Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500240 Musicologia | OT | 3 |
2500240 Musicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per a cursar aquesta assignatura.
Aquesta assignatura s'imparteix en docència compartida amb l'assignatura "Fonaments del Món Modern", del 1er curs del Grau d'Humanitats.
En els plans d'estudis d'Humanitats i de Musicologia, l'assignatura serveix per introduir els elements fonamentals que han de permetre contextualitzar les assignatures sobre l'art, la música, la filosofia i la literatura del període, així com per iniciar l'estudiant a la metodologia del treball historiogràfic.
Per això l’assignatura s’orienta a definir els trets temàtics essencials que permeten individualitzar l’època moderna respecte de la medieval i de la contemporània, deixant per a d'altres assignatures una més gran precisió en la seqüenciaciò cronològica dels fenòmens esdevinguts entre els segles XV i XVIII.
1. Conceptes d’Història Moderna i d’Antic Règim. 2. Fonts per a l’estudi de la història moderna. 3. El règim demogràfic antic. 4. Els sistemes agraris tradicionals. 5. Les manufactures. 6. El comerç. 7. La societat de l’Antic Règim. 8. Cultura i mentalitats en les societats preindustrials: pràctiques i representacions 9. Pensament polític i social a l'Edat Moderna: l'estat modern * El temari de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i la diversitat cultural. |
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials (magistrals o treball en grups) | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories presencials i virtuals, tant individuals com en petits grups | 15 | 0,6 | 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització de lectures i exercicis escrits | 75 | 3 | 2, 3, 4, 5, 6 |
S'alternaran les activitas presencials amb les activitats que fomentin l'aprenentatge autònom de l'estudiant. Les activitats presencials inclouran sessions magistral i discussions en gran grup o en petit grup, així com tutories individuals o en grups molt reduïts. L'aprenentatge autònom es vehicularà a través de les lectures recomanades i dels exercicis previstos, així com, eventualment, a través de les aules Moodle.
Nota:es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Mòdul treballs (resums, comentaris de text, ressenyes, exposicions orals, etc.) | 30 % | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Exàmen 1 | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3 |
Exàmen 2 | 30 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 3 |
Participació | 10 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
|
AVALUACIÓ CONTINUA
Activitats d'avaluació i percentatge de cada part:
30 % : mòdul treballs (resum, ressenya, comentari de text, exposicions orals, etc).
30 % : exàmen 1
30% : exàmen 2
10% : participació (tallers pràtics, assistència planificada a conferències o exposicions, intervencions a classe, assistència tutories programades, etc.)
NOTES MOLT IMPORTANTS
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En les activitats escrites es tenen en compte les faltes ortogràfiques, sintàctiques o lèxiques. La penalització pot ser d'entre 0,1-0,2 punts per cada falta comesa sobre la nota final. Les faltes repetides poden descomptar.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
AVALUACIÓ ÚNICA
Els estudiants que vulguin acollir-se a l'avaluació únicahauràn de presentar-se en el dia fixat per a fer entrega dels treballs i exercicis demanats per el/la professor/a (40%) i fer els exàmens pertinents, que tindràn un format i percentatge de pes idèntic al de l'avaluació continua (30%+ 30%).
PROCEDIMENT DE RECUPERACIÓ
La recuperació se celebrarà en les dates oficials establertes per la Facultat, un cop acabat el període lectiu al final del semestre.
Durant el període de la recuperació únicament existeix la possibilitat de realitzar la prova o les proves escrites tipus examen.
Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé lliurar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA).
La nota mínima per poder accedir a la recuperació és 3,5.
No es podrà plantejar la recuperació com un mitjà de millorar la qualificació de l'alumnat que ja hagués aprovat l'assignatura en el procés normal d'avaluació continuada. La nota màxima que es podrà obtenir en la reavaluació és de 5,0 (Aprovat).
ALTRES OBSERVACIONS
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Qualsevol particularitat o excepció a aquesta normativa haurà de rebre prèviament el vistiplau del professor/de la professora.
Bibliografia recomanada:
ESPINO LÓPEZ, Antonio; MARTÍ ESCAYOL, Maria Antònia; eds.: Manual d’història moderna universal, Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra, 2012.
Aquest manual està pensat específicament per a estudiants dels primers cursos de carreres de ciències humanes i permet salvar la distància que hi ha entre els coneixements bàsics d’Història Moderna adquirits durant l’educació secundària i el caràcter altament especialitzat dels manuals citats a l’apartat de “bibliografia bàsica”.
Bibliografia bàsica:
BENNASSAR, Bartolomé (Coord.), Historia Moderna, Akal, Madrid, 1980.
FLORISTAN IMIZCOZ, Alfredo (Coord.), Historia Moderna Universal, Ariel, Barcelona, 2018.
HINRICKS, Ernst, Introducción a la historia de la edad moderna, Akal, Madrid, 2001.
KOENIGSBERGER, H. G., El mundo moderno, Crítica, Barcelona, 1991.
MARGOLIN, Jean C. et alii, Los inicios de la Edad Moderna, Akal, Madrid, 1992.
MARKS, Robert B., Los orígenes del mundo moderno. Una nueva visión, Crítica, Barcelona, 2007.
MOLAS, Pere (Coord.), Manual de Historia Moderna, Ariel, Barcelona, 1993.
RIBOT, Luis, La Edad Moderna (siglos XV-XVIII), Marcial Pons, Madrid, 2022.
RIVERO RODRÍGUEZ, Manuel; MARTÍNEZ MILLÁN, José, Historia Moderna, siglos XV-XIX, Alianza Editorial, Madrid, 2021.
TENENTI, Alberto, La Edad Moderna, siglos XVI-XVIII, Crítica, Barcelona, 1997.
Atles històrics:
BLACK,Jeremy, Akal atlasilustrado. Del Renacimiento a la revolución, 1492-1792, Akal, Madrid, 2003.
ESPINO LÓPEZ, Antonio. Atlas histórico del colonialismo, Síntesis, Madrid, 2010.
HAYWOOD, John, Atlas histórico universal, Könneman, Barcelona, 1999.
KINDER, Hermann; HILGEMANN, Werner, Atlas histórico mundial. De los orígenes a nuestros días, 2007, Akal, Madrid, 22ª edició, corregida i ampliada.
LÓPEZ-DAVALILLO LARREA, Julio, Atlas histórico de Europa. Desde el Paleolítico hasta el siglo XX, Síntesis, Madrid, 2001.
LUCENA SALMORAL, Manuel, Atlas histórico de Latinoamérica, Síntesis, Madrid, 2005.
Bibliografia amb particular atenció a la perspectiva de gènere:
ANDERSON, B.S.; ZINSSER, J.P., Historia de las mujeres: una historia propia, Crítica, Barcelona, 1992, 2 vol.
BOCK, Gisela, "La historia de las mujeres y la historia de género: Aspectos de un debate internacional", Historia Social 9 (1991), p. 55-77.
BOCK, Gisela, La mujer en la historia de Europa, Crítica, Barcelona, 2001.
DUBY, Georges; PERROT, Michelle (dirs.), Historia de las mujeres en Occidente. Del Renacimiento a la Edad Moderna, Taurus, Madrid, 1993, vol. 3.
JIMÉNEZ SUREDA, Montserrat, Manual d'història de la dona, Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra, 2021.
MORANT, Isabel (dir.), Historia de las mujeres en España y América Latina. El mundo moderno, Cátedra, Madrid, 2006, vol. 2.
Pàginas web (selecció mínima):
http://www.artehistoria.com/historia/(Protagonistesde la Història: contextos, personatges, vida qüotidiana, batalles, videus).
http://goo.gl/zD8UO (Recursos d'història moderna a Internet, útils per a ensenyar i aprendre).
http://goo.gl/6fpO (Internet Modern History Sourcebook). http://hmoderna.cchs.csic.es/webfehm/ (Web de la Fundación Española de Historia Moderna, publica notícies sobre activitats i publicacions relatives a aquesta època)
--
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 4 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |