Logo UAB
2023/2024

Gestió de l'Aigua, l'Energia i el Territori

Codi: 43063 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313784 Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social OT 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Marc Pares Franzi
Correu electrònic:
marc.pares@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Genis Riba Sanmarti

Prerequisits

Anglès llegit, parlat i escrit


Objectius

Aquesta és una assignatura optativa de 9 ECTS de les especialitats de "Ciència i gestió del canvi global" i "Economia ecològica". L'assignatura pretén apropar l'alumnat als debats actuals sobre la gestió dels recursos hídrics i energètics, posant èmfasi en la dimensió territorial.

El curs prestarà especial atenció als diferents models de gestió de l'aigua i l'energia (oferta-demanda; públic-privat; centralitzat-descentralitzat); les diferents tecnologies utilitzades; els seus impactes ambientals, socials i territorials i les relacions de poder desiguals pel que fa als sistemes energètics i al cicle de l'aigua. L'assignatura aborda aquests temes a diferents escales i amb casos pràctics de diferents parts del planeta.

Mitjançant lectures de materials seleccionats, conferències i presentacions a classe i debats, s'espera que els estudiants adquireixin un coneixement bàsic i sòlid de la gestió de l'aigua i l'energia.


Competències

  • Aplicar els coneixements d'economia ambiental i ecològica a l'anàlisi i a la interpretació de problemàtiques ambientals.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Treballar en un context internacional i multidisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Conèixer diferents models de gestió de l'aigua i de l'energia, especialment pel que fa a la dimensió territorial.
  2. Conèixer i comprendre els principals conflictes territorials i socioambientals vinculats amb la gestió de l'aigua i de l'energia.
  3. Conèixer i comprendre noves formes de governança de l'aigua i de l'energia.
  4. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  5. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  6. Treballar en un context internacional i multidisciplinari.

Continguts

Bloc I - El cicle de l'aigua

1. Introducció: planificació, aigua i energia

  • El nexe aigua-energia
  • Planificació i gestió de l'aigua
  • Del cicle hidrològic al cicle hidrosicial
  • Aigua virtual

2. La governança de l'aigua i la política d'escala

  • Efectes escalars i governança multinivell
  • Models centralitzats i descentralitzats en la gestió de l'aigua
  • Governació participativa de l'aigua
  • Aigua i risc

3. Subministrament d'aigua

  • Tecnologia hidràulica convencional a gran escala: reservoris i transvasaments d'aigua
  • Tecnologia hidràulica alternativa a gran escala: dessalinització i reutilització de l'aigua

4. Demanda d'aigua

  • Gestió de la demanda
  • Recursos hídrics descentralitzats: aigües subterrànies, aigües grises i aigües pluvials
  • Aigua i turisme

5. Mercantilització, protecció social i emancipació

  • Privatització i municipalització
  • La pobresa hídrica i l'aigua com a necessitat social
  • La gestió integrada de l'aigua a les ciutats: la visió liberal vs la visió emancipadora

 

Bloc II - Sistemes Energètics

6. Conceptes bàsics de l'ús de l'energia

7. Geopolítica de l'energia

8. Història dels usos energètics

9. Sistemes energètics

  • Definició i importància
  • Propietats
  • Governança multinivell

10. Cadena de subministrament d'energia

  • Combustibles fòssils
  • Electricitat

11. Transició energètica i sistema energètic futur


Metodologia

Es realitzaran les següents activitats:

a) Conferències. En algunes sessions a càrrec d'una persona convidada.

b) Seminaris: es realitzarà una breu introducció al tema específic a càrrec del professorat, seguit de la presentació de les lectures assignades per part dels i les estudiants, la discussió en grup dels punts principals tractats en les lectures i una conclusió final coordinada pel professorat. S'espera que l'alumnat llegeixi els materials assignats; prepari i guiï els debats i participi activament als debats.

c) Exercicis: es realitzarà algun exercici pràctic a classe, normalment amb treball cooperatiu.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 18,5 0,74 1, 3, 2
Exercicis pràctics 11 0,44 4, 5, 6
Seminaris 20 0,8 4, 1, 5, 3, 2, 6
Tipus: Supervisades      
Lectures assignades 15 0,6 4, 1, 3, 2
Treballs de curs 22 0,88 4, 1, 3, 2, 6
Tutories 3 0,12 5
Tipus: Autònomes      
Cerca d'informació 36 1,44 4, 1, 6
Estudi personal 40 1,6 1, 3, 2
Lectures 55 2,2 1, 3, 2

Avaluació

  • Participació a classe (20%): a partir d'exercicis pràctics realitzats a classe.
  • Presentacions orals (30%): a partir de les lectures assignades.
  • Treball de curs d'aigua (25%): el professorat en donarà els detalls a l'inici del curs.
  • Treball de curs d'energia (25%): el professorat donarà els detalls a l'inici del curs.

No avaluable. Qualsevol persona que no hagi completat i lliurat el treball del curs no es considera avaluable. Les activitats no lliurades es valoraran com a zero (0).

Plagi. En el cas que l'estudiantat cometi alguna irregularitat que pugui comportar una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, aquest acte d'avaluació es qualificarà amb 0, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instituir. En el cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la nota final d'aquesta assignatura serà de 0.

Avaluació Única. Aquest mòdul no ofereix la modalitat d'Avaluació Única, d'acord amb la coordinació de la titulació i amb el Deganat de la Facultat de Ciències.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació a classe 10 % 0 0 4, 5
Presentacions orals 30% 4,5 0,18 4, 1, 3, 2, 6
Treball de curs sobre Aigua 25% 0 0 4, 1, 5, 3, 2, 6
Treball de curs sobre Energia 25% 0 0 4, 1, 5, 3, 2, 6

Bibliografia

El cicle de l'aigua
  • Bakker K. 2010. Privatizing Water. Governance Failure and the World’s Urban Water Crisis. Ithaca, NY: Cornell Univ. Press
  • Boelens, R., Perreault, T. and Vos, J. (eds). 2018. Water Justice. Cambridge: Cambride University Press.
  • Estevan, A.; Naredo, J. M. 2004. Ideas y propuestas para una nueva política del agua en España. Bilbao: Bakeaz.
  • Gandy, M. 2014. The fabric of Space. Water, Modernity and the Urban Imagination. Cambridge MA: The MIT Press
  • Poch, M. 2021. Aigua 3.0 a Catalunya. Una visió calidoscòpica. Girona: Curbet Edicions.
  • Sanjuán, M. 2005. Gestió local de l'aigua. Barcelona: Fundació Pi i Sunyer.
  • Sedlak, D. 2014. Water 4.0. NewHaven, Conn: Yale University Press
  • Sultana, F.; Loftus, A. (eds). 2012. The Right to Water. Politics, governance and social struggles. London: Earthscan.
  • Swyngedouw, E. 2015 Liquid Power. Contested Hydro-Modernities in Twentieth Century Spain. Cambridge, MA: The MIT Press
 
Sistemes energètics
  • Abramsky, k. (Ed.). 2010. Sparking a Worlwide Energy Revolution: Social struggles in the transition to a post-petrol world. Edinburgh: AK Press.
  • Boyle, G.; Everett, B.I.; Ramage, J. (Eds.). 2003. Energy systems and sustainability. Oxford: Oxford University Press.
  • Droege, P. (Ed.). 2008. Urban energy transition: from fossil fuels to renewable power. Amsterdam: Elsevier.
  • Fernández Duran, R.; Gonzáles Reyes, L. (2014). En la espiral de la energía (vol. 1 i 2). Madrid: Libros en acción.
  • Hopkins, R. 2008. The transition handbook: from oil dependency to local resilience. Vermont: Chelsea Green.
  • Iraegui, J.; Ramos, J. 2004. Gestió local de l'energia. Barcelona: Fundació Pi i Sunyer.
  • Patterson, W. 2007. Keeping the lights on: towards sustainable electricity. London: Earthscan.
  • Riba Romeva, C. 2011. Recursos energètics i crisi: La fi de 200 anys irrepetibles, Barcelona, UPC.
  • Riba Sanmartí, G. 2016. El cost de l'energia, Barcelona, Octaedro.
  • Scheer, H. 2011. Imperativo energético. Barcelona: Icària
  • Scheer, H. 2009. Autonomía energética. Barcelona: Icària
  • Valero Delgado, A.; Valero Capilla, A. (2021). Thanatia. Límites materiales de la transición energéticaPrensas de la Universidad de Zaragoza

Programari

no hi ha cap programa requerit