Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Mitjans i Tècniques de Comunicació Audiovisual

Codi: 100065 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502758 Humanitats OT 3
2502758 Humanitats OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Carmen Ávalos Del Pino
Correu electrònic:
mariadelcarmen.avalos@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha requisits previs.


Objectius

Tenim una àmplia experiència com a espectadors de productes audiovisuals que ens arriben des de diferents mitjans i plataformes de comunicació: cinema, televisió, pantalles mòbils.

A partir del visionat de múltiples fragments de sèries, films, documentals i anuncis publicitaris, el primer objectiu d'aquesta assignatura serà que l'alumnat conegui els llenguatges i tècniques que s'utilitzen a fi que aquests productes audiovisuals arribin, informen i emocionin les audiències.  Es tindrà en compte, la perspectiva de gènere, presentant exemples d'obres audiovisuals de dones guionistes i realitzadores.

El segon objectiu serà que l'alumnat treballi creativament i desenvolupi els seus propis projectes audiovisuals, posant en pràctica els coneixements adquirits en ideació, habilitats d'escriptura, planificació i realització.


Competències

    Humanitats
  • Analitzar críticament la cultura contemporània.
  • Identificar els processos històrics en què s'inscriu la cultura contemporània.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Utilitzar adequadament els recursos i les metodologies que s'empren en l'estudi de la cultura contemporània.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el coneixement dels diferents gèneres culturals als mitjans de comunicació.
  2. Definir el valor de les revistes culturals en la cultura contemporània.
  3. Fer servir la terminologia i l'estil adequats en la construcció d'un text periodístic.
  4. Identificar les tècniques de producció i realització en mitjans impresos, audiovisuals i hipermèdia.
  5. Qüestionar els comportaments establerts davant dels mitjans audiovisuals.
  6. Relacionar les creacions artístiques de diferents èpoques amb altres fenòmens culturals.
  7. Valorar les implicacions de la fotografia, el cinema, el vídeo i la televisió com a mitjans difusors de la cultura.

Continguts

1.- ANÁLISI DE CONTINGUTS. GÈNERES I MITJANS DE COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL:

1.1 Cinema

1.2 Series

1.3 Documental

1.4 Publicitat

2.- TÈCNIQUES PER A LA CREACIÓ DE CONTINGUTS:

2.1 Idea, tema, punt de vista

2.2 Guió: construcció de personatges, trames i estructures narratives 

2.3 Música i disseny sonor

2.4 Introducció a la planificació, realització i muntatge d'un projecte audiovisual

2.5 Reflexions al voltant de la intel·ligència artificial com a eina de suport a la creació audiovisual

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminari(desenvolupament de projectes audiovisuals: taller d'elecció de tema, d'escriptura guió, taller de presentació en públic, preparació al pitching) 6 0,24 4, 5, 7
Teoria 15 0,6 1, 4, 5, 6, 7
Tutories de projecte 24 0,96 1, 5, 6, 7
Tipus: Supervisades      
Escriptura individual bitàcola d'aprenentatge 35 1,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sessions d'exposició de projecte audiovisual (pitching) 3 0,12 1, 4, 5, 7
Visites docents a estudis, televisió, festival cinema, pitching professional, ... 6 0,24
Tipus: Autònomes      
Preparació del treball pràctic 38 1,52 1, 5, 6, 7

Es proposa un model de treball organitzat en diferents tipus d'activitats:

- Desenvolupament en classe dels continguts del temari: classes de teoria, seminaris, exposicions de casos pràctics. Activitat dirigida.

- Exercicis teòrics: per a cada classe teòrica l'alumne/a escriurà un exercici amb reflexions sobre allò après i de quina manera aquesta teoria s'aplica al consum i producció d'audiovisuals. Cada exercici ocupa com a màxim dues pàgines. Els idiomes poden ser: català, castellà, francès, anglès. Activitat supervisada.

- Visionat i  anàlisi de productes audiovisuals relacionats amb el contingut de la matèria. Activitat autònoma.

- Elaboració d'un Projecte Audiovisual (de recerca teòrica o de realització). Cada projecte tindrà un seguiment i correcció particular en les tutories amb la professora. Activitat supervisada.

Al principi de curs es definiran les línies del projecte i  es donarà la data de lliurament de l'exposició i presentació escrita del mateix.

En aquesta assignatura es faran servir metodologies docents innovadores com l'aula invertida a la part teòrica: es proporcionaran productes audiovisuals seleccionats, films, capítols de sèries o documentals, que l'alumnat haurà de visionar fora de l'aula. Aquesta pràctica permetrà dedicar més temps a classe per analitzar el producte audiovisual, compartir idees, dubtes i debatre. Es dedicaran dues sessions a aquesta activitat.

A la part pràctica s'aplicarà l'aprenentatge basat en reptes (ABR).

Aquest enfocament de l'assignatura implica l'assistència regular a classe, la participació activa,  el visionat de productes audiovisuals proposats i la implicació en el projecte audiovisual així com en l'exposició dels resultats d'aquest treball.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Projecte Audiovisual 50% 13,8 0,55 1, 2, 4, 5, 6, 7
Teoria exercici 1 10% 1,84 0,07 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Teoria exercici 2 10% 1,84 0,07 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Teoria exercici 3 10% 1,84 0,07 2, 3, 4, 5, 6, 7
Teoria exercici 4 10% 1,84 0,07 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Teoria exercici 5 0,60% 1,84 0,07 1, 2, 3, 4, 6, 7

Aquesta assignatura NO preveu el sistema d’avaluació única

AVALUACIÓ CONTINUADA

Part teòrica:

5 exercicis escrits (1 per cada classe de teoria) on l’alumnat demostra la comprensió de les idees exposades així com la seva aplicació (cada exercici suposa el 10% de la nota )

Part Pràctica:

En aquesta assignatura hi ha dues modalitats d'avaluació de la part pràctica, depenent del tipus de treball escollit per l’alumnat, realització d'un producte audiovisual (A) o un treball de recerca (B)

(A) Realització Projecte Audiovisual:

- Exposició 10%

- Presentació escrita (dossier del projecte) 10%

- Vídeo: 30%

(B) Realització d'un Treball de Recerca sobre algun aspecte audiovisual dels tractats en el programa del curs

- Exposició 10%

- Treball Escrit 40%

La professora informarà l’alumnat (VIA Aula Moodle del Campus Virtual) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

 

PLAGI

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinarique s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats o una irregularitat molt greu, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

RECUPERACIÓ

La recuperació no és un mitjà per apujar nota per a l'estudiant que hagi aprovat.

Per a tenir dret a la recuperació de teoria, l'alumnat haurà d'haver aconseguit un mínim d'un30% de la nota de cada apartat abans especificat (exercicis escrits, projecte, assistència...) i quedaran exclosos de la recuperació tots aquells que no hagin arribat a aquesta nota. La part pràctica de l'assignatura, donada les seves característiques, no contempla la recuperació.

L'alumnat serà NO AVALUABLE si ha presentat una part inferior al 30% dels treballs demanats (tant a la part teòrica com a la part pràctica).

 


Bibliografia

- Brown, Larry A (2018): How Films Tell Stories. The Narratology of Cinema. Creative Arts Press.

- Català, Josep Maria (2021): Posdocumental. La Condición Imaginaria del Cine Documental. Shangrila

- Cruz, Coral (2014): Imágenes narradas. Como hacer visible lo invisible en un guion de cine. Laertes Ediciones.

- Davis, Rib (2016) Creating Compelling Characters for Film, TV, Theatre and Radio. Bloomsbury Academic.

- Dunham, Lena (2018): Dueñas del Show. Las Mujeres que están revolucionando las series de television DUEÑAS DEL SHOW. Joy Press / Alpha Decay

- Jenkins, Henry (2008): Convergence Culture: La Cultura de la Convergencia de los Medios de Comunicación. Paidos Ibérica.

- Magro-Vela, Silvia; Navarro-Sierra, Nuria; Sánchez-López, Pablo (2024): The Revolution Will Be Artificial. An Analysis of AI-generated Audio-Visual Creation. Tripodos. Artificial Intelligence and Communication. Opportunities and challenges (55)

- McKee, Robert. (2002) El Guion: sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones; traducción: Jessica Lockhart. Ed Alba, Barcelona

- McGonigal, Jane (2011): Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World

- Mead, Rebecca Mead et Al. (2019) El cuento de la criada. Ensayos para una incursión en la república de Gilead. Errata Naturae.

- Piñol, Marta et Al. (2019) Imaginar Mundos. Tiempo y memoria en la ciencia ficción 2019. Sans Soleil ediciones

- Rabiger, Michael (2000), Dirección Cinematográfica. Técnica y Estética. 2 edición. 2000, IORTV, RTVE

- Reisz, Karel: Técnicas del montaje cinematográfico (2003). Ed. Plot Ediciones.

- Saló, Gloria (2005) Qué es eso del formato. Cómo nace y se desarrolla un programa de tv. Madrid: Editoral Gedisa.

 

Webs

www.upf.edu/web/rainfilmfest/

www.rtve.es/television/dias-cine/

www.tv3.cat/cinema3

http://www.uhu.es/cine.educacion/

http://www.uab.es/comunicacio/

http://www.documentalcreativo.edu.es/web/

hhttp://www.tv3.cat/documentals

http://www.tv3.cat/coproduccions/presentacio_projecte.htm

https://www.in-edit.org/webapp/programacion

http://www.cinemadautor.cat/es/

http://alternativa.cccb.org

http://www.festivaldemalaga.com/index.php?seccion=secciones&cat=7

 

CONSELL DE L'AUDIOVISUAL DE CATALUNYA

http://www.cac.cat/web/recerca/index.jsp?NDc%3D&MQ%3D%3D&L3dlYi9yZWNlcmNhL3F1YWRlcm5zL2RhcnJlckNvbnRlbnQ%3D

 

 


Programari

Es recomana treballar amb Davinci Resolve 17 (versió gratuïta) o Adobe Premiere. Si això no és possible, qualsevol programa d'edició d'imatges i so que els alumnes tinguin instal·lat als vostres ordinadors, servirà.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt