Logo UAB
2023/2024

Enginyeria de Processos i Anàlisi Documental

Codi: 44746 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4318290 Arxivística i Governança de la Informació OB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Anahi Cristina Casadesus De Mingo
Correu electrònic:
anahi.casadesus@uab.cat

Idiomes dels grups

Per consultar l'idioma/es de l'assignatura caldrà anar a l'apartat "Metodologia" de la guia docent.

Equip docent

Josep Rafel Roig Subirats

Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

Hi ha dues línies formatives en aquesta assignatura: anàlisi documental (L1) i enginyeria de processos (L2). A continuació s'especifiquen els objectius per a cadascuna:

L1. Anàlisi documental

  • Donar a conèixer les tècniques de l'anàlisi documental.
  • Proporcionar a l'alumnat el coneixement pràctic necessari per a realitzar anàlisi documental a les organitzacions.

L2. Enginyeria de processos

  • Donar a conèixer a l'alumnat les tècniques i eines d'enginyeria de procediments en conjunció amb la gestió documental i de dades.
  • Apropar a l'alumnat experiències de referència en matèria d'enginyeria de procediments.
  • Proporcionar a l'alumnat el coneixement pràctic necessari per poder participar en l'enginyeria de procediments.

Resultats d'aprenentatge

  1. CA13 (Competència) Sistematitzar els processos, els procediments i els circuits administratius i de treball d'una organització a partir de l'anàlisi documental i de context.
  2. CA14 (Competència) Revisar per a la millora dels circuits administratius específics i els requisits documentals d'una organització.
  3. CA15 (Competència) Detectar els riscos documentals en la gestió de la informació d'una organització.
  4. KA21 (Coneixement) Reconèixer funcions i processos de negoci per a determinar els requisits, les necessitats i els riscos documentals de les organitzacions.
  5. KA22 (Coneixement) Identificar metodologies i tècniques d'anàlisi per al disseny i la millora de la producció administrativa i els circuits documentals.
  6. KA23 (Coneixement) Interpretar manuals de procediments, protocols de treball, diagramació de processos, esquema general de circuits i recorreguts documentals.
  7. SA15 (Habilitat) Aplicar mètodes per a garantir l'autenticitat, la integritat, la fiabilitat i la usabilitat dels documents a partir de l'anàlisi dels circuits administratius.
  8. SA16 (Habilitat) Aplicar estàndards de gestió documental per a l'anàlisi documental en les organitzacions.
  9. SA17 (Habilitat) Analitzar processos, circuits administratius i procediments de treball en les organitzacions.

Continguts

Hi ha dues línies formatives en aquesta assignatura: anàlisi documental (L1) i enginyeria de processos (L2). A continuació s'especifiquen els continguts per a cadascuna:

L1. Anàlisi documental

1. Introducció a l'anàlisi documental
2. Requisits, riscos i avaluació documental
3. Cicle de millora continua o PDCA
4. Processos i instruments de gestió documental
5. Procés i fases de l'anàlisi documental

L2. Enginyeria de processos

1. Introducció a l'enginyeria de procediments.
2. Diagramació de procediments.
3. Intersecció del catàleg de procediments i tràmits amb l'enginyeria de procediments.
4. Aplicació del model de gestió documental, tecnològic, de dades i d'indicadors a l'enginyeria de procediments.
5. Casos pràctics.


Metodologia

La docència es realitzarà en català.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 42 1,68 CA13, CA14, CA15, KA21, KA22, KA23, SA15, SA16, SA17
Tipus: Supervisades      
Exercicis pràctics 36 1,44 CA13, CA14, CA15, KA21, KA22, KA23, SA15, SA16, SA17
Tipus: Autònomes      
Lectura de materials 25 1 CA13, CA14, CA15, KA22, KA23, SA16, SA17

Avaluació

Hi ha dues línies formatives en aquesta assignatura: anàlisi documental (L1) i enginyeria de processos (L2). A continuació s'especifiquen les activitats d'avaluació continuada, així com de recuperació:

L1. Anàlisi documental

  • En cas de no superar la línia d'anàlisi documental caldrà realitzar un treball teòric-pràctic sobre la matèria objecte d'estudi a concretar amb l'equip docent.

L2. Enginyeria de processos

  • Per a una millor adquisició de coneixement, la pràctica avaluable, consistent en l'enginyeria d'un procediment escogit per l'alumnat, es realitzarà progressivament conforme a les explicacions i els casos pràctics analitzats a classe.
  • L'alumnat presentarà a classe part de la seva pràctica de manera que la correcció i el debat generat enriqueixi el coneixement del grup.
  • Si l'alumnat lliura una setmana més tard de cada classe de correcció el resultat corresponent de la seva pràctica obtindrà un 10% de la nota en atenció a que un seguiment teòric-práctic de l'assignatura permetrà assolir adequadament l'adquisició del coneixement.
  • Alternativament l'alumne podrà lliurar tota la pràctica al final de l'assignatura sense que s'apliqui el 10% de la nota.
  • En cas de no aprovar, per a la recuperació l'alumne haurà d'escollir un altre procediment i realitzar la seva enginyeria.

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Enginyeria d'un procediment escollit per l'alumnat 40% 34 1,36 CA13, CA14, CA15, KA21, KA22, KA23, SA15, SA16, SA17
Estudis de cas 40% 10 0,4 CA15, KA21, KA22, SA16, SA17
Presentació a classe 10% 2 0,08 CA15, KA21, KA22, SA16, SA17
Puntualitat en les entregues 10% 1 0,04 CA13, CA14, CA15, KA21, KA22, KA23, SA15, SA16, SA17

Bibliografia

Hi ha dues línies formatives en aquesta assignatura: anàlisi documental (L1) i enginyeria de processos (L2). A continuació s'especifica la bibliografia:

L1. Anàlisi documental

  • AENOR. UNE-ISO/TR 18128 IN. Información y documentación. Apreciación del riesgo en procesos y sistemas de gestión documental. AENOR.
  • AENOR. UNE-ISO 15489-1. Información y documentación. Gestión de documentos. Parte 1: Conceptos y principios. AENOR.
  • AENOR. UNE-ISO/TR 26122 IN. Información y documentación. Análisis de los procesos de trabajo para la gestión de documentos.
  • AENOR. UNE-ISO 30300. Información y documentación. Sistemas de gestión para los documentos. Fundamentos y vocabulario. AENOR.
  • AENOR. UNE-ISO 30301. Información y documentación. Sistemas de gestión para los documentos. Requisitos. AENOR.
  • AENOR. UNE-ISO 30302. Información y documentación. Sistemas de gestión para los documentos. Guía de implantación. AENOR.
  • ARMA International. (n.d.). Evaluating and Mitigating Records and Information Risks.
  • ARMA International. (2014). Generally Accepted Recordkeeping Principles, 1–10. Retrieved from http://www.arma.org/r2/generally-accepted-br-recordkeeping-principles
  • Brito Marquina, A. (2015). La normalización como elemento de competitividad y de potencial exportador. Economía Industrial (EI), 396, 33–42.
  • Bustelo Ruesta, C. (2009). La Gestión de documentos y las evidencias en las organizaciones. Del plano operativo al plano estratégico: una propuesta desde la normalización. Revista Española de Documentación Científica, 32(4), 157–161.
  • Casadesús de Mingo, A. (2015). Gestión de riesgos aplicada a la gestión de documentos: una metodología para garantizar una rendición de cuentas confiable. I Xornadas Fundación Olga Gallego, 1(1), 119–135.
  • Casadesús de Mingo, A. (2017). La normalización en gestión documental más allá de los clásicos, 1–13.
  • Dikopoulou, A., & Mihiotis, A. (2012). The contribution of records management to good governance. The TQM Journal, 24(2), 123–141. https://doi.org/10.1108/17542731211215071
  • Hofman, H. (2006). Standards: Not “One Size Fits All”. The Information Management Journal, 40.3(June). https://doi.org/10.1080/19496591.2015.1067224
  • Lemieux, V. (2004). Managing Risks for Records and Information. Lenexa, Kansas: ARMA International.
  • Núñez Fernández, E. (2007). Archivos y normas ISO. Gijón: Ediciones Trea.
  • Oliver, G. (2007). Implementing international standards: first, know your organisation. Records Management Journal, 17(2), 82–93. https://doi.org/10.1108/09565690710757887
  • Swan, K., Adrian Cunningham, Robertson, A., & Cunningham, A. (2002). Establishing a high standard for electronic records management within the Australian public sector. Records Management Journal, 12(3), 79–86. https://doi.org/10.1108/09565690210454761

L2. Enginyeria de processos

  • Directrius per a la millora i la simplificació dels processos de l'Administració de la Generalitat de Catalunya – Mòdul II. Anàlisi i simplificació de processos, versió 1 publicada al febrer de 2012.
  • Manual de Simplificació Administrativa i Reducció de Càrregues per a l'Administració General de l'Estat, publicat el setembre del 2014.
  • Manual de simplificació administrativa i agilitació de tràmits de la Junta d'Andalusia. Edita Conselleria de Justícia i Administració Pública. Data d'Edició: gener 2010
  • Circuits administratius, disseny i millora. Simplificació i eficiència per a l'e-administració. Antoni Puig-Pey / Pere Guiu / Helena Agramunt. Associació d’Arxivers i Gestors de Documents Valencians & Tiravol
  • ISO9001 de gestió per processos.
  • Gestió per processos i risc operacional. José Manuel Pardo Álvarez. AENOR Edicions.
  • Guia de simplificació administrativa. (2020). Junta de Castella i Lleó.
  • Guia per a la posada en marxa de la simplificació de procediments administratius (2015). EUDEL.
  • Guiu, PJ, Puig-Pey, A., Fontanet, M., Mauri, A., & Perpinyà, R. (2013). Simplificació vers l'e-administració redisseny i millora d'expedients administratius per unificar procediments, estandaritzar documentació i reduir continguts d'informació. (E. d. Catalunya, Ed.)
  • Manual de racionalització i simplificació administrativa. (2015). Castella-la Manxa.
  • Manual de simplificació administrativa del Principat d'Astúries. (2017). Institut Asturià dAdministració Pública.
  • Manual de simplificació administrativa i agilitació de tràmits de la Junta d'Andalusia. (2010). Junta d'Andalusia.

Programari

A continuació s'especifica el programari relacionat:

L2. Enginyeria de processos

1. Bizagi: https://www.bizagi.com/es
2. Draw.io: https://app.diagrams.net/
3. Microsoft Visio: https://www.microsoft.com/es-es/microsoft-365/visio/flowchart-software
4. Smart draw: https://www.smartdraw.com/