Logo UAB
2023/2024

De l'Acció a la Creació en la Innovació i la Recerca

Codi: 45017 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313815 Recerca en Educació OT 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Mar Moron Velasco
Correu electrònic:
mar.moron@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

María Lourdes Martínez Mínguez

Prerequisits

Els que estan establerts per a accedir al Màster de Recerca en Educació.


Objectius

OBJECTIUS DE L'ESPECIALITAT (E6)

1) Analitzar de manera crítica, integral i innovadora el procés de “construcció” de les identitats i la diversitat, contemplant la investigació i innovació en els llenguatges, els discursos i les representacions de l'art, el cos i el moviment.

2) Estudiar la motricitat, l'art, les relacions, l'espai i el joc, entre d'altres, des de l'àmbit de la investigació i la innovació educativa. 

 

OBJECTIUS DEL MÒDUL: DE L'ACCIÓ A L A CREACIÓ EN LA INNOVACIÓ I LA RECERCA

La configuración de la propuesta se plantea mediante la interacción entre la psicomotricidad y las artes visuales. Se pretende exponer, analizar, contrastar y reflexionar sobre distintos enfoques conceptuales de investigación en los que partiendo de la acción, el juego, la experimentación y el movimiento, se llegue al pensamiento, la representación y la creación.

 

Los bloques de contenido de este módulo se conforman a partir de los siguientes planteamientos:

□ El cuerpo, el juego y la psicomotricidad proporcionan y construyen procesos de creación integrales y globales a través de diversas formas de expresión y comunicación de los múltiples lenguajes artísticos.

□ Los procesos de creación integrales y globales se enriquecen cuando se realizan mediante estudios y proyectos innovadores e inclusivos de intervenciones educativas desde la interdisciplinariedad y la multidisciplinariedad. 

 

En este módulo se abarcarán las siguientes temáticas:

□ Cuerpo, juego y psicomotricidad

□ Lenguajes artísticos

□ Proceso de creación

□ Proyectos interdisciplinarios, innovadores e inclusivos 

 

OBJECTIUS

. Analizar datos de acuerdo a su naturaleza y elaborar resultados de acuerdo con los propósitos de la investigación.

. Aplicar en el ámbito de la investigación educativa las perspectivas y estrategias creativas para innovar en la educación física, artística y psicomotriz.

. Planificar investigaciones de acuerdo a problemas relacionados con la práctica, teniendo en cuenta los avances teóricos en el campo de conocimiento.

. Reconocer y relacionar los aspectos teóricos, empíricos y sociales del dominio específico de investigación.

. Tener conocimientos que aporten una base u oportunidad para ser originales a la hora de desarrollar y/o aplicar ideas, a menudo en un contexto de investigación.

. Trabajar en equipo y equipos del mismo ámbito o interdisciplinares.


Resultats d'aprenentatge

  • CA49 (Competència) Formular un problema d'investigació en educació artística i definir-ne les preguntes i els objectius.
  • CA50 (Competència) Plantejar propostes de millora i/o projectes d'innovació en educació artística basats en les evidències obtingudes a través de la investigació.
  • CA51 (Competència) Actuar en l'àmbit de l'educació artística valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • CA52 (Competència) Actuar en l'àmbit de l'educació artística avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • KA52 (Coneixement) Identificar diferents línies d'investigació en els diversos camps de recerca en didàctica de l'expressió plàstica i corporal.
  • KA53 (Coneixement) Identificar problemes i donar respostes a les necessitats educatives vinculades a la didàctica de l'expressió plàstica i corporal mitjançant plantejaments innovadors.
  • SA38 (Habilitat) Desenvolupar el disseny i seleccionar la metodologia més coherent amb els objectius de la investigació en la didàctica de l'expressió plàstica i corporal.
  • SA39 (Habilitat) Dissenyar i desenvolupar el treball de camp en didàctica de l'expressió plàstica i corporal amb les diferents tècniques i instruments de recollida d'informació.

Continguts

Durant aquesta assignatura que es planteja a través de la interacció entre la psicomotricitat i les arts visuals, es pretén exposar, analitzar, contrastar i reflexionar sobre diferents enfocaments conceptuals d'innovació i investigació, en què, partint de l'acció, el joc, la experimentació, la percepció i el moviment, s'arribi al pensament, la representació i la creació. S'analitzaran metodologies educatives innovadores i de recerca en educació a través de les temàtiques següents:

Cos, joc i psicomotricitat

   La importància del cos

   El joc com a font de plaer i aprenentatge

   L'educació psicomotriu

Llenguatges artístics

   Els llenguatges artístics: musical, corporal, visual i plàstic

   Competències que desenvolupen

   Importància en la formació de la persona

Procés de creació

   Estructura i metodologia

   El paper de l'adult o educador

Projectes interdisciplinaris, innovadors i inclusius

   Disseny i característiques

   Anàlisi de projectes a l'entorn formal i no formal


Metodologia

L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:

□    Classes magistrals/expositives per part del professor

□    Lectura d’articles i fons documentals

□    Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals (material audiovisual)

□    Pràctiques d'aula: resolució de problemes / casos / exercicis / pràctiques artístiques

□    Presentació / exposició oral de treballs.

□    Tutories.

□    Sortides.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencials: magistrals i seminaris amb tot el grup 0 0 CA49, CA50, CA51, CA52, KA52, KA53, SA38
Treball autònom de l'estudiant 0 0 CA50, CA51, CA52, KA52, KA53, SA38, SA39
Tipus: Supervisades      
Tutoria i acompanyament 0 0 CA49, CA50, CA51, CA52, KA52, KA53, SA38, SA39

Avaluació

L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen. Es realitzaran activitats d'avaluació en les sessions 2ª, 8ª i 9ª.

La nota final serà el promig ponderat de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 4 a totes les activitats, les realitzades durant el desenvolupament del mòdul i a la memòria/treball final del mòdul.

L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les classes.

El procediment de recuperació-revisió de les proves es realitzarà de forma individual durant la tercera setmana de gener.

*Els plagis o còpies suposaran el no apte i es comunicaran a la coordinació de la titulació.

**Les estudiants que hagin optat per l'avaluació única, hauran d'assistir a classe els dies previstos per a l'avaluació: presentar i lliurar tots els treballs.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats individuals i de grup de suport al marc teòric, a la innovació i a la recerca 30 36 1,44 CA49, CA50, CA51, CA52, KA52, KA53, SA38, SA39
Assistència i participació a les classes 20 20 0,8 CA49, CA50, CA51, CA52, KA52, KA53, SA38, SA39
Memòria / treball individual del mòdul / presentació 50 94 3,76 CA49, CA50, CA51, CA52, KA52, KA53, SA38, SA39

Bibliografia

Abad, J. (2008).El placer y el displacer en el juego espontáneo infantil. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 3: 167-188.

Acaso, M. (2009). La educación artística no son manualidades. Nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Madrid: Catarata.

Aguirre, I. (2005). Teorías y prácticas en educación artística. Navarra. Universidad Pública de Navarra.

Alvarado, M. (2016). Jugar En Psicomotricidad. Estudios, anàlisis, reflexión y pràctica. Buenos Aires: Revista de Psicomotricidad.

Álvarez, Morón, Gastín (2019). Educar a través de las artes. Proyectos interdisciplinares e inclusivos en una escuela multicultural. Aula de innovación educativa. N. 287, p. 31.35. Barcelona: Graó 

Anguera, M. T. (1988). Observació a l’escola. Barcelona: Graó.

Arnáiz , P.; Rabadán, M.; Vives, I. (2008): La psicomotricidad en la escuela. Una pràctica preventiva y educativa, Barcelona: Teide.

Bamford, A. (2009). El factor ¡wuau!. El papel de las artes en la educación. Barcelona: Octaedro.

Bancroft, S., Fawcett, M. y Hay, P. (2007). 5x5x5 researching children researching the world. England: Bath Spa University and Arts Council.

Barone, T. i Eisner, E. (2006) «Arts-Based Educational Research». En Green, J., Grego, C. y Belmore P. (eds.) Handbook of Complementary Methods in Educacional Research. (pp. 95- 109). Mahwah, New Jersey: AERA.

Bonàs, M.; Vives, I. (2003). El cuerpo tiene sus razones. Propuestas de la escuela para atender a estas razones. Aula, 122: 85-96.

Buxarrais, Mª R., i Burguet, M. (2017). Aprender a ser. Por una pedagogía de la interioridad.Barcelona: Graó.

Calmels, D. (2013). Fugas. El fin del cuerpo en los comienzos del milenio. Buenos Aires, Biblos, 18-21.

Camps, C., Mila, J., García, L., Peceli,M., i Tomás, I. (2011).El psicomotricista en sucuerpo. De lo sensoriomotor a la transformaciónpsíquica.Buenos Aires: Miño Dávila.

Cañabate, D. i Soler, A. (Coord.) (2017). Movimiento y lenguajes. De la experiència sensorperceptiva a la conciencia y el pensamiento. Barcelona: Graó.

Edo, M., Blanch, S. i Antón, M. (2016). El joc en la primera infància. Barcelona: Octaedro.

Eisner, E. W. (2004). El arte y la creación de la mente. Barcelona: Paidós

    — (2005). Educar la visión artística. Barcelona: Paidós.1ª edición, 1972

Efland, A. (2004). Arte y cognición. La integración de las artes visuales en el currículum. Barcelona: Octoedro.

Garaigordobil, M. (2010). Juego y Desarrollo Infantil:Revisión Teòrica y Propuestas de Intervención. Resum conferencia a les V Jornades de Reflexió: Psicomotricitat i escola. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.

Garaigordobil, M. y Berrueco, L. (2011). Effects of a Play Program on Creative Thinking of Preschool Children. The Spanish journal of psychology, 14, pp 608-618. doi:10.5209/rev_SJOP.2011.v14.n2.9.

García, L. (2000). La observación psicomotriz: transformar la experiencia compartida en comprensión. Propuestas para un análisi interactivo. Entre Líneas, 7, 10-14.

Grasso, A. (2013). Arte y corporeidad. Buenos Aires: Magisterio del Rio de La Plata. 

Imbernón, F. (coord.) (2002). La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado. Reflexión y experiencias de investigación educativa. Barcelona:Graó.

Lapierre, A., Llorca, M. i Sánchez, J. (2015). Psicomotricidad relacional.Reflexiones desde la práctica, Málaga: Aljibe.

Latorre, A. (2003). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.

Lorente, E., Matos, D. (2018). Educación Física y Pedagogía Crñitica. Propuestas para la transformación personal y social. Lleida: Publicaciones Universitat dde Lleida

Mannay, D. (2017). Métodos visuales, narrativos y creativos. En investigación cualitativa. Madrid: Narcea.

Martínez-Mínguez, L. (coord.) (2008). Educación física, transversalidad y valores. Madrid: Wolters Kluwer

Martínez, L., Rota, J., Anton, M. (2017). Psicomotricitat, escola i currículum. Barcelona: Octaedro.

Marín, R. (2005). Investigación en Educación Artística. Universidad de Granada. Universidad de Sevilla.

Morón, Mar (2011). La creación artística en la educación de las personas con discapacidad intelectual. La autodeterminación. Directores: Isabel Gómez Alemany i Marián López- Fernández Cao. Facultat de Formació del Professorat. UB (tesis doctoral).  

https://www.educacion.es/teseo/mostrarRef.do?ref=927870 

http://www.tesisenred.net/handle/10803/31794 

Morón, M. (2005). L'art del segle XX a l'escola. Recuperat de: http://www.marmoron.com/lartdelseglexxalescola/html/index.htm

Morón, M. i París, G. (2013). Espacios de creaciónartística en la escuela. Arte y movimiento, 9, 53-63.

París, G. i Morón, M. (2019). Quan l'art entra a l'escola la creativitat surt per la finestra. Guix, 453. 41-45.

Pateti, Y. (2014). Educación y Corporeidad: la despedagogización del cuerpo. Armenia (Colombia): Editorial Kinesis.

Pérez Serrano, G. (1990). Investigación-acción: aplicaciones al campo social y educativo. Madrid: Dykinson

Rodríguez, M.A. (2016). Cuerpos del inconsciente: Sus paradigmes y escrituras. Málaga: Miguel Gómez.

Rogers, C. (1978).Libertad y creatividad en la educación. Barcelona: Paidós Educador Contemporáneo.

Roldán, J.; Marín, R. (2012). Metodologías artísticas de investigación en educación. Archidona (Málaga): Aljibe.

Rota, J. (2015): La intervención psicomotriz. De la práctica al concepto, Barcelona: Octaedro. 

Sanchez, J.; Llorca, M. (2008). El rol del psicomotricista. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 62 (22,2), 35-60.

Saura, A. (2011). Innovación educativa con TIC en educación artística, plástica y visual: líneas de investigación y estudios de casos. Sevilla: MAD.

Vaca, M.; Varela, M.S. (2006). ¡Estoy dentro de mi cuerpo! Cuadernos de Pedagogía, 353: 26- 28.

Wild, R. (2002). Educar para ser. Vivencias de una escuela activa. Barcelona: Herder.

 

*En la següent bibliografia més del 50% de les autores són dones


Programari

Campus Virtual MOODLE
Tractament de textos
Lector de pdfs
Power point o similar.
TEAMS