Logo UAB
2023/2024

Màrqueting i Direcció d'Esdeveniments

Codi: 43076 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313799 Direcció i Organització de Turisme d'Esdeveniments OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Jose Aguar Martinez
Correu electrònic:
mariajose.aguar@uab.cat

Idiomes dels grups

Per consultar l'idioma/es de l'assignatura caldrà anar a l'apartat "Metodologia" de la guia docent.


Prerequisits

No hi ha prerequisits


Objectius

1. Aprofundir en els conceptes i eines bàsiques de màrqueting aplicades a l’organització d’esdeveniments

2.  Analitzar els esdeveniments com a eines de màrqueting i comunicació

3. Conèixer i aplicar les eines de gestió econòmica en els esdeveniments

4.  Saber elaborar pressupostos, cotització, tancament i fer balanç d’un esdeveniment

5.  Conèixer les cobertures per responsabilitat civil, contingències i accidents vinculats a la celebració dels esdeveniments

6. Analitzar i conèixer el paper del patrocini, l’estructura d’un pla de patrocini i les seves consideracions legals

7.- Conèixer les eines d’anàlisis i aplicació del Retorn de la Inversió en un esdeveniment


Competències

  • Analitzar i aplicar les habilitats necessàries per a la direcció i comunicació d'equips de treball i la gestió dels recursos humans al seu càrrec així com la comunicació organitzacional.
  • Analitzar, raonar críticament, sintetitzar, organitzar i planificar els entorns i les actuacions de gestió.
  • Dissenyar i planificar accions de comunicació i de màrqueting per a esdeveniments, entenent la visió de l'empresa que contracta l'organització d'un esdeveniment.
  • Gestionar la captació i comercialització d'un esdeveniment, tenint en compte els diferents mètodes de mesura del retorn de la inversió en esdeveniments.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Treballar en equip i adquirir capacitat de lideratge.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, raonar críticament, sintetitzar, organitzar i planificar els entorns i les actuacions de gestió.
  2. Aplicar estratègies bàsiques del màrqueting (segmentació, definició del targeting), posicionament, diferenciació i innovació en l'organització d'un esdeveniment.
  3. Aplicar les eines de comunicació verbal i no verbal.
  4. Disposar d'habilitats directives, de gestió i de lideratge.
  5. Dominar l'aplicació del retorn sobre la inversió (ROI) i del retorn sobre els objectius (ROO) i aplicar les tècniques de mesura del ROI i del ROO.
  6. Dominar les tècniques de comunicació comercial.
  7. Posar en pràctica autònomament les eines per atreure visites i per convertir contactes comercials en clients.
  8. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  9. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  10. Saber crear plans de màrqueting i d'acció en línia.
  11. Tenir en compte els elements de comunicació propis (mirada, veu, presència, etc.) en la comercialització d'un esdeveniment.
  12. Treballar en equip i adquirir capacitat de lideratge.

Continguts

  1. Gestió econòmica I/II/III
  2. Tècniques de màrqueting per a esdeveniments I/II
  3. ROI y ROO
  4. Assegurances
  5. Màrqueting electrònic I/II
  6. Impacte econòmic dels esdeveniments i anàlisis de la demanda del turista de negocis 
  7. Pla de màrqueting de patrocini I/II
  8. Esdeveniments i comunicació corporativa I

Metodologia

La metodologia docent combina les classes magistrals  amb la discussió i resolució de casos pràctics amb els estudiants. També és plantegen temes de discussió sobre temes llegits o explicats  prèviament. La pràctica avaluadora de Mòdul s’orienta a fixar els coneixements desenvolupats durant el Mòdul.
1. Presencials:

  • Classes magistrals 
  • Resolució/discussió d’exercicis i casos amb l'estudiantat en grup o individualment 
  • Debats entre l'estudiantat sobre temes prèviament llegits o explicats
  • Tutories

2. No presencials tutoritzades:

  • Exercicis de cas per treballar fora de l’aula
  • Preparació de pràctica d’avaluació de Mòdul

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 36 1,44 2, 3, 10, 4, 11, 8
Tipus: Supervisades      
Resolució casos 35,5 1,42 12, 2, 9, 4, 6, 8
Treballs aula 15 0,6 12, 5, 6, 1, 8
Tutories 15,5 0,62 3, 9, 11, 1
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs 90 3,6 2, 9, 10, 6, 1, 8

Avaluació

Per aprovar el Mòdul l’assistència a les sessions lectives és obligatòria amb un mínim requerit del 80%

Avaluació continua (assistència, observacions puntuades): 25%

Realització de treballs ( individuals o en grup): 25%

Proves escrites/ prova avaluadora del Mòdul: 50%


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Debats-Forums 40% 6 0,24 9, 6, 11, 8
Presentacions orals 10% 7 0,28 12, 2, 3, 10, 4, 11, 1
Prova escrita avaluadora de Mòdul 50% 20 0,8 2, 9, 10, 5, 1, 8, 7

Bibliografia

Caro, J. L.; Luque, A. y Zayas, B. (2015). Nuevas tecnologías para la interpretación y promoción de los recursos turísticos culturales. Pasos Revista de Turismo y Patrimonio cultural, 13(4), 931-945. Disponible en https://goo.gl/Bc7SCQ

Godin, Set (2011): La vaca púrpura. Gestión 2000. Barcelona

Dwyer, L., Forsyth, P. And Dwyer, W. (2010), “Tourism Economics and policy”, Ed. Channel View Publications

Event Marketing Institute y Freeman XP (2015). The Viral Impact of Events: Extending & Amplifying Reach via Social Media. Disponible en https://goo.gl/is32BM

Fluvià, M., Rigall, R. i Saló, A. (2008), “Protocol d’avaluació de l’impacte econòmic d’esdeveniments i institucions culturals”, Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya

Handley, Ann: Everybody writes-To Guide to Creating Ridiculously Good Content (2014). New Jersey, Wiley

Hamso, Elling (2010). "La Metodología ROI de planificación y evaluación en reuniones y eventos." Los eventos: Funciones y tendencias. Bilbao: Estudios de Ocio. Deusto, 2010. 137-166. Impreso.

Kawsaki, Guy (2011): El arte de cautivar. Gestión 2000. Barcelona

Lenderman, Max (2008): Marketing experiencial: la revolución de las marcas. Esic. Madrid

Lenderman, M. (2008) Marketing Experiencial. La Revolución de las Marca. Madrid: Editorial ESIC.

Peñarroya, Montserrat (2020): Guía para crear tu plan de acción on line: 6 fáciles pasos para que tu

organización , por fin, crezca online… Barcelona, 3Isic

Peñarroya, Montserrat y Casas, Helena (2014): Com ser dels primers a Google sense pagar. Barcelona, UOC

Phillips, Jack J.,Myhill, M. y McDonough, James B.(2009) Proving the value of meetings and events. Birmingham, Ala.: ROI Institute, Inc., 2009. Impreso.

Phillips, Jack J., y Pulliam Phillips, P.(2008). Beyond learning objectives: develop measurable objectives that link to the bottom line. Birmingham, Ala.: ROI Institute, Inc., 2008.

Roberts, Kevin (2005): Lovemarks: el futuro más allá de las marcas. Empresa activa

Siskind, Barry (2007) Marketing de eventos: estrategias clave para ferias comerciales, presentaciones, conferencias y otros eventos Deusto. Barcelona.

Scolari, C. A. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto S.A. Ediciones.

Scolari, C. A. (2014). Narrativas transmedia: nuevas formas de comunicar en la era digital. Anuario AC/E de cultura digital, 71-81. Disponible en https://goo.gl/dovFgx

Scolari, C. A.; Fernández de Azcárate, S.; Garín, M. et al. (2012). Narrativas transmediáticas, convergencia audiovisual y nuevas estrategias de comunicación. Quaderns del CAC 38, 15(1), 79-89. Disponible en https://goo.gl/peYnDw

Vanneste, Maarten. Meeting architecture: a manifesto (2009). Turnhout: Meeting Support Institute, 2009. Impreso.

Villena López, Alejandro (2017) Eventos. Herramienta de comunicación y su valor en el Marketing. Sindéresis. Madrid

 


Programari

Dins del calendari establert es reservaran 15 minuts d’una classe per a que l’alumnat complimenti les enquestes d’avaluació del professorat i del mòdul

-