Logo UAB

Literatura catalana

Codi: 100022 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502758 Humanitats OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Josep Gomez Martin
Correu electrònic:
francescjosep.gomez@uab.cat

Equip docent

Francesc Xavier Vall Solaz
Josep Sanz Datzira

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha.


Objectius

Literatura Catalana és una assignatura de 6 crèdits que té l’objectiu que l’estudiant aprengui a contextualitzar els grans corrents de la literatura catalana dels segles XIX i XX en relació amb els seus precedents i amb les tradicions literàries universals.

A partir d'algunes de les obres més importants del període es vol fomentar la capacitat crítica de lectura i de contextualització.

A l’acabament del curs, l’estudiant haurà de ser capaç de: 

(a) conèixer i situar històricament els autors, els gèneres i les obres més importants estudiats; 

(b) comprendre el sentit de la tradició literària; 

(c) entendre i comentar oralment els textos llegits; 

(d) produir comentaris escrits sobre aquests textos. 

 

L’assignatura forma part dels 60 crèdits nuclears programats per al segon curs dels estudiants d’Humanitats. 


Competències

  • Analitzar críticament la cultura de l'actualitat i les circumstàncies històriques en què s'inscriu.
  • Dissenyar, produir, difondre i comercialitzar un producte cultural.
  • Interpretar la diversitat social i cultural.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar adequadament els recursos i les metodologies que s'empren en l'estudi de la cultura contemporània.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els textos literaris utilitzant els diferents conceptes i mètodes de la literatura comparada.
  2. Descriure les característiques d'un text literari amb els mètodes propis d'anàlisi de la disciplina.
  3. Elaborar un resum a partir d'un text donat.
  4. Explicar les característiques bàsiques dels textos literaris.
  5. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  6. Identificar diferents elements literaris i la inserció d'aquests en diferents textos i estils discursius.
  7. Identificar i explicar les estructures bàsiques de les obres literàries.
  8. Interpretar la informació normativa localitzada als webs d'institucions normatives a Internet.
  9. Resoldre problemes relacionats amb els mètodes d'estudi de diferents literatures.
  10. Resoldre tasques sobre autors, mètodes i corrents de la literatura comparada.

Continguts

1. POESIA MEDIEVAL. AUSIÀS MARCH

2. LA CORT: HISTÒRIA, DIVULGACIÓ I CLASSICISME. 

3. NARRATIVA MEDIEVAL: GÈNERES I OBRES.

4. EL MITE DE LA «DECADÈNCIA».  EL RENAIXEMENT, LA CONTRAREFORMA I EL MANIERISME. EL BARROC. EL ROCOCÓ, LA IL·LUSTRACIÓ I EL NEOCLASSICISME

5. LA «RENAIXENÇA». EL ROMANTICISME. EL COSTUMISME. EL REALISME I EL NATURALISME

6. EL MODERNISME: CORRENTS I AUTORS

7. EL NOUCENTISME I L’AVANTGUARDA

8. ELS ANYS 30: DONA I LITERATURA; DIVERSIFICACIÓ DE GÈNERES


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Comentari de les lectures 20 0,8 4, 8, 3
Exposició del programa 25 1 2, 4, 9, 10, 5
Tipus: Supervisades      
Elaboració de treballs escrits 30 1,2 1, 2, 6, 3, 5
Tipus: Autònomes      
Cerca bibliogràfica a les biblioteques i a Internet 20 0,8 8, 10
Estudi dels apunts i de la bibliografia recomanada 20 0,8 1, 6, 9
Lectura d'obres 35 1,4 7, 9

Classe inversa.

Explicacions sobre el context històric, les tendències culturals i els aspectes més rellevants dels gèneres, els autors i les obres.

Discussió de qüestions problemàtiques i de les lectures.

Tutories.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació a classe 20% 0 0 1, 2, 4, 7, 6, 9, 10
Prova final 50% 0 0 1, 2, 4, 7, 6, 8, 3, 5
Treball 30% 0 0 1, 2, 4, 7, 6, 3, 5

Assistència i participació activa (20%)

Treball (30 %)

Examen escrit (50%)

 

Les activitats d'avaluació i els terminis es concretaran a classe. A més, aquesta informació constarà al Campus Virtual, igual que les puntuacions de les activitats d'avaluació, que es podran revisar de la manera que s'indicarà.

S'obtindrà la qualificació de «no avaluable» només si no se n'ha suspès cap activitat, exceptuant-ne la participació.

D'acord amb la normativa de la UAB, «En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat  que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació [còpia, plagi, suplantació d’identitat...], es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0».

No es podran recuperar les activitats en què s'hagin comès irregularitats, la participació ni el treball.

Si s'han completat almenys 2/3 parts del percentatge de les activitats d'avaluació i s’ha obtingut una qualificació global com a mínim de 3,5, es tindrà dret a la recuperació. Llavors la nota màxima de l'assignatura serà 5.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment, s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.

 

Avaluació única


Els estudiants que vulguin acollir-se a l'avaluació única hauran de presentar la ressenya d'una de les lectures de curs (30%) el mateix dia que es presentin a la prova final (70%), que inclourà tots els continguts de l'assignatura. Cal que prèviament hagin informat de la voluntat d'acollir-se a l'avaluació única.

S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.


Bibliografia

Lectures obligatòries (dossiers i els llibres que s’indicaran)

 

 

Bibliografia secundària: 

Broch, Àlex (dir.). Diccionari de la literatura catalana. Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 2008. https://www.enciclopedia.cat.

Broch, Àlex (dir.). Història de la literatura catalana. Vol. 1-6. Barcelona: Enciclopèdia Catalana - Barcino - Ajuntament de Barcelona, 2013-2020.

Riquer, Martí de; Comas, Antoni; Molas, Joaquim (dir.). Història de la literatura catalana. Vol. 1-8. Barcelona: Ariel, 1984-1988.

Rossich, Albert (dir.). Panorama crític de la literatura catalana. Vol. 1-5. Barcelona: Vicens Vives, 2009-2010.

http://www.traces.uab.cat.

 


Programari

...


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt