Logo UAB
2023/2024

Idea i Projecte d'Emprenedoria i Innovació Social

Codi: 44431 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
4317522 Emprenedoria i Innovació Social OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Andreu Turro Sol
Correu electrònic:
andreu.turro@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Jose Luis Molina Gonzalez
Mireia Faucha Hernández
Luis Rodríguez Salgado
David Urbano Pulido
Anna Fajula Payet
Hugo Valenzuela Garcia
Guillem Perdrix Vidal
Andreu Turro Sol

Prerequisits

Aquest mòdul només està disponible per al estudiants del Màster en Emprenedoria i Innovació Social.


Objectius

L’objectiu principal d’aquest mòdul és donar les eines que permetin passar de la generació d’idees a la consecució de projectes emprenedors socials, susceptibles de portar-se a terme, mitjançant el desenvolupament de models de negoci viables i socialment sostenibles. Alhora, es treballen les actituds emprenedores des de la perspectiva social, contextualitzant-les en la societat del coneixement i de les noves tecnologies. També s’analitzen les xarxes en emprenedoria social i la intercooperació.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA01 (Competència) Elaborar idees creatives de venda d'acord amb les pautes de proximitat i sostenibilitat de l'economia social i solidària.
  2. CA02 (Competència) Identificar oportunitats socials que es puguin convertir en un projecte o empresa social.
  3. CA03 (Competència) Establir pautes, generalitzacions i taxonomies a partir de les característiques socioculturals bàsiques (edat, gènere, classe, formació, etc.) d'una determinada mostra social.
  4. CA04 (Competència) Fer servir les tècniques de les xarxes socials en la recollida i l'anàlisi de dades.
  5. CA05 (Competència) Dissenyar un pla de negoci per desenvolupar un projecte d'emprenedoria social.
  6. KA01 (Coneixement) Identificar les característiques i els elements contextuals fonamentals (històrics, econòmics, socioculturals, demogràfics...) de fenòmens com l'emprenedoria social i l'economia circular.
  7. KA02 (Coneixement) Descriure els elements necessaris per fer un pla de negoci i un projecte d'emprenedoria social.
  8. SA01 (Habilitat) Dur a terme tasques d'innovació i desenvolupament en empreses (de tipus comercial, cooperativa, o entitat sense finalitat de lucre), incloent-hi la creació d'empreses.
  9. SA02 (Habilitat) Aplicar els resultats d'una recerca al desenvolupament de noves idees, productes o processos, valorant-ne la viabilitat social i comercial.

Continguts

El present mòdul està format pels següents submòduls:

C1. Introducció: Actituds emprenedores, societat de el coneixement i noves tecnologies.

Es presenta i discuteix el concepte d'emprenedoria social. Es comenten les semblances i diferències amb l'emprenedoria comercial/tradicional. Treballant les actituds emprenedores, es motiva i sensibilitza l'alumnat en relació al fenomen emprenedor en general, i la generació de projectes emprenedors socials en particular, potenciant i desenvolupant el seu talent emprenedor. S'analitzaran els elements constitutius de la societat de el coneixement i la relació amb la societat de la informació. Es mostra la importància de les tecnologies de la informació i la comunicació en les organitzacions socials modernes, fent un especial èmfasi en els processos de digitalització de la societat. Finalment, s'aborden les relacions entre ciència, tecnologia i societat en el món contemporani.

C2. Xarxes en emprenedoria social i intercooperació.

S'analitza el perfil emprenedor de l'alumnat contextualitzat en el seu entorn social i s'explora i estimula el potencial de cooperació amb altres persones, institucions i organitzacions a través d'una anàlisi de la pròpia xarxa personal. En primer lloc, es proporciona una revisió dels conceptes d’ "economia moral” i d’ "economia social" amb l'objectiu de fer reflexionar l’alumnat sobre la seva pròpia situació i posició de sortida i així millorar la seva eficiència en la consecució dels objectius proposats (autovaloració de capacitats, formació, xarxes, motivació, aptituds i actituds). Un cop analitzadala perspectiva individual, s'estudia el perfil de l'emprenedoria social a Catalunya incidint en les actituds i motivacions d'aquest segment de la població, el perfil dels emprenedors/es i el context socioeconòmic en què sorgeix l'emprenedoria social. Finalment, s'estudien casos de xarxes personals d'emprenedors/es socials a Catalunya i s'identifiquen les característiques més importants de la pròpia xarxa personal a través de programari especialitzat (Netcanvas).

C3. Generació d'idees socials innovadors.

S'explica el concepte de creativitat i les seves dimensions, les característiques de les persones creatives, les etapes de del procés creatiu i les escales per mesurar productes creatius. Es treballen els models bàsics de creativitat per a la generació d'idees de negoci amb fins socials. Alhora, es presenten les limitacions i barreres principals de la creativitat i s’expliquen tècniques i instruments pel desenvolupament de la creativitat des de l'àmbit social. Finalment, es treballa la intraemprenedoria des de la perspectiva de la creativitat i la generació d’idees socials innovadores.

C4. Model de negoci i projecte emprenedor social.

Es desenvolupen i es treballen els continguts d'un pla d'empresa, des dels models més tradicionals fins als models actuals tipus Canvas i Lean start-up, aplicats per al cas de projectes socials. També s'assenyalen les limitacions del pla d'empresa com a instrument emprenedor (social). Com conceptes clau apareixen els següents: equip emprenedor, estudi de mercat, pla estratègic, pla jurídic-fiscal, pla de RRHH, pla econòmic financer, i viabilitat de el projecte emprenedor entre d'altres. També es presenten les especificitats i característiques de les cooperatives des del punt de vista del model de negoci.


Metodologia

La metodologia docent del mòdul combina les classes magistrals i les aportacions teòriques i metodològiques, amb debats i reflexions a partir de l’anàlisi de casos i la presentació d’experiències, a part de l’elaboració i presentació d’un projecte emprenedor social. L’orientació és fonamentalment pràctica i aplicada.

Addicionalment, es realitzaran quatre tallers/seminaris impartits per professors externs amb experiència directa en àmbits afins als continguts del mòdul. Per exemple, sobre l'ecosistema de l'anomenat Tercer Sector, sobre finançament alternatiu (que va més enllà dels populars microcrèdits), sobre experiències de discontinuïtats o fracassos de projectes emprenedors socials, i sobre la gestació i creació de start-ups socials.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques C1 12 0,48
Classes teòriques C2 9 0,36
Classes teòriques C3 15 0,6
Classes teòriques C4 27 1,08
Tipus: Supervisades      
Tallers i Seminaris 12 0,48
Treballs supervisats 66 2,64
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 150 6

Avaluació

L’avaluació pels diferents submòduls es comptabilitza de la següent forma:

C1 (3% del total): 100% Assistència, participació i proves pràctiques

C2 (18% del total): 44,4% Assistència, participació i proves pràctiques + 55,6% Examen

C3 (18% del total): 44,4% Assistència, participació i proves pràctiques + 55,6% Examen 

C4 (61% del total): 1,6 % Assistència i participació + 16,4% Examen + 65,6% Elaboració projecte emprenedor + 16,4% Presentació oral projecte emprenedor

 La nota final del mòdul es calcularà tenint en compte els percentatges de cada submòdul:

 Nota final = 0.03*C1 + 0.18*C2 + 0.18*C3 + 0.61*C4

 

Com que és un màster presencial, l'assistència a classe amb un mínim del 80% de les sessions del mòdul (incloent-hi classes, seminaris, tallers i altres activitats acadèmiques) és requisit per ser avaluat/da d’aquest mòdul.

 

La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada. L’avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica del Campus on es cursa el grau/màster dins del termini i amb el procediment que estableix el calendari administratiu de la Facultat d’Economia i Empresa.
Presencialitat:

  • La presencia del o de l’estudiant és obligatòria el dia que es realitzi l’avaluació única. La data serà la mateixa que la de l’examen final de semestre que consta en el calendari d’avaluacions publicat per la Facultat d’Economia i Empresa i aprovat en Comissió d’Afers Docents i Acadèmics de la Facultat.
  • El 100% de les evidències s’han de lliurar el dia de l’avaluació única.
  • Les evidències d’avaluació realitzades presencialment el dia de l’avaluació única han de tenir un pes mínim del 70%.

 

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada. La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència, participació i exercicis de classe 20% 0 0 CA01, CA02
Defensa oral (projecte emprenedor) 10% 0 0 KA02
Entrega d'informes / treballs (elaboració projecte emprenedor) 40% 0 0 CA01, CA02, CA03, CA04, CA05, KA01, KA02, SA01
Exàmens 30% 9 0,36 SA02

Bibliografia

Bibliografia Bàsica

Adner, R. (2013). The wide lens: What successful innovators see that others miss. Ed. Penguin-Random house.

Birch, K. (2020). Technoscience Rent: Toward a Theory of Rentiership for Technoscientific Capitalism. Science Technology and Human Values, 45(1): 3-33. https://doi.org/10.1177/0162243919829567

Blank, S. (2012). The Startup Owner’s Manual (https://www.amazon.com/Startup-Owners-Manual-Step-...)

Collins, H., & Pinch, T. (1998). The Golem at Large. What You Should know about technology. Cambridge University.

Grant, A. (2017). Originales: Cómo los inconformistas mueven el mundo. Ed. Paidos Iberica.

Guerrero, M., Turro, A. & Urbano, D. (2016). El emprendimiento corporativo en España. A I. Peña, M. Guerrero & J.L. González-Pernía (Eds): Global Entrepreneurship Monitor. Informe GEM España 2015. Ed. Universidad de Cantabria.

Valenzuela-Garcia, H., & Fuentes, S. (2019).  «A Crossroads for Social Entrepreneurship: ethics versus profit in Spain»Open Journal of Business and Management, 7(2), 848-860.

Kelley, T., & Littman, J. (2010). Las diez caras de la innovación. Estrategias para una creatividad excelente. Madrid: Paidos.

Kuratko, D.F., Morris, M.H., & Covin, J.G. (2011). Corporate Innovation & Entrepreneurship (International Edition). 3rd edition. Mason: South-Western/Cengage Learning. 

Lamarre, G. (2019). Storytelling como estrategia de comunicación. Barcelona: Gustavo Gili.

Lamarre, G. (2018). La vía del creativo: Guía para reinventar nuestra práctica y nuestra mirada. Barcelona: Gustavo Gili.

Martínez-Cuero, J., Molina, J.L. & Valenzuela-García, H. (2015). Del cooperativismo a la economía socialmente orientada. Grafo Working Papers, 4 (84-94). DOI:10.5565/rev/grafowp.18.

Maurya, A. (2012). Running Lean: Iterate from Plan A to a Plan That Works (Lean Series) (http://www.amazon.com/Running-Lean-Iterate-Works-Series/dp/1449305172)

Molina, JL., Valenzuela-García, H., Lubbers, ML., Escribano, P. & Lobato, M. (2017). “The Cowl Does Make The Monk”: Understanding the Emergence of Social Entrepreneurship in Times of Downturn. VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations DOI 10.1007/s11266-017-9921-6.

Nielsen, D., & Thurber S. (2018). Conexiones creativas. Barcelona: Gustavo Gili

Osterwalder, A. (2012).  “Tools for Business Model Generation.” [en línia] [data de consulta: 1 de març de 2021] Disponible a: https://www.youtube.com/watch?v=8GIbCg8NpBw

Ries, E. (2011). "The Lean Startup" | Talks at Google. [en línia] [data de consulta: 1 de març de 2021] Disponible a:https://www.youtube.com/watch?v=fEvKo90qBns

Urbano, D. & Rodriguez, L. (2010). Guía per l’elaboració d’un pla d’empresa. Departament de Treball. Generalitat de Catalunya.

Urbano, D. & Toledano, N. (2008). Invitación al emprendimiento: Una aproximación a la creación de empresas. Ed. UOC.

Valenzuela-García, H., Molina, J. L., Lubbers, M. J., Escribano, P., & Fuentes, S. (2019). Emprendimiento Social . Autoempleo y extracción del valor en la era post-crisis era. Revista de Antropologia Social, 28(2), 371–390.

Vinck, D. (2007). Ciencias y sociedad. Sociología del trabajo científico. Barcelona: Gedisa, 2015.

 

Pàgines web, vídeos i premsa

AraCoop. Programa marc de cooperació público-privada, promogut pel Departament de Treball, Afers Socials i Famílies - www.aracoop.coop

Bristol Pound Organisation: https://bristolpound.org/

Business model canvas: https://www.youtube.com/watch?v=QoAOzMTLP5s&t=15s&ab_channel=Strategyzer

Economia circular: https://www.youtube.com/watch?v=Lc4-2cVKxp0&t=6s&ab_channel=COTEC

Economía Femini(s)ta: <ahref="http://economiafeminita.com/" target="_blank">http://economiafeminita.com/

Ecopolítica, Think Tank Ecologista https://ecopolitica.org

Emprendimiento y sistema educativo (La Vanguardia, 2017) https://www.dropbox.com/s/sdwsve22ynfzh3h/2017-02-19_DavidUrbano_LaVanguadia-ArtESP.pdf?dl=0

¿Es posible y conveniente replicar los ecosistemas emprendedores? (La Vanguardia, 2016)

https://www.dropbox.com/s/l6idy7ehxhhj309/2016-12-25_DavidUrbano_LaVanguadia-ArtESP.pdf?dl=0

La sociedad digital:  https://es.coursera.org/lecture/humanidades-digitales/la-sociedad-digital-LOPNM

OCU Oficina del Consumidor y Usuario: https://www.ocu.org

REAS Euskadi, Introducción a la Economía Solidaria: http://www.economiasolidaria.org

Rockefeller Foundation: https://www.rockefellerfoundation.org/our-work/topics/inclusive-economies/

Steve Jobs (2005 Stanford Commencement Address)  https://www.youtube.com/watch?v=UF8uR6Z6KLc / https://www.youtube.com/watch?v=rHv4qLkToGg

Te atreves a soñar? https://www.youtube.com/watch?v=i07qz_6Mk7g

The Open Innovation Marketplace: https://www.innocentive.com/

Why Green Economy: http://whygreeneconomy.org/introduction-to-the-green-economy/

 

Blbliografia complementària

Anderson, C. (2013). “How to give a killer presentation”. [en línia] [data de consulta: 1 de març de 2021] Disponible a: https://hbr.org/2013/06/how-to-give-a-killer-presentation

Blank, S. (2013). The Fourth Steps to Epiphany (https://www.amazon.com/Four-Steps-Epiphany-Steve-B...)

Bogusky, A.,  Winsor, J. (2009).   Baked In. Creating products and bussinesses that market themselves. Chicago: Agate, cop.

Catmull, Ed (2014). Creatividad S.A.: Cómo llevar la insipiración hasta el infinito y más allá. Barcelona: Conecta.

Chesbrough H., & Bogers, J. (2014). Explicating open innovation: Clarifying an emerging paradigm for understanding innovation. New Frontiers in Open Innovation. Oxford: Oxford University Press.

Collins, H., & Evans, R. (2017). Why Democracies Need Science. Cambridge: Polity.

GEM Global Entrepreneurship Monitor (2021). [en línia] [data de consulta: 1 de marçde 2021] Disponible a: https://www.gemconsortium.org/

James, G. (2012) “Fix Your Presentations: 21 Quick Tips”. [en línia] [data de consulta: 1 de març de 2021] Disponible a:http://www.inc.com/geoffrey-james/how-to-fix-your-presentations-21-tips.html

Kirby, D. (2002): Entrepreneurship. Maidenhead. MCGraw-Hill.

Rheingold, H. (2002). Multitudes inteligentes. La próxima revolución social. Barcelona: Gedisa, 2004.

Urbano, D. (2005). La creació d’empreses a Catalunya: organismes de suport i actituds cap a l’activitat emprenedora. Col.lecció d’estudis CIDEM. Centre d’Innovació i Desenvolupament Empresarial.

Urbano, D., Aparicio, S., & Audretsch, D. (2019). Twenty-five years of research on institutions, entrepreneurship, and economic growth: What has been learned? Small Business Economics, 53 (1): 21-49.

Urbano, D., Aparicio, S., Guerrero, M., Noguera, M., & Torrent-Sellens, J. (2017). Institutional determinants of student employer entrepreneurs at Catalan universities. Technological Forecasting and Social Change, 123, 271-282.

Urbano, D., Toledano, N., & Ribeiro-Soriano, D. (2010). Analyzing social entrepreneurship from an institutional perspective: evidence from Spain. Journal of Social Entrepreneurship, 1(1), 54–69.

Altre material de suport en format digital es trobarà en el Campus Virtual del mòdul.

 


Programari

Excel, PowerPoint, Word, NetworkCanvas, Atlas ti i Stata.