2023/2024
Gestió de Residus
Codi: 42408
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4313784 Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social |
OT |
0 |
1 |
Idiomes dels grups
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Equip docent
- Cristina Sendra i Sala
Equip docent extern a la UAB
- Aglaia Gomez
- Oscar Prado
- Vanessa Abad
Prerequisits
No es requereixen coneixements previs.
Objectius
Proporcionar els coneixements necessaris per gestionar materials i energia com a recursos, i repensar el concepte de residu, per passar d'impactes negatius asociats a la seva gestió a impactes positius, en el marc de l'Economia Circular.
Competències
- Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes relacionats amb la millora ambiental de productes, processos i serveis.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Treballar en un context internacional i multidisciplinari.
Resultats d'aprenentatge
- Escollir i proposar el sistema de gestió de residus més sostenible segons la legislació vigent i els objectius de les polítiques internacionals.
- Estimar els principals impactes ambientals dels sistemes de gestió de residus, ja siguin urbans, industrials o agrícoles.
- Estimar les emissions de gasos d'efecte hivernacle (GEI) a causa dels residus.
- Quantificar les possibilitats de reducció d'impactes ambientals i GEI a partir de noves tecnologies, metodologies i sistemes de gestió i aprofitament dels residus.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Treballar en un context internacional i multidisciplinari.
Continguts
Bloc 1 Gestió de residus en un model lineal
- Reducció. Col · lecció. Transport. Compactació. Valoració. Classificació.
- Abocadors i estimació de les seves emissions.
- Classificació de residus. Definició d'un pla de gestió.
Bloc 2 Gestió de residus en el Cicle Tècnic
- Materials reciclables: plàstic, vidre, paper i cartró, llaunes, piles i acumuladors.
- Plantes de reciclatge. Ecoparcs i zones de recuperació.
Bloc 3 Gestió de residus en el cicle biològic
- Plantes de compostatge i digestió anaeròbica. Ecoparcs i zones de recuperació.
- Plantes de reciclatge. Ecoparcs i àrees de recuperació. Estalvi d'energia i reciclatge de materials i recuperació de materials i energia. Matèria orgànica. Altres materials reciclables.
- Reaplicar eines d'Ecologia Industrial (simbiosi industrial, intercanvi de fluxos, MFA, LCA Anàlisi Exegètica, Ecodisseny, petjada de carboni, ....) per dissenyar un sistema innovador i sostenible de gestió de residus.
Bloc 4. Disseny de productes eliminant el concepte de residus, amb els principis Cradle to Cradle i l'economia circular
Metodologia
Exposicions orals
Classes magistrals
Seminaris
Preparació d'informes
Activitats autonomes
Lectura d'informes i articles
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Aquesta assignatura s'avaluarà de manera contínua.
El 50% de la nota s'obtindrà mitjançant la realització de qüestionaris i activitats avaluables al llarg de les hores de classe.
El 50% restant s'obtindrà mitjançant la realització un treball en grup i la seva presentació oral a classe.
Aquest mòdul no ofereix la modalitat d'Avaluació Única, d'acord amb la coordinació de la titulació i amb el Deganat de la Facultat de Ciències.
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Lliurament d'informes i presentacions orals |
50 % |
6
|
0,24 |
1, 2, 3, 5, 6, 7
|
Qüestionaris, solució de problemes, i altres proves avaluables |
50 % |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5
|
Bibliografia
- Materiales del campus virtual de la UAB. (intranet UAB, campus virtual)
- Handbook Zero Waste, ZERO WASTE PROJECT (1G-MED08-533). http://icta.uab.cat/ecotech/zero_waste/Handbook/Final_Handbook.pdf
- Cara Brower; Rachel Mallory; Zachary Ohlman. 2005. Experimental Eco>Design. Suiza. Editorial Rotovision. ISBN 2-88046-817
- Han Brezet, Carolien Van Hemel. 1997. Ecodesign. A promising approach to sustainable production and consumption. United Nations Publications, Paris Henrik Wenzel; Michael Hauschild; Leo Alting.1997. Environmental Assessment of Products (vol.1). Methodology, tools and case studies in product development. Chapman & Hall
- Bilitewski, B., Härdtle, G., Marek, K., Weissbach, A., Boeddicker, H. Waste management. 1997. Springer (Germany).
- Lund, H. F., Manual McGraw-Hill de reciclaje. McGraw-Hill/Interamericana de España. 1996. (Madrid).
- Landreth, R. E., Rebers, P. A. Municipal Solid Wastes. Problems and Solutions.CRC Press, Inc., 1997. (USA)
- Solid waste processing and resource recovery. Handbook of environmental engineering. Vol 2. Lawrence K. Wang i Norman C. Pereira. Clifton (1980).
- Perry’s Chemical engineer’s handkook. (section 26-31).
- Roger Tim Haug. Compost engineering. Principles and practice. Technomic Publishing C.Inc. 1980. (Lancaster).
- Tchobanoglous, G., Theisen, H., Vigil, S. Gestión integral de residuos sólidos. McGraw-Hill. Madrid (1994).
- Cradle to Cradle Product Innvoation Institute www.c2ccertified.org