Logo UAB
2023/2024

Pràctica Clínica Assistencial I

Codi: 106719 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2502442 Medicina OB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jorge Molero Mesa
Correu electrònic:
jorge.molero@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Rafael Azagra Ledesma
Javier Mundet Tuduri
Javier Flor Escriche
Inmaculada Grau Majo
Ana Maria Altaba Barcelo
Joan Juvanteny Gorgals
Francisco Lopez Exposito
Maria Isabel Gonzalez Saavedra
Clara Alavedra Celada
Amada Aguyé Batista
Silvia Guell Parnau
Jaume Valentines Álvarez
Victoria Cendros Camara
Judit Llussa Arboix
Miriam Gaspa Carrera
Maria Asuncion Wilke Trinxant
Eva De Cardona Recasens
Miguel Angel Sarlat Ribas
Maria Antonia Llauger Rossello
Carles Albaladejo Blanco
Maria de las Nieves Barragan Brun
Victor Miguel Lopez Lifante
Guillem Fluxa Terrasa
Jose Miguel Llovet Lombarte
Montserrat Bare Mañas
Miriam Mulero Collantes
Maria Luz Bravo Vicien
Cristina Cabistañ Arbiol
Raquel Gayarre Aguado
Maria Isabel Moreno Hernandez
Mercedes Roura Olivan
Alba Martinez Escude
Nicolás Cárcamo Gebhardt
Nuria Martínez Sánchez
Pascual Roig Cabo
Immaculada Serra Morera
Erika Yohana Giraldo Gallego
Esther Limon Ramirez
Jose Manuel Escudero Ibañez
Roser Ros Barnadas
Maria Josefa Perez Lucena
Miquel Cirera Perich
Carmen Exposito Martinez
Pablo Andres Hidalgo Valls
Marta Pallas Ellacuria
Jose Manuel Cruz Domenech
Elisabeth Navarro Fontanellas
Maria Mercedes Jimenez Gonzalez
Merce Gimenez Renom
Monica Rebollar Gil
Arancha González Osuna
Anna Estafanell Celma
David Lacasta Tintorer
Yoseba Canovas Zaldua
Anna Besa Beringes
Cristina Lleal Barriga
Ana Domenech Borras
Francesc Xavier Cos Claramunt
Jordi Ingla Mas
Lluis Cuixart Costa
Anna Macaya Andres
Nuria Piquer Farres
Albert Xicola Botifoll

Prerequisits

L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.


Objectius

L'assignatura es cursa el primer semestre del primer curs del Grau de Medicina i forma part del grup de les assignatures de caràcter obligatori. En la perspectiva educativa, la realització de la "Pràctica Clínica Assistencial I" pretén ser una oportunitat perquè l'alumnat que inicia el Grau de Medicina pugui endinsar-se en el sistema sociosanitari des de la seva base: l'atenció primària. L'estudiant accedeix per la mateixa porta d'entrada que ho fan els/les pacients, els seus familiars i altres usuaris/àries. La "Pràctica Clínica Assistencial I" s'inscriu en el paradigma de l'aprenentatge des de l'acció - és a dir, des de la pràctica que dia a dia protagonitzen els professionals del sistema sanitari -, i vol situar-se tant en la perspectiva d'aprendre a aprendre com de la promoció global de la salut. Així mateix, postula la necessitat que l'alumnat contacti de forma precoç amb el seu primer nivell d'atenció i porta del sistema sanitari. En conseqüència, l'assignatura proporciona oportunitats perquè els/les alumnes puguin adquirir coneixements i desenvolupar habilitats i actituds relacionades amb els contextos propis de l'atenció bàsica de salut i de la pràctica de la professió mèdica en la comunitat que serviran. Els objectius i continguts d'aquesta assignatura es complementen amb els de les assignatures "Introducció a les Ciències de la Salut" (ICS) i "Aprenentatge Integrat en Medicina I (AIM I)".


Competències

  • Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  • Demostrar que coneix les organitzacions nacionals i internacionals de salut i els entorns i condicionants dels diferents sistemes de salut.
  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura, amb respecte a altres professionals de la salut, demostrant habilitats de treball en equip.
  • Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • Reconèixer el rol de la complexitat, la incertesa i la probabilitat en la presa de decisions de la pràctica mèdica.
  • Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Acceptar que les decisions professionals es produeixen en un marc d'incertesa.
  2. Aplicar els elements essencials de la bioètica (drets del pacient, obligacions del metge).
  3. Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  4. Diferenciar els riscs de població amb els riscs individuals.
  5. Identificar el paper de l'atenció primària en el sistema sanitari.
  6. Identificar els diferents professionals de l'equip assistencial, així com els perfils i les funcions que tenen i les relacions entre ells.
  7. Identificar l'estructura, l'organització i els recursos de l'atenció primària i els diferents components de l'EAP.
  8. Identificar les relacions entre l'atenció primària i la resta del sistema sociosanitari.
  9. Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  10. Qüestionar un model simple per explicar l'estat de salut/malaltia de les persones.
  11. Respectar la participació del pacient en les decisions sobre el procés de salut i malaltia.
  12. Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  13. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.

Continguts

Introducció al aprenentatge des de la acció i de la pròpia experiència.

El Portfoli reflexiu i el Manual de la Pràctica Clínica Assisencial I.

El contacte precoç amb el sistema sanitari amb l'atenció de salut, a partir de l'Atenció Primària de Salut.

El sistema sanitari i les relacions dels CAP amb la resta dels serveis sanitaris i socials.

Les funcions i perfils professionals en el CAP.

L'atenció primària en el sistema sanitari d'Espanya.

L'atenció a l'individu, la família i la comunitat.

L'eficàcia de l'atenció de salut en els CAP.

Aspectes ètics de la relació dels metge-pacient.

Els processos de salut i malaltia en el seu context històric i cultural.

Gènere i Medicina

 

Blocs distributius

A. Pràctica Clínica Assisencial I: Aprendre de la pròpia experiència.

B. El Portfoli reflexiu al procés d'aprenentatge i l'avaluació del alumnat.

C. El contacte precoç amb elsistema sanitari a partir de l'Atenció Primària de salut.

D. Interacció del ciutadà amb el primer nivell assistencial i la resta del sistema sanitari.

E. Atenció a l'individu com a entitat pròpia i dins les seves agrupacions principals: família i comunitat.

F. Relació metge-pacient i les implicacions emocionals del metge i del pacient davant problemes greus.

G. L’experiència d’emmalaltir i de curar.

H. Gènere i Medicina


Metodologia

ACTIVITATS D'APRENENTATGE

I. Activitat dirigida:

TEORIA (TE)
Taller de metodologia per al desenvolupament de la Pràctica Clínica Assistencial I. (60 min)
Subtotal: Classes teoria, 1 hora.

PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh)

Visita programada a CAP (4,5; 4,5; 5 hores)

1. Primera visita. Pràctica Clínica Assisencial I: Aprendre de la pròpia experiència (A).

2. Segona visita. El Portfoli reflexiu al procés d'aprenentatge i l'avaluació del alumnat (B).

3. Tercera visita. El contacte precoç amb el sistema sanitari a partir de l'Atenció Primària de salut (C).

Subtotal: Pràctiques Clíniques Assistencials, 14 hores

 

PRÀCTIQUES D’AULA (PAUL)

Classe pràctica (2 hores)

4. Interacció del ciutadà amb el primer nivell assistencial i la resta del sistema sanitari (D).

5. Atenció a l'individu com a entitat pròpia i dins les seves agrupacions principals: família i comunitat (E).

6. Relació metge-pacient i les implicacions emocionals del metge i del pacient davant problemes greus (F).

Subtotal: Classes pràcticas d'aula, 6 hores

 

SEMINARIS ESPECIALITZATS (SEM)

Seminari ABP en espai especialitzat (2+2+2 hores)

7, 8, 9. L’experiència d’emmalaltir i de curar (G).

10, 11, 12. Gènere i Medicina (H)

Subtotal: Seminaris especialitzat, 12 hores

TOTAL ACTIVITAT DIRIGIDA: 33 hores

 

II. Activitats supervisades:

Presentació/ Exposició oral de treballs (4 hores)

Prova pilot per a l’anàlisi dels valors professionals en els estudiants de medicina (2 hores)

TOTAL ACTIVITATS SUPERVISADES: 6 hores

 

III. Activitats autònomes:

Elaboració de treballs (14 hores).

Estudi personal (9 hores).

Lectura d'articles i informes d'interès (10 hores)

TOTAL ACTIVITATS AUTÒNOMES: 33 hores

 

IV. Lliuraments:

Portfoli reflexiu.

Lloc: Secretaria Unitat d’Història de la Medicina.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh) 14 0,56 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) 6 0,24 1, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13
SEMINARIS (SEM) 12 0,48 1, 2, 4, 10, 11, 13
TEORIA (TE) 1 0,04 1, 2, 3, 4, 9, 10, 11, 12, 13
Tipus: Supervisades      
Presentació/ Exposició oral de treballs 4 0,16 1, 3, 4, 9, 10, 11, 12, 13
Prova pilot per a l'anàlisi dels valors professionals en els estudiants de medicina 2 0,08 1, 2, 4, 10, 11
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS 14 0,56 9, 13
ESTUDI PERSONAL 9 0,36 9
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS 10 0,4 13

Avaluació

L'avaluació de la Pràctica Clínica Assistencial I consta de dos apartats diferenciats. En primer lloc, en la tercera visita al CAP, tot el procés d’aprenentatge, incloent-hi les activitats de l’estudiant i el paper facilitador del tutor/a (blocs A, B i C), serà objecte d’avaluació qualitativa en grup. El Portfoli Reflexiu, amb les anotacions de les experiències viscudes durant les visites i les reflexions suscitades, serà el instrument principal per fer palès el grau d’assoliment dels objectius de la  Pràctica Clínica Assistencial I corresponents a esta activitat de aprenentatge. El resultat de aquesta avaluació serà SATISFACTÒRIA o NO SATISFACTÒRIA, constituint un requisit necessari sense el qual no es podrà aprovar l’assignatura.

En segon lloc, haurà una prova objectiva amb respostes múltiples (Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple) que inclourà matèria corresponent al Seminari d’Atenció Primària (blocs D, E i F), aquesta part equival a 5 punts (sobre 10) de la nota global de la assignatura.  L’estudiant ha d’obtenir almenys 2,5 punts per superar aquest apartat.

La avaluació del seminari sobre els processos de salut i malaltia en el seu context històric i cultural (bloc G) i Gènere i Medicina (bloc H) equival a 4 punts (sobre 10) de la nota global de l’assignatura i s’efectuarà mitjançant casos pràctics i resolució de problemes (participació als seminaris -ABP- i realització i presentació de treballs). L’estudiant ha d’obtenir almenys 2 punts per superar aquest apartat.

Es tindrà en compte l'assistència i participació activa a les classes i seminaris amb un pes del 10% sobre la nota, aquest apartat equival a1 punt i els/les estudiants hauran d'obteniralmenys mig punt per superar aquest apartat.

Per tal que l’avaluació sigui efectiva, l’estudiant ha de superar cadascuna de les diferents proves per separat i aquesta nota tant sols serà efectiva si prèviament l’estudiant ha estat avaluat de forma satisfactòria por part dels professores dels CAP i reflectits adequadament en el lloc reservat en el Portfoli Reflexiu.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

Els/les estudiants que no hagin superat l’assignatura es podran presentar a una prova de recuperació dels blocs D, E i F. No es contempla la recuperació de l'avaluació del blocs A, B, C, G i H donat la consideració pràctica de aquesta activitat.

Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haber estat prèviament avaluat dels blocs temàtics el pes dels quals equivalgui a un minim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.

A més, per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haber obtingut almenys un 3,5 en la qualificació total de l'assignatura.

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa en clase i seminaris 10% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes 40% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 13
Prova objectiva de resposta múltiple 50% 1 0,04 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Bibliografia

Bibliografia específica

  • Littlewood S, Ypinazar V, Margolis SA, Scherpbier A, Spencer J, Dornan T. Early practical experience and the social responsiveness of clinical education: systematic review. BMJ. 2005;331:387-91.
  • Martín Zurro A, Cano Pérez JF, Gené Badia, J.  Atención primaria. Principios, organización y métodos en medicina de familia.  8ª ed. Madrid: Elsevier; 2019
  • Martín Zurro A, Cano Pérez JF, Gené Badia, J. Atención primaria. Problemas de salud en la consulta de medicina de familia.  8ª ed. Madrid: Elsevier; 2019.
  • Paulman P, Taylor RBBB, Paulman AA, Nasir LS, eds.  Family Medicine, Principles and Practice. New York: Springer; 2017.

 

Bibliografia de consulta

  • Martín Zurro A, Jodar Solá G. Atención familiar y salud comunitaria. Conceptos y materiales para docentes y estudiantes. 2ª ed.Barcelona: Elsevier; 2018.
  • Starfield B. Atención Primaria. Equilibrio entre necesidades de salud, servicios y tecnología. Barcelona: Masson; 2001.
  • Borrell y Carrió F. Entrevista clínica. Manual de estrategias prácticas. Barcelona: semFYC; 2004.
  • Borrell i Carrió F. Práctica clínica centrada en el paciente. Madrid: Triacastela; 2011
  • Tizón García JL. Componentes psicológicos de la práctica médica. Una perspectiva desde la atención primaria. Barcelona: Doyma; 1998.
  • Gómez Sancho M. ¿Cómo dar malas noticias en medicina? 4ª ed. Madrid: Plataforma Editorial; 2016.
  • McDaniel S, Campbell TL, Seaburn DB. Orientación familiar en atención primaria: manual para médicos de familia y otros profesionales de la salud. Barcelona: Springer Verlag Ibérica; 1998.
  • Harding, SandraG. Ciencia y feminismo. Madrid: Morata; 1996.

 

Recursos d'Internet


Programari

No cal programari específic