Logo UAB
2023/2024

Principis de la Teoria de Gènere

Codi: 106988 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Alba Torrents Gonzalez
Correu electrònic:
alba.torrents@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

No hi ha prerequisits per cursar aquesta assignatura.


Objectius

L'objectiu de l'assignatura és exposar els principis de la teoria de gènere en el marc del pensament contemporani, especialment del pensament feminista. Mitjançant aquesta assignatura, l'alumnat adquirirà coneixements introductoris sobre les teories relacionades amb el gènere, explorant conceptes com la identitat, el poder, el discurs, la diferència, el cos, la sexualitat, la justícia i la materialitat. A més a més, es familiaritzaran amb els autors i les autores que han realitzat contribucions significatives al desenvolupament de la teoria de gènere fins a l'actualitat. S'atorgarà també una atenció especial als debats més rellevants en l'espai públic, tant a nivell local com internacional.


Resultats d'aprenentatge

  • KM29 (Coneixement) Reconèixer els períodes clau de la història del feminisme.
  • KM30 (Coneixement) Identificar les narratives constitutives fonamentals dels diferents enfocaments feministes, de forma interseccional i contextualitzada.
  • KM31 (Coneixement) Analitzar de manera crítica els discursos divulgatius especialment aquells relacionats amb la ideologia i els biaixos etnocèntrics i sexistes.
  • KM32 (Coneixement) Descriure els conceptes fonamentals de la teoria de gènere i relacionar-los amb el substrat cultural en què s'insereixen.
  • KM33 (Coneixement) Explicar els vincles històrics entre el feminisme i altres moviments contra la desigualtat (afrodescendència, LGBTI, etc.).
  • KM34 (Coneixement) Contrastar els debats sobre feminisme i sobre masculinitats per a detectar afinitats, punts de desacord i possibles biaixos derivats de pressupòsits androcèntrics.
  • SM02 (Habilitat) Utilitzar vocabulari tècnic, específic i d'interpretació propi de les disciplines requerides en un projecte, una presentació o un treball determinat fent ús inclusiu del llenguatge.
  • SM27 (Habilitat) Recórrer a relats genealògics per a contextualitzar diferents manifestacions socioculturals de gènere de diversos períodes.
  • SM28 (Habilitat) Justificar en un relat ordenat, coherent i distintiu les concrecions que en els diferents contextos socioculturals han tingut els debats entorn del gènere i les seves derives i encadenaments.
  • SM29 (Habilitat) Interpretar objectes artístics i culturals des d'un aparell teòric i crític feminista, posant-los en relació amb el context social i històric.
  • SM31 (Habilitat) Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent, fent un ús inclusiu del llenguatge en tot tipus d'escenaris.

Continguts

Bloc 1. Introducció a la Teoria de Gènere.
Bloc 2. El problema del poder.
Bloc 3. Interseccionalitat.
Bloc 4. El problema de la diferència.
Bloc 6. El problema del cos.
Bloc 5. El problema de la justícia.
Bloc 7. Teoria de gènere, ciència i tecnologia.


Metodologia

A les classes, la professora introduirà els temes i farà una breu introducció als textos que es comentaran en comú.

És molt recomanable que l'alumnat vagi a classe amb els apunts i els textos llegits. És molt important assistir i participar a classe.

Caldrà elaborar un comentari de text, segons una pauta treballada, i fer-ne una exposició a classe, per assolir els continguts exposats i les competències assignades amb els resultats d'aprenentatge corresponents.

Cas que en el departament o altres contextos docents rellevants tinguin lloc activitats formatives rellevants per als continguts del curs, convindrà assistir-hi.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presentació de curs. Exposicions teòriques dels principals conceptes. Comentaris de text. Avaluació dels continguts del curs i de la metodologia. 45 1,8 KM29, KM30, KM31, KM32, KM33, KM34, SM02, SM27, SM28, SM29, SM31
Tipus: Supervisades      
Tutories. 22,5 0,9 KM29, KM30, KM31, KM32, KM33, KM34, SM02, SM27, SM28, SM29, SM31
Tipus: Autònomes      
Preparació de temes i textos. Preparació exposició. Preparació comentari de text. Preparació examen. 75 3 KM29, KM30, KM31, KM32, KM33, KM34, SM02, SM27, SM28, SM29, SM31

Avaluació

L'avaluació del curs és continuada i es recomana l'assistència a classe i el seguiment constant del curs. Per aprovar l'assignatura cal que la nota de l'examen final sigui, com a mínim, de 5. Si un.a alumne.a no compleix aquesta condició, caldrà que es presenti a la reavaluació. Tot/a alumne/a, però, es pot presentar a la reavaluació per apujar la nota dels exàmens.

El comentari i l'exposició no són objecte de reavaluació.

Hom qualificarà amb no avaluable l'alumne.a que només hagi fet activitats d'avaluació per un valor inferior al 30%.

No hi ha segona convocatòria.

La professora assignarà un dia, hora i lloc de revisió d'examen un cop hagin avaluat les activitats del curs i hagin posat la nota global de qualificació. L'alumnat que ha de fer la reavaluació tindrà un dia específic de revisió un cop hagi fet l'esmentada activitat de reavaluació.

L'examen consistirà a respondre una pregunta i elaborar un comentari de text, segons la pauta explicada i treballada a classe i que serveix de base a l'exposició.

Participació a classe. Atès que l'assignatura es conforma com a seminari, la professora valorarà la participació activa a la classe més enllà de l'exposició obligatòria. Preparar a casa les classes, ampliar continguts, fer aportacions, etc. són activitats que, a part del valor que tenen en l'avaluació del curs, contribuirà a arrodonir la nota.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de laUAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Teams i el Campus Virtual, etc. La professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació ignificativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

Avaluació única

  • Un examen que consistirà a respondre una pregunta i elaborar un comentari de text (50%)

  • Un comentari de text segons una pauta previament pactada amb l’alumne/a (25%).

  • Un examen oral sobre el comentari de text (25%)


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Comentari de text / Exposició oral. 20% / 20% 2,5 0,1 KM29, KM30, KM31, KM32, KM33, KM34, SM02, SM27, SM29, SM31
Examen final 50% 4 0,16 KM29, KM30, KM31, KM32, KM33, KM34, SM02, SM27, SM28, SM29, SM31
Preparació i participació a classe. 10% 1 0,04 KM29, KM30, KM31, KM32, KM33, KM34, SM02, SM27, SM28, SM29, SM31

Bibliografia

L'alumnat tindrà a la seva disposició un dossier de textos a principi de curs.


Programari

No hi ha cap programari específic per aquesta assignatura.