Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4317522 Emprenedoria i Innovació Social | OB | 0 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Aquest mòdul només està disponible per al estudiants del Màster en Emprenedoria i Innovació Social.
L’objectiu principal d’aquest mòdul és donar les eines que permetin passar de la generació d’idees a la consecució de projectes emprenedors socials, susceptibles de portar-se a terme, mitjançant el desenvolupament de models de negoci viables i socialment sostenibles. Alhora, es treballen les actituds emprenedores des de la perspectiva social, contextualitzant-les en la societat del coneixement i de les noves tecnologies. També s’analitzen les xarxes en emprenedoria social i la intercooperació.
El present mòdul està format pels següents submòduls:
C1. Introducció: Actituds emprenedores, societat de el coneixement i noves tecnologies.
Es presenta i discuteix el concepte d'emprenedoria social. Es comenten les semblances i diferències amb l'emprenedoria comercial/tradicional. Treballant les actituds emprenedores, es motiva i sensibilitza l'alumnat en relació al fenomen emprenedor en general, i la generació de projectes emprenedors socials en particular, potenciant i desenvolupant el seu talent emprenedor. S'analitzaran els elements constitutius de la societat de el coneixement i la relació amb la societat de la informació. Es mostra la importància de les tecnologies de la informació i la comunicació en les organitzacions socials modernes, fent un especial èmfasi en els processos de digitalització de la societat. Finalment, s'aborden les relacions entre ciència, tecnologia i societat en el món contemporani.
C2. Xarxes en emprenedoria social i intercooperació.
S'analitza el perfil emprenedor de l'alumnat contextualitzat en el seu entorn social i s'explora i estimula el potencial de cooperació amb altres persones, institucions i organitzacions a través d'una anàlisi de la pròpia xarxa personal. En primer lloc, es proporciona una revisió dels conceptes d’ "economia moral” i d’ "economia social" amb l'objectiu de fer reflexionar l’alumnat sobre la seva pròpia situació i posició de sortida i així millorar la seva eficiència en la consecució dels objectius proposats (autovaloració de capacitats, formació, xarxes, motivació, aptituds i actituds). Un cop analitzadala perspectiva individual, s'estudia el perfil de l'emprenedoria social a Catalunya incidint en les actituds i motivacions d'aquest segment de la població, el perfil dels emprenedors/es i el context socioeconòmic en què sorgeix l'emprenedoria social. Finalment, s'estudien casos de xarxes personals d'emprenedors/es socials a Catalunya i s'identifiquen les característiques més importants de la pròpia xarxa personal a través de programari especialitzat (Netcanvas).
C3. Generació d'idees socials innovadors.
S'explica el concepte de creativitat i les seves dimensions, les característiques de les persones creatives, les etapes de del procés creatiu i les escales per mesurar productes creatius. Es treballen els models bàsics de creativitat per a la generació d'idees de negoci amb fins socials. Alhora, es presenten les limitacions i barreres principals de la creativitat i s’expliquen tècniques i instruments pel desenvolupament de la creativitat des de l'àmbit social. Finalment, es treballa la intraemprenedoria des de la perspectiva de la creativitat i la generació d’idees socials innovadores.
C4. Model de negoci i projecte emprenedor social.
Es desenvolupen i es treballen els continguts d'un pla d'empresa, des dels models més tradicionals fins als models actuals tipus Canvas i Lean start-up, aplicats per al cas de projectes socials. També s'assenyalen les limitacions del pla d'empresa com a instrument emprenedor (social). Com conceptes clau apareixen els següents: equip emprenedor, estudi de mercat, pla estratègic, pla jurídic-fiscal, pla de RRHH, pla econòmic financer, i viabilitat de el projecte emprenedor entre d'altres. També es presenten les especificitats i característiques de les cooperatives des del punt de vista del model de negoci.
La metodologia docent del mòdul combina les classes magistrals i les aportacions teòriques i metodològiques, amb debats i reflexions a partir de l’anàlisi de casos i la presentació d’experiències, a part de l’elaboració i presentació d’un projecte emprenedor social. L’orientació és fonamentalment pràctica i aplicada.
Addicionalment, es realitzaran quatre tallers/seminaris impartits per professors externs amb experiència directa en àmbits afins als continguts del mòdul. Per exemple, sobre l'ecosistema de l'anomenat Tercer Sector, sobre finançament alternatiu (que va més enllà dels populars microcrèdits), sobre experiències de discontinuïtats o fracassos de projectes emprenedors socials, i sobre la gestació i creació de start-ups socials.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques C1 | 12 | 0,48 | |
Classes teòriques C2 | 9 | 0,36 | |
Classes teòriques C3 | 15 | 0,6 | |
Classes teòriques C4 | 27 | 1,08 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tallers i Seminaris | 12 | 0,48 | |
Treballs supervisats | 66 | 2,64 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 150 | 6 |
L’avaluació pels diferents submòduls es comptabilitza de la següent forma:
C1 (3% del total): 100% Assistència, participació i proves pràctiques
C2 (18% del total): 44,4% Assistència, participació i proves pràctiques + 55,6% Examen
C3 (18% del total): 44,4% Assistència, participació i proves pràctiques + 55,6% Examen
C4 (61% del total): 1,6 % Assistència i participació + 16,4% Examen + 65,6% Elaboració projecte emprenedor + 16,4% Presentació oral projecte emprenedor
La nota final del mòdul es calcularà tenint en compte els percentatges de cada submòdul:
Nota final = 0.03*C1 + 0.18*C2 + 0.18*C3 + 0.61*C4
Com que és un màster presencial, l'assistència a classe amb un mínim del 80% de les sessions del mòdul (incloent-hi classes, seminaris, tallers i altres activitats acadèmiques) és requisit per ser avaluat/da d’aquest mòdul.
La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada. L’avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica del Campus on es cursa el grau/màster dins del termini i amb el procediment que estableix el calendari administratiu de la Facultat d’Economia i Empresa.
Presencialitat:
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada. La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència, participació i exercicis de classe | 20% | 0 | 0 | CA01, CA02 |
Defensa oral (projecte emprenedor) | 10% | 0 | 0 | KA02 |
Entrega d'informes / treballs (elaboració projecte emprenedor) | 40% | 0 | 0 | CA01, CA02, CA03, CA04, CA05, KA01, KA02, SA01 |
Exàmens | 30% | 9 | 0,36 | SA02 |
Adner, R. (2013). The wide lens: What successful innovators see that others miss. Ed. Penguin-Random house.
Birch, K. (2020). Technoscience Rent: Toward a Theory of Rentiership for Technoscientific Capitalism. Science Technology and Human Values, 45(1): 3-33. https://doi.org/10.1177/0162243919829567
Blank, S. (2012). The Startup Owner’s Manual (https://www.amazon.com/Startup-Owners-Manual-Step-...)
Collins, H., & Pinch, T. (1998). The Golem at Large. What You Should know about technology. Cambridge University.
Grant, A. (2017). Originales: Cómo los inconformistas mueven el mundo. Ed. Paidos Iberica.
Guerrero, M., Turro, A. & Urbano, D. (2016). El emprendimiento corporativo en España. A I. Peña, M. Guerrero & J.L. González-Pernía (Eds): Global Entrepreneurship Monitor. Informe GEM España 2015. Ed. Universidad de Cantabria.
Valenzuela-Garcia, H., & Fuentes, S. (2019). «A Crossroads for Social Entrepreneurship: ethics versus profit in Spain», Open Journal of Business and Management, 7(2), 848-860.
Kelley, T., & Littman, J. (2010). Las diez caras de la innovación. Estrategias para una creatividad excelente. Madrid: Paidos.
Kuratko, D.F., Morris, M.H., & Covin, J.G. (2011). Corporate Innovation & Entrepreneurship (International Edition). 3rd edition. Mason: South-Western/Cengage Learning.
Lamarre, G. (2019). Storytelling como estrategia de comunicación. Barcelona: Gustavo Gili.
Lamarre, G. (2018). La vía del creativo: Guía para reinventar nuestra práctica y nuestra mirada. Barcelona: Gustavo Gili.
Martínez-Cuero, J., Molina, J.L. & Valenzuela-García, H. (2015). Del cooperativismo a la economía socialmente orientada. Grafo Working Papers, 4 (84-94). DOI:10.5565/rev/grafowp.18.
Maurya, A. (2012). Running Lean: Iterate from Plan A to a Plan That Works (Lean Series) (http://www.amazon.com/Running-Lean-Iterate-Works-Series/dp/1449305172)
Molina, JL., Valenzuela-García, H., Lubbers, ML., Escribano, P. & Lobato, M. (2017). “The Cowl Does Make The Monk”: Understanding the Emergence of Social Entrepreneurship in Times of Downturn. VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations DOI 10.1007/s11266-017-9921-6.
Nielsen, D., & Thurber S. (2018). Conexiones creativas. Barcelona: Gustavo Gili
Osterwalder, A. (2012). “Tools for Business Model Generation.” [en línia] [data de consulta: 1 de març de 2021] Disponible a: https://www.youtube.com/watch?v=8GIbCg8NpBw
Ries, E. (2011). "The Lean Startup" | Talks at Google. [en línia] [data de consulta: 1 de març de 2021] Disponible a:https://www.youtube.com/watch?v=fEvKo90qBns
Urbano, D. & Rodriguez, L. (2010). Guía per l’elaboració d’un pla d’empresa. Departament de Treball. Generalitat de Catalunya.
Urbano, D. & Toledano, N. (2008). Invitación al emprendimiento: Una aproximación a la creación de empresas. Ed. UOC.
Valenzuela-García, H., Molina, J. L., Lubbers, M. J., Escribano, P., & Fuentes, S. (2019). Emprendimiento Social . Autoempleo y extracción del valor en la era post-crisis era. Revista de Antropologia Social, 28(2), 371–390.
Vinck, D. (2007). Ciencias y sociedad. Sociología del trabajo científico. Barcelona: Gedisa, 2015.
Pàgines web, vídeos i premsa
AraCoop. Programa marc de cooperació público-privada, promogut pel Departament de Treball, Afers Socials i Famílies - www.aracoop.coop
Bristol Pound Organisation: https://bristolpound.org/
Business model canvas: https://www.youtube.com/watch?v=QoAOzMTLP5s&t=15s&ab_channel=Strategyzer
Economia circular: https://www.youtube.com/watch?v=Lc4-2cVKxp0&t=6s&ab_channel=COTEC
Economía Femini(s)ta: <ahref="http://economiafeminita.com/" target="_blank">http://economiafeminita.com/
Ecopolítica, Think Tank Ecologista https://ecopolitica.org
Emprendimiento y sistema educativo (La Vanguardia, 2017) https://www.dropbox.com/s/sdwsve22ynfzh3h/2017-02-19_DavidUrbano_LaVanguadia-ArtESP.pdf?dl=0
¿Es posible y conveniente replicar los ecosistemas emprendedores? (La Vanguardia, 2016)
https://www.dropbox.com/s/l6idy7ehxhhj309/2016-12-25_DavidUrbano_LaVanguadia-ArtESP.pdf?dl=0
La sociedad digital: https://es.coursera.org/lecture/humanidades-digitales/la-sociedad-digital-LOPNM
OCU Oficina del Consumidor y Usuario: https://www.ocu.org
REAS Euskadi, Introducción a la Economía Solidaria: http://www.economiasolidaria.org
Rockefeller Foundation: https://www.rockefellerfoundation.org/our-work/topics/inclusive-economies/
Steve Jobs (2005 Stanford Commencement Address) https://www.youtube.com/watch?v=UF8uR6Z6KLc / https://www.youtube.com/watch?v=rHv4qLkToGg
Te atreves a soñar? https://www.youtube.com/watch?v=i07qz_6Mk7g
The Open Innovation Marketplace: https://www.innocentive.com/
Why Green Economy: http://whygreeneconomy.org/introduction-to-the-green-economy/
Blbliografia complementària
Anderson, C. (2013). “How to give a killer presentation”. [en línia] [data de consulta: 1 de març de 2021] Disponible a: https://hbr.org/2013/06/how-to-give-a-killer-presentation
Blank, S. (2013). The Fourth Steps to Epiphany (https://www.amazon.com/Four-Steps-Epiphany-Steve-B...)
Bogusky, A., Winsor, J. (2009). Baked In. Creating products and bussinesses that market themselves. Chicago: Agate, cop.
Catmull, Ed (2014). Creatividad S.A.: Cómo llevar la insipiración hasta el infinito y más allá. Barcelona: Conecta.
Chesbrough H., & Bogers, J. (2014). Explicating open innovation: Clarifying an emerging paradigm for understanding innovation. New Frontiers in Open Innovation. Oxford: Oxford University Press.
Collins, H., & Evans, R. (2017). Why Democracies Need Science. Cambridge: Polity.
GEM Global Entrepreneurship Monitor (2021). [en línia] [data de consulta: 1 de marçde 2021] Disponible a: https://www.gemconsortium.org/
James, G. (2012) “Fix Your Presentations: 21 Quick Tips”. [en línia] [data de consulta: 1 de març de 2021] Disponible a:http://www.inc.com/geoffrey-james/how-to-fix-your-presentations-21-tips.html
Kirby, D. (2002): Entrepreneurship. Maidenhead. MCGraw-Hill.
Rheingold, H. (2002). Multitudes inteligentes. La próxima revolución social. Barcelona: Gedisa, 2004.
Urbano, D. (2005). La creació d’empreses a Catalunya: organismes de suport i actituds cap a l’activitat emprenedora. Col.lecció d’estudis CIDEM. Centre d’Innovació i Desenvolupament Empresarial.
Urbano, D., Aparicio, S., & Audretsch, D. (2019). Twenty-five years of research on institutions, entrepreneurship, and economic growth: What has been learned? Small Business Economics, 53 (1): 21-49.
Urbano, D., Aparicio, S., Guerrero, M., Noguera, M., & Torrent-Sellens, J. (2017). Institutional determinants of student employer entrepreneurs at Catalan universities. Technological Forecasting and Social Change, 123, 271-282.
Urbano, D., Toledano, N., & Ribeiro-Soriano, D. (2010). Analyzing social entrepreneurship from an institutional perspective: evidence from Spain. Journal of Social Entrepreneurship, 1(1), 54–69.
Altre material de suport en format digital es trobarà en el Campus Virtual del mòdul.
Excel, PowerPoint, Word, NetworkCanvas, Atlas ti i Stata.