Logo UAB
2023/2024

Diversitat i Currículum

Codi: 42972 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313754 Psicopedagogia OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
José María Sanahuja Gavaldà
Correu electrònic:
josep.sanahuja@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Pedro Jurado de los Santos

Prerequisits

Sense prerrequisits


Objectius

El mòdul de Diversitat i  Currículum és un mòdul comú en el conjunt del màster. Amb aquest mòdul es pretén que l’estudiant adquireixi una base fonamentada sobre els principis i la conceptualització de la diversitat i cóm aquesta es contempla en el desenvolupament del currículum per competències tenint en compte els agents educatius que intervenen i els processos de col·laboració establerts per portar a terme la intervenció psicopedagògica.

Els objectius a assolir en aquest mòdul són:

  1. Analitzar les necessitats educatives entorn la diversitat de l’alumnat.
  2. Dissenyar i desenvolupar el currículum per competències per tal d’atendre la diversitat.
  3. Identificar els processos de col·laboració entre els diferents agents educatius per donar resposta a una millora en la intervenció psicopedagògica.

Resultats d'aprenentatge

  • CA01 (Competència) Dissenyar accions que permetin dinamitzar els equips socioeducatius en institucions educatives atenent les diverses necessitats educatives individuals i grupals.
  • KA01 (Coneixement) Reconèixer les necessitats educatives per a adequar la planificació i el desenvolupament del currículum.
  • KA02 (Coneixement) Descriure els plantejaments de la inclusió socioeducativa, identificant-ne les barreres i limitacions.
  • KA03 (Coneixement) Interpretar críticament els principis, els valors i els procediments que regeixen l'exercici de la psicopedagogia.
  • KA04 (Coneixement) Defensar formes d'avaluació de projectes i accions psicopedagògiques de millora basades en la sostenibilitat.
  • SA01 (Habilitat) Analitzar les propostes curriculars amb l'objectiu de facilitar l'atenció a la diversitat i la igualtat d'oportunitats en el marc del pla d'atenció a la diversitat.
  • SA02 (Habilitat) Analitzar el desenvolupament organitzatiu dels centres educatius valorant-ne la funcionalitat, des d'una perspectiva inclusiva.
  • SA03 (Habilitat) Elaborar plans de coordinació entre els centres educatius, el professorat, les famílies i la resta de serveis, entitats o organitzacions educatives de l'entorn, per a oferir una orientació educativa integral que atengui la diversitat.

Continguts

1. La diversitat en educació. Homogeneïtzació i heterogeneïtzació en una escola per a la diversitat.

1.1. Homogeneïtat i heterogeneïtat en educació.

1.2. La inclusió educativa com a resposta a la diversitat de l’alumnat.

2. El currículum com a resposta a les necessitats educatives.

2.1. Del currículum comú al currículum diferenciat. Principis per a la planificació curricular.

2.2. Anàlisi de les necessitats educatives front la diversitat d'alumnat.

2.3. Estratègies d’ensenyament-aprenentatge per atendre la diversitat.

2.4. Programar per competències davant la diversitat.

3. Qualitat educativa i atenció a les necessitats educatives.

3.1. Gestió de la diversitat a l’aula.

3.2. Planificació i models de treball a l’aula.

3.3. Modalitats de suport i processos de col·laboració entre els agents educatius.

4. Els professionals de la Psicopedagogia en l’atenció educativa a la diversitat. Creació de xarxes educatives com a resposta als processos d’inclusió


Metodologia

  • Exposicions magistrals i multimèdia.
  • Exposicions de treballs i monogràfics.
  • Anàlisi de documents.
  • Treball en grups cooperatius.
  • Tutories presencials col·lectives o individuals.
  • Revisió de treballs i exercicis a l’aula.
  • Consulta i lectura de la bibliografia recomanada.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Centrada en el professor. Exposicions magistrals amb d'utilització de recursos multimèdia, així com Exposicions de treballs i monogràfics 57 2,28
Tipus: Supervisades      
Centrada en els alumnes: Anàlisi de documents. - Treball en grups cooperatius. - Tutories presencials col•lectives o individuals. - Revisió de treballs i exercicis a l'aula. 56 2,24
Tipus: Autònomes      
Centrades en els alumnes: Consulta i lectura de la bibliografia recomanada i anàlisi de documents 112 4,48

Avaluació

Les evidències d’avaluació són les següents

  • Portafoli (35%). La realització del portafoli consisteix en fer un anàlisi i reflexió, en funció de referents prefixats, sobre la matèria impartida en el mòdul. Inclou introducció, cos teòric-pràctic i conclusions. Individual. Inclourà l'autoavaluació.
  • Realització/Presentació d’activitats a classe (25%). Individual o grupal
  • Prova teòrico-pràctica (40%). Individual

Per superar el mòdul, cal haver aprovat totes les evidències.

Dates d'interés:

Prova-teòrico-pràctica: 28 de novembre. 

Lliurament del portafoli: 11 de desembre. 

Re-avaluació: 24 de gener.

Al llarg del procés avaluatiu, s’orientarà a l’estudiant sobre les evidències a presentar, si es cau.

D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l’evidència perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).

L'assistència a les sessions presencials és obligatòria, l'estudiant ha d'assistir a un mínim del 80%. En cas contrari l'avaluació correspondrà a un NP.

L’estudiant que s’hagi acollit a l’avaluació única realitzarà les següents evidències per ser avaluat amb el corresponent percentatge: portafoli (35%), prova escrita (40%) i les pràctiques (25%). La data de l’avaluació serà el dia 28 de novembre i la data de la re-avaluació serà la mateixa que en el cas de l’avaluació continuada. S’aplicarà el mateixsistema de recuperació que per l’avaluació continuada. La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Portafoli (inclou autoavaluació) 35% 0 0 CA01, KA01, KA02, KA03, KA04, SA01
Prova teòrico-pràctica 40% 0 0
Realització/Presentació d'activitats a classe 25% 0 0 CA01, KA01, KA02, SA01, SA02, SA03

Bibliografia

Booth, T., i Ainscow, M. (2002). Índice de inclusion. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. UNESCO & CSIE. http://www.daemcopiapo.cl/Biblioteca/Archivos/INDICE_INCLUSION.pdf

Cabrerizo, J.; i Rubio, M. J. (2013). Atención a la diversidad: teoría y práctica. Pearson Prentice Hall.

Cantón, I. i Pino, M. (Coords) (2012). Diseño y desarrollo del curriculum. Alianza

Casanova, M. A. (2009). Diseño curricular e innovación educativa. La Muralla.

Casanova, M.A. i Rodríguez, H. J. (2009). La inclusión educativa, un horizonte de posibilidades. La Muralla.

Colmenero, M.J., Pantoja, A., i Pegalajar, M.C. (2015). Percepciones del alumnado sobre atención a la diversidad en la formación inicial del profesorado de Educación Secundaria. Revista Complutense de Educación, 26(1), 101-120. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n1.42616

Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (2017). DECRET 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu. https://dogc.gencat.cat/ca/document-del-dogc/?documentId=799722

Echeita, G., Simon, C., Sandoval, M. i Monarca, H. (2013). Cómo fomentar las redes naturales de apoyo en el marco de una escuela inclusiva: propuestas prácticas. MAD.

Florian, l. i Spratt, J. (2013). Enacting Inclusion: A Framework for Interrogating Inclusive Practice. European Journal of Special Needs Education, 28(2), 119-135. https://doi.org/10.1080/08856257.2013.778111 

Mulholland, M., i O'Connor, U. (2016).Collaborative classroom practice for inclusion: perspectives of classroom teachers and learning support/resource teachers. International Journal of Inclusive Education, 20(10), 1070-1083.  https://doi.org/10.1080/13603116.2016.1145266 

Oliver, M.C. (2003). Estrategias didácticas y organizativas ante la diversidad. Dilemas del profesorado. Octaedro-EUB.

Tarp, R. G. et al. (2002). Transformar la enseñanza: excelencia, equidad, inclusión y armonía en las aulas y las escuelas.  Paidós Ibérica.


Programari

No s'utilitza.