Logo UAB
2023/2024

Pràctiques Medicoquirúrgiques II

Codi: 106716 Crèdits: 5
Titulació Tipus Curs Semestre
2502442 Medicina OB 4 A

Professor/a de contacte

Nom:
Juan Genesca Ferrer
Correu electrònic:
joan.genesca@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Jose Maria Ribera Santasusana
Antonio Moral Duarte
Nivardo Rodriguez Conde
Juan Prats Lopez
Javier Calvet Calvo
Santiago Sanchez Cabus
David Parés Martínez

Prerequisits

-          És aconsellable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en biologia cel·lular, bioquímica i biologia molecular, biofísica, anatomia, fisiologia i estructura microscòpica general i específica dels diferents aparells i sistemes humans. També en bioestadística i epidemiologia.

-          És convenient un coneixement suficient sobre les bases psicològiques dels estats de salut i malaltia, així com un nivell adequat de coneixements en comunicació interpersonal i d'anglès.

-          L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.


Objectius

L'assignatura integra les pràctiques assistencials que corresponen a les assignatures de Medicina i Cirurgia III i IV.

L’objectiu general es que l'estudiant completi els coneixements que esta adquirint en els assignatures teòriques i assoleixi les habilitats clíniques, comunicatives i de maneig de la informació científica pertinents per poder:

  • Reconèixer els problemes de salut bàsics i fer propostes raonades per la solució dels mateixos, utilitzant les fonts d'informació clínica i biomèdica adients, interpretant de manera científica els resultats obtinguts.
  • Comunicar-se amb altres professionals de la salut, amb els pacients i els seus familiars, de manera clara i efectiva.
  • Actualitzar els coneixements de manera autònoma.

 Per això haurà de saber:

  • Elaborar una historia clínica de manera estructurada. Fer una exploració física complerta.
  • Elaborar un diagnòstic diferencial raonat. Formular una hipòtesi diagnòstica.
  • Justificar les proves diagnòstiques de laboratori, d' imatge o d'altres, que cal demanar. Interpretar correctament els resultats obtinguts amb les mateixes.
  • Proposar un tractament adequat. Informar al pacient i familiars. Redactar un informe explicatiu.
  • Utilitzar les TICs per accedir a les bases de dades clíniques i biomèdiques per obtenir l' informació pertinent.

Competències

  • Demostrar que comprèn les manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
  • Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d'actuació raonada, valorant els resultats de l'anamnesi i l'exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementàries indicades.
  • Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  • Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
  • Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosi i analitzar i interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes.
  • Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics.
  • Realitzar un examen físic general i per sistemes, apropiat a l'edat del pacient i al sexe, de manera completa i sistemàtica i una valoració mental.
  • Reconèixer el seu paper en equips multiprofessionals, assumint el lideratge quan sigui apropiat, tant per al subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.

Resultats d'aprenentatge

  1. Anticipar i contrastar la informació per a prendre decisions correctament.
  2. Descriure l'afectació per òrgans i sistemes de l'aparell locomotor, de les malalties de la sang, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de les patologies infeccioses, dels sistemes endocrí, nerviós, genitourinari i de l'ancià.
  3. Descriure les principals situacions patològiques de l'aparell locomotor, de la sang, dels òrgans del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de les patologies infeccioses, dels sistemes endocrins, del sistema nerviós, del sistema genitourinari i de l'ancià.
  4. Dissenyar el tractament en les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, d'infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  5. Dur a terme un examen físic adequat per a les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  6. Explicar els mecanismes pels quals la malaltia afecta l'estructura i la funció del cos humà.
  7. Expressar el diagnòstic més probable en les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, d'infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  8. Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  9. Indicar les exploracions complementàries adequades per al diagnòstic de les principals malalties de la sang i el sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  10. Realitzar una història que orienti el diagnòstic de les principals malalties de la sang i del sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor.

Continguts

L'assignatura integra les pràctiques clíniques assistencials hospitalàries que corresponen a les assignatures medico-quirúrgiques de Medicina i Cirurgia III i IV. Per tant, s’organitzaran rotacions en l'àmbit mèdic i quirúrgic de Digestiu, Hematologia i Nefro-Urologia en les sales d'hospitalització, hospital de dia, consultes externes, laboratori, banc de sang, quiròfans, gabinets d'exploració o on els responsables considerin mes adequat dintre del àmbit hospitalari.

 La distribució i horaris d’aquestes rotacions s’especifica en el següent apartat, segons la distribució de crèdits per part del Pla d’estudis. Els continguts d’aquestes rotacions per cadascuna de les parts es decidirà a cada unitat docent i s’explicaran al inici del curs per part del coordinador o al iniciar cada rotació. Cada unitat docent podrà adaptar i concretarà doncs els continguts en funció del seus criteris i disponibilitat.


Metodologia

Responsable de Facultat: Joan Genescà Ferrer - joan.genesca@vallhebron.cat

Responsables a cada Unitat Docent:

Unitat Docent Sant Pau

Dpt. Medicina: Santiago Sánchez Cabus - SSanchezCa@santpau.cat

Dpt. Cirurgia:  Antonio Moral Duarte – Antonio.Moral@uab.cat

Unitat Docent Vall d'Hebron

Dpt. Medicina: Joan Genescà Ferrer - joan.genesca@vallhebron.cat

Dpt. Cirurgia: Nivardo Rodríguez Conde – Nivardo.Rodriguez@uab.cat

Unitat Docent Germans Trias i Pujol

Dpt. Medicina: Josep Maria Ribera - jribera@ioncologia.net

Dpt. Cirurgia: David Parés Martínez - David.Pares@uab.cat

Unitat Docent Parc Taulí

Dpt. Medicina: Xavier Calvet Calvo - xcalvet@tauli.cat

Dpt. Cirurgia: Juan Prats López -  juan.prats@uab.cat

Aquesta guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH).

Segons la guia docent, la assignatura consta de 5 crèdits, 3 per les parts mèdiques i 2 per les parts quirúrgiques. La distribució es la següent:

-Digestiu: 15 hores de pràctiques, distribuïdes en 5 dies a 3 hores per dia.

-Hematologia: 12 hores, distribuïdes en 4 dies a 3 hores per dia.

-Nefrologia: 18 hores, distribuïdes en 6 dies a 3 hores per dia.

-Urologia: 12 hores,distribuïdes en 4 dies a 3 hores per dia.

-Cirurgia general (Hemato): 1 dia de 3 hores.

-Cirurgia general (Digestiva): 15 hores, distribuïdes en 5 dies.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques clíniques assistencials (PCAh) 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, lectura articles científics i documents d'interés 45 1,8 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9

Avaluació

L’avaluació serà continuada a totes les rotacions. S’avaluaran les històries clíniques, notes d’ingrés, llistats de problemes, diagnòstics diferencials i altres activitats que el responsable de l’àrea consideri oportú, com pot ser el cas de l’assistència a sessions clíniques / conferències hospitalàries i/o altres esdeveniments relacionats amb l’activitat clínica assistencial. A continuació s’exposa un barem de valoració orientatiu:

 

Valoració

 

 

Notes *

 

 

Assistència  i puntualitat

1

2

3

4

5

Actitud

1

2

3

4

 

Participació i integració

1

2

3

 

 

Iniciativa

1

2

 

 

 

Comunicació

1

2

 

 

 

* l'alumne es considerarà Apte si assoleix una suma de puntuacions igual o superior a 11 (sobre un  màxim de 16 punts)

Definicions de les dimensions: Assistència i puntualitat: es valorarà que els alumnes hagin assistit regularment a tots els dies  de la rotació i que, en cas d'absència, hagin avisat.  Actitud: es valorarà que l'alumne estigui disposat a aprendre, que conegui i repassi els casos clínics, que es faci preguntes i es mostri positiu en l'aprenentatge. Participació i integració: es valorarà la responsabilitat del alumnes en les tasques que el tutor li demani, la capacitat de treball en equip i les opinions que aporti en una sessió o en altres activitats assistencials. Iniciativa: es valorarà si l'alumne té curiositat per aprendre, llegir els protocols del servei, les guies de diagnòstic i tractament. Comunicació: es valorarà si l'alumne és capaç de sintetitzar i comunicar un cas clínic als companys de l’equip (en reunions d’equip o be sessió clínica del servei).

Els estudiants que no realitzin les proves d'avaluació que s’han detallat anteriorment,  seran considerats com “No Avaluats”, exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura. Les situacions especials es valoraran individualment i posant-se d’acord amb els responsables de les diferents àrees implicades, en les diferents rotacions d’aquesta assignatura.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació pràctica clínica assistencial 100% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Bibliografia

Consultar la bibliografia específica de las guies docents de les diferents assignatures de quart curs.

 


Programari

No n’hi ha cap d’específic.