Logo UAB
2023/2024

Fonaments del Dret

Codi: 106967 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Marc Abraham Puig Hernandez
Correu electrònic:
marcabraham.puig@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Esther Murillo Blasco

Prerequisits

Cursar el primer curs del grau d'Estudis de Gènere i nocions bàsiques de drets humans


Objectius

En aquesta assignatura es proporciona a l'alumnat conceptes jurídics fonamentals en relació als drets de les dones i de les persones LGTBI. Es tracta de facilitar un coneixement jurídic bàsic que permeti comprendre l'estructura jurídica de les polítiques públiques de gènere i dels drets de les dones.


Resultats d'aprenentatge

  • KM01 (Coneixement) Explicar la necessitat de l'existència del dret i de les normes jurídiques en la regulació del comportament social.
  • KM02 (Coneixement) Reconèixer la informació jurídica bàsica sobre bases de dades jurídiques, legislació i sentències per a l'elaboració de treballs.
  • KM03 (Coneixement) Identificar els problemes vinculats amb la igualtat entre homes i dones en la legislació i en la jurisprudència.
  • KM73 (Coneixement) Identificar els principis bàsics de l'ordenament jurídic i els instruments existents per a la prevenció de situacions potencialment discriminatòries per raó de sexe i/o gènere.
  • SM02 (Habilitat) Utilitzar vocabulari tècnic, específic i d'interpretació propi de les disciplines requerides en un projecte, una presentació o un treball determinat fent ús inclusiu del llenguatge.

Continguts

  1. El concepte de dret, dret i moral i les seves diferències i connexions. Funcions del dret.
  2. Dret i estat. Estat liberal, estat social de dret, estat neoliberal
  3. Les fonts del dret. Dret internacional i europeu, dret constitucional, dret autonòmic, dret local. Legislació, jurisprudència i costums.
  4. Estructura i tipologia de drets: drets fonamentals, drets polítics, civils, drets econòmics i socials.
  5. Nocions de la igualtat: igualtat formal, igualtat real, igualtat d'oportunitats, igualtat efectiva.
  6. Concepte de discriminació/subordinació. Discriminació directa e indirecta.
  7. Tècniques del dret antidiscriminatori: accions positives, transversalitat de gènere i interseccionalitat.
  8. Legislació antidiscriminació de gènere. La llei espanyola 3/2007 i la llei catalana
  9. Lleis antidiscriminació LGTBI y la Llei 4/2023, de 28 de febrer.
  10. Legislació d'igualtat de tracte i no discriminació. Llei 19/2020, del 30 de desembre, d'igualtat de tracte i no-discriminació

Metodologia

El curs tindrà classes teòriques i pràctiques amb lectures i treballs obligatoris. El treball de l'alumnat serà en grup i també es completa amb un treball individual.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes práctiques 25 1 KM01, KM02, KM03, KM73, SM02
Classes teòriques 25 1 KM01, KM02, KM03, KM73
Tutories 13 0,52
Tipus: Autònomes      
Treball en grup 10 0,4 KM02, KM03, KM73, SM02
Treball individual 35 1,4 KM01, KM02, KM03, KM73, SM02

Avaluació

La nota de l'avaluació contínua inclourà:

a) Un examen sobre les lectures obligatòries (50%) de la nota

b) Pràctiques individuals (40%)

c) Treball en grup i en el aula (10%)

Per fer mitjana i aprovar l'assignatura s'ha d'aprovar l'examen amb un 5. Per sota d'aquesta nota d'examen caldrà anar a reavaluació.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Teams, etc. La professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, , amb independència del procés es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin en els actes d'avaluació diverses irregularitats d'una mateixa assignatura, la qualificació d'aquesta assignatura serà 0.

En cas d’avaluació única, el càlcul de la nota es correspon amb a nota final: primera activitat (25%) + segona activitat (25%) + examen final (50%).


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 50 2 0,08 KM01, KM02, KM03, KM73, SM02
Treball a classe i en grup 10 20 0,8 KM01, KM02, SM02
Treballs individuals 40 20 0,8 KM01, KM02, KM03, KM73, SM02

Bibliografia

BARRÈRE UNZUETA, Mª Angeles (2001): "Problemas del derecho antidiscriminatorio: subordinación versus discriminación y acción positive versus igualdad de oportunidades", Revista Vasca de Administración Pública, nº 60, pp. 145-166.

BELTRÁN, Elena; MAQUEIRA, Virginia (eds.): Feminismos. Debates teóricos contemporáneos, Madrid: Alianza Editorial.

BODELÓN, Encarna y GIMENEZ, Pilar (2007): Construint les drets de les dones: dels conceptes a les politiquees locals, Barcelona: Diputació de Barcelona.

BODELÓN, Encarna (2010): "Las leyes de igualdad de género en España y Europa: ¿hacia una nueva ciudadanía?", Anuario de Filosofía del Derecho, nº 26, pp. 85-106.

FACIO, Alda (1995): Cuando el Género suena, cambios trae, Caracas: Gaia, centro de las Mujeres, Mediateca de las Mujeres ULA.

GILLIGAN, Carol (1982): In a different voice: psychological theory and women's development, Cambridge: Harvard University Press.

HEIM, Daniela; BODELÓN, Encarna (coord.): Derecho, Género e Igualdad: cambios en las estructuras androcéntricas, Barcelona: Antígona, págs. 127-140.

IGAREDA, Noelia (2012): "Las madresposas en el sistema de protección social español", Aequalitas,

Revista Jurídica de Igualdad de Oportunidades entre Mujeres y Hombres, nº30, Enero-Junio 2012.

MACKINNON, Catherine (1995): Hacia una teoría feminista del Estado, Madrid: Ediciones Cátedra.

MESTRE I MESTRE, Ruth (2006): La caixa de Pandora: introducció a la teoria feminista del dret, Valencia: Tirant lo Blanch.

MESTRE, Ruth; BARRERE, Maggy; BELTRÁN, Elena (2008): Mujeres, derechos y ciudadanía, Madrid: Tirant lo Blanc.

NAVAS, Susana (dir) (2012): Iguales y diferentes ante el derecho privado, Valencia: Tirant lo Blanch.

NICOLÁS, Gemma; BODELÓN, Encarna (comps): Gènero y dominación. Críticas feministas del derecho y el poder, Barcelona: Antropos, pp. 95-116.

PATEMAN, Carole (1995): El contrato sexual, Barcelona: Anthropos

PITCH, Tamar (2003): Un derecho para dos: la construcción jurídica del género, sexo y sexualidad. Madrid: Trotta.

DAHL, Tove (1987): El Derecho de la Mujer, Vindicación Feminista Publicaciones, Madrid.

VV.AA. (2011): Estudio sobre la aplicación de la Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la Igualdad Efectiva de Mujeres y Hombres, Barcelona: Centre d'estudis Jurídics i Formació Especialitzada,

 


Programari

Cap