Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313500 Gestió Pública | OB | 0 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Els estudiants que cursin aquesta assignatura han de tenir coneixements sobre administració i polítiques públiques genèrics, de nivell de Grau.
1. Incentivar i promoure en els estudiants un interès en l’aprenentatge dels elements
configuradors de l’estructura i components dels sistemes organitzatius i de gestió de
l’administració pública.
2. Comprendre els principals models teòrics per analitzar els diferents components dels sistemes
organitzatius de les administracions públiques.
3. Conèixer la naturalesa i els mètodes aplicables a l’estudi de l’organització, els recursos humans i
els sistemes de gestió de les organitzacions públiques.
4. Generar en els estudiants un esperit crític d’anàlisi que els permeti valorar els diferents
contextos político-administratius tant nacionals com internacionals.
5. Entendre les formes d'aplicabilitat d'aquests coneixements en l'anàlisi i l’abordatge dels principals
problemes de les administracions públiques.
6. Assolir els coneixements i les habilitats necessàries per aplicar aquests coneixements en sistemes
organitzatius del sector públic.
7. Conèixer els conceptes bàsics en matèria d’organització i funció pública.
Sessions previstes D'acord amb el plantejament d'integració dels continguts conceptuals i aplicats, les sessions previstes són les següents:
Tema 1. Els problemes institucionals de les administracions públiques. Professor: Carles Ramió (es facilitaran materials de suport per treballar amb posterioritat a la realització de la sessió). Divendres 12/01/2024, de 9:00h. a 14:00h.
Tema 2. L’administració pública del futur. Professor: Carles Ramió (es facilitaran materials de suport per treballar amb posterioritat a la realització de la sessió, a més de plantejar una activitat). Divendres 19/01/2024, de 9:00h. a 14:00h.
Tema 3. Les dimensions organitzatives de l'administració pública. Professor: Carles Ramió (es facilitaran materials de suport per treballar amb posterioritat a la sessió, a més de plantejar una activitat). Divendres 26/01/2024, de 9:00h. a 14:00h.
Tema 4. Gestió estratègica de les organitzacions. Professor: David Sancho (es facilitaran materials de suport per treballar amb posterioritat a la realització de la sessió, a més de plantejar dues activitats). Divendres 02/02/2024, de 9:00h. a 14:00h.
Tema 5. Anàlisi organitzativa des de la qualitat. Professor: David Sancho (es facilitaran materials de suport per treballar amb posterioritat a la realització de la sessió, a més de plantejar dues activitats). Divendres 09/02/2024, de 9:00h. a 14:00h.
Tema 6. La funció de personal a les organitzacions públiques. Professor Miquel Salvador (es facilitaran materials de suport per treballar amb posterioritat a la realització de la sessió i es plantejarà la realització d’una activitat en grup). Divendres 16/02/2024, de 9:00h. a 14:00h.
Tema 7. Àmbits d’innovació en gestió pública. Professor Seminari i taller EAPC. Divendres 23/02/2024, de 9:00h. a 13:00h.
Tema 8. Àmbits emergents en gestió dels recursos humans. Professor: Miquel Salvador (es facilitaran materials de suport per treballar realitzar presentacions de grup a la sessió). Divendres 01/03/2024, de 9:00h. a 14:00h.
Tema 9. Dret de l’organització i de la funció pública. Professora: Ramon Batalla (es facilitaran materials de suport per treballar amb posterioritat a la realització de la sessió). Divendres 08/03/2024, de 9:00h. a 14:00h.
Tema 10. Dret de l’activitat administrativa. Professora: Joaquim Hernández (es facilitaran materials de suport per treballar amb posterioritat a la realització de la sessió i es proposarà una activitat de finalització). Divendres 15/03/2024, de 9:00h. a 14:00h.
Temari
Consta de deu temes i d’una sessió especial d’innovació, que s’estructuren a partir dels principals continguts que es plantegen per a la seva presentació i discussió. El procés d’aprenentatge té per objectiu acabar cada tema havent adquirit els coneixements bàsics, així com els instruments operatius per abordar cadascun dels àmbits de l’organització, els recursos humans i la gestió que es plantegen. Aquest procés d’aprenentatge es deriva tant de les lectures que es recomanaran, com d’haver escoltat les exposicions dels professors, d’haver debatut tots aquests continguts i d’haver-los aplicat en estudis de cas.
Tema 1. Els problemes institucionals de les administracions públiques
Professor: Dr. Carles Ramió
● Evolució de les administracions públiques
● Els models d’administració pública: clientelar, burocràtica i gerencial
● Els problemes institucionals
● Els encerts institucionals
● La corrupció
● El clientelisme
● La manca de qualitat institucional
Tema 2. L’administració pública del futur
Professor: Dr. Carles Ramió
Els canvis tecnològics, econòmics, socials i polítics
● Governança i rol de metagobernador
● Escenaris de futur de les administracions públiques
Tema 3. Les dimensions organitzatives de l'administració pública
Professor: Dr. Carles Ramió
● La dimensió sociotècnica, la dimensió político-cultural i la dimensió de control i millora d’una organitzaciópública
● La gestió de l’organització informal, la gestió del conflicte intraorganitzatiu i la gestió de la cultura administrativa. Instruments de direcció i motivació d’empleats públics
Tema 4. Gestió estratègica de les organitzacions
Professor: Dr. David Sancho
● L'estratègia organitzativa i el disseny de serveis: definició d’objectius organitzatius i anàlisis de públics
● Estructura i posada en marxa de serveis: servucció
Tema 5. Anàlisi organitzativa des de la qualitat
Professor: Dr. David Sancho
● Procediments i impacte de les tecnologies: estratègies de comunicació
● Programació: el Pla de Servei
● El control de l’organització: el control de la qualitat de la prestació, el control i l’avaluació de
l’impacte
Tema 6. Àmbits d’innovació en gestió pública
Professors: Dr. David Sancho i Miquel Salvador
● Innovació en la gestió pública i tecnologies de la informació i la comunicació
● Govern electrònic, administració electrònica i governança electrònica. Les dimensions del govern electrònic i de l’administració electrònica
Tema 7. La funció de personal a les organitzacions públiques
Professor: Dr. Miquel Salvador
El concepte de funció de personal a les organitzacions públiques
● Gestió de personal i gestió de les persones
● Una visió integrada de la funció de personal: política, gestió i administració de personal
Tema 8. Àmbits emergents en gestió dels recursos humans
Professor: Dr. Miquel Salvador
● Els àmbits o subsistemes de la funció de personal i les seves interconnexions: la planificació, els llocs de treball i la gestió per competències; el reclutament i la selecció; la mobilitat i la carrera administrativa; la formació i la socialització; l’avaluació dels recursos humans a les administracions públiques
● L’avaluació dels sistemes de gestió de recursos humans: metodologies i experiències
Tema 9. Dret de l’organització i de la funció pública
Professor: Dr. Ramon Batalla
● Regles a les quals està subjecta la potestat d’autoorganitzar-se de l’Administració
● L’Administració i els seus òrgans. En particular: regles de funcionament dels òrgans col·legiats i la distribució de competències entre els òrgans
● Les diferents administracions: territorials, corporatives i instrumentals. En particular: la proliferació d’ens independents o formes de personificació privades
● Classificació del personal que presta serveis a l’Administració
● Estatut funcionarial
● Situacions dels funcionaris i règims de responsabilitat en l’exercici dels seus càrrecs
● Els alts càrrecs
Tema 10. Dret de l’activitat administrativa
Professor: Dr Joaquim Hernández
● Principis als quals està subjecta l’activitat administrativa
● Principals tipologies d’activitats de l’Administració
● En particular: l’activitat de limitació a través de la tècnica autoritzatòria
● En particular: la prestació de serveis als ciutadans
● En particular: l’activitat de foment
● En particular: l’activitat d’inspecció i de sanció
Mètode d’aprenentatge
L’aprenentatge es fonamenta en la revisió, qüestionament i construcció constant del coneixement teòric i
pràctic. L’objectiu de l’aprenentatge és adquirir la capacitat de generar preguntes i de donar respostes –
sempre provisionals. Per a aconseguir-ho, es imprescindible que l’estudiant adopti un paper actiu en
l’abordatge autònom de la informació, llegint i reflexionant per poder establir un diàleg informat i
enriquidor amb el/la professor/a.
En aquest mòdul, es requerirà aquest treball autònom previ, via lectura i elaboració de treballs breus, per a
cada tema. Aquest treball es complementarà amb discussions en seminaris i amb la preparació i exposició
de presentacions orals així com amb la realització d’estudis de cas i presentacions d’experiències reals
que ajudin a una millor consolidació dels coneixements i de la capacitat de replantejar-se’ls.
El temps de dedicació a l’aprenentatge s’estructura a partir de la combinació de la presencialitat de
l’autonomia: 25 hores de treball de l’estudiant per crèdit ECTS (total de 250 hores), de les quals el 20%
(50 hores) seran presencials, el 30 % (75 hores) seran no presencials i dirigides pel professor, i el 50%
(125 hores) seran no presencials i de treball autònom de l’estudiant.
L’aprenentatge presencial dirigit pel professor/a es basarà en la combinació de classes magistrals i de
seminaris de discussió tant sobre els aspectes teòrics com per a l’aplicació d’aquests a casos pràctics, tant
reals com simulats. L’aprenentatge no presencial dirigit pel professor/a es basarà en la tutorització puntual
dels treballs breus i de la preparació de presentacions orals.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Seminaris i tutories | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització de treballs | 125 | 5 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
L’avaluació serà continuada i es fonamentarà en la demostració de les competències assolides per
l’estudiant en el decurs de les següents activitats i corresponents resultats:
1. Elaboració de treballs breus al llarg del desenvolupament del temari (60% de la nota).
2. Participació en les sessions de seminari i de discussió de casos (20% de la nota).
3. Presentacions orals (20% de la nota).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lliurament de treballs | 60% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Participació a classe | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Presentacions orals | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Bibliografia
La bibliografia que es dóna a continuació té un caràcter introductori per a tot el mòdul i s’estructura en bibliografia genèrica, bibliografia per sectors de polítiques i revistes recomanades. Per a cada tema, els professors recomanaran bibliografia específica, que estarà formada majoritàriament per extractes d’algunes d’aquestes referències, però que també podrà incloure d’altres.
ALLAM, Z.; DHUNNY, Z.A. “On big data, artificial intelligence and smart cities”, en Cities, 89, 2019. Págs. 80–91.
BRUGUÉ, Q.; SUBIRATS, J. Lecturas de gestión pública. Madrid: INAP, 1997.
CROSBY, B.C.; HART, P. y TORFING, J. “Public Value Creation through Collaborative Innovation”, Public Management Review 19 (5), 2017. Págs. 655–669.
DENHARDT, J.; DENHARDT, R. The New Public Service. Serving, not Steering. Nova York: M.E. Sharpe, 2003.
GASSNER, D., GOFEN, A. and RAAPHORST, N. “Performance management from the bottom up”, Public Management Review, 2020. Págs. 1–18.
KETTL, D. The Global Public Management Revolution. Washington DC: Brookings, 2005.
LÓPEZ, J.; GADEA, A. Servir al ciudadano. La gestión de la calidad en la administración pública. Vitoria: IVAP, 2000.
OECD. The OECD Digital Government Policy Framework: Six dimensions of a Digital Government. OECD Public Governance Policy Papers, 2, 2020.
PARRADO, S.; SALVADOR, M. “The institutionalization of Meritocracy in Latin American Regulatory Agencies”. International Review of Administrative Sciences, 77(4), 2011.Pàgs. 715-742.
POLLIT, Ch.; BOUCKAERT, R. Public management reform. A comparative analysis. Oxford: OUP, 2004.
RAMIÓ, C. La renovación de la función pública. Estrategias para frenar la corrupción política en España. 1a. ed. Madrid: Catarata, 2016.
RAMIÓ, C. Administración pública y crisis institucional. Estrategias de reforma e innovación para España y América Latina. 1a.ed. Madrid: Tecnos, 2015.
RAMIÓ, C.; SALVADOR, M. Instituciones y nueva gestión pública en América Latina. Barcelona: Fundación CIDOB, 2005.
RAMIÓ, C.; SALVADOR, M. “Provisión de servicios públicos en el contexto de la Administración local de España: el papel de los factores políticos e institucionales y la externalización de los gobiernos locales”. Gestión y Política Pública, 21(2), 2012. Pàg. 375-405.
RAMIO, C..; SALVADOR, M. La nueva gestión del empleo público: Recursos Humanos e Innovación en la Administración. Barcelona: Tibidabo Ediciones, 2018.
RAMIÓ, C. y SALVADOR, M. Gobernanza social e inteligente. Una nueva organización para el Ayuntamiento de Barcelona. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.2019.
SALVADOR, M. Polítiques de funció pública: l’avaluació de recursos humans. Barcelona: Escola d’Administració Pública de Catalunya. Generalitat de Catalunya, 1997.
SALVADOR, M. Institucions i polítiques públiques en la gestió dels recursos humans de les comunitats autònomes. Barcelona: Escola d’Administració Pública de Catalunya, 2005.
SALVADOR, M. La configuración del Sistema de la Función Pública de la Comunidad de Madrid: instituciones y políticas públicas en lagestión de recursos humanos de la Administración de la Comunidad de Madrid. Madrid. Instituto Madrileño de Administración Pública, 2006.
SALVADOR, M.; RAMIÓ, C. “El diseño institucional de la participación ciudadana en la administración local: reflexiones a partir de un estudio de caso”. Revista del CLAD: Reforma y Democracia, 53, 2012. Pàg. 163-186.
SALVADOR, M. “Perspectivas analíticas en torno a la institucionalización del servicio público”, Revista de Administración Pública, XLV(123), 2010. Pàg. 5-32.
SANCHO, D. Gestión de servicios públicos: estrategias de marketing y calidad. Madrid: Tecnos, 1999.
STECCOLINI, I.; SALITERER, I. and GUTHRIE, J. “The role(s) of accounting and performance measurement systems in contemporary public administration”, Public Administration. Núm. 98, 2020. Págs. 3–13.
TRAYTER, J.M., Derecho administrativo. Parte general. Atelier, 2020.
WIRTZ, B.W.; WEYERER, J.C. and GEYER, C. (2019): “Artificial Intelligence and the Public Sector—Applications and Challenges”, International Journal of Public Administration 42 (7), 2019. Págs. 596–615.
WISEMAN, J.M. Data-Driven Government: The Role of Chief Data Officers, Washington, DC: IBM Center for the Business of Government. 2018.
No s'ulititza programari especific.