Logo UAB
2023/2024

Treball de Final de Màster

Codi: 44035 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
4313228 Política Social, Treball i Benestar OB 0 A

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Miquel Verd Pericas
Correu electrònic:
joanmiquel.verd@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Jose Pedro Lopez Roldan
Francesc Josep Miguel Quesada
Juan Rodriguez Soler
Joel Marti Olive
Oriol Barranco Font
Dafne Muntanyola Saura
Mireia Bolibar Planas

Prerequisits

El TFM integra continguts teòrics i metodològics de diferents mòduls del Màster. Per a un desenvolupament satisfactori del treball és fonamental haver cursat o estar cursant durant el mateix curs el Mòdul de Mètodes i Tècniques de Recerca Social (MTRS) i els mòduls teòrics més relacionats amb la temàtica objecte d'estudi. També es recomanable estar cursant durant el curs el Mòdul Mètodes Avançats de Recerca Social (MARS), si l’objectiu del TFM és també desenvolupar i ampliar el coneixement dels mètodes de recerca aplicats en les ciències socials.


Objectius

El Treball de Fi de Màster (TFM) té com a objectiu que l'alumnat apliqui el coneixement teòric i metodològic adquirit durant el màster per portar a terme una petita recerca, dissenyar un projecte d’intervenció social o realitzar una petita avaluació d’alguna política. Aquest treball estarà tutoritzat per un/a tutor/a coneixedor/a de la temàtica plantejada, que en farà l’assessorament continuat. A més, l’alumnat haurà de presentar el progrés del seu treball en dues sessions de seguiment i finalment fer-ne la defensa davant un tribunal. En el Treball de Fi de Màster caldrà justificar l’objecte d'estudi, definir el marc conceptual i el disseny metodològic i utilitzar correctament les tècniques qualitatives i quantitatives adients per generar la informació pertinent i analitzar-la.

 


Competències

  • Dissenyar i dur a terme projectes de recerca sobre els àmbits de treball, gènere i polítiques socials fent servir tècniques de recerca qualitativa i quantitativa avançades.
  • Proposar solucions innovadores i emprenedores en el seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica i recursos informàtics en l'àmbit d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Avaluar les implicacions pràctiques de la recerca empírica en termes de temporalització i costos de realització.
  2. Defensar oralment un projecte de recerca davant d'un públic especialitzat.
  3. Dissenyar projectes de recerca social sent capaç de fonamentar un problema, definir hipòtesis d'investigació i proposar un disseny metodològic pertinent.
  4. Interpretar, aplicar i identificar les repercussions dels diferents paradigmes metodològics i els seus mètodes específics de recerca social, per al model i el disseny d'investigació i, en particular, per a l'elaboració d'un disseny mixt.
  5. Proposar solucions innovadores i emprenedores en el seu camp d'estudi.
  6. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  8. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  9. Redactar una memòria de recerca d'acord amb l'estructura i els criteris formals acadèmics.
  10. Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica i recursos informàtics en l'àmbit d'estudi.

Continguts

Es presenten continuació dos models d’estructura que pot tenir el TFM. L’Informe Final s’haurà d’adaptar obligatòriament a una d’elles, en funció dels continguts i objectius que tingui:

 

A. Si el TFM està orientat al desenvolupament d’una petita recerca constarà de les següents parts:

 

1. Introducció. Presentació de la pregunta i objectius de la recerca

Es presentarà la pregunta inicial de recerca i la construcció de la problemàtica. També es justificarà l’interès de la recerca i es presentaran uns objectius generals i específics.

 

2. Marc Teòric

El marc teòric contindrà, a priori, dos tipus d’informacions. Per una bada es mostrarà l’estat de la qüestió tractada, és a dir es revisaran aquelles publicacions científiques que tractin l’objecte d’estudi i/o problemàtica plantejats en el TFM. Per altra banda, es presentarà el marc conceptual de la recerca, en què es revisarà el coneixement teòric existent i s’abordarà la construcció teòrica de la problemàtica central que es vol estudiar. Aquestes dues parts són flexibles i el tutor o tutora pot recomanar, en funció de la literatura existent o en funció de la problemàtica tractada, donar més pes a una o altra, o fins i tot concentrar-se només en una de les dues parts.

 

3. Model d’Anàlisi

En aquest apartat es presentaran les preguntes o hipòtesis de recerca. Aquestes preguntes o hipòtesis han d’estar explícitament enunciades i raonades, i han de ser susceptibles d’una contrastació empírica. A més, es presentarà un esquema del model d’anàlisi en què quedin explicitades les relacions entre els principals conceptes utilitzats en el treball. Aquestes relacions poden representar també les principals hipòtesis del treball, si és que es plantegen hipòtesis en el treball. En cas de fer servir mètodes quantitatius, també es presentarà en aquest apartat l’operativització dels conceptes principals. En cas de fer servir mètodes qualitatius es presentaran els principals blocs de l’entrevista, grup de discussió o protocol d’observació.

 

4. Metodologia

Aquest apartat haurà d’explicar, en primer lloc, quin tipus de disseny metodològic de recerca s’ha portat a terme (qualitatiu, quantitatiu o mixt), quines han estat les decisions més importants d’aquest disseny i com es justifiques aquestes decisions. Pel que fa a les fonts d’informació utilitzades, aquestes podran ser dades secundàries de caràcter estadístic, dades de caràcter documental (obtingudes mitjançant una lògica de mostreig que ha de ser explícita i transparent) o dades obtingudes directament mitjançant l’ús de mètodes qualitatius, basats en l’ús d’entrevistes, grups de discussió o observacions. L’apartat ha de justificar explícitament per què es fan servir les fonts i tipus de dades escollides, així com els avantatges i els inconvenients metodològics de les decisions adoptades. També caldrà descriure el treball de camp realitzat, en cas d’utilitzar dades pròpies. En relació amb l’anàlisi de les dades obtingudes, caldrà també assenyalar explícitament quin tipus d’orientació s’ha adoptat i quin ha estat el procediment seguit.

 

5. Anàlisi/Resultats obtinguts

En aquest apartat haurà d’aparèixer tot el tractament de les dades realitzat, o un resum en cas que aquesta anàlisi suposi sobrepassar el nombre de pàgines indicades per a la memòria (en aquest segon cas l’anàlisi completa figurarà en un annex). L’anàlisi de dades ha de conduir a una resposta a les preguntes d’investigació plantejades (o a una contrastació de les hipòtesis).

 

6. Conclusions

Les conclusions hauran de donar resposta als objectius plantejats en el TFM. Caldrà que sintetitzin les troballes realitzades i discutir la seva rellevància teòrica, metodològica i/o empírica. En aquest sentit, és recomanable confrontar els resultats obtinguts amb els que recull la literatura revisada i identificar les (possibles) diferències. Es recomana també reflexionar també sobre les (possibles) limitacions del treball i extreure recomanacions de caràcter aplicat o d’intervenció en relació amb l’objecte d’estudi abordat.  

 

7. Bibliografia

 

8. Annexos

Hauran de contenir: Fonts estadístiques: variables, taules, gràfics. Registre de qualsevol informació qualitativa utilitzada. Anàlisi realitzada en el cas en què dins l’apartat de resultats només s’hagi presentat un resum.

 

Extensió (excloent annexos): 10.000 paraules (30-35 pàgines a un espai i mig).

 

 

B. Si el TFM està orientat a l’avaluació d’una política pública o programa constarà de les següents parts:

 

1. Introducció. Presentació de la pregunta i objectius de l’estudi

Es presentarà la construcció de la problemàtica i els objectius de l’avaluació. També es justificarà l’interès de l’avaluació, la seva pertinença i es presentaran uns objectius generals i específics.

 

2.Marc Teòric

El marc teòric contindrà, a priori, dos tipus d’informacions. Per una bada es mostrarà l’estat de la qüestió tractada, és a dir es revisaran aquelles publicacions científiques que tractin l’objecte d’estudi i/o problemàtica plantejats en el TFM. Per altra banda, es presentarà el marc conceptual de la recerca, en què es revisarà el coneixement teòric existent i s’abordarà la construcció teòrica de la problemàtica central que es vol estudiar i sobre la qual es vol realitzar l’avaluació. Aquestes dues parts són flexibles i el tutor o tutora pot recomanar, en funció de la literatura existent o en funció de la problemàtica tractada, donar més pes a una o altra, o fins i tot concentrar-se només en una de les dues parts.

 

3. Teoria del canvi

En aquest apartat es presentaran les preguntes d’avaluació pertinents i ajustades a la problemàtica plantejada. També es desenvoluparà la teoria del canvi (resum dels elements a tenir en consideració en la construcció de la intervenció, població objectiu, inputs, outputs, outcomes...) i es presentarà de forma esquemàtica.

 

4. Metodologia

En aquest apartat es presentarà, en primer lloc, el disseny d’avaluació portat a terme (qualitatiu, quantitatiu o mixt) i quines han estat les decisions més importants d’aquest disseny. Pel que fa a les fonts d’informació utilitzades, aquestes podran ser dades secundàries de caràcter estadístic, dades de caràcter documental (obtingudes mitjançant una lògica de mostreig que ha de ser explícita i transparent) o dades obtingudes directament mitjançant l’ús de mètodes qualitatius, basats en l’ús d’entrevistes, grups de discussió o observacions. L’apartat ha de justificar explícitament per què es fan servir les fonts i tipus de dades escollides, així com els avantatges i els inconvenients metodològics de les decisions adoptades. També caldrà descriure el treball de camp realitzat, en cas d’utilitzar dades pròpies. En relació amb l’anàlisi de les dades obtingudes, caldrà també assenyalar explícitament quin tipus d’orientació s’ha adoptat i quin ha estat el procediment seguit.

 

5. Anàlisi/Resultats obtinguts

En aquest apartat haurà d’aparèixer tot el tractament de les dades realitzat, o un resum en cas que aquesta anàlisi suposi sobrepassar el nombre de pàgines indicades per a la memòria (en aquest segon cas l’anàlisi completa figurarà en un annex). L’anàlisi de dades ha de conduir a identificar els punts forts i punts dèbils de la política pública avaluada, a partir de les variables identificades a la literatura.

 

6. Conclusions

Caldrà resumir els objectius de l’avaluació realitzadai explicar en quina mesura aquests objectius s’han aconseguit. També caldrà assenyalar els elements que no s’han pogut comprovar empíricament i les (possibles) limitacions del treball. També caldrà confrontar els resultats obtinguts amb la literatura revisada i discutir les (possibles) diferències detectades.

 

7. Bibliografia

 

8. Annexos

Hauran de contenir: Fonts estadístiques: variables, taules, gràfics. Registre de qualsevol informació qualitativa utilitzada. Anàlisi realitzada en el cas en què dins l’apartat de resultats només s’hagi presentat un resum.

 

Extensió (excloent annexos): 10.000 paraules (30-35 pàgines a un espai i mig).

 

 

Declaració d’originalitat del Treball Final de Máster

 

 

Al final de cada TFM (després de la Bibliografia i abans dels Annexos) caldrà situar una declaració d'originalitat com la següent:

 

Declaració d'originalitat

 

Manifesto mitjançant la present declaració que aquest Treball Final de Màster és un treball propi i original. A més, confirmo que:

− Aquest treball ha estat redactat exclusivament per mi, sense fer servir cap mena d'ajuda, d’una altra persona o d’una tecnologia

− No he utilitzat ni parafrasejat cap document, dades o informacions sense el reconeixement degut a l'autoria original, ni els he utilitzat de forma extensa per substituir o maquillar el meu propi redactat;

- He referenciat clarament d’acord amb les normes i requisitsde la Facultat totes les fonts utilitzades en el treball (ja siguin d'una font impresa, Internet o qualsevol altra font), tant al text com en el llistat de Bibliografia.

− No he falsificat o manipulats les dades utilitzades o les troballes del treball realitzades;

− Cap part d’aquest treball no s'ha utilitzat prèviament, o alhora, per a altres cursos o assignatures dins el Màster o com a exercici dins d’altres processos d’avaluació. En el cas d’haver utilitzat algun fragment d’aquestes característiques he demanat permís explícit al tutor o tutora i n’he deixat constància del seu ús situant una nota a peu de pàgina en el propi text explicitant clarament quin és el fragment coincident;

 

Soc conscient que qualsevol constatació de falsedat en aquesta declaració resultarà en una acció disciplinària segons les recomanacions de la Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia. Confirmo que entenc que el meu treball pot ser verificat electrònicament en busca de plagi o d’un ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial mitjançant l'aplicació de programari específic i que podrà ser emmagatzemat per a una eventual comparació futura.

 

Nom i cognoms de l’alumne/a:.......................................................................

Data: ..............................................................................................................

 

Signatura: ......................................................................................................

 

 


Metodologia

L’activitat formativa d’aquest mòdul es basa en l'orientació i seguiment individualitzat del Treball de Fi de Màster per part del tutor/a assignat/da des de la coordinació del mòdul. No obstant, també formen part de les activitats del mòdul tot un seguit de moments col·lectius en què tot l’alumnat es reuneix amb l’equip docent que coordina el TFM. Aquests moments col·lectius consisteixen en tres sessions plenàries i dues sessions de seguiment. La presentació final de la memòria és individual i la data s’acorda amb els dos membres del tribunal que l’avaluaran.

 

Les dates dels moments col·lectius i els lliuraments es comunicaran a l'inici de curs.

 

L’activitat formativa d’aquest mòdul es basa en l'orientació i seguiment individualitzat del Treball de Fi de Màster per part del tutor/a assignat/da des de la coordinació del mòdul. No obstant, també formen part de les activitats del mòdul tot un seguit de moments col·lectius en què tot l’alumnat es reuneix amb l’equip docent que coordina el TFM. Aquests moments col·lectius consisteixen en tres sessions plenàries i dues sessions de seguiment. La presentació final de la memòria és individual i la data s’acorda amb els dos membres del tribunal que l’avaluaran.

 

Les dates dels moments col·lectius i els lliuraments es comunicaran a l'inici de curs.

 

I. Moments Col·lectius

 

Primera sessió plenària

Presentació del mòdul i dels continguts i organització del TFM.

 

Segona sessió plenària

Presentació dels grups de recerca del Departament de Sociologia de la UAB i de les seves línies d’investigació.

 

Tercera sessió plenària

Elecció de la temàtica de la memòria i breu presentació oral.

Assignació de tutors/es i d’avaluadors/es

 

Primera sessió de seguiment

Es realitzarà una exposició individual i pública de les línies bàsiques de la memòria: objectius, marc teòric (estat de la qüestió i revisió dels conceptes teòrics pertinents), hipòtesis o preguntes específiques de la recerca, metodologia (disseny metodològic, mètodes i tècniques), i bibliografia. Es recomana consultar la rúbrica dipositada al Campus Virtual per a comprovar amb més detall les exigències d'aquesta primera sessió de seguiment.

Tots els continguts exposats en la sessió de seguiment s’hauran acordat prèviament amb el tutor o tutora. En la data fixada per al seguiment també es realitzarà el Lliurament 1 al tutor o tutora, consistent en un projecte de recerca d’unes 1.500 paraules.           

 

Segona sessió de seguiment

Es realitzarà una exposició individual i pública del marc teòric, model d’anàlisi (o teoria del canvi) i el disseny metodològic de la recerca o avaluació. Es recomana consultar la rúbrica dipositada al Campus Virtual per a comprovar amb més detall les exigències d'aquesta segona sessió de seguiment.

Els continguts de l’exposició estaran basats en les indicacions rebudes per part del tutor o tutora. En la data fixada per al seguiment es realitzarà el Lliurament 2 al tutor o tutora, consistent en el marc teòric i el disseny del TFM (5.000 paraules).

 

           

II. Lliuraments

 

Lliurament 1: Projecte de recerca / d’avaluació (1.500 paraules).

 

Lliurament 2: Marc teòric i disseny metodològic de la recerca o avaluació (5.000 paraules).

 

Lliurament 3: Esborrany de l'informe final / de l’avaluació (10.000 paraules).

 

Lliurament 4: Informe final de la recerca/ de l’avaluació (10.000 paraules).

 

El TFM pot presentar-se en la convocatòria de juny o en la de setembre. A l’inici de curs s'indicaran les dates límit de lliurament.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Elaboració dels lliuraments parcials, preparació de la defensa pública i elaboració del treball final 298 11,92 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Avaluació

La nota final del TFM serà el resultat dels següents actes i evidències d’avaluació: Defensa a la Primera Sessió de Seguiment (5%), Defensa a la Segona Sessió de Seguiment (5%), Memòria escrita (75%) i Defensa oral del treball final davant el tribunal (15%).

Les dates de lliurament del TFM s’indicaran a l’inici del curs. La defensa davant el tribunal es realitzarà en un període de deu dies posterior a la data del lliurament final. El tribunal estarà format pel tutor/a del TFM i un/a professor/a (denominat/da avaluador/a metodològic/a) que formi part de l’equip docent del mòdul. La data i hora específiques per a la defensa s’acordaran entre el tutor o tutora, l’avaluador/a metodològic/a i l’alumne/a; per tant serà flexible i podrà adaptar-se a la disponibilitat de l’alumne/a, sempre que es faci dins el període fixat per la Facultat.

La defensa del TFM consistirà en una exposició oral d’un màxim de 20 minuts. A continuació, el tribunal formularà les seves preguntes, i després de la intervenció del tribunal es disposarà d’un el torn de rèplica de l’estudiant. Finalment, el tribunal deliberarà i comunicarà el resultat de l’avaluació.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa del progrés del treball a la Primera Sessió de Seguiment 5% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Defensa del progrés del treball a la Segona Sessió de Seguiment 5% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Defensa oral del treball final davant el tribunal 15% 1 0,04 2, 8
Memòria final escrita 75% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Bibliografia

Guia normes APA (setena edició): https://normas-apa.org/wp-content/uploads/Guia-Normas-APA-7ma-edicion.pdf

Guia normes ASA:https://sociology.fas.harvard.edu/files/sociology/files/asastyleguide.pdf

Guia sobre com citar i com evitar el plagi: https://www.uab.cat/doc/GuiaCitesiPlagiEstudiants

 


Programari

El mòdul no fa servir cap programa informàtic específic