Logo UAB
2023/2024

Canvi Global

Codi: 42404 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313784 Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social OT 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jorge Cristobal Rosello
Correu electrònic:
jordi.cristobal@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Patrizia Ziveri
Johannes Langemeyer
Miquel Ninyerola Casals

Prerequisits

L'alumnat hauria de tenir, preferentment, una llicenciatura relacionada amb les ciències ambientals, biologia, geografia o ecologia, encara que els estudiants amb coneixements de ciències socials i polítiques són igualment benvinguts i haurien de ser capaços de seguir el curs sempre i quan estiguin familiaritzats amb els principis bàsics de les ciències físiques i de la Terra.

Es requereix un nivell raonable d'anglès escrit i parlat per tal de seguir adequadament el curs.

 


Objectius

La comprensió dels processos biològics, físics i socials relacionats amb el canvi global, així com la seva interacció, són alguns dels principals reptes actuals, no només per la seva complexitat, sinó també a causa de la necessitat de trobar solucions als impactes negatius causats per tals canvis.
										
											
										
											El curs cobreix una àmplia varietat de tipologies d'impacte relacionats amb el canvi global en diferents escales temporals i espacials, centrats principalment en diferents tipus d'ecosistemes (terrestres i marins), així com els seus efectes en la societat, i les respostes socials.
										
											
										
											Els principals objectius del curs es resumeixen a continuació:

- identificar diferents tipologies d'impactes relacionats amb el canvi global

- explorar una varietat d'escales espacials i temporals

- distingir altres forces que influeixen (exemple, clima) en el canvi global

- analitzar les manifestacions de canvi global a partir de l'ús del sòl, la biodiversitat, el cicle global del carboni, impacte i repercussions en els ecosistemes (terrestes i marins)

- identificar les diferents aproximacions al canvi global a través de l'anàlisi de les àrees protegides (reserves de la biosfera, àrees protegides marines, paisatges rurals ....)

Competències

  • Analitzar el funcionament del planeta a escala global per comprendre i interpretar els canvis ambientals a escala global i local.
  • Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar projectes de recerca en ciències ambientals.
  • Comunicar oralment i per escrit en anglès.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Treballar en un context internacional i multidisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar projectes de recerca en ciències ambientals.
  2. Comunicar oralment i per escrit en anglès.
  3. Conèixer les maneres com es manifesta el canvi global sobre els diferents ecosistemes.
  4. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  5. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  6. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  7. Treballar en un context internacional i multidisciplinari.

Continguts

Sub-Mòdul 1: Canvi Global Terrestre

1. Benvinguda i introducció del curs. Enfocament interdisciplinari del canvi global

2. Responent localment als canvis globals. Casos d'estudi.

3. Organismes i la seva distribució a la Terra

4. Gestió forestal com un factor clau del canvi global. Gestió forestal sostenible i la seva revalorització 

5. Sanitat forestal

6. Medi ambient i salut humana

7. Acceleració del cicle hidrològic sota l'escalfament global

8. Marc conceptual dels serveis exosistèmics urbans i infraestructura verda urbana 

9. Marc metodològic dels serveis exosistèmics urbans i infraestructura verda urbana 

10. Presentacions orals

Sub-Mòdul 2: Canvi Global Marí

1. Introducció a l'oceà, el clima i el canvi global. La pertorbació del cicle del carboni i les conseqüències sobre els ecosistemes marins i la biogeoquímica

2. Pressions acumulades sobre el sistema marí. Contaminació marina, escombraries marines i microplàstics

3. Ecologia històrica marina i paleoperspectiva. Governança oceànica per a la sostenibilitat, els reptes, les opcions i el paper de la ciència. Àrees marines protegides, conservació i restauració dels oceans.

4. Presentacions orals

Sub-Mòdul 3: Sortides de camp

- Noves tendències en la gestió rural i forestal en paisatges mediterranis (Montseny i Badalona)


Metodologia

Les classes s'organitzaran en sessions magistrals i de debat, guiades per lectures específiques recomenades amb antel·lació pels professors. 
 
El curs inclou també sortides de camp per explorar/comprovar els impactes dels canvi global a escala local.
 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 42 1,68 1, 2, 3, 7
Explicacions teòriques en els sortides de camp 6 0,24 3, 6, 7
Tipus: Supervisades      
Treball de camp 6 0,24 3, 4
Tutoria 34 1,36 1, 4, 5
Tipus: Autònomes      
Lectura d'articles, llibres i estudi dels articles proporcionats i per a l'examen final 91 3,64 1, 3, 4, 5, 6
Preparació de les presentacions orals 40 1,6 1, 3, 4, 6, 7

Avaluació

Aquest mòdul no ofereix la modalitat d'Avaluació Única, d'acord amb la coordinació de la titulació i amb el Deganat de la Facultat de Ciències
 
L'alumnat serà avaluat en funció de:
 
- un examen final de 3 hores de durada que abarcarà la major part dels aspectes tractats durant el curs. L'alumnat tindrà espai limitat per contestar cada pregunta i hauran de demostrar que han entès i dominen els conceptes i les idees principals que s'han donat a conèixer durant el curs.
- en el cas de Sanitat forestal, es realitzarà una prova per a la qualificació d'aquesta assignatura.
- dues presentacions orals en relació a dos dels temes principals estudiats durant el curs. 
 
- dues sortides de camp per comprovar els efectes locals del Canvi Global en paisatges mediterranis.
 
- l'assistència i la participació a classe
 
La nota final serà la mitjana ponderada dels diferents càlculs: 
 
- Examen final: 50%
 
- Dues presentacions orals: 30% (15% cadascuna)
 
- Sortides de camp: 20% (10% cadascuna)
 

 

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Dues presentacions orals 30% 3 0,12 1, 3, 4, 5, 6, 7
Examen final 50% 3 0,12 2, 4, 5
Treball de camp 20% 0 0 3, 6, 7

Bibliografia

Canvi Global Terrestre:

- Bartolomé, J., Boada, M., Saurí, D., Sànchez, S., Plaixats, J. (2009). Conifer dispersion on subalpine pastures in Northeastern Spain: characteristics and implications for rangeland. Rangeland Ecology and Management, 61: 218-225.

- Bartolomé, J.; Plaixats, J.; Fanlo, R.; Boada, M. (2005): Conservation of isolated Atlantic heathlands in the Mediterranean region: effects of land-use changes in the Montseny Biosphere Reserve (Spain), a Biological Conservation, 122:81-88.

- Boada, M.; Sànchez-Mateo, S.; Maneja, R.; Varga, D.; Barriocanal, C. (2013): Urban biodiversity assessment. The case of Barcelona city (Catalonia), a Colloque international. Nature urbaine en projets. Vers une nouvelle alliance entre nature et ville. Résumés des communications, 10. École nationales superieure du paysage. INRA. París (França).

- Boada, M.; Sànchez, S.; Maneja, R.; Varga, D. (2011): Diseño de indicadores para la evaluación de los servicios ambientales ofrecidos en la Reserva de la Biosfera del Montseny, 43-63, a M. Onaindía (Ed.): Servicios Ambientales en Reservas de la Biosfera Españolas. Organismo Autónomo de Parques Nacionales. Ministerio de Medio Ambiente. UNESCO. Red Española de Reservas de la Biosfera. NIPO: 781-10-040-5.

- Boada, M.; Sànchez, S.; Pujantell, J.; Varga, D. (2010): Indicadores de cambio global en la Reserva de la Biosfera del Montseny, España, a P. Araya i M. Clüsener-Godt (eds.): Reservas de la Biosfera. Su contribución a la provisión de servicios de los ecosistemas, 161-178. UNESCO.

- Broncano, M.J.; Vilà, M.; Boada, M. (2005): Evidence of Pseudotsuga menziesii naturalization in montane Mediterranean forest, a Forest Ecology and Management, 211:257-263.

- Maneja-Zaragoza,R. et al (2013) Drawing Analysis: Tools for Understanding Children’s Perceptions of Community Conservation. L. Porter-Bolland et al. (eds.), Community Action for Conservation: Mexican Experiences, DOI 10.1007/978-1-4614-7956-7_10, Springer Science+Business Media New York 2013.

- Otero, I., J. Marull, E. Tello, G. L. Diana, M. Pons, F. Coll, and M. Boada. (2015). Land abandonment, landscape, and biodiversity: questioning the restorative character of the forest transition in the Mediterranean. Ecology and Society 20(2): 7.

- Otero, I.; Boada, M.; Badia, A.; Pla, E.; Vayreda, J.; Sabaté, S.; Gracia, C.A.; Peñuelas, J. (2010): Loss of water availability and stream biodiversity under land abandonment and climate change in a Mediterranean catchment (Olzinelles, NE Spain), a Land Use Policy, on line.

- Peñuelas, J. and Boada, M. (2003), A global change-induced biome shift in the Montseny mountains (NE Spain). Global Change Biology, 9: 131–140. doi: 10.1046/j.1365-2486.2003.00566.

- Varga D, Vila J, Barriocanal C, Pujantell J (under revision): Landscape transformation under global environmental change in Mediterranean mountains: Agrarian lands as a guarantee to maintaining their multifunctionality. Mountain Research and Development.

Col·laboracions rellevants en congressos internacionals: 

- Boada, M., Otero, I., Badia A., Piqueras, S., Rodoreda, G., Rojas, E. (2006): Landscape history and heritage revaluation in Olzinelles valley (Montnegre, NE Spain). A socioecological approach (1851-2006), a Proccedings of the International Conference on Cultural Heritage and Sustainable Forest Management: the Role of raditional Knowledge. Florencia(Itàlia).

- Gómez, F.J. (2006): Integrating traditional knowledge into globalchange analysis models. The case of Ridaura sessile oak forestland (Natural Park of Montseny, NE Spain)Cultural Heritage and Sustainable Forest Management: the role of traditional knowledge. ItalianAcademy of Forestry Science. IUFRO. Florencia (Itàlia)

- Maneja, R.; Varga, D.; Boada, M. (2009): Monitoring of socio-environmental indicators in the Mediterranean river basins.  A study case in the Tordera River Basin, a 2nd European Congress of Conservation Biology. Praga: CzechUniversity of Life Prague y Society for Conservation Biology.

Otero, I.; Boada, M.; Varga, D. (2009): Consequences of the transition from a primary to a tertiary landscape in Olzinelles (NE Spain), 1853-2008, a European IALE Conference. Salzburg: University of Salzburg, SlovakUniversity of Technology in Bratislava i ComeniusUniversity in Bratislava.

- Otero, I.; Boada, M.; Tàbara, D. (2009): Loss of socioecological heritage in Mediterranean landscapes. The case of the municipality of Olzinelles (Catalonia, NE Spain), a 2nd European Congress of Conservation Biology. Praga: CzechUniversity of Life Prague y Society for Conservation Biology.

- Otero, I. (2006): Land use and land cover change in Olzinelles valley (Montnegre, NE Spain). An environmental history approach to forest resources useCultural Heritage and Sustainable Forest Management: the role of traditional knowledge. ItalianAcademy of Forestry Science. IUFRO. Florencia (Itàlia).

- Pallarès-Barberà, M.; Casellas Casellas, A.; Sànchez-Mateo, S.; Boada, M.; Marlès, J. (2013): Well-being, Biodiversity and Urban Planning in Barcelona, a AAG Anual Meeting. Los Angeles (USA).

- Sànchez, S.; Boada, M. (2009): Socioecological analysis of land use and land cover change. Implications of afforestation in hydrological resources in Montseny Natural Park, NE Spain, a Second European Congress of Conservation Biology. Praga, República Txeca, 1-5/9/2009. Czech University of Life Prague i Society for Conservation Biology.

Canvi Global Marí:


Programari

El coneixement de SIG és una opció valorada en l'assignatura.