Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4316214 Psicologia de l'Esport i de l'Activitat Física | OB | 1 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
El mòdul no té prerrequisits
L'objectiu d'aquest mòdul és que l'estudiant comprengui el paper dels diferents agents que intervenen en la iniciació esportiva (e.g., famílies, entrenadors, companys, agents esportius) des de l'anàlisi i la comprensió dels processos psicològics implicats en aquesta etapa de carrera.
En el mòdul s'expliquen els processos psicològics bàsics de la motivació esportiva, amb les seves teories més actuals com la teoria dels objectius d'assoliment (AGT) i la teoria de l'autodeterminació (SDT) per poder assessorar els diferents agents de socialització (famílies , entrenadors, organitzadors de competicions esportives ...) en l'optimització de la pràctica esportiva dels nens / es i evitar l'abandonament esportiu. Així mateix, es capacita a l'alumne per entendre els factors emocionals que es produeixen en la iniciació esportiva de manera que es puguin afrontar, de manera preventiva, aquells que produeixen ansietat i estrès i es prioritzin els aspectes emocionals positius propis de la pràctica esportiva com és la diversió. Aquest mòdul es considera fonamental per a un enfocament educatiu i preventiu de la psicologia de l'esport versus un enfocament terapèutic que intentaria solucionar els problemes de l'esportista quan s'han produït.
Els continguts principals que cobreix aquest mòdul són els següents:
La metodologia de l’assignatura es basarà en el desenvolupament coordinat d’una sèrie d’activitats (dirigides, supervisades i autònomes) que guiaran a l’estudiant cap a l’assoliment dels resultats d’aprenentatge.
Activitats dirigides:
Les sessions de docència dirigida de l’assignatura consistiran en classes magistrals per part dels professors i en la presentació de treballs i resums d’ informes per part dels alumnes.
Activitats supervisades
Seguiment dels treballs dels alumnes en horaris de despatx.
Activitats autònomes
Estudi. Confrontació del material proporcionat a la classe magistral amb els capítols dels manuals de la matèria i amb els articles recomanats. Elaboració d’esquemes i resums.
Elaboració del treball: Elaboració escrita del treball així com del material de suport (power point) que s’utilitzarà en la presentació del treball en les últimes sessions del curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i presentació oral de treballs. Prova escrita | 42 | 1,68 | 1, 6, 2, 3, 5, 8, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories sobre els treballs | 48 | 1,92 | 9, 2, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura d'articles i informes d'interès. Elaboració de treballs i informes | 129 | 5,16 | 1, 7, 4, 3, 10, 11 |
L´avaluació d´aquesta assignatura es durà a terme a partir de 3 evidències d'aprenentatge.
EV1: Es tracta d'un informe sobre material explicat a classe o sobre treballs aplicats derivats de les presentacions teòriques, amb un valor del 40% de la qualificació final
EV2: presentació oral d'un treball realitzat individualment o en grups de 2 persones. Té un valor del 20% de la qualificació final.
EV3: Prova escrita de síntesi amb un valor del 40% de la nota final.
AVALUACIÓ ÚNICA: Aquest format avaluatiu es realitzarà en el mateix dia i lloc que l'EV3 del mòdul. S'hi avaluaran tots els continguts del mòdul amb el mateix pes avaluatiu que en l'avaluació continuada: (a) Avaluació d'un informe d'intervenció a partir d'una demanda de cas real derivat dels continguts explicats a classe (40%); (b) Resum redactat d'una de les lectures obligatòries de l'assignatura definides a principi de curs (20%); (c) prova escrita de síntesi dels continguts explicats (40%). La durada aproximada serà de 4 hores.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega de treballs i informes | 40% | 0 | 0 | 1, 9, 7, 4, 3 |
Presentació oral de treballs | 20% | 4 | 0,16 | 6, 2, 5, 10, 11 |
Proves escrites | 40% | 2 | 0,08 | 1, 4, 5, 8, 10 |
Alcaraz, S., Torregrosa, M., Viladrich, C., Ramis, Y., & Cruz, J. (2014). From AGT to SDT, from athletes to coaches: Refocusing the study of sport motivation. European Journal of Human Movement, 32, 125–144.
Almeida, A. S., Arbinaga, F., y Betancor León, M. Á. (2022). Arbitraje y juicio deportivo. Un análisis desde la pedagogía y la psicología. Octaedro.
Appleton, P. & Curran, T. (2016). The origins of perfectionism in sport, dance, and exercise. In A. Hill (Ed.) The psychology of perfectionism in sport, dance and exercise. London: Routledge.
Brustad, Babkes & Smith (2001). Youth in sport. En R. Singer, H.A. Hausenblas & C.M. Janelle (Eds). Handbook of sport psychology. (pp. 604-635 ) John Wiley: New York
Boixadós, M., Cruz, J., Torregrosa, M., & Valiente, L. (2004). Relationships Among Motivational Climate, Satisfaction, Perceived Ability, and Fair Play Attitudes in Young Soccer Players. Journal of Applied Sport Psychology, 16(4), 301–317. doi:10.1080/10413200490517977
Buceta, J. Mª. (2004). Estrategias psicológicas para entrenadores de deportistas jóvenes. Madrid: Dykinson.
Castillo, I. y Álvarez, O. (2023). Psicología social de la actividad física, el deporte y el ejercicio. Madrid: McGraw Hill.
Côté, J., Allan, V., Turnnidge, J., & Erickson, K. (2020). Early Sport Specialization and Sampling. In G. Tenenbaum & R. C. Eklund (Eds.), Handbook of Sport Psychology: Vol. I (pp. 578–594). https://doi.org/10.1002/9781119568124.ch27
Cruz, J. (Ed.), (2001). Psicología del Deporte. Madrid : Síntesis.
Cruz, J., Torregrosa, M., Sousa, C., Mora, À., & Viladrich, C. (2011). Efectos conductuales de programas personalizados de asesoramiento a entrenadores en estilo de comunicación y clima motivacional. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 179–195.
Duda, J. L., Quested, E., Haug, E., Samdal, O.,Wold, B., Balaguer, I., Castillo, I. Sarrazin, P., Papaioannou, A., Ronglan, L.T. Hall, H. y Cruz, J. (2013). Promoting adolescent health through an intervention aimed at improving the quality of their participation in Physical Activity (PAPA): background to the project and main trial protocol. International Journal of Sport and Exercise Psychology, DOI: 10.1080/1612197X.2013.839413 .
García-Calvo, T., Leo-Marcos, F. M., y Cervelló, E. (2021). Dirección de Equipos Deportivos. Valencia: Tirant Editorial.
Gordillo, A. (1992) Orientaciones psicológicas en la iniciación deportiva. Revista de Psicología del Deporte, 1, 27-36.
Gordillo, A. (2000) Intervençao com os pais en padres. En Becker B. (Ed.). Psicología aplicada a Criança no Esporte. (pp. 119-132). FEEVALE: Brasil.
Holt, L. & Knight, C. (2014) Parenting in youth sport: From research to practice. London: Routledge
Holt, N. L., Deal, C. J., & Pankow, K. (2020). Positive Youth Development Through Sport. In G. Tenenbaum & R. C. Eklund (Eds.), Handbook of Sport Psychology: Vol. I (pp. 429–446). Wiley.
Horn, T.S. (2008). Coaching effectiveness in sport domain. En T. S. Horn (Ed.), Advances in sport psychology (pp. 239-267). Champaign,Il. : Human Kinetics.
Knight, C. J., Harwood, C. G. and Gould, D. (2018). Sport Psychology for Young Athletes. New York, NY: Routledge.
Pons, J., Ramis, Y., Viladrich, C., & Polman, R. C. J. (2018). The mediating role of coping between competitive anxiety and sport commitment in adolescent athletes. Spanish Journal of Psychology, (in press), 1–8. https://doi.org/10.1017/sjp.2018.8
Ramis, Y., Torregrosa, M., Viladrich, C., & Cruz, J. (2017). The Effect of Coaches’ Controlling Style on the Competitive Anxiety ofYoung Athletes. Frontiers in Psychology, 8. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00572
Smoll, F.L. y Smith, R.E. (2009). Claves paraser un entrenador excelente. Barcelona: INDE.
Sousa. C., Smith, R.E. & Cruz, J. (2008). An individualizaed goal – setting program for coaches. Journal of Clinical Sport Psychology, 2, 258 – 277.
Torregrosa, M., Sousa, C., Viladrich, C., Villamarín, F. y Cruz, J. (2008). El clima motivacional y el estilo de comunicación del entrenador como predictores del compromiso en futbolistas jóvenes. Psicothema, 20 (2) 254 – 259.
Weinberg, R.S. i Gould, D. (2010). Fundamentos de Psicología de la Actividad Física y el Deporte. 4ª Edición. Madrid: Panamericana.
No es requereix programari específic.