Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313754 Psicopedagogia | OT | 0 | A |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Cap específic
Els objectius d’aquest mòdul són:
1.- Entendre l’orientació com un procés holístic i fonamentat en les fortaleses de l'alumnat que acompanya el seu desenvolupament personal, acadèmic, professional/vocacional i ciutadà.
2.- Planificar i desenvolupar l'acció directa individual i grupal de l'orientador/a amb l'alumnat com l’espai i el temps per a l'establiment de vincle, la identificació de fortaleses i barreres per al desenvolupament del seu projecte formatiu, professional, social i de vida, i l'establiment de l'acompanyament i suports necessaris per a que aquests projectes puguin decidir-se i fer-se efectius.
3.- Dissenyar i desenvolupar plans, programes, projectes i accions d’orientació personal, acadèmica i professional.
4.- Identificar, planificar i consensuar accions d’orientació i tutoria en coherència a la cultura i identitat de centre mitjançant el treball en xarxa entre els equips docents, agents externs al centre i famílies.
5.- Entendre l’avaluació com una oportunitat d’aprenentatge: de l’avaluació psicopedagògica, a la indagació i a l’avaluació formativa.
1. Orientació educativa amb alumnat de secundària. Fonaments, finalitats i model d'orientació per al segle XXI.
2. Necessitats i fortaleses de l’alumnat en relació al desenvolupament personal, social, acadèmic i professional: autoconcepte i autoestima; convivència, participació, clima i conflictes; competències curriculars; tècniques i hàbits d’estudi; motivació; coneixement de l’entorn; maduresa vocacional i projecte vital.
2. Acció directa individual i grupal amb alumnat de secundària: instruments, tècniques i dinàmiques d'actuació.
4. Projecte educatiu de centre i l’acció tutorial i orientadora: Identitat i Cultura de centre. Horitzó compartit. De l’equip docent de secundària a l’equip educatiu. Documents estratègics de centre: PEC i Pla de convivència. Organització i lideratge.
5. L’orientació entesa com una mesura o suport universal d’atenció a tot l’alumnat. Disseny i desenvolupament de programes d’orientació personal, acadèmica i professional. El Disseny Universal d’Aprenentatge. La naturalesa de l’aprenentatge. Innovació, orientació i inclusió.
6. Treball en xarxa i co-creació d’espais i temps de reflexió i regulació. La intervenció psicopedagògica a partir de la identificació de les fortaleses i barreres del context. La indagació com a bastida de pensament i procés de transformació educativa per a garantir l’aprenentatge de tot l’alumnat i la millora professional docent.
La metodologia permetrà que l’aula sigui un laboratori d’experiències on l’alumnat i les docents puguin experimentar des de la pràctica tota incorporació de continguts. Aplicarem el Disseny Universal d’Aprenentatge com estructura de desenvolupament de les sessions:
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació si hi ha restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions per part del professorat dels aspectes bàsics dels continguts del temari. Anàlisi de casos; simulacions de situacions professionals | 60 | 2,4 | CA08, CA09, KA08, SA10, SA11 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball individual i en grups, supervisat pel professorat, on s'amplia informació i lectures que permeten completar la resolució de casos, les simulacions o els exemples d'evidències presentades a les classes | 48 | 1,92 | CA08, CA09, SA10, SA11 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual de recerca de documentació, reflexió i redacció d'evidències del portfoli. Autoavaluació | 140 | 5,6 | CA08, CA09, SA10 |
Les evidències d'avaluació seran les següents:
Evidència 1: Simulació de tutoria individual amb un/a estudiant de secundària. Evidència individual (35%). Data aproximada de lliurament: 2 setmanes després d'acabar el bloc de contingut corresponent
Criteris d'avaluació:
Evidència 2: Disseny d'acció grupal d'orientació professional. Evidència grupal (15%). Data aproximada de lliurament: 2 setmanes després d'acabar el bloc de contingut corresponent.
Criteris d'avaluació:
Evidència 3: Proposta d’actuació d’orientació educativa i acció tutorial com a mesurai suport universal per a l’aprenentatge de l’alumne, a partir d’una sitiuació educativa. Evidència individual (35%) Data aproximada d'entrega: dues setmanes després de que acabi el bloc de contingut corresponent.
Criteris d'avaluació:
Evidència 4: La funció de l'orientació com a suport a la comunitat educativa. Evidència grupal (15%). Data aproximada de lliurament: 2 setmanes després de finalitzar el bloc de contingut corresponent.
Criteris d'avaluació:
AVALUACIÓ ÚNICA
L'avaluació única consistirà en una prova escrita (50%) i una conversa personal (50%) amb l'equip docent sobre la teoria i la pràctica de les competències vinculades al Mòdul.
Les dues proves es realitzaran el dia 23 de maig i la recuperació el dia 30 de maig. Ambdues proves es realitzaran de forma presencial.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidències d'aprenentatge | 85% | 0 | 0 | CA08, CA09, KA08, SA10, SA11, SA12, SA13, SA14 |
Evidències d'autoaprenentatge | 5% | 2 | 0,08 | CA08, CA09, KA08, SA10, SA11, SA12 |
Percentatge d'assistència | 10% | 0 | 0 | KA08, SA10 |
Álvarez González, M. (2009). Modelos explicativos de la orientación profesional. En L.M. Sobrado & A. Cortés (Coords.), Orientación Profesional. Nuevos escenarios y perspectivas (pp.47-72). Biblioteca Nueva.
Alvarez, González, M. (Coord.) (2007). La Madurez para la carrera en la educación secundaria. Evaluación e intervención. EOS.
Alvarez, M. & Bisquerra, R. (Coords.) (1996). Manual de orientación y tutoría. Praxis.
Aymerich, R., Lluró, J. M., & Roca, E. (2011). Junts a l’aula? Present i futur del model d’educació comprensiva a Catalunya. Fundació Jaume Bofill.
Calderón, I., & Habegger, S. (2012). Educación, hándicap e inclusión. Octaedro/Mágina.
Coll, C., & Albaigés, B. (Dirs.) (2020). L’estat de l’educació a Catalunya. Anuari 2020. Fundació Jaume Bofill. https://fundaciobofill.cat/publicacions/anuari-2020
Comas, M. (Dir.) (2014). Llibre Blanc de la participació de les famílies a l’escola. Informes breus, 51, Fundació Jaume Bofill.
Donoso, T. & Figuera, P. (2007). Niveles de diagnóstico en los procesos de inserción y orientación profesional. Revista electrónica de Investigación Psicoeducativa, 11, 5(1), 103-124. http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?153
Echeverría, B. (Coord.) (2008). Orientació professional. UOC.
Funes, J. (2009). L’acompanyament de nois i noies adolescents en les seves transicions quan s’acaba l’escolaritat secundària obligatòria. Diputació de Barcelona. http://www.diba.cat/educacio/recursos/publica/publicacions/acompanyament.asp
Gallego, S.; & Riart, J. (Coord.) (2006). La tutoría y la orientación en el siglo XXI: nuevas propuestas. Octaedro.
Instituto de las Mujeres (2017). Guía de buenas prácticas : medidas más eficaces para la igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres. Subdirección General para la Igualdad en la Empresa y la Negociación Colectiva, IMIO.
Jariot, M. (2005). El diseño de programas de orientación integrados en el núcleo formativo. Educar, 36, 131-154.
Jubany, J. (2012). Connecta’t per aprendre. Aprenentatge social i personalitzat. Associació de Mestres Rosa Sensat.
Junta de Andalucía (2016). II Plan estratégico de igualdad de género en educación 2016-2021. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/delegate/content/c8458d47-056d-4d79-a1bc-4d0129f567e2
La Prova, A. (2017). La práctica del aprendizaje cooperativo. Narcea.
Longàs, J. (2007). La escuela orientadora: la acción tutorial desde una perspectiva institucional. Narcea.
Marchena, R. (2005). Mejorar el ambiente en las clases de secundaria. Ediciones Aljibe.
Martínez, M. (2004). La transición de primaria a secundaria. La experiencia de dos centros de Cerdanyola del Vallès. En, López Yánez, J. et. al., Actas del octavo congreso de Organización de Instituciones Educativas (pp. 899 – 908). Universidad de Sevilla.
Martínez, M. (2009). Competencias, Orientación y TIC. Educaweb, 183. http://www.educaweb.com/noticia/2009/02/09/competencias-orientacion-tic-13467.html
Martínez, M. (2010). L’orientació a les xarxes locals de transició escola-treball. Diputació de Barcelona. http://www.diba.cat/educacio/recursos/publica/publicacions/orientacio.asp
Martínez, M. (2011). La tutoría y la orientación en las prácticas profesionalizadoras. En, Guías Práxis FP (pp. 1 – 28). Wolters Kluwer.
Martínez, M. & Pinya, C. (2012). Els instituts escola. Aspectes Curriculars, organitzatius i d’orientació. Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu. Documents, 21. http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Consell%20superior%20d%27avalua/Pdf%20i%20altres/Static%20file/documents21.pdf
Martínez-Roca, C. (2015). Orientación, desarrollo de competencias y factores contextuales de riesgo para el empleo. Tesis doctoral. UAB. http://www.tdx.cat/handle/10803/370112
Martínez-Roca, C., & Corral, Y. (2015). El proyecto “GPS a un futuro mejor” de la Escuela de Adultos la Olivera de Sant Quirze del Vallés. Observatorio de políticas educativas locales. Informe 2014. Diputación de Barcelona.
Martínez-Roca, C., Martínez, M., & Pineda, P. (2014). El rol de la orientación profesional en el desarrollo de competencias para una empleabilidad socialmente justa. Procedia -Social and Behavioral Sciences, 139, 343-350. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.009
Martínez-Roca, C., Martínez, M., & Pineda, P. (2015). Building a Social Justice Pillar for Youth Career Development. En, Thoresen, V., Didham, R. J., Klein, J., i Doyle, D. (Ed.). Responsible Living. Concepts, Education and Future Perspectives. Springer International Publishing.
Pont, E. (2008). Situacions vitals estressants i resiliència a l’adolescència. Tesi doctoral. Facultat de Psicologia. Universitat de Barcelona.
Robinson, K. i Aronica, L. (2015). Escuelas creativas. Grijalbo.
Romero, S. (2004). Aprender a construir proyectos profesionales y vitales. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 15(2), 337-354.
Sobrado, L.M., & Cortés, A. (Coords.) (2009). Orientación Profesional. Nuevos escenarios y perspectivas. Biblioteca Nueva.
Willingham, D. T. (2011). ¿Por qué a los niños no les gusta ir a la escuela? Graó.
Per a la realització d'aquest mòdul es necessita una càmara com les que es troba en els dispositius mòvils per poder registrar una de les evidències d'avaluació.