar la nota. L'entrega d'aquest segon examen anul·larà automàticament la nota de la primera convocatòria. Els treballs L i T no són recuperables.

Es considerarà avaluable qui hagi presentat treballs o hagi fet exàmens per un total d'almenys el 50% de l'assignatura, segons el pes que figura en la fórmula de la nota final. En cas contrari constarà a l'acta com a No Avaluable.

Per a l'assignació de Matrícules d'Honor no es tindran en compte les notes de les segones convocatòries.

MOLT IMPORTANT: Els treballs avaluables són individuals. Copiar o deixar copiar total o parcialment un treball avaluable o un examen es penalitzarà amb un zero com a nota FINAL de l'assignatura. 


Bibliografia

Els manuals i ajudes del programari que s'utilizi és una font important d'informació. A més, per complementar
recomanem:
G. Donald Allen. Maple: Tutorials for Mathematics Instructors and Students. http://www.math.tamu.edu/
dallen/Maple_Tutorial/
Tobias Oetiker, Hubert Partl, Irene Hyna and Elisabeth Schlegl. The not so short introduction to LaTeX
2e (or Latex in 139 minutes). Tobi.oetiker.ch/lshort/lshort.pdf
Alerto Prieto Espinosa, Antonio Lloris Ruiz, Juan Carlos Torres Cantero. Introducción a la informática.
4a. ed. Mc Graw-Hill, 2006.
B.W. Kernighan, D.M. Ritchie. The C programming language. Second edition. Prentice Hall, 1988.
Soulie, Juan. The C++ Language Tutorial. http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/

Durant el curs es proporcionarà el material imprescindible per seguir-lo. Com a material addicional, recomanem:

SAGE. http://www.sagemath.org/help.html

Tobias Oetiker, Hubert Partl, Irene Hyna and Elisabeth Schlegl. The not so short introduction to LaTeX 2e. Tobi.oetiker.ch/lshort/lshort.pdf

George Grätzer, More Math Into LaTeX, Springer, 2016

CProgramming. http://www.cprogramming.com/tutorial/c-tutorial.html (La quantitat de tutorials sobre llenguatge C a internet i en forma de llibre és enorme, i en diversitat d'idiomes)

B.W. Kernighan, Ritchie, D.M., The C programming language. 2nd edition. 1988



Programari

 En l'assignatura s'utilitza SageMath, Python, Latex, i C. Durant el curs es donaran instruccions necessàries per la seva correcta instal·lació, així com recomanacions sobre els possibles editors. 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 1 Català anual matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 2 Català anual matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 3 Català anual matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 4 Català anual matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català anual matí-mixt