Logo UAB
2023/2024

Comunitat, Intervenciķ Socioeducativa i Desigualtats

Codi: 45007 Crčdits: 6
Titulaciķ Tipus Curs Semestre
4313815 Recerca en Educaciķ OT 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Xavier Úcar Martínez
Correu electrōnic:
xavier.ucar@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaį. Per consultar l'idioma us caldrā introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informaciķ és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Josefina Sala Roca
Paloma del Carmen Valdivia Vizarreta

Prerequisits

No n'hi ha


Objectius

Aquest mòdul pretén oferir les eines necessàries per poder analitzar les situacions i escenaris comunitaris des de la investigació, així com oferir respostes educatives adequades. En la proposta s'incideix especialment en el coneixement dels entorns de l'educació comunitària i les dimensions -capital social, xarxes socials, capacitació parental i relació entre iguals- que condueixen a l'apoderament dels grups en entorns complexos. A partir de la utilització de recursos teòrics, metodològics i epistemològics que afavoreixen l'estudi i l'anàlisi de la intervenció socioeducativa en contextos comunitaris, el mòdul permet innovar en el disseny, planificació i desenvolupament de projectes i programes socioeducatius. S'aborden les temàtiques següents:

• Educació comunitària, capital social, xarxes socials i empoderament;

• Infància i adolescència en risc, sistemes de protecció, capacitació parental, relació entre iguals


Resultats d'aprenentatge

  • CA32 (Competčncia) Formular un problema d'investigaciķ socioeducativa comunitāria i definir-ne les preguntes i els objectius.
  • CA33 (Competčncia) Valorar l'impacte social, econōmic i mediambiental de les intervencions socioeducatives comunitāries per a contribuir al desenvolupament d'una societat més accessible, sostenible, diversa i justa que respecti els drets humans.
  • CA34 (Competčncia) Actuar en l'āmbit de coneixement avaluant les desigualtats per raķ de sexe/gčnere.
  • KA30 (Coneixement) Descriure els paradigmes, els enfocaments i els dissenys metodolōgics en investigaciķ en educaciķ comunitāria.
  • KA31 (Coneixement) Identificar diferents línies d'investigaciķ i intervenciķ en els diversos camps de recerca en educaciķ comunitāria.
  • KA32 (Coneixement) Identificar problemes i donar respostes a les necessitats socioeducatives comunitāries mitjanįant plantejaments innovadors.
  • SA21 (Habilitat) Desenvolupar una revisiķ exhaustiva de la literatura científica relacionada amb l'educaciķ comunitāria, la intervenciķ socioeducativa i les desigualtats.
  • SA22 (Habilitat) Presentar una revisiķ de la literatura científica d'una temātica relacionada amb la temātica del mōdul en format d'un article científic.

Continguts

1.Pedagogia social i educació comunitària
2.La recerca en educació comunitària
3.Capital social i xarxes socioeducatives
4.Intervenció socioeducativa i processos d’empoderament
5.Models de protecció de la infància i adolescència en risc
6.Problemàtiques específiques dels joves tutelats
7.Transició a la vida independent dels joves tutelats
8.Projectes d’empoderament amb joves tutelats
9.Participació infantil i juvenil a la comunitat
10. Famílies, temps del lleure i capital social
11. Relació entre iguals, processos de innovació comunitària

Metodologia

L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:

Classes magistrals/expositives per part del professorat
Lectura d'articles i fons documentals
Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals
Pràctiques d'aula: resolució de problemes/casos/exercicis.
Presentació/exposició oral de treballs.
Disseny i elaboració duna anàlisi sitemàtica de la literatura acadèmica sobre una temàtica o problemàtica concreta
Escriptura d'un article científic
Tutories

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulaciķ, per a la complementaciķ per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluaciķ de l'actuaciķ del professorat i d'avaluaciķ de l'assignatura/mōdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anālisi i discussiķ colˇlectiva d'articles i fonts documentals 10 0,4 CA33, KA30, KA31, KA32
Tipus: Supervisades      
Presentaciķ/exposiciķ oral de treballs 6 0,24 CA32, CA33, KA30, KA31, KA32, SA21, SA22
Prāctiques d'aula: resoluciķ de problemes/casos/exercicis. 9 0,36 CA32, CA34, KA30, KA31, KA32
Tipus: Autōnomes      
Disseny i elaboraciķ d'una anālisi sitemātica de la literatura acadčmica sobre una temātica o problemātica concreta 25 1 CA32, KA30, KA31, SA21
Escriptura d'un article científic 70 2,8 CA32, KA32, SA21, SA22
Lectura d'articles i fons documentals 30 1,2 KA30, KA31, KA32, SA21

Avaluaciķ

Assistència i participació en les sessions

20%

Activitats durant el desenvolupament del mòdul

30%

Article de revista a partir d’una anàlisi sistemàtica: treball individual de mòdul

50%

 
 
 

L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen.

La nota final serà el promig ponderat de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 4 a totes les activitats, les realitzades durant el desenvolupament del mòdul i a la memòria/treball final del mòdul. L'ar

L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les classes.

El procediment de revisió de les proves es realitzarà de forma individual
 
L'article de revista, en tant que treball final del mòdul s'entregarà el 20 de Juny del 2024. Cas de voler optar per l'avaluació única , l'estudiant entregarà tots els treballs demanats pel professorat en el desenvolupament del mòdul i haurà de passar una prova oral de continguts.
La recuperació, cas de ser necessària, implica la repetició dels treballs o proves suspeses.

El plagi o copia dels treballs presentats suposa, de manera automàtica suspendre el mòdul.

Activitats d'avaluaciķ continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats durant el desenvolupament del mōdul 30% 0 0 CA32, CA33, CA34, KA30, KA31, KA32, SA21, SA22
Article de revista a partir d'una anālisi sistemātica: treball individual de mōdul 50% 0 0 CA32, CA33, CA34, KA30, KA31, KA32, SA21, SA22
Assistčncia i participaciķ en les sessions 20% 0 0 CA32, CA33, CA34, KA30, KA31, KA32, SA22

Bibliografia

ARNAU-SABATÉS, L., DWORSKY, A., SALA-ROCA, J., & COURTNEY, M. E. (2021). Supporting youth transitioning from state care into adulthood in Illinois and Catalonia: Lessons from a cross-national comparison. Children and Youth Services Review120, 105755.

ARNAU-SABATÉS, L., MARZO, M. T., JARIOT, M., & SALA-ROCA, J. (2014). Learning basic employability competence: a challenge for the active labour insertion of adolescents in residential care in their transition to adulthood. European Journal of Social Work, 17(2), 252-265.

BARBERO, J.M., CORTES, F. (2005). Trabajo comunitario, organización y desarrollo social. Alianza. Madrid.

BERTRAN, M; PONFERADA-ARTEAGA, M.; PAMIES, J. (2016) Gender, family negotiations and academic success of young Moroccan women in Spain. Race, Ethnicity and Education, 19 (1):161-181.

BERTRAN, M., BADIA, V. (2015). El tiempo de espera en la adopción: ¿tiempo de riesgo o de formación para la prevención para las familias? Aloma, 32(2): 65-75.

BOUMA, H.; LÓPEZ, M.; KNORTH, E.; GRIETENS, H. (2018). Meaningful participation for children in the Dutch child protection system: A critical analysis of relevant provisions in policy documents. Child Abuse & Neglect, 79, 279- 292. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2018.02.016  

CAMERON, C., MOSS, P. (Eds.) (2011). Social Pedagogy and working with children and young people. Where care and education meet. Jessica Kingsley Publishers: London and Philadelphia

CARRASCO, S.; PAMIES, J.; BERTRAN, M (2009) Familias inmigrantes y escuela: desencuentros, estrategias y capital social, Rev. Complutense de Educación, Vol 20 (1), pp 55-78.

DEL VALLE, J., i BRAVO, A. (2013). Current trends, figures and challenges in out of home childcare: An international comparative analysis. Psychosocial Intervention, 22, 251-257.

DEL VALLE, J., SAIRENO, A.M., BRAVO, A. (2011). Salut mental de menores en acogimiento residencial. Badajoz: Junta de Extremadura.

DEVINE, D. (2009). Mobilising capitals? Migrant children's negotiation of their everyday lives in school. British Journal of Sociology of Education, 30:5, 521-535.

ESTEFANÍA, M. M., & DE JUANAS OLIVA, Á. (2022). Transición a la vida adulta de los y las jóvenes en acogimiento residencial: Una trayectoria hacia el compromiso, la autonomía y la responsabilidad social. Pedagogía social: revista interuniversitaria, (40), 9-14.

FENG, H., HARTY, J.S., OKPYCH, N.J., COURTNEY, M.E. (2020). Predictors of Homelessness at Age 21. Chicago: Chapin Hall. https://rhyclearinghouse.acf.hhs.gov/sites/default/files/14_Feng_2021.pdf

FERNANDEZ, E., BARTH, R.P. (ed). (2010). How Does Foster Care Work? International Evidence on Outcomes. London: Jessica Kingsley.

FIGUERAS, P., FRANCH, X. & ÚCAR, X. (2022). La animación sociocultural en la actualidad: una mirada desde la academia, la formación profesional y la profesión. (261-289). En A. Novella & A. Alcántara (Coords.) Voces con esencia. Para una animación sociocultural posicionada. Ediciones Octaedro

GREENFIELD, P., & SUZUKI, L. (1998). Cultura y Desarrollo Humano: Implicaciones Parentales Educativas, Pediátricas y de Salud Mental. En Siegel y K. A. Renninger (eds.) Handbook of Child Psychology. New York: Wiley. 1059-1109. http://psicologiacultural.org/Pdfs/Traducciones/Greenfield y Suzuki.pdf

GULLO F, GARCÍA-ALBA L, BRAVO A, DEL VALLE JF. (2021). Crossing Countries and Crossing Ages: The Difficult Transition to Adulthood of Unaccompanied Migrant Care Leavers. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(13):6935. https://doi.org/10.3390/ijerph18136935

GYPEN, L. et al. (2017). Outcomes of children who grew up in foster care: Systematic-review. Children and Youth Services Review, 76, p. 74-83.

HÄGGMAN-LAITILA, A., SALOKEKKILÄ, P., KARKI, S. (2018). Transition to adult life of young people leaving foster care: A qualitative systematic review. Children and Youth Services Review, , vol. 95, p. 134-143.

HELVE, H., BYNNER, J. (2007). Youth and Social Capital. England: The Tufnell Press.

KATZ, C. C., COURTNEY, M. E., & SAPIRO, B. (2020). Emancipated foster youth and intimate partner violence: An exploration of risk and protective factors. Journal of interpersonal violence35(23-24), 5469-5499.

KORNBECK , J.,  ROSENDAL JENSEN, N. (Eds) (2012) Social Pedagogy for the entire human lifespan, Vol. II. Europäischer Hochschulverlag Gmbh & Co. KG.: Bremen  

KORNBECK , J., ROSENDAL JENSEN, N. (Eds.) (2011). Social Pedagogy for the entire human lifespan, Vol. I.  Europäischer Hochschulverlag GmbH & Co. KG.: Bremen.

KORNBECK, J.; ÚCAR, X. (Eds) (2015) Latin American Social Pedagogy: relaying concepts, values and methods between Europe and the Americas. Studies in Comparative Social pedagogies and International Social Work and Social policy, Vol. XXVIII. Bremen: EVH/Academicpress GmbH.

LAREAU, A. (2003). Unequal Childhoods. Class, race, and family life. California: University of California Press.

LLENA, A., PARCERISA, A., ÚCAR, X. (2009). 10 Ideas clave. La acción comunitaria. Graò. Barcelona.

LLOSADA-GISTAU, J., CASAS, F., & MONTSERRAT, C. (2020). Factors influencing the subjective well-being of adolescents in out-of-home care. A mixed method study. Applied Research in Quality of Life15(3), 835-863.

MONTSERRAT, C., CASAS, F., MALO, S., BERTRAN, I. (2012). Els itineraris educatius dels joves extutelats. Col·lecció Infància I Adolescència 6. Barcelona: Departament de Benestar Social i Familia.

MONTSERRAT, C., LLOSADA-GISTAU, J., & FUENTES-PELÁEZ, N. (2020). Child, family and system variables associated to breakdowns in family foster care. Children and Youth Services Review109, 104701.

REQUENA, F. (2008). Redes sociales y Sociedad civil. CIS. Madrid

ROLL, P. (2004). Families, social capital and educational outcomes, British Journal of Sociology of Education, 52, 4, 390 – 416

RUBIO, F.J.; TRILLO M.P.; JIMÉNEZ, M.C. (2020). Programas grupales de parentalidad positiva: una revisión sistemática de la producción científica. Revista de Educación, 389. Julio-Septiembre, 267- 295. http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numerosanteriores/2020/389/389-10.html 

SABATÉ‐TOMAS, M., SALA‐ROCA, J., ARNAU, L. (2021). Treatment progress of foster care adolescents with severe behavioural problems: Factors conditioning their performance in the residential treatment centres. Child & Family Social Work, 2021, 26(1), 203-213.

SALA ROCA, J. (2019). Parentalidad profesional en el acogimiento institucional: propuesta para mejorar la atención alos niños acogidos en centros de protección. Pedagogía social. Revista universitaria., (34), 97-109.

SALA ROCA, J., JARIOT GARCÍA, M., VILLALBA BIARNÉS, A., RODRÍGUEZ PARRÓN, M. (2009). Analysis of factors involved in the social inclusion process of young people fostered in residential care institutions. Children and Youth Services Review31(12), 1251-1257.

SOLDEVILA, A., PEREGRINO, A., ORIOL, X., FILELLA, G. (2012). Evaluation of residential care from the perspective of older adolescents in care. The need for a new construct: optimum professional proximity. Child & Family Social Work, DOI: 10.1111/j.1365-2206.2012.00843.x

STEIN. M., MUNRO, E.R. (2008). Young People's Transitions from Care to Adulthood. London: Jessica Kingsley.

ÚCAR, X. (2016) Pedagogía de la elección. Barcelona. Editorial UOC. Oberta Publishing.

ÚCAR, X. (2016) Pedagogías de lo social. Barcelona. Editorial UOC. Oberta Publishing.

ÚCAR, X. (2016) Relaciones socioeducativas. La acción de los profesionales. Barcelona. Editorial UOC. Oberta Publishing.

ÚCAR, X.; SOLER-MASO, P. & PLANAS-LLADO, A. (Edts.) (2020). Working with Young people. A Social pedagogy perspective from Europe and Latin America. New York: Oxford University Press.

URREA MONCLUS, A., MATEOS INCHAURRONDO, A., FERNÁNDEZ-RODRIGO, L., & BALSELLS BAILÓN, M. À. (2021). The voices of parents and children in foster care. Journal of Social Work21(6), 1592-1610.

WILLIS, P. (2008). Los soldados rasos de la modernidad. La dialéctica del consumo cultural y la escuela del siglo XXI. Revista de la asocición de la Sociología de la educaciónRASE 1 (3): 43-66.


Programari

No n'hi ha