Logo UAB
2023/2024

Treball de Fi de Màster

Codi: 43663 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4315658 Polítiques Socials i Acció Comunitària OB 0 A

Professor/a de contacte

Nom:
Carolina Alejandra Muñoz Mendoza
Correu electrònic:
carolina.munoz@uab.cat

Idiomes dels grups

Per consultar l'idioma/es de l'assignatura caldrà anar a l'apartat "Metodologia" de la guia docent.


Prerequisits

Els prerequisits per a cursar el Mòdul de Treball Final de Màster és haver realitzat prèviament tots els altres mòduls del Màster, és a dir els mòduls 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7.


Objectius

L'objectiu del Treball de Fi de Màster (TFM) és la posada en pràctica dels aprenentatges adquirits en el Màster permetent a l'alumne el desenvolupament d'una investigació a partir d'una experiència o estudi de cas concret, que abordi algun dels continguts aportats en el desenvolupament del Màster.


Competències

  • Analitzar polítiques socials des d'una perspectiva tant micro com macro, identificant les relacions d'interdependència entre problemàtiques i polítiques socials de diferents nivells de l'administració.
  • Aplicar els coneixements teòrics adquirits en l'anàlisi de casos, de problemàtiques i conflictes socials específics per definir objectius operatius orientats a l'acció comunitària.
  • Conèixer i aplicar metodologies participatives orientades a l'acció comunitària.
  • Dissenyar i desenvolupar un projecte de recerca i/o d'intervenció social o comunitària posant en pràctica les capacitats analítiques i metodològiques adquirides.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Reflexionar de manera crítica sobre l'acompliment propi, identificant punts forts i àrees de millora.
  • Treballar en equip, generant sinèrgies que promoguin el treball col·laboratiu, la definició de responsabilitats i la coordinació de tasques.
  • Utilitzar eficaçment les tecnologies de la informació i la comunicació en la recollida, elaboració i transmissió de coneixements.
  • Utilitzar recursos teòrics, metodològics i epistemològics per analitzar i donar resposta a les noves problemàtiques socials des d'un enfocament local i integral atorgant un paper als actors implicats (administracions públiques, entitats i moviments socials).

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar i justificar l'ús de les tècniques i dels mètodes de recerca utilitzats al TFM.
  2. Incorporar a la memòria del TFM una anàlisi d'un tema o problema amb reflex en un determinat context territorial donant respostes o orientacions per a l'acció als actors que hi estan implicats.
  3. Justificar l'ús de la metodologia utilitzada d'anàlisi de casos en el marc de la recerca plantejada al TFM.
  4. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  5. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  6. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  7. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  8. Recollir en les conclusions del TFM una dimensió propositiva amb solucions operatives.
  9. Reflexionar de manera crítica sobre l'acompliment propi, identificant punts forts i àrees de millora.
  10. Relacionar els problemes locals identificats en el marc de la recerca del TFM amb les polítiques i els problemes globals.
  11. Seleccionar i aplicar les tècniques de recerca necessàries per a la recollida, l'anàlisi i la presentació de material empíric de caràcter qualitatiu.
  12. Treballar en equip, generant sinèrgies que promoguin el treball col·laboratiu, la definició de responsabilitats i la coordinació de tasques.
  13. Utilitzar eficaçment les tecnologies de la informació i la comunicació en la recollida, elaboració i transmissió de coneixements.
  14. Utilitzar metodologies participatives per fer la recerca o proposta d'intervenció del TFM.

Continguts

Els alumnes realitzaran una investigació o proposta d'intervenció, a partir de l'aprofundiment en una de les visites de cas, o bé a partir d'un tema escollit pels alumnes entorn a polítiques socials o accions comunitàries, sobre el qual han de realitzar una aproximació real i treball de camp per a la investigació.


Metodologia

La metodologia docent combina de manera central la tutorització col·lectiva en petits grups, la realització de seminaris, la realització d'una investigació o proposta d'intervenció per part de l'alumne, la realització de la memòria del TFM i el seguiment i supervisió de forma continuada per part del tutor.
Els alumnes seran distribuïts en petits grups d'entre 4 i 6 persones, segons preferències temàtiques o orientacions de les investigacions / propostes d'intervenció del TFM, i els serà assignat un tutor.
Aquest tutor orientarà els treballs dels alumnes i fomentarà l'intercanvi entre aquests, la realització de seminaris temàtics, etc.
Els alumnes en aquest espai d'intercanvi i supervisió hauran d'anar presentat els avenços en el seu treball, segons la pauta que vagi indicant el tutor.
Finalment els alumnes hauran de redactar un esborrany definitiu del TFM, a contrastar amb el tutor, de forma prèvia a la seva presentació com a document final. Un cop validat el document pel tutor, aquest haurà de presentar la versió definitiva i defendarla de forma oral davant el corresponent Tribual.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
seminaris, exercicis pràctics en grup a l'aula i debats 22,5 0,9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Supervisades      
Tutories de seguiment 32,5 1,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Lectura d'articles / capítols llibre / informes d'interès i visualització de material audiovisual 70 2,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Avaluació

El treball es qualifica de la següent manera:

La memòria escrita del TFM s'avaluarà tenint present els següents criteris:

- Objectius i hipòtesi, preguntes o aportacions de nou coneixement del treball: oportunitat del tema, originalitat, plantejament dels objectius i de les hipòtesis, preguntes o aportacions de nou coneixement.
- Metodologia i fonts: bibliografia adequada i àmplia, recopilació de dades correcta.
- Contingut: anàlisi de les dades rigorosa, marc teòric adequat, aportació i innovació del treball, importància dels resultats.
- Aspectes formals: redacció acurada, presentació correcta, notes a peu de pàgina, referències bibliogràfiques d’acord amb les normes.
- Procés que ha seguit l’alumne en la seva elaboració: la capacitat de treball i la resolució de dificultats, la planificació i puntualitat en els lliuraments de les tasques.


També caldrà fer una defensa oral del treball realitzat davant un tribunal que valorarà el treball escrit i la capacitat de l'alumne per exposar i comunicar el treball tenint en compte els següents criteris:

- L’estructura de la presentació i discurs.

- L’ús dels recursos emprats.

- L’oralitat i capacitat d’empatia, la resposta adequada a les preguntes.

- La demostració del coneixement i domini del tema analitzat.

- L’administració del temps disponible.

- L'adequació i oportunitat del tema.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Memòria escrita del TFM i defensa oral davant un tribunal avaluador 100% 100 4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Bibliografia

  • Della Porta and Keating (eds.) (2008) Approaches and Methodologies in the Social Sciences. Cambridge: Cambridge University Press, particularment les pàgines 296-315
  • Yin, R. (2003) Case Study Research. Design and Methods. Londres: Sage. Especialment, les pàgines 1-56

Programari

Per cursar aquest mòdul no és necessari cap programari.