Logo UAB
2023/2024

Pràctica Clínica en Medicina Interna

Codi: 106707 Crèdits: 5
Titulació Tipus Curs Semestre
2502442 Medicina OB 6 A

Fe d'errades

A l’equip docent, la responsable de la UD Germans Tries i Pujol és la Dra Maria Cristina Tural Llacher (MariaCristina.Tural@uab.cat).

Professor/a de contacte

Nom:
Ricard Comet Monte
Correu electrònic:
ricard.comet@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Ramón Miralles Basseda
Maria Roser Solans Laque
Jose Antonio Montiel Dacosta

Prerequisits

És aconsellable que els estudiants no tinguin cap assignatura dels cursos anteriors pendent d' aprovar, especialment aquelles amb continguts relacionats amb la patologia mèdica.

 

És convenient haver assolit coneixements suficients en: Bioestadística, Bioètica i comunicació, Epidemiologia, Fisiopatologia i semiologia clínica, Patologia mèdica, Farmacologia clínica, així. També és recomanable el coneixement d'una tercera llengua, preferentment l'anglès.

 

Si no s'ha superat les següents assignatures hauria de ser incompatible : Fisiologia Mèdica I i II, Anatomia Humana, Psicologia Mèdica, Patologia Estructural i Molecular, Farmacologia General, Fisiopatologia i Semiologia Clínica, Epidemiologia, MIC I, II, III i IV.

 

L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.


Objectius

L'assignatura correspon al darrer any del Grau de Medicina (6è curs), un cop l'estudiant ja coneix els fonaments científics de la medicina i les diferents patologies mèdiques.

L'objectiu general és que l'estudiant, integrant-se als equips assistencials, consolidi els anteriors coneixements i assoleixi les habilitats clíniques, comunicatives i de cerca i maneig de la informació científica pertinents per poder:

-          Reconèixer els problemes de salut bàsics i fer propostes raonades per la solució dels mateixos, utilitzant les fonts d'informació clínica i biomèdica adients, interpretant de manera científica els resultats obtinguts.

-          Comunicar-se amb altres professionals de la salut, amb els pacients i els seus familiars, de manera clara i efectiva.

-          Actualitzar els coneixements de manera autònoma.

 

 

Per això, haurà de saber:

 

-          Elaborar una historia clínica de manera estructurada.

 

-          Fer una exploració física complerta.

 

-          Elaborar un diagnòstic diferencial raonat.

 

-          Formular una hipòtesi diagnòstica.

 

-          Justificar les proves diagnòstiques que cal demanar.

 

-          Interpretar correctament els resultats obtinguts amb les mateixes.

 

-          Proposar un tractament adequat.

 

-          Informar al pacient i familiars.

 

-        Redactar un informe explicatiu.

 

-        Utilitzar les TICs per accedir a les bases de dades clíniques i biomèdiques, obtenir la informació pertinent i comunicar-se.


Competències

  • Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oral com escrita, amb els pacients, els familiars i acompanyants, per facilitar-los la presa de decisió, el consentiment informat i el compliment de les prescripcions.
  • Demostrar una experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut o altres institucions sanitàries, sota supervisió, així com coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el pacient i utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.
  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura, amb respecte a altres professionals de la salut, demostrant habilitats de treball en equip.
  • Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen al malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.
  • Establir una bona comunicació interpersonal que capaciti per dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, acompanyants, metges i altres professionals sanitaris.
  • Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • Mantenir i utilitzar els registres amb informació del pacient per a la posterior anàlisi, preservant la confidencialitat de les dades.
  • Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  • Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Accedir de forma real als protocols assistencials de les diferents entitats que conformen el conjunt de la patologies.
  2. Analitzar els registres mèdics de manera sistemàtica.
  3. Analitzar les limitacions que hi ha en la interpretació de la conducta mitjançant la comunicació no verbal.
  4. Aplicar els coneixements teòrics de la patologia que s'han adquirit durant el grau a la pràctica clínica.
  5. Aplicar els elements essencials de la bioètica (drets del pacient, obligacions del metge).
  6. Col·laborar en maniobres clíniques i quirúrgiques simples que s'hagin practicat amb simuladors sota supervisió.
  7. Comunicar-se adequadament amb el pacient i els seus familiars.
  8. Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  9. Consultar adequadament i mantenir en ordre els registres d'informació del pacient.
  10. Conèixer els elements bàsics de la comunicació de resultats de la recerca clínica.
  11. Descriure correctament els criteris d'hospitalització.
  12. Descriure el procés de comunicació i el seu efecte sobre la relació professional-pacient.
  13. Detectar emocions a través de la comunicació no verbal en un context de relació professional sanitari-pacient.
  14. Detectar formes de relació entre la conducta verbal i la no verbal en un context de relació sanitari-pacient.
  15. Distingir els diversos components de la comunicació no verbal en un context de relació professional sanitari-pacient.
  16. Distingir emocions bàsiques en pacients d'atenció primària a través de la interacció entre els diversos components no verbals.
  17. Explicar els elements a tenir en compte per valorar el paper del pacient en la presa de decisions respecte a la seva salut i respecte a l'assistència mèdica que rep als CAP.
  18. Fer una anamnesi i exploració física completa per aparells i sistemes en adults i nens.
  19. Identificar els elements bàsics de l'entrevista metge-pacient en un entorn propi d'alta accessibilitat i presència, amb atenció longitudinal.
  20. Identificar les formes de presentació dels diferents processos patològics.
  21. Identificar les normes bàsiques de la farmacoteràpia en adults i nens.
  22. Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  23. Observar l'actitud terapèutica, el curs evolutiu i la seva prevenció en els casos que sigui possible.
  24. Participar activament en les tasques assistencials, fent històries clíniques, sol·licitant estudis complementaris (laboratori, tècniques d'imatge) quan sigui necessari i ajudin a orientar la història clínica.
  25. Participar en les discussions per solucionar els problemes clínics plantejats.
  26. Redactar ordres mèdiques, informes de consulta i assistència, comunicats oficials i certificats.
  27. Redactar una història clínica completa de manera sistematitzada.
  28. Respectar la participació del pacient en les decisions sobre el procés de salut i malaltia.
  29. Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  30. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.

Continguts

Rotacions per Serveis de Medicina Interna (o altres amb atenció global com Infeccioses o Geriatria) hospitalaris.

Com a part de la rotació, i en distribucions variables en funció de les possibilitats i necessitats de la rotació, l'alumne hauria de participar en:

.Equips mèdics (tant a hospitalització com a dispositius ambulatoris): fer històries clíniques, notes ingrés, establir els problemes d'un pacient, plantejar un diagnòstic diferencial i una estratègia terapèutica

.Assistència a planta d’hospitalització, dispensari de consultes externes i hospitals de dia, urgències.

.Assistència a sessions clíniques i reunions multidisciplinàries.

.La solució de problemes clínics, diagnòstics i terapèutics

.La cerca d'informació clínica i biomèdica (bloc transversal) Desenvolupar habilitats comunicatives (bloc transversal)


Metodologia

L'assignatura s'impartirà de dues maneres:

PCA a servei mèdic

Activitats autònomes: estudi personal, lectura d'articles i documents, i elaboració de treballs (cas clínic).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques Clíniques Assistencials (PCA) 68 2,72 1, 2, 3, 5, 4, 29, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 26, 17, 16, 19, 21, 15, 20, 28, 10, 22, 23, 25, 18, 27, 24, 30
Tipus: Autònomes      
Elaboració de Treballs 10 0,4 29, 8, 30
Estudi personal 30 1,2 1, 2, 3, 5, 4, 29, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 26, 17, 16, 19, 21, 15, 20, 28, 10, 22, 23, 25, 18, 27, 24, 30
Lectura d'articles i documents d'interès 10 0,4 22

Avaluació

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única 

 

-Rotació (60%):

 

-Avaluació continuada de la rotació 36% *

 

-Presentació cas clínic 24% **

 

-ACOEs (40%):

 

-Part pràctica 20%

 

-Part Teòrica 20%

 

 

*   Rotació: Durant la rotació hospitalària s'avaluaran les histories clíniques, notes d'ingrés, llistat de problemes, diagnòstics diferencials i altres activitats que el responsable d'àrea trobi oportú, com pot ser el cas de la assistència a sessions clíniques/conferències hospitalàries

 

Valoració

 

 

Notes *

 

Assistència i puntualitat

1

2

3

4

5

Actitud

1

2

3

 

Participació i integració

1

2

3

 

 

Iniciativa

1

2

 

 

 

Comunicació

1

2

 

 

 

*  l'alumne es considerarà Apte si assoleix una suma puntuacions igual o superior a 11/16


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació clínica de tipus pràctic: avaluació clínica objectiva estructurada (ACOEs) 40% de la nota final 2 0,08 1, 2, 3, 5, 4, 29, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 26, 17, 16, 19, 21, 15, 20, 28, 10, 22, 23, 25, 18, 27, 24, 30
Avaluació de tipus pràctic 60% de la nota final 5 0,2 1, 2, 3, 5, 4, 29, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 26, 17, 16, 19, 21, 15, 20, 28, 10, 22, 23, 25, 18, 27, 24, 30

Bibliografia

En general, la recomanada a totes les assignatures de la carrera. Recomanem consultar la Biblioteca Digital de la Facultat de Medicina de la UAB ( https://www.uab.cat/web/guies-tematiques/medicina- 1345711614714.html ), així com les Biblioteques presencials de cada Unitat Docent.

 

 -Farreras Rozman. Medicina  Interna, 19ª edición. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_proquest_ebookcentral_EBC7045003 

  

 -Harrison. Principios de Medicina Interna, 21ª edición. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991010637433606709 

  

 -Macleod. Exploración Clínica, 13ª edición. Douglas, Graham ; Nicol, Fiona ; Robertson, Colin.  https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_proquest_ebookcentral_EBC3429524 

 

 

Recursos d’Internet

 Pubmed:  https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991000236199706709 

  

-Google Scholar: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010392061906709 

  

-Scielo: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/cugbhl/alma991010760035206709 

  

-Uptodate: https://www.uptodate.com/contents/search (no disponible al catàleg de la UAB).


Programari

No cal programari específic