Logo UAB
2023/2024

Simulació Aplicada als Coneixements Mèdics i Quirúrgics

Codi: 106705 Crèdits: 5
Titulació Tipus Curs Semestre
2502442 Medicina OB 6 2

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Luisa Pedro-Botet Montoya
Correu electrònic:
marialuisa.pedrobotet@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Antonio Gil Moreno
Antonio Jorge Betbese Roig
Maria Isabel Gonzalez Saavedra
Antonio Moreno Galdó
Susanna Boronat Llop
Myriam de Nadal Clanchet
Maria Grimau Gallego
Joan Miquel Noguera
Judith Sanchez Manubens
Emma García Pino
Narcis Cardoner Alvarez
Jose Antonio Ramos Quiroga
Anna Estafanell Celma
Maria Begoña Mari Alfonso
Jose Antonio Montiel Dacosta
Jordi Bañeras Rius
Montserrat Solans Marsa
Ramon Vilallonga Puy
Raquel Corripio Collado
Fernando Rafael Armestar Rodriguez
Sandra Montmany Vioque

Prerequisits

Cal que l’estudiant tingui coneixements clínics bàsics de la patologia mèdica i quirúrgica i del funcionament hospitalari general.


Objectius

L'assignatura  correspon  al  darrer  any  del  Grau  de  Medicina  (6è  curs),  un  cop  l'estudiant  ja  coneix  els fonaments científics de la medicina i les diferents patologies mèdiques i quirúrgiques.

 

Consolidar actituds, aptituds i habilitats de l’alumne per capacitar-lo en la resolució  de  problemes de salut prevalents posant-lo davant de situacions verosímils  per tècniques de simulació bàsica i avançada.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Aplicar el principi de justícia social a la pràctica professional i demostrar que comprèn les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació.
  • Assumir el seu paper en les accions de prevenció i protecció davant malalties, lesions o accidents i manteniment i promoció de la salut, tant a nivell individual com comunitari.
  • Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oral com escrita, amb els pacients, els familiars i acompanyants, per facilitar-los la presa de decisió, el consentiment informat i el compliment de les prescripcions.
  • Demostrar que comprèn els fonaments d'acció, indicacions, eficàcia i relació benefici-risc de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
  • Demostrar que comprèn la importància dels principis ètics per al benefici del pacient, de la societat i de la professió, amb especial atenció al secret professional.
  • Demostrar que comprèn les manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
  • Demostrar que coneix a nivell bàsic el Sistema nacional de Salut i de legislació sanitària i els aspectes econòmics.
  • Demostrar una experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut o altres institucions sanitàries, sota supervisió, així com coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el pacient i utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.
  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura, amb respecte a altres professionals de la salut, demostrant habilitats de treball en equip.
  • Dissenyar i gestionar programes i projectes en l'àmbit de la salut.
  • Donar adequadament al pacient i/o acompanyant la informació pertinent sobre el procés patològic, les bases i conseqüències, incloses les males notícies.
  • Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d'actuació raonada, valorant els resultats de l'anamnesi i l'exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementàries indicades.
  • Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen al malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.
  • Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament sustentant les decisions amb la millor evidència possible i un enfocament multidisciplinari basat en les necessitats del pacient i que impliqui tots els membres de l'equip de salut, així com l'entorn familiar i social.
  • Establir una bona comunicació interpersonal que capaciti per dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, acompanyants, metges i altres professionals sanitaris.
  • Identificar i mesurar els components afectius i emotius de la conducta humana i les seves alteracions.
  • Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
  • Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosi i analitzar i interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics.
  • Plantejar i proposar les mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Raonar i prendre decisions en situacions de conflicte de tipus ètic, religiós, cultural, legal i professional, incloent aquells que són deguts a restriccions de caràcter econòmic, a la comercialització de la cura de salut i als avanços científics.
  • Realitzar els procediments pràctics fonamentals d'exploració i tractament.
  • Realitzar un examen físic general i per sistemes, apropiat a l'edat del pacient i al sexe, de manera completa i sistemàtica i una valoració mental.
  • Reconèixer el rol de la complexitat, la incertesa i la probabilitat en la presa de decisions de la pràctica mèdica.
  • Reconèixer els aspectes ètics, legals i tècnics en la documentació del pacient, el plagi, la confidencialitat i la propietat intel·lectual.
  • Reconèixer els determinants de la salut de la població, tant els genètics com els dependents del sexe, l'estil de vida, la demografia, els factors ambientals, socials, econòmics, psicològics i culturals.
  • Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica com a resultat d'un procés evolutiu, científic i sociocultural, incloent els principis ètics, les responsabilitats legals i l'exercici professional centrat en el pacient.
  • Reconèixer i actuar en les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que requereixen atenció immediata.
  • Redactar històries clíniques, informes mèdics i altres registres mèdics de forma entenedora a tercers.
  • Tenir cura dels pacients, la família i la comunitat d'una manera efectiva i eficient, d'acord amb els principis deontològics, amb especial èmfasi en la promoció de la salut i prevenció de les malalties, formant part d'equips multidisciplinaris.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  • Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Aplicar els principis d'equitat en tots els àmbits d'aplicació de la salut pública.
  4. Avaluar la metodologia científica adequada per a un treball biomèdic.
  5. Comunicar-se adequadament amb el pacient i els seus familiars.
  6. Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  7. Conèixer les principals formes d'immunoteràpia preventiva, especialment les vacunes i el mecanisme pel qual confereixen protecció.
  8. Criticar articles científics relatius a la bioinformàtica.
  9. Descriure el concepte de risc-benefici en terapèutica mèdica.
  10. Descriure el procés de comunicació i el seu efecte sobre la relació professional-pacient.
  11. Descriure els principals aspectes genètics, sexuals, d'edat, d'estil de vida, ambientals, socials, econòmics, psicològics i culturals que poden modificar la resposta terapèutica i tòxica d'un medicament.
  12. Descriure l'afectació per òrgans i sistemes i les formes de presentació de les malalties de l'aparell respiratori, circulatori, digestiu, de la sang i òrgans hematopoètics, sistema nerviós, aparell locomotor, aparell genitourinari, metabolisme i sistema endocrí.
  13. Descriure la persona humana com un ésser multidimensional en el qual la interrelació de factors biològics, psicològics, socials, ecològics i ètics condicionen i modifiquen els estats de salut i malaltia, i les seves manifestacions.
  14. Descriure les habilitats comunicatives principals d'un procés d'entrevista clínica.
  15. Descriure que la salut no és només l'absència de la malaltia, sinó també el conjunt de condicions físiques, psíquiques i socials que permeten la màxima plenitud de la persona, perquè aquesta es pugui desenvolupar de manera autònoma.
  16. Dur a terme un examen físic adequat per a les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  17. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  18. Explicar els aspectes ètics, legals i tècnics i també la confidencialitat relacionats amb la documentació dels malalts.
  19. Explicar les implicacions econòmiques i socials que comporta l'actuació mèdica, considerant criteris d'eficàcia i eficiència.
  20. Identificar les principals activitats de promoció, protecció i prevenció de la salut.
  21. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  22. Indicar les exploracions complementàries bàsiques per interpretar les manifestacions de la malaltia sobre els diferents òrgans i sistemes del cos humà.
  23. Informar el pacient, adequadament i amb la màxima informació possible, sobre l'estat de salut, els passos diagnòstics, les exploracions complementàries i els tractaments.
  24. Interactuar amb facultatius d'altres especialitats en el tracte de pacients amb patologia complexa o multiorgànica.
  25. Ordenar els signes i símptomes per fer un diagnòstic sindròmic diferencial.
  26. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  27. Proporcionar les bases per a l'elaboració de vies i guies clíniques i la construcció d'algoritmes diagnòstics i terapèutics.
  28. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  29. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  30. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  31. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  32. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  33. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  34. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  35. Realitzar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
  36. Realitzar tècniques bàsiques per a l'exploració i avaluació funcional dels sistemes fisiològics.
  37. Realitzar una història que comprengui els antecedents personals, fisiològics i patològics de la malaltia, a més dels principals signes i símptomes de les malalties de l'aparell respiratori, circulatori, digestiu, de la sang i òrgans hematopoètics, sistema nerviós, aparell locomotor, aparell genitourinari, metabolisme i sistema endocrí.
  38. Reconèixer la manifestació clínica dels trastorns afectius i de l'ansietat.
  39. Redactar adequadament informes del resultat de les proves genètiques.
  40. Redactar un treball de revisió sobre un tema actual en l'àmbit de la medicina.
  41. Reflectir en la història mèdica individualitzada totes les activitats professionals amb els pacients, tant per conservar la memòria de l'actuació duta a terme com per facilitar el possible seguiment a d'altres col·legues, d'acord amb l'obligació de ser extremadament rigorós amb el contingut.
  42. Respectar les conviccions religioses, ideològiques i culturals del pacient, excepte en cas que entrin en conflicte amb la Declaració universal dels drets humans, i evitar que les pròpies conviccions condicionin la capacitat de decisió del pacient.
  43. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  44. Valorar la relació entre l'eficàcia i el risc de les principals intervencions terapèutiques.
  45. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

 

 

 

 

 


Metodologia

L’assignatura s’impartirà amb les tipologies docents següents:

1.- CLASSES TEÒRIQUES (6 hores de TE)

a) Presentació Global de l'Assignatura (5 hores de TE) : a l’inici del curs, els responsables de l’assignatura faran una presentació de 1 hora sobre “Qué son les ACOES”. Tanmateix es farà una presentació global dels Objectius, Competències, contingut i avaluació de l’assignatura per part del responsable de cada àrea a raó de 40 minuts per cadascú (Medicina/MFiC/Cg general i COT/Psiquiatria/Gine-Obstetricia/Pediatria).

b) Presentació Sistema Sanitari de Salut Català (1 hora de TE): a càrrec del Gerent/director de centre de l’hospital que explicarà als alumnes la estructura i funcionament del Sistema Sanitari de Salut Català i a grans trets les directrius del actual pla estratègic. 

2.- PRÀCTIQUES D’HABILITAT CLÍNICA (20 h de PHCA)

Aquestes pràctiques es desenvoluparan fonamentalment a l’aula d’habilitats en grups de 5 a 12 alumnes que es desdoblaran a 15 alumnes.  L’alumne assistirà a 5 sessions de habilitats de diferents àrees a raó de 4 hores de Medicina, 4 h de MFiC, 4 h de Cirurgia general i COT, 4 h de psiquiatria, 2 h de Gine/Obstetricia i 2 h de Pediatria .

3.- PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ AVANÇADA EN HUMANS (24 h de PSCA)

Aquestes pràctiques es desenvoluparan a l’aula de simulació i debriefing en grups de 12 a 14 alumnes que es desdoblaran a 16 alumnes. Es consolidaran competències transversals i específiques gracies a la resolució de 6 escenaris (Med Hospi/MFiC/ Cg i COT/Pediatria/Gine i Obste/Psiqui). Els escenaris es crearan entre professors de les 4 UD de la UAB. L’alumne assistirà a 6 sessions de simulació, en concret 5 h per Medicina, 5 h per MF i C, 5 h per Cirurgia general i COT, 5 h per psiquiatria, 2 h per Gine/Obste i 2 h per Pediatria. En base a aquestes pràctiques es donaran eines a l’alumne per resoldre  problemes diversos

4.- SEMINARIS (3h de SEM)

Els seminaris es donaran en grups de 20 alumnes que es desdoblaran a 25 alumnes que rebran i revisaran com fer la prescripció farmacèutica en medicina. Aquests seminaris els impartiran  farmacòlegs i el contingut inclourà normes bàsiques de farmacoteràpia a la prescripció hospitalària i a la Primària en adults i en nens.

Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual. 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
ACTIVITATS DIRIGIDES 53 2,12 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 35, 37, 40, 42, 44
Tipus: Autònomes      
ACTIVITATS AUTONOMES 66,65 2,67 1, 2, 17, 21, 26, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 45

Avaluació

 

 

Activitats d'avaluació

 

 

Peso Nota Final

Assistència a classe:

  • Presentació assignatura
  • Què son las ACOEs
  • Sistema Sanitari de Salut Català

5%

2%

1%

2%

Assistència i participació activa al Seminari Especialitzat de Farmacoteràpia

5%

Assistència a les sessions de habilitats i de simulació:

  • Avaluació de tipus pràctic de simulació
  • Avaluació de tipus pràctic de habilitats tècniques

 

50%

 

25%

25%

Avaluació de l' aprenentatge assolit i la participació a les sessions de simulació

40%

El sistema d´avaluació es basarà en l´assitència a les classes teòriques (5%) (Presentació de l'assignatura (2%), Què son les ACOEs (1%) i del Sistema Sanitari de Salut Català (2%)),en l'assistència a les pràctiques de simulació (25%) i tallers d'habilitats tècniques (25%) i en l'avaluació del alumnat durant les sessions de simulació i d'aprenentatge de les habilitats tècniques (40%).

Pel que fa a l'assistència a les pràctiques de simulació i tallers d'habilitats tècniques, l'avaluació es farà conforme a un escalat que tindrà en compte el % de sessions a les que hagi assistit l'alumne. En aquest sentit, se li atorgarà el 100% de la nota si assisteix al 100% de les sessions, un 90% de la nota si assisteix a un 90%, un 80% de la nota si assisteix a un 80% y així successivament fins atorgar-li un 0 si l'alumne assisteix a menys del 60% de les sessions de simulació i habilitats.

Donat que l’assignatura és fonamentalment pràctica, l’alumne serà “NO AVALUABLE” SI NO HA ASSISTIT COM A MINIM A UN 60% DE LES SESSIONS DE SIMULACIO I HABILITATS.

Queda exclosa qualsevol proba de recuperació.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única 

Activitats d'avaluació

 

TÍTOL

PES

ECTS

RESULTATS APRENENTATGE

1.- Asistència i participació activa a classe:            

•Presentació assignatura 

  • Què son les ACOEs                                

•Sistema Sanitari de Salut Català

5%

 

2%

1

2%

0,13

Tots els resultats d’aprenentatge expressats a les competències, bàsiques, generals, específiques i transversals

2.-Asistència i participació activa al Seminari Especialitzat de Farmacoteràpia

5%

3.- Assistència a les sessions d'habilitats i de simulació:

  • sessions de simulació
  • Tallers d'habilitats tècniques

 

50%

 

 

25%

 

25%

4.- Avaluació de l'aprenentatge assolit i la participació a les sessions de simulació

 

40%

0,22

TOTAL

100%

0,35

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistencia a la classe: Presentacio assignatura, Sistema Sanitari de Salut Català 5% 1,3 0,05 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45
Assistencia a les sessions d'habilitats i de simulacio: Avaluacio de tipus practic de simulacio, Avaluacio de tipus practic d'habilitats tecniques 50% 1,3 0,05 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45
Assistencia i participacio activa al Seminari Especialitzacio de Farmacoterapia 5% 1,3 0,05 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45
Avaluació dels aprenentatges assolits i la participaciò a les sessions de simulació 40% 1,45 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45

Bibliografia

Ho facilitarà cada Departament en el programa de l’assignatura a cada Unitat Docent


Programari

No aplicable