2023/2024
Enginyeria de Processos i Anàlisi Documental
Codi: 44746
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4318290 Arxivística i Governança de la Informació |
OB |
1 |
2 |
Idiomes dels grups
Per consultar l'idioma/es de l'assignatura caldrà anar a l'apartat "Metodologia" de la guia docent.
Equip docent
- Josep Rafel Roig Subirats
Prerequisits
No hi ha prerequisits.
Objectius
Hi ha dues línies formatives en aquesta assignatura: anàlisi documental (L1) i enginyeria de processos (L2). A continuació s'especifiquen els objectius per a cadascuna:
L1. Anàlisi documental
- Donar a conèixer les tècniques de l'anàlisi documental.
- Proporcionar a l'alumnat el coneixement pràctic necessari per a realitzar anàlisi documental a les organitzacions.
L2. Enginyeria de processos
- Donar a conèixer a l'alumnat les tècniques i eines d'enginyeria de procediments en conjunció amb la gestió documental i de dades.
- Apropar a l'alumnat experiències de referència en matèria d'enginyeria de procediments.
- Proporcionar a l'alumnat el coneixement pràctic necessari per poder participar en l'enginyeria de procediments.
Resultats d'aprenentatge
- CA13 (Competència) Sistematitzar els processos, els procediments i els circuits administratius i de treball d'una organització a partir de l'anàlisi documental i de context.
- CA14 (Competència) Revisar per a la millora dels circuits administratius específics i els requisits documentals d'una organització.
- CA15 (Competència) Detectar els riscos documentals en la gestió de la informació d'una organització.
- KA21 (Coneixement) Reconèixer funcions i processos de negoci per a determinar els requisits, les necessitats i els riscos documentals de les organitzacions.
- KA22 (Coneixement) Identificar metodologies i tècniques d'anàlisi per al disseny i la millora de la producció administrativa i els circuits documentals.
- KA23 (Coneixement) Interpretar manuals de procediments, protocols de treball, diagramació de processos, esquema general de circuits i recorreguts documentals.
- SA15 (Habilitat) Aplicar mètodes per a garantir l'autenticitat, la integritat, la fiabilitat i la usabilitat dels documents a partir de l'anàlisi dels circuits administratius.
- SA16 (Habilitat) Aplicar estàndards de gestió documental per a l'anàlisi documental en les organitzacions.
- SA17 (Habilitat) Analitzar processos, circuits administratius i procediments de treball en les organitzacions.
Continguts
Hi ha dues línies formatives en aquesta assignatura: anàlisi documental (L1) i enginyeria de processos (L2). A continuació s'especifiquen els continguts per a cadascuna:
L1. Anàlisi documental
1. Introducció a l'anàlisi documental
2. Requisits, riscos i avaluació documental
3. Cicle de millora continua o PDCA
4. Processos i instruments de gestió documental
5. Procés i fases de l'anàlisi documental
L2. Enginyeria de processos
1. Introducció a l'enginyeria de procediments.
2. Diagramació de procediments.
3. Intersecció del catàleg de procediments i tràmits amb l'enginyeria de procediments.
4. Aplicació del model de gestió documental, tecnològic, de dades i d'indicadors a l'enginyeria de procediments.
5. Casos pràctics.
Metodologia
La docència es realitzarà en català.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Hi ha dues línies formatives en aquesta assignatura: anàlisi documental (L1) i enginyeria de processos (L2). A continuació s'especifiquen les activitats d'avaluació continuada, així com de recuperació:
L1. Anàlisi documental
- En cas de no superar la línia d'anàlisi documental caldrà realitzar un treball teòric-pràctic sobre la matèria objecte d'estudi a concretar amb l'equip docent.
L2. Enginyeria de processos
- Per a una millor adquisició de coneixement, la pràctica avaluable, consistent en l'enginyeria d'un procediment escogit per l'alumnat, es realitzarà progressivament conforme a les explicacions i els casos pràctics analitzats a classe.
- L'alumnat presentarà a classe part de la seva pràctica de manera que la correcció i el debat generat enriqueixi el coneixement del grup.
- Si l'alumnat lliura una setmana més tard de cada classe de correcció el resultat corresponent de la seva pràctica obtindrà un 10% de la nota en atenció a que un seguiment teòric-práctic de l'assignatura permetrà assolir adequadament l'adquisició del coneixement.
- Alternativament l'alumne podrà lliurar tota la pràctica al final de l'assignatura sense que s'apliqui el 10% de la nota.
- En cas de no aprovar, per a la recuperació l'alumne haurà d'escollir un altre procediment i realitzar la seva enginyeria.
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Enginyeria d'un procediment escollit per l'alumnat |
40% |
34
|
1,36 |
CA13, CA14, CA15, KA21, KA22, KA23, SA15, SA16, SA17
|
Estudis de cas |
40% |
10
|
0,4 |
CA15, KA21, KA22, SA16, SA17
|
Presentació a classe |
10% |
2
|
0,08 |
CA15, KA21, KA22, SA16, SA17
|
Puntualitat en les entregues |
10% |
1
|
0,04 |
CA13, CA14, CA15, KA21, KA22, KA23, SA15, SA16, SA17
|
Bibliografia
Hi ha dues línies formatives en aquesta assignatura: anàlisi documental (L1) i enginyeria de processos (L2). A continuació s'especifica la bibliografia:
L1. Anàlisi documental
- AENOR. UNE-ISO/TR 18128 IN. Información y documentación. Apreciación del riesgo en procesos y sistemas de gestión documental. AENOR.
- AENOR. UNE-ISO 15489-1. Información y documentación. Gestión de documentos. Parte 1: Conceptos y principios. AENOR.
- AENOR. UNE-ISO/TR 26122 IN. Información y documentación. Análisis de los procesos de trabajo para la gestión de documentos.
- AENOR. UNE-ISO 30300. Información y documentación. Sistemas de gestión para los documentos. Fundamentos y vocabulario. AENOR.
- AENOR. UNE-ISO 30301. Información y documentación. Sistemas de gestión para los documentos. Requisitos. AENOR.
- AENOR. UNE-ISO 30302. Información y documentación. Sistemas de gestión para los documentos. Guía de implantación. AENOR.
- ARMA International. (n.d.). Evaluating and Mitigating Records and Information Risks.
- ARMA International. (2014). Generally Accepted Recordkeeping Principles, 1–10. Retrieved from http://www.arma.org/r2/generally-accepted-br-recordkeeping-principles
- Brito Marquina, A. (2015). La normalización como elemento de competitividad y de potencial exportador. Economía Industrial (EI), 396, 33–42.
- Bustelo Ruesta, C. (2009). La Gestión de documentos y las evidencias en las organizaciones. Del plano operativo al plano estratégico: una propuesta desde la normalización. Revista Española de Documentación Científica, 32(4), 157–161.
- Casadesús de Mingo, A. (2015). Gestión de riesgos aplicada a la gestión de documentos: una metodología para garantizar una rendición de cuentas confiable. I Xornadas Fundación Olga Gallego, 1(1), 119–135.
- Casadesús de Mingo, A. (2017). La normalización en gestión documental más allá de los clásicos, 1–13.
- Dikopoulou, A., & Mihiotis, A. (2012). The contribution of records management to good governance. The TQM Journal, 24(2), 123–141. https://doi.org/10.1108/17542731211215071
- Hofman, H. (2006). Standards: Not “One Size Fits All”. The Information Management Journal, 40.3(June). https://doi.org/10.1080/19496591.2015.1067224
- Lemieux, V. (2004). Managing Risks for Records and Information. Lenexa, Kansas: ARMA International.
- Núñez Fernández, E. (2007). Archivos y normas ISO. Gijón: Ediciones Trea.
- Oliver, G. (2007). Implementing international standards: first, know your organisation. Records Management Journal, 17(2), 82–93. https://doi.org/10.1108/09565690710757887
- Swan, K., Adrian Cunningham, Robertson, A., & Cunningham, A. (2002). Establishing a high standard for electronic records management within the Australian public sector. Records Management Journal, 12(3), 79–86. https://doi.org/10.1108/09565690210454761
L2. Enginyeria de processos
- Directrius per a la millora i la simplificació dels processos de l'Administració de la Generalitat de Catalunya – Mòdul II. Anàlisi i simplificació de processos, versió 1 publicada al febrer de 2012.
- Manual de Simplificació Administrativa i Reducció de Càrregues per a l'Administració General de l'Estat, publicat el setembre del 2014.
- Manual de simplificació administrativa i agilitació de tràmits de la Junta d'Andalusia. Edita Conselleria de Justícia i Administració Pública. Data d'Edició: gener 2010
- Circuits administratius, disseny i millora. Simplificació i eficiència per a l'e-administració. Antoni Puig-Pey / Pere Guiu / Helena Agramunt. Associació d’Arxivers i Gestors de Documents Valencians & Tiravol
- ISO9001 de gestió per processos.
- Gestió per processos i risc operacional. José Manuel Pardo Álvarez. AENOR Edicions.
- Guia de simplificació administrativa. (2020). Junta de Castella i Lleó.
- Guia per a la posada en marxa de la simplificació de procediments administratius (2015). EUDEL.
- Guiu, PJ, Puig-Pey, A., Fontanet, M., Mauri, A., & Perpinyà, R. (2013). Simplificació vers l'e-administració redisseny i millora d'expedients administratius per unificar procediments, estandaritzar documentació i reduir continguts d'informació. (E. d. Catalunya, Ed.)
- Manual de racionalització i simplificació administrativa. (2015). Castella-la Manxa.
- Manual de simplificació administrativa del Principat d'Astúries. (2017). Institut Asturià dAdministració Pública.
- Manual de simplificació administrativa i agilitació de tràmits de la Junta d'Andalusia. (2010). Junta d'Andalusia.
Programari
A continuació s'especifica el programari relacionat:
L2. Enginyeria de processos
1. Bizagi: https://www.bizagi.com/es
2. Draw.io: https://app.diagrams.net/
3. Microsoft Visio: https://www.microsoft.com/es-es/microsoft-365/visio/flowchart-software
4. Smart draw: https://www.smartdraw.com/