Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4316227 Filosofia Aplicada | OB | 0 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No hi ha cap prerequisit per cursar aquesta assignatura
Analitzar la problemàtica ètica, estètica i cognitiva que les tecnologies digitals suposen actualment, mostrant com problemes previs a la revolució digital s'han amplificat al entrar en contacte amb els nous mitjans i també com s'han generat de nous
Aplicar models teòrics filosòfics concrets per a resoldre aquestes noves problemàtiques, demostrant així la capacitat de la filosofia actual de resoldre complexos dilemes ètics, entendre pràctiques artístiques emergents o comprendre com el nostre coneixement està transformant-se radicalment.
De quina manera les tecnologies de la informació i la comunicació estan canviant els nostres hàbits i processos culturals, socials i cognitius? Aquest mòdul explora les implicacions ètiques, epistemològiques i estètiques de les tecnologies digitals des d'una perspectiva aplicada, per mostrar la incidència que pot tenir l'anàlisi filosòfica per establir una política de privacitat correcta en una xarxa social, repensar el museu des de l'ús d'instal·lacions interactives, decidir sobre l'aparent neutralitat d'un algoritme de recomanació o idear noves formes de distribuir el coneixement científic.
Contingut per sessions
1) Conceptes bàsics de cultura digital
Anàlisi dels principals conceptes associats a la idea de una cultura digital, i dels diferents mecanismes de transformació cognitius, socials i culturals que aquestes tecnologies comporten.
2) Models filosòfics des dels que entendre la cultura digital
Es presentaran diferents plantejaments filosòfics que en l’actualitat la filosofia aplicada utilitza per tal d’analitzar problemàtica ètica, estètica i cognitiva que comporta la revolució digital. Entre d’altres considerarem models d’identitat i individució fenomenologia, enactivisme i biopolítica.
3) Ètica aplicada a les tecnologies digitals. La privacitat.
Estudiarem de quines formes les tecnologies digitals transformen la nostra relació amb l’espai públic i l’espai privat, de quina manera creen tensions entre drets bàsics i com podem evitar caure en una estat de vigilància continua per part de governs i corporacions.
4) Ètica aplicada a las tecnologies digital. El big data
Lligat amb la sessió anterior, veurem com la recol·lecció de dades massives de tota mena, especialment d’usuaris, amplifica les amenaces a la privacitat i genera a més altres dilemes ètics com la qüestió de la propietat de les dades, els algorismes com a mecanisme principal per prendre decisions socials i polítiques, etc.
5) Ètica aplicada a les tecnologies digitals. El futur del treball
Cada cop es perden més llocs de treball com a resultat de processos d’automatització. La inclusió de la intel·ligència artificial encara complica més aquest escenari. Cal repensar així el nostre model social i econòmic, establir què és un resultat “pur” de la tecnologia i què és de fet una aplicació del model neo-liberal de societat, i utilizar eines filosòfiques crítiques per analitzar fenòmens com el capitalisme cognitiu, la big economy o el concepte de renda bàsica.
6) Revisant la (ciber) ontologia aplicada: què és la realitat?
És l’univers una simulació? On vivim i es gestiona la nostra identitat? Podem diferenciar entre realitat i virtualitat? Totes aquestes preguntes emergeixen en els discursos contemporanis a partir de la revolució que estem experimentant en els modes de producció i consum informacional. Realitzarem una reflexió sobre com la revolució digital exigeix una revisió de la noció d’ontologia.
7) Artivisme i art electrònic. Noves formes de crítica i insubmissió
Les noves formes i canals artístics permeten i promouen noves formes de reflexió socialment distribuïda sobre els valors comunitaris que ens regeixen. L’Art en entorns digitals ha adoptat noves formes i ha incrementat el seu caràcter crític en relació al paradigma anterior. Visitarem algunes de les idees i obres més significatives, especialment aquells relatius a la identitat i la moral.
8) La revolució acadèmica: universitats, coneixement i e-Humanitats
La producció i difusió de coneixement ha experimentat un profunda transformació a partir de la ampliació dels entorns de treball, generant noves cultures del coneixement, plenes de reptes, problemes i oportunitats, a parts iguals. Ens endinsarem en la revolució en les formes (capitalistes) de produir (i vendre) el coneixement al segle XXI.
9) Els reptes ètics del transhumanisme. El món dels cyborgs i la IA conscient.
Les possibilitat tecnològiques en relació a l’augment humà exigeixen un replantejament sobre que és la natura humana i sobre els modes de fusió entre sistemes biològics i sistemes enginyerils. Debatrem els principals reptes explicitats en el món actual sobre el futur de la humanitat, tal vegada la seva fi com a espècie en el sentit taxonòmic clàssic. Debatrem també les posicions (occidentalitzadament) universalistes confrontades a la creació de comunitats (dinàmicament) homogènies. També parlarem de com les màquines intel·ligents estan modificant la nostra societat.
10) Les lliçons empíriques d’algunes conseqüències de la digitalització
“Homes hervíbors” al Japó, aprenentatge i gamificació, atenció personalitzada (o abandonament des del liberalisme educatiu?), la identitat digital, el dret informacional, la nova economia digital o la xarxa profunda (Dark Web) són algunes de les alteracions o canvis que podem detectar en les noves societats digitals i que apunten a alguns dels possibles reptes que comporta la revolució digital. Mitjançant exemples procedents de les societats amb més implementació digital, revisarem els reptes filosòfics i pràctics d’aquest nou paradigma.
L'assignatura es basarà en una sèrie de classes presencials on es mostraran les polèmiques actuals en la filosofia del món digital des dels diferents àmbits explicitats en els continguts de l'assignatura. En paral·lel aquests continguts es discutiran a classe amb exercicis pràctics i debats per tal de mostrar la comprensió i la capacitat d'anàlisis dels estudiants.
Tots aquests coneixements es posaran en joc en un treball de mòdul o tasca equivalent que serà el mitjà bàsic d'avaluaciól.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Teòriques | 50 | 2 | 2, 5, 6, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Debats a classe | 22,5 | 0,9 | 2, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Redacció d'un treball de mòdul. Exposició i defensa del treball | 70 | 2,8 | 1, 3, 5, 7, 8 |
L'avaluació es basarà en desenvoulpar un treball de mòdu o tasca equivalent relacionat amb els continguts explicats a classe, on l'estudiant desenvolupi una recerca pròpia analitzant un problema filosòfic associat amb les tecnologies digitals. Aquesta activitat haurà de pactar-se amb un dels professors de l'assignatura que aprovarà la temàtica i recomenarà una bibliografia bàsica que després l'estudiant podrà ampliar.
Si la docència presencial no fos possible, els debats col·lectius s'organitzaran en Moodle
Cada docent marcarà una data i lloc per a la revisió de les proves avaluadores. Hi haurà també una data de recuperació que serà acordada amb la Facultat.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte
d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la
qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Avaluació única: treball de módul (50%) i examen final (50%).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposició i defensa del treball | 30% | 2 | 0,08 | 7, 8 |
Participació en discussions col·lectives | 20% | 1 | 0,04 | 2, 3, 4, 7 |
Treball de mòdul | 50% | 4,5 | 0,18 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Barlow, J. P. (1996) Declaración de Independencia del Ciberespacio (http://www.uhu.es/ramon.correa/nn_tt_edusocial/documentos/docs/declaracion_independencia.pdf)
Dery, M. (1998). Velocidad de escape: la Cibercultura en el final de siglo. Ediciones Siruela.
Morozov, E. (2012). El desengaño de internet: los mitos de la libertad en la red Grupo Planeta.
Pariser, E. (2011). The filter bubble: What the Internet is hiding from you. Penguin UK.
Turkle, S. (2012). Alone together: Why we expect more from technology and less from each other. Basic books.
No escau