Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4317127 Humanitats i Patrimoni Digitals | OB | 0 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Coneixements propis del Màster en Humanitats i Patrimoni Digitals. En general, es demanen coneixements a nivell de grau en disciplines de Ciències Humanes i/o Socials. La formació també pot ser útil a professionals graduats / des en informàtica que es vulguin especialitzar en l'ús de tecnologies digitals en l'àmbit de les Humanitats i estudis culturals. Es demana familiaritat amb els ordinadors i de paquets ofimàtics més usuals. Tot i que no és obligatori, es recomana una formació prèvia, a nivell bàsic, en l'ús de bases de dades informatitzades, cartografia assistida per ordinador, fotografia digital i estadística.
La bibliografia fonamental i de referència està en anglès, així com el programari a utilitzar. Es recomana per tant, coneixement de l'anglès a nivell de lectura especialitzada.
Aquest mòdul pretén introduir a l'alumnat en la planificació integral de projectes d'innovació cultural i d'humanitats en un entorn plenament digital. Es proporcionen els materials i els mètodes que permetin planificar el projecte usant eines digitals, determinant el públic potencial, l'accessibilitat a les dades culturals, humanístics, patrimonials per a tota la població, el seu àmbit territorial i institucional i els agents socials implicats. Especial èmfasi es presta en la part pressupostària, possibilitats de finançament públic i/o privada, en les estratègies de comunicació i marc jurídic.
1) Tipologia de projectes culturals digitals
2) Prototipant els productes culturals i humanístics: design thinking
3) Models d'èxit de projectes culturals digitals
4) Condicionants legals dels projectes culturals digitals: drets d'autoria i de reproducció
5) Aspectes econòmics d'un projecte digital. Finançament públic i privat. Models de negoci.
6) Avaluacions de projectes cultural digitals.
Activitats dirigides: classes teòriques amb explicació dels fonaments teòrics i metodològics per a la creació d' un projecte cultural. Seminaris de discussió crítica de projectes
Activitats supervisades: Presentació d’' estudis de cas semblants als que els alumnes hauries de crear. Tutories individualitzades per tal de fer el seguiment de les activitats i treballs encomanats. i per aplicar els coneixements i competències adquirits en el treball final del mòdul.
Activitats autònomes: el.laboració del protip d' un projecte cultural que utilitzi tecnologia informàtic en algun moment del seu disseny, implementació o avaluació
Les activitats dirigides podran ser presencials o bé online.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Explicació de les bases teòriques | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Tipus: Supervisades | |||
Estudios de caso | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Tipus: Autònomes | |||
El.laboració del prototip d' un projecte cultural | 81 | 3,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Avaluació del projecte cultural presentat -oral i/o escrit- (30%). Pot ser un estudi prospectiu que avaluï la necessitat d' aplicar qualsevol tecnologia digital en l’àmbit de les humanitats o estudis de patrimoni cultural, un estudi bibliogràfic crític sobre la metodologia informàtica i les seves implicacions teòriques, on una aplicació pràctica de una de les tècniques explicades amb dades pròpies dels alumnes. EWs recomana que estigui relacionat amb les activitats realitzades a les pràctiques externes.
Informes i treballs escrits (individuals o en grup). Comentaris de texte i bibliogràfics (25% de la nota final)
Resums escrits de les sessions pràctiques, seminaris i conferències parale.les sobre casos d' estudi, insistint en els aspectes positius i negatius de les tècniques i mètodes explicats (25 % de la nota final)
Participació a classe (presencial o telemàtica), assistència a tutories (presencials o telemàtiques). 10% de la nota final.
Participació a conferències programades per la coordinació del màster i altres activitats complementàries (10%).
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluable, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi presentat el projecte cultural demanat.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d'avaluació única.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistencia a conferencies i activitats complementàries | 10% | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Assistència i Participació activa en classe | 10% | 0 | 0 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 17, 22, 24, 25 |
Comentari escrit basat en estudi de cas | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Presentation of the project | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Treballs pràctics | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
AMD (2017) Guidelines for the use of copyrighted material and works of art by Art Museums. Oakland.
Asenjo, E.; Asensio, M. (2011) Lazos de luz azul. Museos y tecnologia 1, 2 y 3.0. Barcelona.
Capone, F.; Sartori, A.; Lazzeretti, L. (2016). “Small firms and the digitization of cultural heritage. The case of Centrica and the Uffizi Gallery”. En: Management in a Digital World. Decisions, Production, Communication. University of Udine, pp. 535-547
Carreras, C. (2009) Evaluación TIC en el patrimonio cultural: metodologías y estudios de caso. Barcelona.
Carreras, C.; Munilla, G. (2005) Patrimonio digital: un nuevo medio al servicio de las Instituciones culturales (Grupo Òliba 1999-2004). Barcelona
Casas, R. ( 2008) “La propiedad intelectual en los museus”. Revista de la Subdirección General de Museos estatales nº 4, pp.76-96.
Casprini, E.; Pucci, T.; Zanni, L. (2014). “Business model shifts: a case study on firms that apply high technology to cultural goods”. Technology analysis & strategic management, 26(2), 171-187.
Damala, A.; Ruthven, I.; Hornecker, E. (2019) The Musetech companion: Navigating the matrix.
Elster, R. (2013) La gestión de la propiedad intelectual de los museus.
Falk, J.H. (2006) “Understanding Museum visitors’. Motivations and learning”. Pp.110-125.
Fernández, A. (2016) “Originalidad es la clave. Propiedad Intelectual, Dominio Público y el acceso a las colecciones culturales”. Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, 47: 131-146.
Luebkeman, Ch. (2013) Museums in the digital age. London.
Mancini, F.; Carreras, C. (2010) “Techno-society at the service of memory institutions. Web 2.0 in museums”. Catalan Journal of Communication & Cultural Studies 2 (1), 59-76
Marchegiani, L. (2018). “From mecenatism to crowdfunding: engagement and identification in cultural-creative projects”. Journal of Heritage Tourism, 13(2), pp. 143-151.
Mateos, S. (2013) “Museos y Content Marketing. Hacia un nuevo modelo de generación de contenidos culturales”. ZER vol.18 nº 34, pp.13-28.
Moschini, S. (2012) Claves del márketing digital. Barcelona.
Moussouri, T. (2014) “Mobile sensing, BYOD and Big Data Analytics: New technologies for audience researchin Museums”. Journal of Audience & Reception Studies, vol.11, issue 1, pp.270-285.
Orduña-Malea, E. (2014) “Caracterización y rendimiento del sistema museístico de la Comunidad Valenciana a través de un análisis cibermétrico”. En: Vicent Giménez Chornet (coord.). Gestión cultural: innovación y tendencias. Valencia: Tirant lo Blanch, pp. 13-43.
Pagel, J. (2015) “El museo y los derechos de autor en Europa: una encuesta y unas recomendaciones”. PH 88, octubre 2015, pp.36-40.
Pitti, D. V. (2004). “Designing sustainable projects and publications”. En: Susan Schreibman, Ray Siemens, John Unsworth (eds.). A Companion to Digital Humanities. Oxford: Blackwell, pp. 471-87.
Reyes-Menendez, A.; Saura, J. R.; Palos-Sánchez, P. (2018). “Crowdfunding y financiación 2.0. Un estudio exploratorio sobre el turismo cultural”. International Journal of Information Systems and Tourism (IJIST), 3(1), pp. 23-34.
Richani, E.; Papaioannau, G.; Banou, Ch. (2016) “Emerging opportunities: the internet, marketing and museums”. MATEC Web of Conferences 76.
Rosselló, D. (2004) Diseño y evaluación de proyectos culturales. Barcelona, Ed.Ariel
Taylor, J., & Gibson, L. K. (2017). “Digitisation, digital interaction and social media: embedded barriers to democratic heritage”. International Journal of Heritage Studies, 23(5), 408-420.
Terras, M. (2016). “Crowdsourcing in the Digital Humanities.” En Schreibman, S.; Siemens, R.; Unsworth, J. (eds), A New Companion to Digital Humanities. Londres: Wiley-Blackwell, pp.420-439.
Trigos, E. (2014) “La comercialización y el consumo del sector cultural a través de la tecnologia digital”. Anuario AC/E de Cultura Digital.
Yates, D. (2018). “Crowdsourcing antiquities crime fighting: a review of GlobalXplorer”. Advances in Archaeological Practice, 6(2), pp. 173-178.
Zapater, D. (2019) “Del Java a Google. Exposicions online i museus, una parella de fet”. Mnemòsine 9
Power point