Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | OT | 4 | 1 |
2504380 Estudis d'Anglès i Català | OT | 0 | 0 |
2504380 Estudis d'Anglès i Català | OT | 3 | 0 |
2504380 Estudis d'Anglès i Català | OT | 4 | 0 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | OT | 0 | 0 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | OT | 3 | 0 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | OT | 4 | 0 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Cap
L'assignatura es proposa l'estudi del periodisme literari català durant el segle XX, específicament entre el període d'entreguerres (1919-39) i els primers decennis de l'època democràtica (1980/1990).
En concret, es tracta de:
a) Conèixer la varietat de gèneres de la prosa periodística moderna en llengua catalana (columna, crònica seriada, reportatge, entrevista, la semblança...), amb una especial atenció al gènere de l'article literari i a les seves diverses modalitats i enfocaments.
b) Estudiar alguns autors catalans significatius del segle XX que van conrear la prosa en l'àmbit de la premsa periòdica.
A. TEMES TEÒRICS
1. La relació entre literatura i periodisme. Prosa literària i prosa periodística: límits, espais de confluència. Periodistes i escriptors.
2. Els gèneres periodístics: columnisme, articulisme, crònica, reportatge, crítica. Altres.
3. El debat intel·lectual a l’Europa d’entreguerres i l’exercici del periodisme.
4. Panorama històric del periodisme literari català modern (segle XX). Inici i evolució. Principals autors i capçaleres (diaris, revistes, setmanaris).
B. AUTORS. LECTURA I ANÀLISI DE TEXTOS
5. Anys 20/30: Josep Carner, Josep Pla, Josep M. de Sagarra, Carles Soldevila. Altres: Agustí Calvet "Gaziel", Eugeni Xammar, Just Cabot, Irene Polo, Josep M. Planes, Lluís Capdevila, Andreu Avel·lí Artís, Aurora Bertrana...
6. De la postguerra fins als anys 80/90: Joan Oliver, Pere Calders, Montserrat Roig, Josep M. Espinàs. Altres: Maria Aurèlia Capmany, Teresa Pàmies, Baltasar Porcel, Isabel-Clara Simó, Quim Monzó...
L'assignatura es distribueix en sessions teòriques i seminaris de lectura. Les sessions teòriques tenen un caràcter panoràmic i contextualitzador i van acompanyades del comentari de textos teorics i crítics. Les sessions dedicades a la lectura se centren en l'anàlisi de les obres de lectura obligatòria i d'altres documents complementaris.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions es penjarà al Campus Virtual, on l’alumnat podrà trobar també el corpus de textos de lectura obligatòria de cada un dels autors que es treballaran; la descripció dels exercicis i pràctiques i qualsevol altre material docent i informació necessaris per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició (oral o escrita) sobre un text teòric o crític | 15 | 0,6 | 7, 10, 12, 14, 16, 18, 22, 25, 27, 28, 30, 31, 32 |
Exposició, per part del professor, dels punts del programa; contextualització de les lectures escollides. | 30 | 1,2 | 10, 14, 15, 25, 27 |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi i discussió de textos periodístics, teòrics i crítics | 20 | 0,8 | 2, 7, 10, 14, 18, 22, 23, 25, 27 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca bibliogràfica. Fonts i recursos documentals | 30 | 1,2 | 4, 34 |
Comentari escrit de textos periodístics, teòrics i crítics, amb guiatge del professor | 25 | 1 | 7, 10, 12, 16, 18, 22, 23, 25, 27, 31, 34 |
Lectura guiada de textos | 20 | 0,8 | 2, 7, 10, 18, 27, 32 |
El sistema d’avaluació s’organitza en 4 tipus d'activitats o mòduls, cadascun dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final:
Mòdul d'assistència i participació, amb un pes global del 10%.
Mòdul de presentacions orals, amb un pes global del 15% (cada estudiant haurà d'analitzar un text periodístic, teòric o crític).
Mòdul de proves escrites, amb un pes global del 50 % (un examen final sobre la matèria).
Mòdul de lliurament de treballs, en què s’avaluarà un treball escrit amb un pes global del 25%.
Les dates de les diferents activitats d'avaluació es comunicaran a l'alumnat el primer dia de classe.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
El sistema de recuperació preveu que es puguin realitzar proves diferents segons les necessitats d'aprenentatge de l'estudiant, amb l'objectiu de recuperar almenys un 50% de les activitats realitzades.
Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura, i ha d'haver assolit en conjunt una qualificació entre el 3,5 i el 4,9. La nota màxima de la recuperació és un 5.
Per poder aprovar l'assignatura cal obtenir un 5. L'estudiant rebrà la qualificació de "no avaluable" sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0
Avaluació única
Consistirà en la realització de tres activitats:
La data de realització de l'avaluació única es comunicarà a l'alumnat en començar el curs.
Les condicions per aprovar l'assignatura i les de la reavaluació dels estudiants d'avaluació única són les mateixes que s'han indicat per als estudiants d'avaluació continuada.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe, conferències, activitats complementàries | 10% | 1 | 0,04 | 6, 7, 14, 15, 21, 22, 24, 25, 27, 28, 31 |
Exercicis i treballs | 25% | 3 | 0,12 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36 |
Presentació orals | 15% | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 6, 7, 10, 12, 14, 15, 16, 21, 22, 25, 26, 27, 28, 29, 33, 34, 35, 36 |
Proves escrites | 50% | 4 | 0,16 | 2, 6, 7, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 21, 22, 23, 27, 28, 29, 31, 32, 33 |
Al llarg del curs es proporcionarà bibliografia més específica sobre els autors i publicacions del temari.
ACOSTA MONTORO, José (1973). Periodismo y literatura (2 vols.). Madrid: Guadarrama.
ALTÉS, Elvira (2007). Les Periodistes del temps de la República. Barcelona: Col·legi de Periodistes de Catalunya-Diputació de Barcelona.
ANGULO EGEA, Maria (coord.) (2010). Periodismo literario. Madrid: Editorial Fragua.
BLOM, Philipp (2016). La fractura: Vida y cultura en Occidente, 1918-1938. Barcelona: Anagrama.
CANOSA, Francesc & YESTE, Elena (eds.) (2028). Dones que surten del paper. Periodistes catalanes que expliquen un país. Juneda: Editorial Fonoll.
CANOSA, Francesc & VILA, Enric (coord.) (2007). “Els clàssics del periodisme català: de la Renaixença a la Guerra Civil”, Tripodos, núm. 20.
CASASÚS, Josep M. (1992). «El periodisme literari del segle XIX», Anuari Verdaguer 1991, ps. 9-18. https://raco.cat/index.php/AnuariVerdaguer/article/view/67601/86044
CASASÚS, Josep M . (1987). El pensament periodístic a Catalunya. Barcelona:Curial.
CASASÚS, Josep M . (1998). El periodisme a Catalunya. Barcelona: Plaza & Janés.
CASASÚS, Josep M . (1996): Periodisme català que ha fet historia. Barcelona:Proa.
CHILLÓN, Lluís-Albert (1993). Literatura i periodisme. Universitat de València.
CHILLÓN, Lluís-Albert (1990). El reportatge novel·lat (tesi doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona.
ESPINET, Francesc i altres (1989). Premsa, comunicació i cultura a Catalunya durant el primer terç del segle XX. Universitat Autònoma de Barcelona.
GIMFERRER, Pere (1996). Literatura catalana i periodismo Barcelona: Generalitat de Catalunya.
GÓMEZ MOMPART, Josep Lluís (1992). La gènesi de la premsa de masses a Catalunya (1902-1923), Barcelona: Pòrtic.
GUILLAMET, Jaume (2003). Història del periodisme. Notícies, periodistes i mitjans de comunicación. Barcelona: Aldea Global.
LEÓN GROSS, Teodoro (1996). El artículo de opinión. Barcelona: Ariel.
MANENT, Albert. “Assaig, periodisme i memòries (1918-1938). Dins: MOLAS, Joaquim i altres (dirs.) (1987). Història de la literatura catalana. Part moderna. Vol. 10, ps. 191-211. Barcelona: Ariel.
MARÍN, Enric (1989). La premsa de Barcelona durant la Segona República, Universitat Autònoma de Barcelona.
MONTERO, Francesc & PLA, Xavier (eds.) (2014). Cosas vistas, Cosas leídas (La edad de oro del periodismo literario en Cataluña, España y Europa). Edition Reichenberger (Problemata Literari, 76).
PRIETO I BERBEGAL, Albert (2012). «Els periodistes dels anys trenta o el periodisme català de qualitat», Butlletí de la Societat Catalana d’Estudis Històrics, n. XXIII (2012), p. 417-424. https://raco.cat/index.php/ButlletiSCEH/article/view/77098/438878
REAL, Neus (2006). Dona i literatura a la Catalunya de preguerra. Barcelona. PAM.
------ (2021). “La prosa de no-ficció”. Dins: CASTELLANOS, Jordi & MARRUGAT, Jordi (coord.) (2021). Història de la literatura Catalana (Vol. 7). Literatura Contemporània (III). Del 1922 al 1959, ps. 263-294.
SINGLA CASELLAS, Carles (2006). Mirador (1929-1937). Un model de periòdic al servei d'una idea de país. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.
TORRENT, Joan i TASIS, Rafael (1966). Història de la premsa catalana. Barcelona: Bruguera.
------- (1961). Un segle de vida catalana. Vol. I: ps. 156-160, 435-441 i vol. II: ps. 732-741, 1194-1214. Barcelona: Alcides.
UZCANGA MEINECKE, Francisco (ed.) (2016). La eternidad de un día. Clásicos del periodismo literario alemán (1823-1934). Barcelona: Acantilado.
https://arca.bnc.cat/arcabib_pro/ca/inicio/inicio.do (Arxiu de revistes catalanes antigues)
Cap