Logo UAB
2023/2024

Laboratori de Direcció d'Actors i Escenificació I

Codi: 44823 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4318300 Estudis Teatrals OT 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Jane Llige
Correu electrònic:
jordi.jane@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent extern a la UAB

Glòria Balañà Altimira

Prerequisits

Cap


Objectius

L’objectiu general de l’assignatura és introduir l’alumnat sense coneixements o experiència previs en els conceptes i fonaments bàsics de l'escenificació i de la direcció d'actors

que serveixin per a la investigació i la creació en l'àmbit de la pràctica teatral.


Resultats d'aprenentatge

  • CA15 (Competència) Avaluar críticament un procés de treball detectant encerts i errors propis, i alhora ser capaç d'adaptar-se als encerts i errors aliens.
  • KA26 (Coneixement) Determinar i definir les metodologies i les tècniques principals de la direcció d'actors i la seva relació amb la definició estètica de la posada en escena.
  • KA27 (Coneixement) Identificar mètodes d'investigació pràctica en l'àmbit de la direcció d'actors segons els paradigmes conceptuals propis de la matèria.
  • SA22 (Habilitat) Descriure críticament i amb precisió els processos d'interacció de l'actor.
  • SA23 (Habilitat) Emprar adequadament els conceptes teoricopràctics propis de la direcció d'actors i discriminar-ne l'ús en funció del moment del procés creatiu.

Continguts

Aquest mòdul està destinat a aquell alumnat interessat a cursar la matèria que no disposi de coneixements o experiència prèvia. 

La dinàmica del laboratori és teòricopractica. En una primera part, s’introduiran aspectes teòrics relacionats amb l’escenificació i la direcció d’actors que s’aniran aplicant de manera pràctica al treball concret d’un text dramàtic. A la segona part, l'alumnat s'iniciarà en la preparació d’un projecte de direcció d’actors, que serà posat a prova entre el propi alumnat en diverses sessions pràctiques.

 

L’objectiu és proporcionar a l’alumnat referents relatius a tècniques i metodologies amb les quals realitzar investigacions teòriques i treballs pràctics en el camp dels processos creatius lligats a l’espectacle teatral. Sobre aquesta base, el mòdul desenvoluparà un laboratori de direcció d’actors en el qual l’alumnat exercirà el rol tant d'intèrpret com de director/a, posant especial atenció en el treball actoral per a la definició de la posada en escena.

 

 

1. Nocions bàsiques de l’escenificació. Breu repàs de la figura del director d’escena. Escoles i tècniques d'interpretació. L’escenificació entesa com a convenció. La construcció del sentit de l’espectacle: instruments de significació. L’escenificació com a integració de llenguatges. La relació amb l'espectador.

 

2. Procés d'anàlisi del text. Conceptes bàsics de l’anàlisi del text dramàtic. Documentació i contextualització. Circumstàncies, situació, acció dramàtiques. Línia d'acció central i tesi. Anàlisi i descomposició de l’acció: del general al particular. Aproximació a l’estudi del personatge en el text.

 

3. Passes cap a l’escenificació. Procediments: documentació i contextualització. Hipòtesi creativa: sentit i significat de la proposta. Ètica, tècnica i estètica. Llenguatge escènic: espai, llum, so, personatge i moviment com a elements constitutius del tempo-ritme i del sentit de l’escenificació.

 

4. Introducció al vocabulari de la direcció d’actors. Conceptes bàsics per a l’anàlisi de l’acció comunicativa elemental: circumstàncies, situació, estímul, afecte, objectiu, acció, psicofísica. Acció verbal, acció psicofísica, acció física. Elements d’anàlisi i construcció de l’acció: context, situació, esdeveniment, espai, temps, acció, objectius, conflictes.

 

5. L’intèrpret. Instruments expressius: la veu, el cos i la imatge. Plasticitat. Tempo-ritme.

Estètica de l’expressió actoral en relació a l’escenificació. La paraula, el gest i el moviment com a elements definidors de l’acció i de l’escenificació. L’expressió com a element constitutiu del sentit.

 

6. La direcció d'actors. Actors i directors: instruments comuns, objectius complementaris, procediments diferents. Procediments metodològics per dissenyar, plantejar i realitzar la direcció d’actors en artefactes escènics. La improvisació.

 

7. Experimentació pràctica. Del text a l’escena. Definició del projecte i preparació de la proposta escènica. Comel treball dels intèrprets altera el projecte i el sentit de l’escenificació: capacitat d’observació, discerniment i modificació del/ de la director/a d’escena.


Metodologia

La metodologia que planteja aquest laboratori és teoricopràctica. Es tracta d’anar aplicant la teoria en la pràctica i d’incorporar les eines i els principals coneixements compartits.

 El curs s’estructura de la manera següent:

  1. Introducció teoricopràctica sobre aspectes fonamentals de l’escenificació.
  2. Estudi del text i preparació dels projectes escènics sobre un text dramàtic contemporani proporcionat per l’equip docent. Anàlisi del text i esbós general d’un projecte d’escenificació en el qual s'inscriurà el treball concret sobre una escena que es durà a la pràctica.
  3. Treball pràctic entre l’alumnat sobre l’escena escollida. Preparació de l’assaig entès com a procés de recerca i creació amb l'objectiu d'anar aplicant els conceptes, eines i metodologies estudiades i no amb la finalitat de buscar cap resultat. En aquesta segona fase de treball pràctic la professora anirà supervisant i guiant el procés de treball.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals i expositives, resolució d'exercicis; pràctiques a l'aula 30 1,2 CA15, KA26, KA27, SA22, SA23
Tipus: Supervisades      
Aprenentage cooperatiu, individual i en grup 60 2,4 CA15, KA26, KA27, SA22, SA23
Tipus: Autònomes      
Preparació d'exercicis, lectures associades, visionat de referents 60 2,4 CA15, KA26, KA27, SA22, SA23

Avaluació

Aquesta assignatira no té avaluació única.

Avlauació continuada

A. Exercicis pràctics:

  1. Elaboració d’un projecte de direcció d’actors segons una hipòtesi general d’escenificació, elaborat segurament per parelles, a partir del material textual proposat per la professora, que haurà de ser treballat, corregit i milorat  sobre l’escena en el treball amb els intèrprets.
  2. Reelaboració personal del projecte en funció de la pràctica: formulació d’hipòtesis per a la investigació i desenvolupament futur del procés creatius

B. Es tindrà en compte:

  • Assistència (mínima per a ser avaluada 80%), seguiment i participació en el curs.
  • Anàlisi, projecte de direcció d’intèrprets i assaig.
  • Lliurament del projecte i de la seva reelaboració personal: hipòtesis del desenvolupament creatiu i de recerca de l’escenificació.  Es valorarà la presentació i l’ expressió, així com l´ús pertinent dels conceptes, metodologies i processos treballats durant el curs.

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació a classe 30% 0 0 CA15, KA26, KA27, SA22, SA23
Presentacions a classe i lliurament d'informes i treballs 40% 0 0 CA15, KA26, KA27, SA22, SA23
Tutories 30% 0 0 CA15, KA26, KA27, SA22, SA23

Bibliografia

Bibliografia bàsica:

ABELLAN, Joan. La representació teatral. Monogràfics de Teatre. Institut del Teatre. Barcelona: Edicions 62, 1983.

BOGART, Anne. La preparación del director. Siete ensayos sobre teatro y arte. Barcelona: Alba Editorial, 2008.

BROOK, Peter. El espacio vacío. Arte y técnica del teatro. Barcelona: Península, 1998.

CEBALLOS, Edgar. Principios de dirección escénica. México: Gaceta, 1992.

CHEJOV, Michael. Sobre la técnica de la actuación. Barcelona: Alba Editorial, 2011.

MELENDRES, Jaume. La direcció d’actors. Diccionari mínim. Barcelona: Institut del teatre, 2000.

MITCHELL Katie. L'ofici de dirigir. Barcelona: Institut del teatre, Angle. 2018.

STANISLAVSKY, Konstantin. El trabajo del actor sobre si mismo en el proceso creador de la vivencia. Barcelona: Alba Editorial, 2007.

 

Bibliografia complementària:

HOGHE, Raimund. Pina Bausch. Historias de teatro-danza. Ed. Ultramar, 1989.

RICHARDS, Thomas. Trabajar con Grotowsky sobre las acciones físicas. Barcelona: Alba Editorial, 2005.

SANCHEZ, A. José. Dramatúrgias de la imagen. Colección Monografías. Cuenca (La Mancha): Servicio de Publicaciones de la Universidad de Castilla, 1994.


Programari

Teams