Logo UAB
2023/2024

La Mediació Familiar

Codi: 44689 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4317933 Mediació Familiar i en els Àmbits del Dret Privat OB 0 A

Professor/a de contacte

Nom:
Patricia Olmos Rueda
Correu electrònic:
patricia.olmos@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

No hi ha


Objectius

L'objectiu del mòdul 3 és conèixer els diferents contextos de mediació (àmbit familiar), les seves regulacions jurídiques i les actuacions específiques que es requereixen, així com analitzar les situacions de desigualtat en les relacions familiars i de convivència. També es pretén adquirir competències per saber dur a terme i desenvolupar un procés de mediació aplicat a l'àmbit de la mediació familiar.


Competències

  • Comunicar de manera clara, persuasiva i sense ambigüitats tant a públics experts com no experts.
  • Gestionar i redactar adequadament els tràmits administratius i els continguts d'un acte de mediació familiar i de l'àmbit del dret privat.
  • Identificar i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic en matèria de mediació a les diferents accions mediadores socioeducatives.
  • Mostrar un compromís ètic i de gènere en la mediació.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Reconèixer i preservar la situació de simetria permanent entre les parts en l'acte de mediació.
  • Resoldre problemes de manera efectiva, contextualitzada i amb responsabilitat social.

Resultats d'aprenentatge

  1. Anticipar-se a les demandes d’informació de l’entorn.
  2. Aplicar el compliment de la normativa vigent en matèria de mediació en les diferents accions mediadores.
  3. Aplicar estratègies per fer un procediment administratiu adequat d'un acte de mediació familiar i/o de l'àmbit del dret privat.
  4. Aplicar estratègies per garantir la igualtat de condicions entre les parts.
  5. Demostrar un bon domini del llenguatge verbal i no verbal (gestos, to de veu, expressió facial, etc.) i adaptar-lo a cada situació.
  6. Demostrar una actitud positiva i respectuosa cap a la resta de l’equip i/o els usuaris.
  7. Distingir el context normatiu i jurídic dels diferents àmbits de la mediació.
  8. Documentar-se abans de prendre decisions.
  9. Emprar adequadament recursos, mètodes canals i mitjans per a una comunicació efectiva amb diferents públics.
  10. Identificar les possibilitats d’intervenció mediadora en contextos de complexitat.
  11. Prendre decisions en situacions complexes i avaluar-ne les possibles conseqüències.
  12. Reconèixer, gestionar i expressar les opinions de manera assertiva i respectuosa.
  13. Redactar i documentar adequadament els continguts i els acords principals de qualsevol acte o acció de mediació.
  14. Respectar les opinions, els valors i les cultures de la resta de l'equip i/o dels usuaris.

Continguts

  • La família i situacions convivencials.
  • La regulació de la família.
  • Els conflictes familiars com a punt de partida de la mediació familiar.
  • Tipologia de conflictes que es poden generar a l'entorn familiar: trencament vincle matrimonial o relació de parella, conflictes generacionals, conflictes entre germans, a la relació avis/pares/néts, a l'adopció i acolliment, disputes patrimonials, conflicte a l'àmbit de les successions, etc.
  • La mediació com a procés d’intervenció i gestió de conflictes en el context de la família. Conjugació d’aspectes legals, psicològics i socials.
  • El dret de successions i la mediació en aquest context.
  • Estratègies i eines específiques de mediació en l'àmbit de la família com a sistema

Metodologia

Aquest mòdul es desenvolupa mitjançant activitats dirigides, supervisades i autònomes caracteritzades per la combinació de:

  • Conferències amb experts convidats.
  • Resolució de casos, exercicis i problemes pràctics de manera presencial i virtual.
  • Simulació de problemes i role playing
  • Seminaris pràctics presencials
  • Aprenentatge basat en problemes
  • Fòrum de debats.
  • Tutories.
  • Estudi personal.
  • Lectura d’articles i informes.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats dirigides 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 7, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Activitats supervisades 37,5 1,5 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13
Tipus: Autònomes      
Activitats autònomes 137,5 5,5 1, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14

Avaluació

Aquest mòdul s'avaluarà d'acord amb les evidències següents:

  • Assistència i participació activa als fòrums i/o a conferències i activitats complementàries (reflexió crítica, escrit amb aportacions de la conferència a la pràctica professional de la mediació, etc.)
  • Lliurament exercicis resolució de casos
  • Lliurament d'informes/treballs
  • Realització de proves escrites

La nota del mòdul s'establirà seguint les proporcions que es detallen a la taula d'activitats d'avaluació. Els lliuraments d’exercicis, informes, treballs i/o realització de proves s’especificarà a l’inici del mòdul.

Hi haurà una qualificació dels aspectes més jurídics i de pràctica mediadora (incloent-hi alguns exercicis i proves escrites) i una altra dels aspectes més psicosocials.

Les qualificacions de cada una de les evidències d’avaluació es faran públiques al campus virtual en els 20 dies següents al seu lliurament. L’estudiant que vulgui revisar la nota haurà de fer-ho en els 15 dies posteriors a la seva publicació.

Aquells i aquelles estudiants que durant el curs hagin fet un seguiment adequat de l’assignatura i tot i així els quedi algun aspecte no assolit se’ls donarà la oportunitat de superar la matèria refent l’activitat o activitats no superades.

La còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs, pràctiques o examen significa una qualificació final de 0 a l’assignatura, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital (més informació sobre plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_0 1.html).

En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor considera que no compleix aquests requisits. Per aquest motiu, abans d’entregar una evidència d’aprenentatge, cal comprovar que s’ha escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa APA i d’acord a la documentació que es resumeix en fonts de la UAB: https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdfhttps://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html

Per aprovar aquesta assignatura, cal mostrar una actitud compatible amb la professió mediadora. Per tant es valorarà que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit. Tanmateix haurà de mostrar actituds d’escolta activa, participació, empatia i respecte al llarg del curs. Per tant, també es valorarà l’actitud mostrada pels i per les estudiants, pel que es tindran en compte competències transversals com: escolta activa, respecte, participació, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, ús del mòbil i del ordinador adequat.

AVALUACIÓ ÚNICA

Les evidències de l’avaluació s’hauran de lliurar en la darrera sessió programada del mòdul. Aquesta avaluació contempla:

  • Examen escrit que inclou tots els continguts del mòdul (45%).
  • El desenvolupament d'un portafolis amb el recull d’evidències d’activitats realitzades al llarg del mòdul (45%).
  • La presentació/defensa oral de les evidències recollides al portafolis (10%).

Per superar el mòdul, caldrà assolir una puntuació mínima de 5 en cadascuna de les evidències de l'avaluació única.

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Asistència i participació activa 10% 0 0 5, 6, 12, 14
Lliurament exercicis/ resolució de casos 45% 0 0 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13
Lliurament informes i treballs i/o prova escrita 45% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Bibliografia

S'hi especifica la bibliografia general que no exclou l'específica que pugui proporcionar el professorat que intervé en la formació.

 

 

Alés, J.; Mata, J.D. (2016). Manual práctico para mediadores. El misterio de la mediación. Barcelona: Editorial Atelier.

Bordalí, A. (2014). Justicia privada. Revista de Derecho, Vol. 16, 1, 165-186.

Casanovas, P., Magre, J. y Lauroba, M.E. (dirs.) (2010). Llibre blanc de la mediació a Catalunya, Barcelona: Huygens editorial.

De Diego, R. y Vallejo, C. (2013). Mediación: proceso, tácticas y técnicas. Barcelona: Pirámide.

Haybes, J. (2012). Fundamentos de la mediación familiar. Madrid: Gaia.

Ortuño, J.P. (1018). Justicia sin jueces. Barcelona: Ariel.

 

Accés a les bases de dades de les biblioteques d'humanitats i ciències socials. Recursos acadèmics on-line (https://www.uab.cat/web/servei-de-biblioteques-1345703209400.html)


Programari

No es requereix programes específics.