Logo UAB
2023/2024

Ecologia Política

Codi: 42406 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313784 Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social OT 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Sergio Villamayor Tomas
Correu electrònic:
sergio.villamayor@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Sara Maestre Andres
Panagiota Kotsila
Esteve Corbera Elizalde
Sergio Villamayor Tomas

Prerequisits

If not native English speaker: valid IELTS (with a minimum score of 6.5) or TOEFL (minimum 550 paper based, 213 computer based, 79 web-based) score report or a Cambridge Certificate of Proficiency in English or Cambridge Certificate in Advanced English.
The students must hold an undergraduate degree with relevance to environmental or urban studies. Preferably with previous training in a social science (i.e., business, sociology, political science, economics)

Objectius

En aquest curs explorarem el camp interdisciplinari de l'Ecologia Política. L'Ecologia Política és un enfocament teòric i metodològic per a l'estudi dels sistemes socio-ecològics que se centra en el conflicte, el poder i la distribució desigual dels costos i beneficis ambientals.
Aquest curs li familiaritzarà amb els conceptes bàsics utilitzats pels ecòlegs polítics i li ensenyarà a aplicar aquests conceptes al seu material empíric.
Li introduirem en una forma profundament nova i crítica de veure i entendre els problemes, la política i les polítiques mediambientals.

 A la fi d'aquest curs haurà de ser capaç de dur a terme, si ho desitja, un projecte d'investigació d'ecologia política pel seu compte. A més, aprendràs a llegir i analitzar les ciències socials, i milloraràs les teves habilitats d'escriptura i argumentació.


Competències

  • Aplicar els coneixements d'economia ambiental i ecològica a l'anàlisi i a la interpretació de problemàtiques ambientals.
  • Comunicar oralment i per escrit en anglès.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Treballar en un context internacional i multidisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar oralment i per escrit en anglès.
  2. Conèixer les diferències en l'acostament als problemes ambientals per part de l'ecologia política.
  3. Desenvolupar una visió integradora de la relació economia, política i sistemes biofísics.
  4. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  5. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  6. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  7. Treballar en un context internacional i multidisciplinari.

Continguts

El curs té dotze classes. Cada classe, excepte la primera que tindrà caràcter introductori, es basa normalment en dues lectures, que en la majoria dels casos aporten una perspectiva teòrica i una altra empírica. La lectura empírica sol aplicar els conceptes i idees presentats a la lectura teòrica mitjançant un estudi de cas. Debatrem les lectures en grup a classe i esperem que tothom participi activament en els debats i hagi llegit amb antelació els articles proposats. Les conferències combinaran presentacions dels professors, discussió de lectures i treball en grup basat en temes específics, material videogràfic i altres.


El curs està dividit en tres parts de quatre classes cadascuna. La part I està impartida per Panagiota Kotsilla i Sergio Villamayor-Tomas i introduirà l'ecologia política i alguns dels pensadors i conceptes bàsics del camp. També comptarà amb exemples de com s'ha aplicat l'ecologia política a l'estudi de la gestió comunitària dels recursos naturals. La part II està impartida per Esteve Corbera i Sara Maestre Andrés i introduirà temes fonamentals dins de l'ecologia política, majoritàriament associats amb contextos rurals i conservació. La part III està impartida per Panagiota Kotsila i Sara Maestre Andrés i se centrarà en l'ecologia política urbana i l'ecologia política feminista, explorant també qüestions de justícia social i ambiental a les ciutats. La part IV constarà d'una sessió centrada en els mètodes de recerca utilitzats en ecologia política.


Totes les lectures de la classe estaran disponibles a través de la plataforma en línia del Campus Virtual / Moodle de la UAB abans de l'inici del curs, i s'hi romandran fins a tres mesos després de la finalització de la classe, després del qual s'eliminaran. Haureu de visitar l'enllaç regularment i comprovar si hi ha canvis a la plataforma, com ara el document amb les tasques setmanals. L'examen final també es penjarà a través de la plataforma Moodle. Si us plau, comproveu que podeu i saber com utilitzar la plataforma en línia abans de l'inici del curs.

 

PART I – WHAT IS POLITICAL ECOLOGY?

 Week 1 – What is political ecology? (Panagiota Kotsilla) – 23 October 2023

 Robbins, P., 2004. Political versus Apolitical Ecologies. (Chapter 1) in Political Ecology, Blackwell.

Forsyth, T. (2008). Political ecology and the epistemology of social justice. Geoforum, 39(2), 756-764.

 Optional

 Sultana, Farhana. "Political ecology 1: From margins to center." Progress in Human Geography 45, no. 1 (2021): 156-165.

Rocheleau, D.E. (2008) Political ecology in the key of policy: from chains of explanation to webs of relation. Geoforum, 39(2): 716-727. 

  

Week 2 – Political ecology in the making: The case of research on the commons 1.0? (Sergio Villamayor-Tomas) – 30 October 2023

 Ostrom, E. 1990. Governing The Commons. Cambridge University Press, New York.

 (pp. 58-82)

Cole, D. H., Epstein, G., & McGinnis, M. D. (2014). Digging deeper into Hardin's pasture: the complex institutional structure of ‘the tragedy of the commons’. Journal of Institutional Economics, 10(3), 353-369.

 

Week 3 – Political ecology in the making: The case of research on the commons 2.0 (Sergio Villamayor-Tomas) – 13 November

 Agrawal, A. 1994. I don’t need it but you can’t have it: Politics on the commons. Pastoral Development Network 36:36–55.

Scholtens, Joeri. 2016. The elusive quest foraccess and collective action: North Sri Lankan fishers’ thwarted struggles against a foreign trawler fleet. International Journal of the Commons, 10(2).

 

PART II – SEMINAL THEMES WITHIN POLITICAL ECOLOGY

 Week 4 – Ecological distribution conflicts (Esteve Corbera) – 20 November

 Martinez-Alier, J., 2009. Social metabolism, ecological distribution conflicts, and languages of valuation. Capitalism Nature Socialism, 20(1): 58-87.

Scheidel, A., Del Bene, D., Liu, J.,Navas, G., Mingorría, S., Demaria, F., Avila, S., Roy, B., Ertör, I., Temper, L., Martínez-Alier, J., 2020. Environmental conflicts and defenders: A global overview. Global Environmental Change, 63: 102104.

 Optional

Atkins E. & Hope J. C., 2021. Contemporary political ecologies of hydropower: insights from Bolivia and Brazil, Journal of Political Ecology, 28(1): 246-265.

Demaria, F., 2010. Shipbreaking at Alang–Sosiya (India): an ecological distribution conflict. Ecological Economics, 70(2): 250-260.

 

Week 5 – The social construction of nature (Esteve Corbera)- 27 November

 Robbins, P., 2004. Challenges in Social Construction (Chapter 6). In Political Ecology, Blackwell

Sleto B., 2008, The Knowledge that Counts: Institutional Identities, Policy Science, and the Conflict Over Fire Management in the Gran Sabana, Venezuela. World Development, 36(10): 1938-1955.

 Optional

Benjaminsen, T.A., Aune, J., Sidibé, D. (2010) A critical political ecology of cotton and soil fertility in Mali. Geoforum, 41: 647-656.

Davis, D.K., 2005. Indigenous knowledge and the desertification debate: problematising expert knowledge in North Africa. Geoforum, 36: 509–524.

 

Week 6 – Conservation and control (Esteve Corbera) – 4 December

 Neumann R.P, 2015. ‘Nature conservation’. In: The Routledge handbook of political ecology, Routledge.

Bocarejo, D., Ojeda, D., 2016. Violence and conservation: Beyond unintended consequences and unfortunate coincidences. Geoforum, 69: 176-183.

 Optional

Bluwstein J., 2018. From colonial fortresses to neoliberal landscapes in Northern Tanzania: a biopolitical ecology of wildlife conservation. Journal of Political Ecology 25(1): 144-168.

Corbera, E., 2012. Problematizing REDD+ as an experiment in payments for ecosystem services. Current Opinion in Environmental Sustainability, 4: 612–619.

 

Week 7 – Neoliberal conservation (Sara Maestre Andrés) - 11 December

 Apostolopoulou E., Chatzimentor A., Maestre-Andrés S., Requena M., Bormpoudakis D. 2021. Reviewing 15 years of research on neoliberal conservation. Geoforum 124, pp. 236–256.

Igoe J. and Brockington D. 2007. Neoliberal conservation: a brief introduction. Conservation and society 5(4), 432-449.

 Optional

 Maestre-Andrés S., Corbera E., Robertson M., Lave R. 2020. Habitat banking at a standstill: the case of Spain. Environmental Science and Policy 109, 54-63.  

 Apostolopoulou E. and Adams W.M. 2017. Biodiversity offsetting and conservation: reframing nature to save it. Oryx 51(1):23-31.

 

 Week 8 – Climate change vulnerability & adaptation (Esteve Corbera) - 18 December  

 Adger, W.N. (2006) Vulnerability. Global Environmental Change, 16 (3): 268-281.

Eriksen, S.H., Nightingale, A.J., Eakin, H. (2015) Reframing adaptation: The political nature of climate change adaptation. Global Environmental Change, 35: 523-533.

  

PART III – URBAN POLITICAL ECOLOGY

 Week 9 - Urban political ecology and urban environmental justice struggles (Panagiota Kotsila)  – 8 January

 Heynen, N., Kaika, M., Swyngedouw, E. (2006) Urban Political Ecology: Politicizing the production of urban natures. In In the Nature of Cities (pp. 16-35). Routledge. 

 Gould, K., & Lewis, T. (2016) Green Gentrification: Urban Sustainability and the Struggle for Environmental Justice. Routledge. Chapter 2. 

 Kotsila, P., Anguelovski, I., Baró, F., Langemeyer, J., Sekulova, F. and JT Connolly, J., (2021). Nature-based solutions as discursive tools and contested practices in urban nature’s neoliberalisation processes. Environment and Planning E: Nature and Space, 4(2), pp.252-274. 

 Optional 

 Urban political ecology for a climate emergency - Yannis Tzaninis, Tait Mandler, Maria Kaika, and Roger Keil,  in ‘Turning Up the Heat’ 

 Giovanna Di Chiro, 2018. "Canaries in the Anthropocene: storytelling as degentrification in urban community sustainability," Journal of Environmental Studies and Sciences, Springer;Association of Environmental Studies and Sciences, vol. 8(4), pages 526-538. 

 

 Week 10 – Feminist Political Ecology in urban contexts (Panagiota Kotsila) - 15 January

 Doshi, S. (2017). Embodied urban political ecology: Five propositions. Area, 49(1), 125-128.

 Truelove, Y. (2011). (Re-)Conceptualizing water inequality in Delhi, India through a feminist political ecology framework. Geoforum, 42(2), 143–152. 

 Optional

 Mollett, S. (2017). Feminist political ecology, postcolonial intersectionality, and the coupling of race and gender. (Chapter 9). In Routledge handbook of gender and environment, London and New York: Routledge, 146-158.

 HeynenN. Urban political ecology III: The feminist and queer century. Progress in Human Geography. 2018;42(3):446-452.

 

 Week 11 – Urban commons and coproduction processes with the state (Sara Maestre Andrés) - 22 January

 Becker S., Naumann M., Moss T. 2017. Between coproduction and commons: understanding initiatives to reclaim urban energy provision in Berlin and Hamburg. Urban Research and Practice 10(1), 63-85. DOI: 10.1080/17535069.2016.1156735

 Bianchi, I., Pera, M., Calvet-Mir, L., Villamayor-Tomás S., Ferreri, M., Reguero, N., Maestre Andrés, S. 2022. Urban commons and the local state: co-production between enhancement and co-optation. Territory, Politics, Governance. 10.1080/21622671.2022.2108491

 

 PART IV– POLITICAL ECOLOGY METHODS

 Week 12 - Can you sum up a poem? A critical survey of political ecology methods (Sergio Villamayor-Tomas) – 29 January

 Rocheleau, D. (1995). Maps, numbers, text, and context: Mixing methods in feminist political ecology. The Professional Geographer, 47(4), 458-466.

 Zimmerer, K. S. (2015). Methods and environmental science in political ecology. In The Routledge handbook of political ecology (pp. 172-190). Routledge.

 

Exam - 5th of February 2024

 


Metodologia

Veure Evaluació

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Trabajo en grupos (clase) 30 1,2 1, 2, 3, 6, 7
Work in small groups 6 0,24 1, 2, 3, 7
Tipus: Supervisades      
Lectures 30 1,2 2, 3
Tipus: Autònomes      
Assaigs curts 19 0,76 7
Estudi autònom 56 2,24 4, 5, 6

Avaluació

Aquest mòdul no ofereix Avaluació Única, tal com s'acorda amb la coordinació de la titulació i amb el Deganat de la Facultat de Ciències.

1. Tasca setmanal

Cada setmana hauràs d'escriure un assaig de 250 paraules, centrat en una pregunta relacionada amb les lectures d'aquesta setmana. Hauràs de lliurar l'assaig a professor abans de l'inici de cada classe en format digital (a través de la plataforma Moodle, en principi).
La tasca serà qualificada (d'1 a 10) i se li retornarà amb comentaris a el començament de la següent classe. Si vols discutir les teves tasques o la nostra avaluació pots demanar una cita amb el professor corresponent.

La nota mitjana de les tasques no es tindrà en compte per a la nota final, llevat que sigui superior a la nota del teu examen final, en aquest cas comptarà per al 50% de la teva nota global.
Les tasques setmanals l'ajudaran a reconèixer els seus punts febles i a millorar la seva redacció, atès que l'examen final consistirà en preguntes amb el mateix estil que les tasques setmanals.

La manca de lliurament d'un assaig tindrà un impacte en la seva nota final global: es restarà mig punt de la seva nota final per cada assaig no lliurat.
En cas que faltis a una classe, estiguis malalt, etc., has de informar-nos amb antelació i lliurar l'assaig la setmana següent o més tard segons l'acordat amb el professor (encara que no es qualificarà).

Els auditors també han d'escriure la tasca setmanal però estan exempts de l'examen.

Criteris d'avaluació de la tasca setmanal:

  • Força i desenvolupament efectiu dels arguments utilitzats per recolzar la seva posició.
  • Connexions analítiques clares amb conceptes apropiats de l'educació física i relacionats amb ella.
  • Utilització eficaç d'informació secundària amb fins tant descriptius com analítics.
  • Capacitat de sintetitzar i utilitzar hàbilment la informació procedent de diverses fonts.
  • Comunicació (claredat, concisió).

2. Participació a classe

Es fomenta la participació a classe, però no s'avaluarà ni qualificarà. Cada persona té un estil de comunicació diferent, a alguns els agrada parlar molt i d'altres menys.
Fomentem el debat i la participació amb el nostre estil d'ensenyament, i intentarem animar el major nombre possible de persones que parlin i es posicionin respecte a les lectures i als el debat.
Portem a terme els debats assumint que heu fet les lectures, i heu de ser capaços de parlar sobre les mateixes si el professor us ho demana.

3. Examen

Tindrà lloc el 5 de febrer i suposarà el 100% de la seva nota final si és superior a la mitjana dels seus assajos, o el 50% si la seva mitjana d'assajos és superior.
El material a examinar consistirà en tot el material llegit i discutit durant el semestre. L'estil de les preguntes serà similar a les que es lliuren en els deures setmanals, és a dir, preguntes curtes que hauràs de respondre amb 250 paraules. L'examen serà "per portar a casa", i s'espera que utilitzis els recursos que desitgis per respondre a les preguntes. Es pujarà a la plataforma Campus Virtual de la classe a les 9 del matí del dia de l'examen i s'ha de lliurar per correu electrònic als professors de el curs abans de les 18 hores de el mateix dia. Els exàmens es qualificaran de forma anònima.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 50% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6
Weekly assignments 50% 6 0,24 1, 4, 5, 7

Bibliografia

Veure secció de continguts

 

Programari

Ningú