Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4318303 Recerca i Innovació en Ciència i Enginyeria Basades en Computadors | OB | 0 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Cap en concret
L´objectiu principal d´aquesta assignatura és que l´alumne pugui adquirir una visió global de l´enginyeria ambiental i dels conceptes fonamentals de la sostenibilitat. Es treballaran les principals eines, bases de dades i sistemes de sostenibilitat i enginyeria ambiental per poder quantificar els impactes ambientals de productes i processos (empremta de carboni, empremta hídrica, eficiència energètica, entre d'altres) i així poder optimitzar-los i minimitzar-los. El contingut d'aquest curs abasta principalment temes d'avaluació de cicle de vida i d'avaluació de risc ambiental basats en la gestió ambiental de recursos, incloent-hi la descripció dels objectius de desenvolupament sostenible de l'ONU. Els conceptes són explicats amb exemples i casos d’estudi per il·lustrar el principi d’economia circular i l’aplicabilitat d’aquestes eines d’avaluació.
Tema 1. SOSTENIBILITAT
- Introducció concepte Sostenibilitat. Concepte de desenvolupament sostenible.
- Introducció al concepte d'Enginyeria Verda
- Agenda 2030. Green Deal. Objectius de Desenvolupament Sostenible
- La mesura de la Sostenibilitat i els indicadors
Tema 2. ECONOMIA CIRCULAR
- Concepte d'economia lineal
- Economia Circular. Diagrama de papallona. Economia del Donut
- Introducció de la metodologia i exemples d’aplicació
Tema 3. Anàlisi del Cicle de Vida
- Història de l'ACV
- Orígens de l’ACV.
- Metodologia de l'ACV; Inventaris, Factors de Caracterització, Anàlisi d’Impactes del Cicle de Vida, Interpretació de resultats, Incertesa, Programes d’ACV
- Exemples d'aplicació de la metodologia de l'ACV a diversos sectors econòmics com a eina per avaluar la sostenibilitat
- Marc normatiu • UNE-EN ISO 14040:2006. • UNE-EN ISO 14044:2006. • Normativa relacionada.
TEMA 4 Avaluació de riscos ambientals i presa de decisions
- Introducció al risc mediambiental: Directiva REACH
- Identificació de risc
- Toxicologia/epidemiologia
- Avaluació dosi-resposta
- Avaluació de l'exposició
- Caracterització de Riscos
La metodologia docent a seguir està orientada a l'aprenentatge de la matèria per part de l'alumne de forma continuada.
Aquest procés es fonamenta en la realització de tres tipus d'activitats que es desenvoluparan al llarg del curs: classes teòriques, seminaris de problemes i sessions de pràctiques:
- Classes teòriques: L'alumne adquireix els coneixements propis de l'assignatura assistint a les classes magistrals i complementant-les amb casos per reforçar els coneixements dins les classes de teoria.
El professor subministrarà informació sobre els coneixements de l'assignatura i sobre estratègies per adquirir, ampliar i organitzar aquests coneixements. Es fomentarà la participació activa dels alumnes durant aquestes sessions, per exemple plantejant discussions en aquells punts que tinguin una càrrega conceptual més elevada.
- Seminaris de problemes: S'apliquen els coneixements adquirits a les classes teòriques a través de casos pràctics. En les pràctiques d'aula ha d'existir comprensió dels conceptes introduïts a les classes teòriques. Els alumnes hauran de participar activament per consolidar els coneixements adquirits resolent, presentant i debatent problemes que hi estiguin relacionats. Els alumnes treballaran individualment o en grup en funció de l’activitat
- Sessions de Pràctiques: els alumnes hauran de treballar en equips de vàries persones en la resolució de problemes matemàtics fent servir eines computacionals. Desprès hauran de presentar-les mitjançant informes orals i escrits.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions de Problemes | 20 | 0,8 | SA06, SA07 |
Sessions de Teoria | 26 | 1,04 | KA03, KA04, KA05 |
Tipus: Supervisades | |||
Projecte | 20 | 0,8 | SA06, SA07 |
Pràctiques | 10 | 0,4 | CA02, CA03 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 32 | 1,28 | KA04, KA05 |
Realització de Problemes | 32 | 1,28 | CA02, CA03, KA03, SA06, SA07 |
L'avaluació de l'assignatura es farà de forma progressiva i continuada durant tot el semestre.
El sistema d'avaluació es basa en les següents regles:
a) Procés i activitats d'avaluació programades
Es prevén les següents activitats:
Activitat A: Informes de Pràctiques. Presentació d'informes, per escrit i oralment, relatius a les pràctiques amb ordinador, treballats durant el curs, amb l'objectiu de seguir l'evolució de cada estudiant en la comprensió i ús de les eines treballades a l'assignatura, i de potenciar al mateix temps l'adquisició de competències transversals. Aquesta activitat compta un 20% sobre la nota final de l'assignatura. La nota final
d'aquesta activitat serà la mitjana de les notes obtingudes en cada pràctica.
Activitat B: Examen. Examen dels continguts del, per afavorir la consolidació del conjunt del material treballat durant el curs. Aquesta activitat compta un 40% sobre la nota final de l'assignatura.
Activitat C: Projecte. Desenvolupament d’un projecte, per afavorir la consolidació del conjunt del material treballat durant el curs. Aquesta activitat compta un 40% sobre la nota final de l'assignatura.
Per poder aprovar l'assignatura és indispensable una nota mínima de 5 a les activitats d’avaluació. Cal tenir en
compte que l’Activitat de practiques (ACTIVITAT A) i Projecte (Activitat C) no son recuperable. Això significa en particular que si no es completen i aproven (s'obté una nota igual o superior a 5) en termini i forma segons l'indicat, no serà possible aprovar l'assignatura.
En cas que l'avaluaciód'alguna de les parts no superi finalment el mínim exigit, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4.5 i la mitjana ponderada de les notes.
A banda de les proves parcials ja anunciades en el calendari d'exàmens de la titulació, les dates corresponents a la resta d'activitats d'avaluació s'anunciaran al Campus Virtual. Cal consultar amb assiduïtat aquesta plataforma on també es proporcionaran informacions diverses sobre el funcionament de l'assignatura.
b) Programació d'activitats d'avaluació
La calendarització de les activitats d'avaluació es donarà el primer dia de l'assignatura i es farà pública a través del Campus Virtual (Moodle) i a la web de l'Escola d'Enginyeria, a l'apartat d'exàmens.
Es preveu la següent calendarització:
+ Activitat A: Es comunicarà a la primera setmana de classe.
+ Activitat B: Examen: dates a determinar per l'Escola.
+ Activitat C: Projecte
c) Procés de recuperació
Per a aquells estudiants que al final del procés d'avaluació no hagin obtingut una qualificació igual o superior a 5 a l'exàmen , hi haurà una re-avaluació. Aquesta consistirà en la realització, en la data prevista per l'Escola, d'un examen per activitat representatiu de les situacions treballades durant el curs. Si un estudiant no arriba a la nota mínima de 5 a alguna de les activitats i per aquest motiu no aprova l'assignatura, la nota final serà de 4,5 com a màxim, és a dir, igual al valor de la mitjana ponderadasi és inferior a 4,5 o 4,5 si és superior.
d) Procediment de revisió de les qualificacions
Per a cada activitat d'avaluació, s'indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l'activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l'activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l'assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.
e) Qualificacions
La nota final de l'assignatura es calcularà d'acord els percentatges mencionats a l'apartat a) d'aquest punt. Cal tenir en compte que:
Matricules d'honor. Atorgar una qualificació de matrícula d'honor és únicament decisió del professorat responsable de l'assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00 i en una quantitat no superior al 5% del nombre d'estudiants.
No avaluable. Es considerarà "no avaluable" un estudiant que no s'hagi presentat a cap activitat A, B o C. En qualsevol altre cas es segueixen els criteris d'avaluació detallats més amunt.
f) Irregularitats per part de l'estudiant, còpia i plagi
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació.
Per tant, plagiar, copiar o deixar copiar qualsevol activitat d'avaluació implicarà suspendre-la amb un zero i no es podrà recuperar en el mateix curs acadèmic. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen Final | 40 | 2 | 0,08 | KA03, KA04, KA05 |
Projecte | 40 | 4 | 0,16 | SA06, SA07 |
Pràctiques | 20 | 4 | 0,16 | CA02, CA03 |
Databases
Software