Logo UAB
2023/2024

Medicina i Cirurgia V

Codi: 106703 Crèdits: 7
Titulació Tipus Curs Semestre
2502442 Medicina OB 5 0

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Mercedes Rigla Cros
Correu electrònic:
mariamercedes.rigla@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Manuel Luis Puig Domingo
Joan Sahuquillo Barris
Salvador Navarro Soto
Juan Francisco Julian Ibañez
Jose Alvarez Sabin
Rosa Corcoy Pla
Antonio Moral Duarte
Fco. Javier Guirao Garriga
Jaime Kulisevsky Bojarski
Rafael Simó Canonge
Jorge Estela Herrero
Carlos Javier Dominguez Alonso
Monica Millan Torne
Ramon Vilallonga Puy

Prerequisits

Es recomana haver assolit les competències de les següents assignatures: Bioquímica i Biologia Molecular, Biologia Cel·lular, Anatomia Humana (I y II), Histologia, Genètica Humana, Bases Psicològiques, Patologia General, Fonaments de la Cirurgia, Microbiologia, Radiologia i Medicina Física, Anatomia Patològica, Farmacologia general, Nutrició humana, Immunologia, Epidemiologia, Obstetrícia i Ginecologia.

Seria aconsellable un repàs, per tenir coneixement suficient sobre ciències bàsiques atès que aquestes s'han cursat fa tres o quatre anys. És convenient manejar amb fluïdesa la fisiopatologia, la semiologia, la propedèutica general, per tal d'afrontar l'estudi d'aquestes matèries clíniques i la indicació i interpretació de les proves complementàries de diagnòstic. El coneixement de la farmacologia és necessari per poder fer les prescripcions i indicacions oportunes en les diferents patologies i valorar les possibilitats iatrogèniques o tòxiques.

L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.


Objectius

Endocrinologia:

  1. Adquirir coneixement (etiologia, clínica, diagnòstic, tractament i rehabilitació) de les patologies endocrinològiques, de la nutrició i metabolisme, i desenvolupar actituds i aptituds per la cura del pacient amb patologia endocrinològica, metabòlica i nutricional.
  2. Obtenir, classificar i analitzar la informació proporcionada pel pacient i el seu entorn, així com utilitzar i interpretar les proves complementàries.
  3. Manejar la bibliografia específica utilitzant tots els mitjans d'informació disponibles, remarcant la importància de la formació continuada.
  4. Establir un ordre de problemes i recursos, per tal de planejar i realitzar una escala de prioritats i objectius.
  5. Conèixer i tractar les malalties endocrinològiques, nutricionals i del metabolisme més comunes, valorant les de risc vital i processos urgents.
  6. Aplicar mètodes de medicina preventiva per tal de disminuir la freqüència d'aquestes malalties.

Neurologia:

La matèria Neurologia-Neurocirurgia dins de l'assignatura MIC V està programada en cinquè curs del Grau de Medicina. Al final del període de formació, on el coneixement de l'alumne li permet afrontar al pacient amb molèsties que impliquen el sistema nerviós, per fer un diagnòstic sindròmic, d'acord amb la simptomatologia observada, plantejar una topografia lesional, el que permetrà d'acord amb la clínica i les proves complementàries, establir la causa etiològica, per permetre la realització d'un pronòstic i tractament.

Aquesta guia docent proposa mecanismes d'ensenyament i aprenentatge dirigits a obtenir uns objectius preestablerts i definits a priori, que poden i s'han de modificar al llarg del temps per tal d'adaptar-los a noves necessitats.

L'estudiant ha d'haver adquirit:

1. El coneixement, actituds i aptituds per a la cura del pacient amb patologia neurològica-neuroquirúrgica.

2. Saber obtenir, classificar, utilitzar i analitzar la informació proporcionada pel pacient i el seu entorn, així com utilitzar i interpretar proves complementàries.

3. Establir un ordre de problemes i recursos, per tal de planejar i realitzar una escala de prioritats i objectius.

4. Conèixer i tractar les malalties neurològiques més comunes, valorant les de risc vital i processos urgents.

5. Aplicar mètodes de la medicina preventiva per disminuir la freqüència de malaltia neurològica.

6. Manejar la bibliografia específica utilitzant tots els mitjans d'informació disponibles, remarcant el concepte  de formació continuada.

 

Competències (llistat segons memòria del  grau)

  • Demostrar que comprèn les manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà. E26
  • Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca. T07
  • Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca. T05
  • Donar adequadament al pacient i/o acompanyant la informació pertinent sobre el procés patològic, les bases i conseqüències, incloses les males notícies. E51
  • Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d'actuació raonada, valorant els resultats de l'anamnesi i l'exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementàries indicades.E40
  • Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.T06
  • Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal. E43
  • Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosi i analitzar i interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes. E39
  • Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics. E36
  • Realitzar un examen físic general i per sistemes, apropiat a l'edat del pacient i al sexe, de manera completa i sistemàtica i una valoració mental. E37
  • Reconèixer el seu paper en equips multiprofessionals, assumint el lideratge quan sigui apropiat, tant per al subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut. E10
  • Reconèixer i actuar en les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que requereixen atenció immediata. E41

 

Resultats d'aprenentatge (llistat segons memòria del  grau)

  1. Anticipar i contrastar la informació per a prendre decisions correctament.
  2. Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  3. Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.Descriure l'afectació per òrgans i sistemes de l'aparell locomotor, de les malalties de la sang, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de les patologies infeccioses, dels sistemes endocrí, nerviós, genitourinari i de l'ancià.
  4. Descriure les principals situacions patològiques de l'aparell locomotor, de la sang, dels òrgans del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de les patologies infeccioses , dels sistemes endocrins, del sistema nerviós, del sistema genitourinari i de l'ancià.
  5. Descriure les principals situacions patològiques de la nutrició.
  6. Detallar els passos i els procediments que cal seguir per comunicar males notícies.
  7. Dissenyar el tractament en les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, d'infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  8. Donar la informació de manera comprensible i prudent, incloent-hi les mesures preventives per evitar el contagi i la propagació de la malaltia.
  9. Dur a terme un examen físic adequat per a les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  10. Explicar els mecanismes pels quals la malaltia afecta l'estructura i la funció del cos humà.
  11. Explicar la intervenció multidisciplinària durant el procés assistencial dels pacients.
  12. Expressar el diagnòstic més probable en les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, d'infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  13. Formular hipòtesis irecollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  14. Identificar els fonaments de la medicina pal·liativa.
  15. Identificar la malaltia tumoral, el seu diagnòstic i maneig.
  16. Identificar les patologies del sistema immunitari, el seu diagnòstic i el seu maneig.
  17. Indicar les exploracions complementàries adequades per al diagnòstic de les principals malalties de la sang i el sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  18. Informar el pacient, adequadament i amb la màxima informació possible, sobre l'estat de salut, els passos diagnòstics, les exploracions complementàries i els tractaments.
  19. Realitzar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
  20. Realitzar una història que orienti el diagnòstic de les principals malalties de la sang i del sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  21. Valorar les modificacions dels paràmetres clínics en les diferents edats.

Competències

  • Demostrar que comprèn les manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
  • Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  • Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  • Donar adequadament al pacient i/o acompanyant la informació pertinent sobre el procés patològic, les bases i conseqüències, incloses les males notícies.
  • Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d'actuació raonada, valorant els resultats de l'anamnesi i l'exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementàries indicades.
  • Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  • Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
  • Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosi i analitzar i interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes.
  • Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics.
  • Realitzar un examen físic general i per sistemes, apropiat a l'edat del pacient i al sexe, de manera completa i sistemàtica i una valoració mental.
  • Reconèixer el seu paper en equips multiprofessionals, assumint el lideratge quan sigui apropiat, tant per al subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
  • Reconèixer i actuar en les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que requereixen atenció immediata.

Resultats d'aprenentatge

  1. Anticipar i contrastar la informació per a prendre decisions correctament.
  2. Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  3. Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  4. Descriure l'afectació per òrgans i sistemes de l'aparell locomotor, de les malalties de la sang, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de les patologies infeccioses, dels sistemes endocrí, nerviós, genitourinari i de l'ancià.
  5. Descriure les principals situacions patològiques de l'aparell locomotor, de la sang, dels òrgans del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de les patologies infeccioses, dels sistemes endocrins, del sistema nerviós, del sistema genitourinari i de l'ancià.
  6. Descriure les principals situacions patològiques de la nutrició.
  7. Dissenyar el tractament en les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, d'infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  8. Donar la informació de manera comprensible i prudent, incloent-hi les mesures preventives per evitar el contagi i la propagació de la malaltia.
  9. Dur a terme un examen físic adequat per a les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  10. Explicar els mecanismes pels quals la malaltia afecta l'estructura i la funció del cos humà.
  11. Explicar la intervenció multidisciplinària durant el procés assistencial dels pacients.
  12. Expressar el diagnòstic més probable en les principals patologies de la sang i sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, d'infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  13. Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  14. Identificar els fonaments de la medicina pal·liativa.
  15. Identificar la malaltia tumoral, el seu diagnòstic i maneig.
  16. Identificar les patologies del sistema immunitari, el seu diagnòstic i el seu maneig.
  17. Indicar les exploracions complementàries adequades per al diagnòstic de les principals malalties de la sang i el sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneal, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  18. Informar el pacient, adequadament i amb la màxima informació possible, sobre l'estat de salut, els passos diagnòstics, les exploracions complementàries i els tractaments.
  19. Realitzar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
  20. Realitzar una història que orienti el diagnòstic de les principals malalties de la sang i del sistema hematopoètic, del sistema cardiocirculatori, de l'aparell digestiu, de l'aparell respiratori, de malalties infeccioses, del sistema endocrí, del sistema nerviós, del sistema nefrogenitourinari i retroperitoneu, de l'ancià i de l'aparell locomotor.
  21. Valorar les modificacions dels paràmetres clínics en les diferents edats.

Continguts

Endocrinologia: Medico quirúrgica

Sistema endocrí:

  • Fonaments de l'Endocrinologia Mèdica i la Cirurgia Endocrina. Malalties de la hipòfisi anterior i de l'hipotàlem. Malalties de la neurohipòfisi i la pineal. Malalties de la glàndula tiroide i paratiroide. Malalties de les glàndules suprarenals (escorça i medul·la). Malalties endocrinològiques de la funció reproductora. Oncologia Endocrinològica.
  • Síndromes pluriglandulars de naturalesa autoimmune.

Metabolisme:

  • Diabetis Mellitus i hipoglucèmia. Hiperlipidèmies i altres alteracions del metabolisme de les lipoproteïnes. Síndrome metabòlica i risc cardiovascular. Alteracions del metabolisme ossi i mineral.

Nutrició:

  • Avaluació del risc nutricional.. Obesitat, anorèxia i malnutrició.
  • Dietoteràpia de les malalties més freqüents. Nutrició artificial: nutrició enteral i nutrició parenteral..

 

 

Teoria

  1. Malalties de la hipòfisi anterior i de l'hipotàlem I.
  2. Malalties de la neurohipòfisi
  3. Malalties de l’adenohipòfisi II. Proves funcionals.
  4. Malalties de la glàndula tiroide (I) (bases fisiològiques, , tiroïditis, hipotiroïdisme, coma mixedematòs, Nòduls tiroïdals)
  5. Malalties de la glàndula tiroide (II) (Hipertiroïdisme. Crisi tirotòxica, Carcinoma tiroïdal )
  6. Malalties de la glàndula tiroide (III) (Cirurgia tiroïdal)
  7. Malalties de les glàndules paratiroides (hiperparatiroïdisme, hipoparatiroïdisme) i metabolisme ossi
  8. Cirurgiade les glàndules paratiroides
  9. Malalties de la glàndula suprarenal (I) ( bases fisiològiques, insuficiència suprarenal, hipoaldosteronism, hiperplàsia suprarenal congènita, malaltia pluriglandular autoimmune, incidentaloma, carcinoma suprarenal)
  10. Malalties de la glàndula suprarenal (II) (síndrome de Cushing, hiperaldosteronisme, feocromocitoma, paraganglioma
  11. Malalties de la glàndula suprarenal (III) (Cirurgia adrenal)
  12. Diabetis mellitus (I) (Criteris diagnòstics, Classificació; fisiopatologia de la diabetis tipus 1, ,
  13. Diabetis mellitus (II). (Fisiopatologia de la diabetis tipus 2, Secreció i resistència insulínica; control glicèmic, tractament dietètic, exercici i hàbits saludables; agents orals i insulinoteràpia)
  14. Diabetis mellitus (III). Clínica, diagnòstic i tractament de la microangiopatiadiabètica (retinopatia, nefropatia) y neuropatia diabètica. Dermopatia diabètica. Hipertensió i diabetis. Cardiopatia diabètica. Malatia coronaria i diabetes. Malaltia cerebrovascular i diabetis. Malaltia vascular perifèrica. Peu diabètic.
  15. Diabetis mellitus (IV). (Complicacions agudes de la diabetis mellitus. Crisis hiperosmolar no cetòsica. Cetoacidosis. Hipoglicèmia).
  16. Diabetis mellitus V: monitoratge continu de glucosa, insfusores d’insulina, sistemes de control automàtic de la infusió d’insulina
  17. Obesitat mòrbida i morbiditat associada. Cirurgia bariàtrica
  18. Dislipidèmies I (Classificació de las dislipidèmies. Hipertrigliceridèmia. Hipercolesterolèmia. Hiperlipidèmies mixta)
  19. Dislipidèmies II Tractament
  20. Endocrinologia de la reproducció I (Hipogonadisme masculí i femení. Hipogonadisme masculí d’inici tardà i menopausa).
  21. Endocrinologia de la reproducció II. Hirsutisme, hiperandrogemisme, virilització
  22. Tumors neuroendocrins del tracte gastrointestinal i pancreàtic. Neoplàsia Endocrina Múltiple. (Diagnòstic genètic; clínica i tractament).
  23. Nutrició i dietoteràpia
  24. Nutrició enteral
  25. Nutrició parenteral

 

Simulació clínica (N=1). Llistat de temes elegibles (entre d’altres):

  1. Nòdul tiroidal: punció aspiració amb agulla fina (PAAF)
  2. Diagnòstic recent DM 1
  3. Obesitat
  4. Hipertiroidisme
  5. Tractament de la cetoacidosi diabètica

Les classes amb metodologia de simulació s’aniran implantant a cada UDH en funció de les possibilitats docents.

 

Seminaris de casos clínics (N=18). Llistat de temes elegibles basats en casos clínics:

  1. Nòdul tiroïdal
  2. Ca. tiroides
  3. MEN
  4. Proves funcionals
  5. Patologia hipofisaria. Panhipopituitarisme
  6. Efectes endocrinològics dels inhibidors dels punts de control immunològic
  7. Endocrinologia de l’envelliment
  8. Ecografia tiroïdal
  9. Trastorns d'identitat de gènere
  10. Diabetis gestacional
  11. Preguntes MIR
  12. Orbitopatia de Graves
  13. Pacient diabètic hospitalitzat
  14. Procés de diagnòstic i inici tractament DM 1
  15. Interpretació del registre continu de glucosa
  16. Cirurgia de l'obesitat
  17. Sd poliglandular autoimmune I i II
  18. Cirurgia tiroidal i paratiroidal
  19. Avaluació del risc cardiovascular
  20. Disruptors endocrins
  21. Retinopatia diabètica
  22. Hipercorticisme. Cushing central vs ectòpic
  23. Endocrinopaties i gestació
  24. Cirurgia adrenal
  25. Sistemes de control automàtic de la infusió d’insulina
  26. Nutrició enteral
  27. Avaluació estat nutricional
  28. Nutrició parenteral

 

 

Neurologia Neurocirurgia:

Programa teòric

1. Cefalees: Concepte, definició, epidemiologia, fisiopatologia, clínica i classificació-criteri diagnòstic de les diferents cefalees primàries.

Migranya, cefalea de tensió, cefalees trigemin-autonòmiques.

Cefalees secundàries. Síndrome hipertensió intracranial, neuràlgies.

Maneig terapèutic de les cefalees.

Tractament agut, preventiu, crònic. Grups farmacològics.

2. Patologia Vascular:

Isquèmia: Accident isquèmic transitori (AIT), infart cerebral

Infart lacunar - Síndrome Pseudobulbar

Encelopatía hipertensiva

Patologia Venosa

Hemorràgies subaracnoïdal - parenquimatosa

Patologia vascular de la medul·la

 

3. Epilèpsia: Introducció. Definicions. Epidemiologia. Etiologia. Fisiopatogènia. Anatomia patològica.

Classificació: Crisi. Sindròmica.

Diagnòstic: Proves complementàries EEG, TAC, RM

Tractament: Mèdic (Fàrmacs). Quirúrgic.

Diagnòstic diferencial: Síncope. Pseudocrisis.

 

4. Patologia infecciosa:

Meningitis - característiques LCR: Agudes, subagudes, Cròniques, Víriques, Bacterianes, Químiques, parasitàries, Fongs

Encefalitis

Polioencefalitis - Leucoencefalitis - Panencefalitis

Infeccions pervirus lents

5. Malalties de la mielina: Concepte, definicions

Esclerosi Múltiple: Clínica: símptomes, signes, evolució, pronòstic

Proves complementàries: PL - RM - PEV

Criteris diagnòstics clínics. Variants

Tractament de fons del brot

Tractament simptomàtic

Conceptes: Encefalomielitis, leucodistròfies i altres desmielinitzacions.

6. Demències: Concepte, epidemiologia, impacte social. Fisiopatologia, anatomia patològica, bases moleculars, genètica, etiologia.

Primàries : Alzheimer, Pic, Lewy, corticobasal, frontotemporal.

Secundàries: AVC, hidrocefàlia, altres

Quadre clínic, proves complementàries.

Diagnòstic - Tractament. Profilaxi

7. Trastorns del moviment:

Malaltia de Parkinson

Síndromes Parkinsonians

Tremolor – Discinèsies: Corea - Balisme - Distonia - Tics – Atetosis.

 

8. Patologia Metabòlica Deficitària Tòxica:

Encefalopaties: Metabòliques - Deficitària - Tòxiques – Teratògenes.

Trastorn metabolisme; hepàtic urèmica glucosa - aigua- electròlits

Alcoholisme

Dèficits vitamínics: B1 (Beri Beri / Wernicke Korsakof)- B3 (pel·lagra) - B6 - B12 – fòlic.

Tòxics: Orgànics. Inorgànics. Drogues, substàncies, abús

Neurotoxines: Animals - Insectes - Plantes Marines -Agents Físics

9. Mielopaties Atàxies:

Els grans síndromes medul·lars. Malalties de la medul·la

Atàxies: Estudis genètics

Tractament mèdic - rehabilitador

10. Patologia Neuromuscular: Introducció, exploració , EMG indicacions

Malalties de Motoneurones

Mononeuropaties - plexopaties - radiculopaties

Polineuropaties : Adquirides – hereditàries - Immunomediades

Malalties de la unió muscular

Miopaties hereditàries adquirides - Immunomediades

 

Neurocirurgia

1.            Introducció a la neurocirurgia. La síndrome d'hipertensió intracranial: etiologia, fisiopatologia i tractament.

2.            Tumors del sistema nerviós central (I). Epidemiologia i classificació. Les classificacions de l'OMS. Tumors neuroectodérmics d'estirp glial (gliomes). Abordatge integral als tumors malignes del SNC.

3.            Tumors del sistema nerviós central (II). Tumors benignes del sistema nerviós central. Meningiomes i schwannomes. Concepte de radiocirurgia i les seves indicacions

4.            Accidents vasculars cerebrals hemorràgics. Epidemiologia. L’hemorràgia subaracnoidea espontània i els hematomes intraparenquimàls espontanis.

5.            Traumatismes cranioencefàlics I (TCE-I). Epidemiologia, biomecànica, fisiopatologia i tipus de lesions, avaluació clínica, protocol diagnòstic i terapèutic. Escales d'avaluació de la gravetat i les seqüeles neurològiques en el pacient amb un TCE.

6.            Traumatismes cranioencefàlics II (TCE-II). Neuromonitoratge, protocol diagnòstic i pautes de tractament.

7.            Hidrocefàlies i alteracions de la dinàmica del líquid cefalorraquidi. Etiologia, manifestacions clíniques, diagnòstic i tractament. La hidrocefàlia de pressió normal. La hipertensió intracranial benigna (pseudotumor cerebri)

 

Simulació clínica

Les classes amb metodologia de simulació s’aniran implantant a cada UDH en funció de les possibilitats docents,  amb la intenció d’incloure una classe d’un tema mèdic de neurologia i una altra amb contingut corresponent a la neurocirurgia.

 


 


Metodologia

Responsable de Facultat:

Mercedes Rigla Cros (mariamercedes.rigla@uab.cat; mrigla@tauli.cat)

Responsables UDH:

Unitat Docent Vall d’Hebron

Malalties de l'Aparell Neurològic

SAHUQUILLO BARRIS, JOAN (responsable quirúrgic Facultat)

Joan.Sahuquillo@uab.cat

ALVAREZ SABIN, JOSE  (responsable mèdic UDH)

Jose.Alvarez@uab.cat

Malalties de l'Aparell Endocrí

VILALLONGA PUY, RAMON (responsable quirúrgic UDH)

rvilallonga@vhebron.net

SIMÓ CANONGE, RAFAEL   (responsable mèdic UDH

Rafael.Canonge@uab.cat

Unitat Docent Sant Pau

Malalties de l'Aparell Neurològic

MORAL DUARTE, ANTONIO (responsable quirùrgic UDH)

amoral@santpau.cat

KULISEVSKYBOJARSKI, JAUME (responsable mèdic UDH)

Jkulisevsky@santpau.cat

Malalties de l'Aparell Endocrí

MORAL DUARTE, ANTONIO (responsable quirùrgic UDH)

amoral@santpau.cat

CORCOY PLA, ROSA (responsable mèdic UDH)

rcorcoy@santpau.cat

Unitat Docent Germans Trias i Pujol

Malalties de l'Aparell Neurològic

DOMÍNGUEZ ALONSO, CARLOS JAVIER  (responsable quirùrgic UDH)

cjdominguezalonso@hotmail.com

MILLAN TORNÈ, MÒNICA (responsable mèdic UDH)

mmillan.germanstrias@gencat.cat

Malalties de l'Aparell Endocrí

JULIAN IBAÑEZ, JOAN FRANCESC (responsable quirurgic UDH)

21127jji@gmail.com

PUIG DOMINGO, MANEL (responsable mèdic UDH)

mpuigd@gmail.com

 

Unitat Docent Parc Tauli

Malalties de l'Aparell Neurològic

NAVARRO SOTO , SALVADOR (responsable quirúrgic UDH)

Salvador.Navarro@uab.cat

ESTELA HERRERO, JORDI (responsable mèdic UDH)

jestela@tauli.cat

Malalties de l'Aparell Endocrí

GUIRAO GARRIGA, FRANCISCO JAVIER (responsable quirúrgic UDH)

FranciscoJAvier.Guirao@uab.cat

RIGLA CROS, MARIA MERCEDES  (responsable Facultat)

mrigla@tauli.cat

 

Metodologia docent general:

 

MIC V 7 ECTS= 175 hores

 

ACTIVITATS DIRIGIDES (44,57% total 78 hores)

Aquest percentatge es divideix en activitats teòriques, seminaris de casos clínics i un 10% a distribuir lliurement amb les tipologies docents anteriors en altra activitat complementària que es consideri convenient.

 

TE      52 h

SEM   23 h

PSCA   3 h

 

Presencialitat 44,57%

 

 

CRÈDITS

HORES

 

HORES PRES

T

SEM

PSCA

NEUROLOGIA

MÉDICA

1,75

43,75

20 h

19

 

1

 

QUIRÚRGICA

1,25

31,25

14 h

8

5

1

ENDOCRINOLOGIA

MÉDICA

3,5

87,5

39 h

22

16

1

 

QUIRÚRGICA

0,5

12,5

5 h

3

2

 

TREBALL AUTÒNOM (55,43% total 97 hores).

Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilació conceptual dels

continguts. Preparació de les presentacions i lliuraments.

 

 

DEPARTAMENT DE MEDICINA (ECTS 5,25 = 131,25h)

 

Neurologia (1,75 ECTS = 43,75 h)

TE: 19 h

PSCA: 1 H

 Endocrinologia: (3,5 ECTS = 87,5 h)

TE: 22 h

SEM: 16 h

PCSA: 1 h

 

DEPARTAMENT DE CIRURGIA (1,75 ECTS = 43,75h)

 

Neurocirurgia (1,25 ECTS =31,25 h)

TE: 8 h

SEM: 5 h

PSCA: 1

 

Cirurgia de la patologia endocrinològica (0,5 ECTS = 12,5 h)

TE: 3 h

SCC:2h

 Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.

 Segons criteri del professorat responsable i els recursos disponibles a cada unitat docent, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques i seminaris, podran ser impartits i avaluats a les aules de simulació amb la metodologia corresponent

 Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

 

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARIS 23 0,92 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
SIMULACIÓ CLÍNICA (PCSA) 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
TEORIA 52 2,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Tipus: Supervisades      
ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS 91 3,64 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21

Avaluació

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única

El sistema d'avaluació es basarà en una part teòrica (70% de la nota final) i una part amb la resta d’activitats avaluatives  (30% de la nota final).

Per la part teòrica (70%)

Es programaran 2 exàmens teòrics parcials de caire eliminatori, un corresponent a cada especialitat de l’assignatura (endocrinologia i neurologia). L’examen consistirà en un mínim de dues tipologies, que podran ser.

  1. Preguntes test de teoria de resposta múltiple amb 5 possibles respostes, només una certa i les respostes incorrectes restaran 0,25 punts
  2. Preguntes test de cassos clínics de resposta múltiple amb 5 possibles respostes, només una certa i les respostes incorrectes restaran 0,25 punts
  3. Preguntes curtes de resposta amb text lliure

Per la part de la resta d’activitats avaluatives (30%)

D'acord amb les particularitats de cada Unitat Docents i assignatura, els seminaris i classes es podran avaluar de forma diferent i s'especificarà en el programa de cada UDH. Es podrà demanar que l’assistència als seminaris en al menys un 80% sigui necessària per poder aprovar. També es pot establir que, al final dels seminaris,  es faci una breu avaluació (en tots o be en alguns, a criteri de la UDH) que doni punts per conformar la nota de seminaris. Igualment a les classes i seminaris es podran incloure instruments d'interacció entre alumnes i docents (Kahoot, Vevox, etc.) que poden formar part de l’avaluació.

L'estudiant que no hagi aprovat els parcials, es podrà presentar a la prova final de recuperació.

Qualificació final

Laqualificació final és el promig ponderat dels coneixements teòrics (70%) i de l'avaluació dels seminaris (30%). No es podrà fer el promig entre l'avaluació teòrica i l'avaluació de seminaris, si no s'obté una puntuació mínima de 4/10 en ambdues parts.

La nota final de MIC IV serà el promig de las notes parcials de neurologia i endocrinologia. Per poder fer el promig de l'assignatura s'haurà d'haver aprovat cadascuna de les dos parts per separat. Si una especialitat queda suspesa al final del curs lectiu s’haurà de recuperar la totalitat  de l’assignatura (neurologia i endocrinologia)

Els alumnes que no hagin superat l'assignatura mitjançant exàmens parcials i que el dia de l'examen final no es presentin a l'examen de les parts no superades, seran qualificats com a "NO AVALUABLE".

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Seminaris i/o casos clínics: Proves objectives: Avaluacions escrites: preguntes àmplies, preguntes restringides, Avaluacions orals, casos pràctics i resolució de problemes. 30 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Teoria: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems de selecció. Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Proves d'assaig: De preguntes àmplies 70% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21

Bibliografia

Endocrinologia 

Harrison’s endocrinology 4th Edition 

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/cugbhl/alma991010760034806709 

Goodman’s Basic Medical Endocrinology, 5th Edition (4ed. 2009) 

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/cugbhl/alma991010400155306709 

 

Neurologia 

Zarranz. Neurología. Elsevier. 2018. 

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/cugbhl/alma991000621599706709 

Victor y Adams. Principios de Neurología. Mc Graw Hill. 2017. (2020) 

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/cugbhl/alma991010526756206709 

Bradley y Daroff. Neurología Clínica. Elsevier. 2022. (Edició 2010, en paper) 

Neurocirurgia

Joaquim, A. F., Ghizoni, E., Tedeschi, H., & Ferreira, M. A. T. (2019). Fundamentals of neurosurgery : a guide for clinicians and medical students. Springer Nature Switzerland AG. (no disponible al catàleg UAB)


Programari

No hi ha un programar específic per aquesta assignatura