Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500149 Matemàtiques | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per tal que un alumne pugui seguir l'assignatura amb normalitat és imprescindible que tingui una certa destresa en la manipulació algebraica de fraccions, expressions que continguin arrels i potències, resolució de sistemes lineals i aritmètica bàsica de nombres i polinomis. També és molt aconsellable que l'estudiant tingui coneixements de trigonometria, raons trigonomètriques de la suma, angle doble,...
Finalment, és d'esperar que l'estudiant pugui fer, sense gaire dificultat, la representació gràfica de funcions d'una variable, interpretar la derivada d'una funció i calcular primitives relativament senzilles. Pressuposem també que la persona que cursa aquesta assignatura està familiaritzada amb raonaments de tipus lògic i que sap negar frases o proposicions
El requisit més important és, però, una gran curiositat per entendre i aprofundir en els conceptes que s'estudiaran.
A nivell de coneixements, l'objectiu de l'assignatura és que l'estudiant aprengui sòlidament els conceptes bàsics del Càlcul Infinitesimal: les funcions de variable discreta (successions) o contínua, el concepte de canvi (límits, derivades) i la teoria d'integració.
A nivell de competències, també és un objectiu bàsic assolir una destresa important en la manipulació i càlcul de límits, derivades i integrals i saber aplicar els teoremes fonamentals d'aquesta teoria.
Finalment, hi ha també un objectiu formatiu de caràcter genèric: que l'alumne comenci a desenvolupar la capacitat d'anàlisi, de raonar rigorosament i de crear i redactar demostracions de resultats de manera rigorosa.
El programa de l'assignatura està organitzat en sis capítols:
I. La recta real.
II. Successions de números reals.
III. Continuïtat de funcions.
IV. Càlcul diferencial.
V. Aproximació per polinomis de Taylor.
VI. Integral de Riemann.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 60 | 2,4 | |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats tutoritzades | 12 | 0,48 | |
Classes de problemes | 30 | 1,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de teoria | 44 | 1,76 | |
Preparació d'exàmens | 40 | 1,6 | |
Realització de problemes | 100 | 4 |
L'assignatura disposa de un grup de dos grups de teoria, dos grups de problemes i quatre grups de seminaris.
Els horaris de les sessions els podreu trobar a la web de la Facultat o bé a https://web02.uab.es:31501/pds/consultaPublica/look%5Bconpub%5DInicioPubHora?entradaPublica=true&idioma=ca&pais=ES
Al Moodle de l'assignatura, l'estudiant tindrà a la seva disposició el material necessari per seguir totes les sessions. Allà podran trobar-se, apunts, llistes de problemes, exàmens de cursos anteriors, notícies que puguin ser rellevants per al desenvolupament de l'assignatura i, eventualment, altres materials que siguin d'interès per a l'alumnat.
Sessions de teoria. En aquestes sessions el professorat explicarà els conceptes i resultats de l’assignatura. És bàsic que, abans de cada sessió, l'estudiant hagi treballat els continguts exposats a sessions anteriors.
Sessions de problemes. De manera regular, es faran públiques les llistes de problemes i exercicis que es treballaran a classe. L’alumnat ha de pensar-se els problemes amb abnegació. Per treballar sobre el que l’alumnat ha fet de manera individual, en aquestes sessions, el professorat resoldrà o donarà indicacions sobre alguns dels problemes de les llistes d’exercicis i es comentaran possibles solucions proposades per l’alumnat. És essencial que l'alumne realitzi un treball individual amb regularitat a partir de les llistes. Pensar-se els problemes, encara que no surtin, i dedicar-hi temps és essencial per poder enfrontar-se a aquesta assignatura amb garanties.
Seminaris. Els seminaris són activitats de treball en grup sota la supervisió d'un professor tutor. Cada sessió seguirà un guió que es publicarà prèviament a l’aula Moodle. En aquestes sessions, es treballaran aspectes de caire pràctic i monogràfic, de manera que l’estudiant adquireixi una certa expertesa en l’aplicació(assimilació de determinades tècniques per resoldre determinats tipus d’exercicis.
Finalment, es recorda que els alumnes disposaran d'unes hores de tutoria al despatx dels professor de teoria, de problemes i de seminaris, on podran consultar dubtes i demanar tota mena d'ajut en el seu treball. L'horari per a cada professor serà anunciat a l’aula Moodle.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen semestral febrer | 30 | 2 | 0,08 | 7, 1, 2, 4, 3, 6, 11, 8, 9, 13, 16, 15, 10, 12 |
Exàmen semestral Juny | 35 | 2 | 0,08 | 7, 1, 2, 4, 3, 5, 6, 11, 8, 9, 13, 16, 15, 10, 14, 12 |
Proves parcials i avaluació continuada | 30 | 10 | 0,4 |
L'assignatura té una única convocatòria que es tanca al Juliol.
Hi haurà dues proves curtes, una per quadrimestre, que proporcionaran una qualificació T.
Algunes sessions de seminaris seran avaluables. D'aquestes proves s'obtindrà una qualificació S.
Hi haurà dues proves parcials a final de cada quadrimestre amb qualificacions P1, P2.
A partir d'aquestes activitats s'obtindrà una nota d'avaluació Final, donada per
Final = 0,2 T + 0,15 S + 0,3 P1 + 0,35 P2
Si la nota Final és superior o igual a 5, l'alumne ha superat l'assignatura. Els alumnes que no hagin superat l'assignatura podran presentar-se a una prova final de recuperació on podrà recuperar el 85% de la nota.
Avaluació única.
Els estudiants que ho hagin sol·licitat poden acollir-se a la modalitat d'avaluació única (mireu la web de la Facultat). L'avaluació única suposa la renúncia irrevocable al dret a l'avaluació continuada.
L'estudiant que s'acolli a aquesta modalitat d'avaluació realitzarà, en la data del segon parcial, tres proves: una prova oral de teoria, una prova escrita de problemes i una prova escrita corresponent als continguts dels seminaris. El pes corresponent a cada part és d'un 25% la part de teoria, un 60% la de problemes i un 15% la de seminaris.
Si l'estudiant no supera l'assignatura, podrà optar a l'examen de recuperació en els mateixos termes que la resta de l'alumnat.
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
L'assignatura de Funcions de Variable Real consisteix, essencialment, en les tres primeres parts d'aquest llibre. És un llibre altament recomanable, molt ben escrit i inclou problemes molt il·lustratius. L'ordre seguit i alguns detalls referents a algunes nocions poden diferir lleugerament de les que presentarem al curs.
El nostre curs consisteix en els cinc primers capítols d'aquest llibre. Aquest text serà d'utilitat en alguns aspectes del curs com a complement de la referència bàsica.
Llibre de contingut més avançat que serà útil també en cursos posteriors. Molt bona selecció de problemes.
Segons una autoritat acadèmica actual: "Un clásico. Un libro de contenido más general que proporciona una magnífica visión global de la matemática."
Bons llibres de problemes de tipus més conceptual. Las parts que corresponen a aquest curs són el capítol 1 del volum 1 i els capítols 5, 6, 7 del volum 2. Es tracta de llibres que seran útils també en cursos posteriors.
B.P. Demidovich. 5000 problemas de Análisis Matemático. Paraninfo. 2000.
Llibre amb una completa selecció de problemes pràctics. Molt adient per exercitar conceptes i afiançar destresa de càlcul.
No està previst l'ús de cap software ni d'altres recursos informàtics
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 1 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 2 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 3 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 4 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | anual | matí-mixt |