Logo UAB
2023/2024

Pràctiques Professionals Externes

Codi: 43147 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313769 Antropologia: Recerca Avançada i Intervenció Social OT 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Lucia Sanjuan Nuñez
Correu electrònic:
lucia.sanjuan@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Per tal de poder matricular l’assignatura de Pràctiques Externes o Pràcticum, cal contactar amb la coordinació del Màster per tal que aquesta pugui avaluar el perfil de l’estudiant que sol·licita realitzar les pràctiques i la idoneïtat d’aquestes en relació a les competències i resultats d’aprenentatge del programa de màster. 

L'assignatura es dirigeix, exclusivament, als/ a les alumnes matriculats en "E2 - Intervenció sociocultural i ambiental".


Objectius

Els i les estudiants hauran de participar en un projecte d'intervenció social en alguna de les institucions amb les quals s'ha establert conveni, aprenent a establir relacions interculturals adequades amb els destinataris del programa. Són finalitats preferents el desenvolupament de les capacitats d'interacció, l'escolta empàtica i la col·laboració interprofessional, combinant, en funció de les circumstàncies treball presencial i en línia.

Objectius generals:

  • Facilitar la posada en pràctica dels coneixements teòrics, metodològics i tècnics adquirits en el Màster.
  • Contribuir a la capacitació dels/ de les alumnes per a realitzar propostes i accions d'intervenció social, en diferents àmbits i des de l'Antropologia aplicada.
  • Facilitar als alumnes la realització del treball de recerca que se'ls exigeix per obtenir la titulació del Màster, sempre que sigui possible.
  • Contribuir a capacitar els/les alumnes per a mostrar a les entitats col·laboradores la utilitat del treball antropològic per els seus àmbits específics de treball.

Objectius específics:

  • Contribuir a capacitar els/les alumnes per a l'aplicació d'aquells coneixements teòrics adquirits durant la seva formació en el Màster i disponibles des de l'Antropologia tant en la investigació sobre problemes socioculturals com en la realització d'accions d'intervenció social en contextos reals.
  • Destacar la rellevància de dissenys d'investigació i intervenció adaptats, flexibles i emergents, adequadament orientats tècnica i metodològicament al coneixement de les poblacions i situacions que es pretenen abordar.
  • Contribuir a dotar l'alumnat de les competències necessàries per desenvolupar-se adequadament amb les diferents poblacions i en les diferents situacions que puguin presentar-se en l'àmbit de la investigació i la intervenció social.
  • Contribuir a dotar l'alumnat d'instruments conceptuals i pràctics necessaris per encarar les diferents situacions d'investigació i intervenció d'una manera ètica i intel·lectualment crítiques.
  • Contribuir a dotar els/les alumnes de les competències necessàries per incorporar-se a equips multidisciplinaris de recerca i intervenció social.
  • Afavorir l'adquisició de competències que els prepari per a l'exercici d'activitats professionals en aquests àmbits i amb aquests criteris.
  • Contribuir a capacitar l'alumnat per mostrar als membres d'administracions, institucions o entitats la importància de l'Antropologia Social i Cultural a la investigació i la intervenció fonamentada en ella, amb els criteris abans esmentats.
  • Mostrar als/ a les alumnes la necessitat d'una presentació de resultats d'investigacions i accions d'intervenció de manera coherent amb els fonaments metodològics, tècnics i ètics de l'Antropologia Aplicada, amb les demandes i bagatge disciplinar dels responsables de les administracions o entitats sol·licitants o destinatàries així com amb les necessitats i demandes de les poblacions implicades i amb la necessitat de proveir a la població general d'informació científicament fonamentada.
  • Contribuir a capacitar l'alumnat per avaluar críticament els resultats d'accions d'intervenció social tant sobre les poblacions directament implicades com sobre la societat en general.

Competències

  • Conèixer i aplicar els dissenys teòrics i metodològics, les estratègies i les tècniques de recollida i anàlisi de dades específiques per a fer recerques flexibles i emergents en antropologia.
  • Defensar arguments i justificar una idea amb claredat i precisió, d'una manera apropiada al context, valorant les aportacions d'altres persones
  • Dissenyar programes d'intervenció social i de cooperació i desenvolupament avaluant-ne l'adequació cultural.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • Relacionar de manera sistemàtica conceptes, teories i orientacions teòriques de la disciplina per a analitzar contextos etnogràfics específics.
  • Treballar en equip i generar sinergies en entorns de treball amb diverses persones que treballen de manera coordinada i col·laborativa.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els coneixements adquirits i resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos d'intervenció particulars, en el treball antropològic aplicat.
  2. Aplicar els coneixements teòrics a la formulació de problemes socialment significatius a la pràctica professional en contextos concrets.
  3. Avaluar documents institucionals en la investigació aplicada en àmbits específics.
  4. Col·laborar interprofessionalment amb programes d'interacció sociocultural i de cooperació i desenvolupament realitzant aportacions específiques en els temes relacionats amb la diversitat cultural.
  5. Comunicar conclusions i propostes d'intervenció en un context de presentació d'un treball d'investigació.
  6. Escollir els arguments adequats en les presentacions orals i escrites i justificar-los amb claredat i precisió, de forma apropiada per al context i valorant les aportacions d'altres persones.
  7. Identificar elements rellevants en documents institucionals i textos científics que permetin formular judicis i reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques en antropologia.
  8. Identificar elements rellevants en una entrevista, o en una observació etnogràfica particular, que permetin formular judicis i reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques en antropologia.
  9. Identificar i saber combinar en la mesura que sigui possible els interessos de la població estudiada amb les demandes dels qui sol·liciten la col·laboració.
  10. Realitzar treballs en equip que involucrin diferents persones que treballen de forma coordinada i col·laborativa en l'anàlisi d'estudis antropològics i en la recollida i anàlisi de dades etnogràfiques.
  11. Reconèixer i anticipar els possibles efectes de les intervencions socials.
  12. Relacionar de manera sistemàtica conceptes, teories i orientacions teòriques de la disciplina més adequats al context etnogràfic específic d'intervenció.

Continguts

Pràctiquees Professionals Externes és una assignatura obligatòria i de caràcter pràctic del segon semestre del curs acadèmic. 

L'alumne/a s'incorporarà temporalment a un equip de treball real en el marc d'una entitat o institució prèviament seleccionada. D'aquesta manera, l'assignatura pretén facilitar l'aplicació dels coneixements adquirits pels alumnes per a la intervenció professional en un context social i cultural concret, alhora que intenta suscitar en ells reflexions crítiques sobre l'aplicació social del coneixement antropològic, l'ètica en la investigació i la intervenció social i la professionalització de l'Antropologia.

La coordinació de l'especialitat farà l'assignació de cada estudiant a un centre o lloc de pràctiques a partir de la recomanació del seu tutor/a acadèmic, dels interessos de l'estudiant i tenint en compte les opcions disponibles cada curs en cada àmbit. 

L'alumne/a s'incorporarà a les activitats d'aquest equip, desenvolupant tasques concretes d'investigació i / o intervenció social prèviament acordades i d'interès tant per a ell/ella com per a l'entitat i on podrà posar en pràctica els coneixements adquirits durant el màster i, a més, podrà aportar a l'equip de treball del punt de vista de l'Antropologia respecte a les diferents problemàtiques o situacions que abordi.

Les dates i horari concretes de les pràctiques s'establiràn d'acord amb l'estudiant i la institució en què es realitzen.

Cadascun dels estudiants rebrà un seguiment per part d'un professional del centre així com del seu tutor/a acadèmic. Tots dos han de vetllar que el desenvolupament de les pràctiques és el adequat per assegurar el compliment dels objectius i els compromisos assumits per l'alumne, l'entitat col·laboradora i la UAB.

Cada alumne/a haurà d'elaborar una memòria de les pràctiques adreçada a l'entitat que lliurarà al finalitzar. 


Metodologia

La metodologia de l'assignatura implica diverses activitats:

  • Tutories, individuals i en grup: 15 hores
  • Pràctiques en entitats: 90 hores.
  • Treball individual: 45 hores.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Tutories, individuals i en grup 15 0,6 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Pràctiques en entitats Elaboració de memòria final de pràctiques Lectura i anàlisi d'articles i informes d'interès 135 5,4 1, 7, 8

Avaluació

Aquest apartat de la Guia Docent conté tota la informació relacionada amb el procés d’avaluació del mòdul.

Avaluació del mòdul

L'assignatura "Pràctiques Professionals Externes" té caràcter obligatori.

Els percentatges de la nota final es reparteixen de la següent manera:

1. Memòria del treball realitzat: 40%

El lliurament es realitzarà quinze dies després de acabades les pràctiques.

La memòria ha de recollir:

  •     Descripció de la institució on s'han realitzat les pràctiques.
  •     Descripció detallada del treball realitzat durant l'estada de pràctiques.
  •     Propostes de millora justificades empírica i teòricament.

2. Memòria administrativa de valoració de les pràctiques: 25%

La memòria ha de recollir:

  •     Valoració de l'adequació dels coneixements i competències adquirits durant el Màster per al desenvolupament de l'estada de pràctiques.
  •     Valoració dels coneixements i competències adquirits durant l'estada de pràctiques.
  •     Descripció de limitacions, incidències i problemes sorgits durant l'estada de pràctiques i les estratègies desenvolupades per manejar-los.
  •     Avaluació final de les pràctiques i suggeriments al respecte.

3. Valoració per part del tutor assignat per l'entitat: 25%

4. Assistència a tutories: 10%

La data límit d’entrega del treball de aquest mòdul seà una setmana abans del tancament oficial d'actes. És fonamental respectar els terminis d’entrega.

 

Criteris generals:

L’avaluació s’entén com un procés continu que s’estén durant tot el període lectiu.

Les qualificacions utilitzades seran en l’escala 0-10 amb un únic decimal. Per considerar superada l’assignatura caldrà obtenir una nota mínima de 5,0 com a nota mitjana resultant de les qualificacions obtingudes en cada una de les activitats avaluades, considerant el percentatge de cadascuna d’elles en la nota final. Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podrà ser objecte d’una nova avaluació.

L’assignatura de Pràctiques Externes no pot recuperar-se en cas que l’estudiant obtingui la qualificació de Suspens. 

No s’atorga la qualificació de Matrícula d’Honor atès el caràcter potestatiu d’aquesta qualificació i l’heterogeneïtat d’aquesta assignatura en les diferents titulacions de la Facultat. 

La programació de les activitats d’avaluació no es podrà modificar, exceptuant que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat. En aquest cas, es proposarà una nova programació dins del període lectiu corresponent. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professorainformarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

Amb caràcter general, la no presentació de qualsevol de les instàncies avaluatives suposarà la qualificació de “No avaluable”. En casos excepcionals, degudament justificats, la comissió del programa del màster podrà resoldre un procediment alternatiu d’avaluació. 

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació. La qualificació de “No avaluable” en l’acta final d’avaluació implica exhaurir els drets inherents a la matrícula de l’assignatura o el mòdul, encara que el “No avaluable” no comptarà a l’expedient acadèmic.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

La copia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens es sancionarà amb un zero a l'activitat, no es tindrà dret a reavaluar-la i es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les einesvirtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.

Aquesta asssignatura/mòdul no preveu el sistema d'avaluació única.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a classe i tutories 10% 0 0 2, 12
Memòria de valoració de les pràctiques 25% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Memòria del treball realitzat 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Valoració per part del tutor/a assignat per l'entitat 25% 0 0 4, 5, 9, 10, 11

Bibliografia

Harris, Marvin (1997). ¿Qué es la antropología aplicada? en Guerrero, Patricio (comp.), Antropología Aplicada. Quito: EPS.

San Román Teresa (2009). Sobre la investigación etnográfica. Revista de antropología social, 18:235-260.

San Román Teresa (2006). ¿Acaso es evitable? El impacto de la Antropología en  las relaciones e imágenes sociales. Revista de Antropología Social, 15:373-410

Valdés María (2012). Antropología e interés público. El desafío profesional de la Antropología en España. Revista de Antropología Experimental, 12, 7-21


Programari

No cal programari específic excepte l'habitual (processador de texts i Mendeley o un altre gestor bibliogràfic).