Logo UAB
2023/2024

Processos 2. Incorporació i Desvinculació

Codi: 43163 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313788 Gestió dels Recursos Humans en les Organitzacions OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Beatriz San Roman Sobrino
Correu electrònic:
beatriz.sanroman@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Miriam Diez Piñol

Equip docent extern a la UAB

Joan A. Vélez
Vicens Feltrer

Prerequisits

No hi ha prerequisits


Objectius

El mòdul pretén que l'estudiantat sigui capaç d'analitzar i reflexionar sobre els processos d'incorporació (reclutament, selecció i acolliment) i desvinculació de personal emfatitzant la seva connexió amb la planificació de RRHH i amb l'estratègia i les característiques de l'organització.

Es reflexionarà sobre la metodologia utilitzada pels professionals en aquests processos per posteriorment aplicar-la en casos simulats.

Es treballessin competències clau com a planificació, organització i control de l'execució.


Competències

  • Assessorar i orientar tècnicament en matèria de RRHH a diferents àrees d'una organització.
  • Detectar aspectes individuals i/o grupals que incideixen en els membres de l'organització.
  • Gestionar la pròpia activitat professional, planificant-ne, organitzant-ne i controlant-ne l'execució.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

Resultats d'aprenentatge

  1. Dissenyar un protocol d'actuació per als responsables que comunicaran la notícia a les persones que seran desvinculades.
  2. Prendre accions correctores en el desenvolupament d'un conjunt de processos de selecció que presenta algunes deficiències.
  3. Presentar un pla d'acollida als membres de l'organització que participaran en l'aplicació.
  4. Seleccionar instruments d'avaluació concordes als perfils buscats en un procés de selecció.

Continguts

1. Configuració de processos de selecció

1.1. Planificació de necessitats

1.2. Anàlisi de la demanda i determinació de perfils

1.3. Disseny i validació del procés

2. Fonts de reclutament

2.1. El reclutament i el mercat de treball

2.2. Reclutament i Selecció 2.0

3. Instruments i tècniques d'avaluació

3.1. Criteris, mesures i predictores

3.2. Validesa i fiabilitat

3.3. L'entrevista de selecció

3.4. Altres tècniques i instruments d'avaluació

4. Processos de socialització

4.1. Aproximació a la cultura empresarial

4.2. El contracte psicològic i la socialització en les organitzacions

5. Planes d'acolliment

5.1. Què és un programa d'acolliment. Orígens. Fases.

5.2. El manual d'acolliment

5.3. L'entrevista d'acolliment

6. Gestió de la desvinculació

6.1. La desvinculació i els seus costos

6.2. Tipus de desvinculació

6.3. Reducció de plantilla

6.4. La negociació en els reestructuracions


Metodologia

Metodologia docent

  • Realització d'activitats pràctiques a l'aula i revisió de documentació tècnica.
  • Resolució de problemes/casos/exercicis en grups petits i posada en comú de conclusions en el ple (grup gran).
  • Resolució de casos/exercicis/problemes mitjançant activitats a l'aula virtual.
  • Elaboració de Treballs escrits, presentacions o reflexions.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Observació de situacions pràctiques reals o simulades en vídeo 11 0,44 1, 4
Sessions de resolució de casos/situacions i defensa d'intervencions 19 0,76 1, 3
Tipus: Supervisades      
Anàlisi i resolució de casos 38 1,52 2, 3
Pràctica amb tècniques i instruments de gestió 22 0,88 2, 4
Tipus: Autònomes      
Cerca i recollida d'informació, lectura i estudi de documentació 18 0,72 1, 2, 3, 4
Elaboració i redacció de treballs 30 1,2 1, 2, 3, 4
Estructuració i síntesi d'informació 12 0,48 1, 2, 3, 4

Avaluació

 

Partint dels continguts treballats a l'aula durant les sessions presencials i de l'estudi dels materials a la disposició del alumnat, així com de les consultes necessàries a la bibliografia, cada estudiant haurà d'elaborar un document en el qual doni resposta a les qüestions plantejades en el "Cas pràctic d'avaluació".

Aquest cas pràctic està enfocat com un exercici situacional que integra els principals continguts del mòdul amb una visió de negoci pròpia de l'entorn organizacional en el qual es contextualitza. D'aquesta manera es pretén que les respostes que elabori l'estudiant aportin evidències d'aprenentatge a les tres àrees de coneixement del mòdul, cadascuna de les quals representa un pes en la nota final: Selecció (35%), Acolliment (30%) i Desvinculació (35%).

Avaluació única

Normativa acadèmica de la Universitat Autònoma de Barcelona https://www.uab.cat/doc/TR_normativa_academica_UAB

Article 265. Avaluació única

2. La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada, i implica el lliurament en una única data del nombre necessari d’evidències avaluadores per acreditar i garantir la consecució dels objectius i els resultats d’aprenentatge establerts en l’assignatura.

L'avaluació única no implica la no assistència a les sessions presencials. Durant les sessions presencials es poden realitzar activitats que siguin necessàries per a poder realitzar de manera satisfactòria les evidències d'avaluació.

Els i les estudiants que s'acullin a l'opció d'avaluació única presentaran, una vegada finalitzat el mòdul, les mateixes evidències previstes per a la modalitat d'avaluació continuada.

S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que el de l'avaluació continuada.

Recuperació

Podran optar a recuperació aquelles persones que no hagi assolit els criteris establerts per a superar el mòdul i aquelles que hagin estat avaluats en un conjunt d'activitats amb un pes mínim de 2/3 parts de la qualificació total del mòdul. 

La nota mínima per a poder optar a la recuperació és de 3.5.

Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia https://www.uab.cat/doc/DOC_Pautes_Avaluacio_2023_2024


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evidència 1: Cas pràctic de selecció de personal 35% 0 0 2, 4
Evidència 2: Cas pràctic de desvinculació 35% 0 0 1
Evidència 3: Cas pràctic d'acollida de personal 30% 0 0 3

Bibliografia

Cantera, F.J. y Gil, F. (2006)  Estrategia de transición y desvinculación de personas. En Estrategia integral e integrada de gestión de personas (pp. 403-433). Madrid: Prentice Hall.

Córcoles, A.I. (2007) El manual de acogida en la empresa: la tabla de salvación para jefes y empleados. Madrid: Fundación Confemetal.

Chamorro-Premuzic, T. Y Furnham, A. (2010) Psicología de la Selección de Personal. Madrid: Tea Ediciones

Gan, F. y Triginé, J. (2006). Manual de instrumentos de gestión y desarrollo de las personas en las organizaciones. Madrid: Díaz de Santos.

García M., Hierro, E. y Jiménez, J.J. (2001) Selección de Personal, sistema integrado. Madrid: Esic 

Gómez-Mejía, L., Balkin, D. y Cardy, R. (2001) Gestióndel despido de trabajadores, reducción del tamaño empresarial y colocación externa. En Dirección y gestión de RR.HH (pp. 215-242). Madrid: Prentice Hall.

Salgado, J.F. y Moscoso, S. (2005) Entrevista conductual estructurada de selección de personal. Madrid: Pirámide

 

 

International Journal of Selection and Assessment

www.ijsa.org

Instrumentos de evaluación psicológica

www.teaediciones.com


Programari

-