Logo UAB
2023/2024

Psiquiatria

Codi: 106699 Crèdits: 7
Titulació Tipus Curs Semestre
2502442 Medicina OB 5 0

Professor/a de contacte

Nom:
Jose Antonio Ramos Quiroga
Correu electrònic:
joseantonio.ramos.quiroga@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Diego Jose Palao Vidal
Joan de Pablo Rabasso
Narcis Cardoner Alvarez

Prerequisits

Haver superat l'assignatura de Psicologia Mèdica de 2on. curs.

 

L'alumnat adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.


Objectius

L'assignatura de Psiquiatria que s'imparteix a Pre-grau de 5è curs té el context de formació en els aspectes bàsics de la Psiquiatria i la Salut Mental que tot professional de la medicina ha de conèixer per la correcta pràctica de la medicina, independentment de la especialitat final que realitzi l'estudiant.

 

−      Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig dels problemes mentals.

 

−      Conèixer la semiologia i la tècnica de l'exploració psicopatològica que permeti reconèixer les principals síndromes psiquiàtriques.

 

−      Conèixer les bases de la relació entre salut i ambient.

 

−      Conèixer els fonaments biològics, psicològics i socials dels trastorns de la personalitat i la conducta anormal.

 

−      Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig dels trastorns psiquiàtrics.

 

−      Conèixer els fonaments del tractament psicològic.

 

−     Saber realitzar una anamnesi psiquiàtrica completa, centrada en el pacient i orientada a les diferents psicopatologies, interpretant el seu significat.

 

−      Conèixer els principals grups de fàrmacs, dosis, vies d'administració i farmacocinètica, les seves interaccions i efectes adversos, i prescripció i farmacovigilància.

 


Competències

  • Demostrar que comprèn els fonaments de la conducta humana normal i les seves alteracions en diferents contextos.
  • Demostrar una experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut o altres institucions sanitàries, sota supervisió, així com coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el pacient i utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.
  • Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  • Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d'actuació raonada, valorant els resultats de l'anamnesi i l'exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementàries indicades.
  • Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament sustentant les decisions amb la millor evidència possible i un enfocament multidisciplinari basat en les necessitats del pacient i que impliqui tots els membres de l'equip de salut, així com l'entorn familiar i social.
  • Identificar i mesurar els components afectius i emotius de la conducta humana i les seves alteracions.
  • Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
  • Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosi i analitzar i interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes.
  • Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics.
  • Obtenir i utilitzar dades epidemiològiques i valorar les tendències i riscos per a la presa de decisions sobre salut.
  • Plantejar i proposar les mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • Realitzar els procediments pràctics fonamentals d'exploració i tractament.
  • Realitzar un examen físic general i per sistemes, apropiat a l'edat del pacient i al sexe, de manera completa i sistemàtica i una valoració mental.
  • Reconèixer els determinants de la salut de la població, tant els genètics com els dependents del sexe, l'estil de vida, la demografia, els factors ambientals, socials, econòmics, psicològics i culturals.
  • Reconèixer i actuar en les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que requereixen atenció immediata.

Resultats d'aprenentatge

  1. Classificar els trastorns de l'estat d'ànim i d'ansietat.
  2. Classificar la metodologia d'avaluació psiquiàtrica.
  3. Definir el concepte de psiquiatria.
  4. Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  5. Descriure els serveis assistencials destinats a malalts mentals.
  6. Descriure la prevenció psiquiàtrica, nivells i tipus d'actuació.
  7. Descriure la semiologia dels principals trastorns mentals.
  8. Descriure les bases etiopatogèniques, el procés diagnòstic, la clínica i evolució i els abordatges terapèutics en les entitats nosològiques psiquiàtriques.
  9. Descriure les urgències psiquiàtriques.
  10. Detectar alteracions del pensament i del judici per a la caracterització de l'estat mental.
  11. Detectar el risc de suïcidi.
  12. Detectar el risc de violència.
  13. Detectar els components emocionals de la malaltia orgànica i la malaltia mental.
  14. Detectar insight: consciència de malaltia.
  15. Diferenciar manifestacions psicopatològiques.
  16. Dissenyar una orientació terapèutica seguint les estratègies terapèutiques pseudofarmacològiques i biològiques actuals.
  17. Elaborar una història clínica psiquiàtrica d'un malalt psíquic i d'un malalt orgànic.
  18. Establir pautes d'actuació en urgències psiquiàtriques.
  19. Explicar el procediment que cal seguir en una exploració psiquiàtrica.
  20. Explicar la psiquiatria d'interconsulta i enllaç.
  21. Explicar les bases biològiques, psicològiques i socials de la psiquiatria.
  22. Fer una exploració psiquiàtrica en un context mèdic real.
  23. Identificar dades epidemiològiques en l'àmbit de la psiquiatria.
  24. Identificar els principals sistemes de classificació en psiquiatria.
  25. Identificar la simptomatologia i les formes clíniques dels trastorns de l'estat d'ànim i d'ansietat.
  26. Identificar les alternatives terapèutiques de les principals malalties mentals.
  27. Indicar decisions terapèutiques psiquiàtriques.
  28. Integrar coneixements de psicopatologia de la consciència, atenció i orientació, pensament i llenguatge, memòria, percepció, afectivitat, psicomotricitat i intel·ligència.
  29. Interpretar resultats d'una exploració psiquiàtrica.
  30. Orientar en el maneig dels trastorns psiquiàtrics.
  31. Realitzar una entrevista psiquiàtrica i exploracions neuropsicològiques complementàries.
  32. Relacionar les principals tècniques psicoterapèutiques amb les seves indicacions.

Continguts

Història clínica. Entrevista psiquiàtrica. Exploració psiquiàtrica. Epidemiologia psiquiàtrica. Psicopatologia de la consciència, atenció, orientació, concentració, memòria, intel·ligència, pensament, afectivitat i psicomotricitat. Delírium, demència, trastorns amnèsics i altres trastorns cognoscitius. Trastorns relacionats amb l'ús substàncies. Esquizofrènia i altres trastorns psicòtics. Trastorns de l'estat d'ànim. Conducta suïcida. Trastorns d'ansietat. Trastorns somatomorfs. Trastorns facticis. Trastorns dissociatives. Trastorns de la conducta alimentària. Trastorns  de la  personalitat. Trastorns  del son.  Trastorns sexuals  i  de la  disfunció sexual. Trastorns del control d'impulsos. Trastorns relacionats amb traumes i factors d'estrès. Psiquiatria de la infància i de l'adolescència. Gerontopsiquiatria. Psiquiatria de interconsulta i enllaç. Urgències psiquiàtriques. Tractament psicofarmacològic. Tractament psicològic.

 

 

- El contingut es desenvolupa en 72 hores d'activitats dirigides:  

 

A: 35 classes teòriques d'una hora de durada cadascuna (35h). 

 

B: 8 seminaris (tipologia SEM) de dues hores cadascun (16h).

 

C: 10 pràctiques clíniques assistencials en humans (PCAh) de 2 hores cadascuna (20h).

 

D: 1 Pràctiques de simulació clínica avançada (en humans) (PSCA) de 1 hora.   

 

- Com treball autònom consten un total de 96h.

 

- Com activitats d'avaluació un total de 7h.

 

 

 


Metodologia

Aquesta Guia Docent descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH. 

 

La llengua vehicular majoritàriament serà el català i el 33% de les hores de l’assignatura es farà en anglès. Les parts en anglès seran el treball autònom com elaboració de treballs, lectura d’articles, informes d’interès, així com també poden ser classes teòriques. A l’inici de curs cada Unitat Docent determinarà amb els alumnes les classes teòriques que es faran en anglès.  

 

Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són: 

 

Departament responsable: 

 

Responsable de Facultat: Dr. Josep Antoni Ramos-Quiroga.

Responsables UDVH:

 
 
 
 
 
 

Hospital 

 
 
 
 

Responsable 

 
 
 
 

Email 

 
 
 
 

UDHSP 

 
 

Dr. Narcís Cardoner  

 
 

Narcis.Cardoner@uab.cat 

 
 
 
 

UDHVH 

 
 

Dr. J. Antoni Ramos-Quiroga 

 
 

JoseAntonio.Ramos.Quiroga@uab.cat 

 
 
 
 

UDGTiP 

 
 

Dr. Juan de Pablo 

 
 
<divclass="TableCellContent SCXW71333248 BCX0">
 
 
 
 

UDHPT 

 
 

Dr. Diego J. Palao Vidal 

 
 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTICA CLÍNICA ASSISTENCIAL HUMANA (PCAh) 20 0,8 4, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 22, 25, 27, 28, 29, 30, 31
Pràctiques de simulació clínica avançada (en humans) (PSCA) 1 0,04 11, 14, 15, 25, 28, 31
SEMINARIS (SEM) 16 0,64 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
Teoria 35 1,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS/ CURS MOODLE DEPRESSIÓ 96 3,84 4, 21

Avaluació

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única

 

Activitats d'avaluació (7h)

L'avaluació de l'assignatura és continuada. La prova de sintesi final forma part de l'avaluació continuada.

 

Tots els continguts exposats a les classes teòriques, als seminaris i pràctiques de simulació podran ser objecte d'avaluació.

 

En finalitzar l'assignatura es farà una avaluació mitjançant una prova de síntesi de la part teòrica que constarà de preguntes d'elecció múltiple (PEM) i preguntes restringides (contingència 50% de la notal final de l'assignatura).

 

Les pràctiques s’avaluaran amb un cas clínic i un curs de depressió on-line (en total continència 30% de la nota final de l'assignatura). A l’avaluació del cas clínic es demanarà una avaluació psicopatològica, diagnòstica i terapèutica del mateix (amb un pes del 20% de la nota final de l’assignatura). D’altra banda, dins de l’avaluació de les pràctiques, els alumnes hauran de fer un curs on-line sobre depressió que contarà un 10% de la nota final de l’assignatura. Cal tenir fet i superat el curs de depressió on-line per tenir accés al 30% de la nota final que representen les pràctiques. 

 

Es farà una avaluació continuada del progrés de l’alumne a l’assignatura (contingència total 20% de la notal final) mitjançant la resolució de casos clínics proposats al llarg del curs (un total de 4) a través de preguntes curtes al llarg del curs.  

 

L'alumnat que després del procés d'avaluació no hagin superat l’examen d’avaluació teòrica de l'assignatura (prova de síntesi de la part teòrica), tindran al mes de febrer l'opció d'una prova final de síntesi. S’ha de superar l’examen teòric amb una nota mínima 5 per tal de que pugi fer mitjana amb la resta d’activitats d’avaluació. Les diferents puntuacions de l'avaluació continuada i pràctiques no es podran recuperar en aquesta avaluació final de febrer.  

 

L'alumnat que no realitzin les proves d'avaluació tant teòrica com pràctica seran considerats com No Avaluats exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura. 

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evaluacions escrites mitjançant proves objetives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple 50% 2 0,08 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 30, 32
Pràctiques: Evaluacions escrites mitjançant proves objetives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple 10% 1 0,04 1, 4, 7, 11, 16, 30
Pràctiques: Evaluacions escrites mitjançant proves objetives: Proves d'assaig: De preguntes restringides 20% 1 0,04 17, 19, 22, 31
Teoria: Avaluació mitjancant proves objectives: Proves d'assaig: De preguntes restringides 20% 3 0,12 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 25, 27, 28, 29, 30

Bibliografia

LLIBRE

Introducción a la psicopatología y la psiquiatría director J. Vallejo Ruiloba ; directores adjuntos Antonio Bulbena Vilarrasa, José Manuel Menchón Magriñà

Vallejo Ruiloba, Julio.; Bulbena Vilarrasa, Antonio.; Menchón Magriñá, José Manuel.
cop. 2015
CURS
 
 
 
        LLIBRE

Massachusetts General Hospital tratado de psiquiatría clínica / [editores:] Theodore A. Stern, Maurizio Fava, TimothyE. Wilens, Jerrold F. Rosenbaum
Massachusetts General Hospital comprehensive clinical psychiatry. Castellà

Stern, Theodore A., editor literari; Fava, M. (Maurizio), editor literari; Wilens, Timothy E., editor literari; Rosenbaum, J. F. (Jerrold F.), editor literari; Massachusetts General Hospital.
2018
CURS

Programari

Teoria 

 

 

 

35 classes teòriques de 60 minuts amb el següent temari: 

 

 

 

 

 

Tema 1.Mètodes d'estudi. Models i teories psiquiàtriques 

 

 

 

Models conceptuals psiquiàtrics més importants: biològics, psicològics i socials.  

 

 

 

Tema 2. Psicopatologia i propedèutica psiquiàtrica 

 

 

 

Aprenentatge diferencial de la història clínica en psiquiatria en relació a la història clínica mèdica convencional. Iniciació a l'exploració psicopatològica i diagnòstic sindròmic. 

 

 

 

Tema 3. Nosologia psiquiàtrica 

 

 

 

Identificació dels grans grups nosològics. Bases de les classificacions.  

 

 

 

Tema 4. Trastorns mentals orgànics I 

 

 

 

Trastorn Mental Orgànic en les actuals classificacions (DSM-5 i CIE-10). Identificació de quadres de Delírium o síndrome confusional. 

 

 

 

Tema 5. Trastorns mentals orgànics II i Deteriorament Cognoscitiu 

 

 

 

Identificació dels quadres de demència sota la perspectiva de salut mental.  

 

 

 

Tema 6. Trastorns esquizofrènics I 

 

 

 

Concepte i descripció. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic.  

 

 

 

Tema 7. Trastorns esquizofrènics II 

 

 

 

Diagnòstic diferencial. Tractament. 

 

 

 

Tema 8. Trastorns delirants i esquizoafectius 

 

 

 

Presentació clínica dels trastorns delirants i esquizoafectius. Diagnòstic. Criteris de derivació. Tractament.  

 

 

 

Tema 9. Conductes addictives I 

 

 

 

Coneixements bàsics dels trastorns relacionats amb el consum de les diferents substàncies d'abús (alcohol, nicotina).Epidemiologia del consum. Clínica associada al consum. 

 

 

 

 

 

 

 

Tema 10. Conductes addictives II 

 

 

 

Coneixements bàsics dels trastorns relacionats amb el consum de les diferents substàncies d'abús i addicions comportamentals. Epidemiologia del consum. Clínica associada al consum. 

 

 

 

Tema 11. Trastorns afectius I 

 

 

 

Diagnòstic d'episodis depressius i maníacs. Tractament de primera elecció en àmbits no especialitzats i criteris de derivació. Tractaments integrats. 

 

 

 

Tema 12. Trastorns afectius II 

 

 

 

Diagnòstic d'episodis depressius i maníacs. Tractament de primera elecció en àmbits no especialitzats i criteris de derivació. Tractaments integrats. 

 

 

 

Tema 13. Trastorns d'ansietat. 

 

 

 

Concepte i descripció dels diferents trastorns d'ansietat. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic.  

 

 

 

Tema 14 . Trastorns obsessius i fòbics 

 

 

 

Concepte i descripció dels fenòmens rumiatius i compulsius, així com de les fòbies. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament. 

 

 

 

Tema 15. Trastorns de conversió i de somatització 

 

 

 

Concepte i descripció dels trastorns de conversió i de somatització. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament. 

 

 

 

Tema 16. Trastorns relacionats amb traumes i factors d'estrès i d'adaptació.  

 

 

 

Reaccions psicològiques a la malaltia somàtica Concepte i descripció dels trastorns d'adaptació. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament. 

 

 

 

Tema 17. Resposta sexual i disfuncions sexuals 

 

 

 

Fisiologia de la resposta sexual i implicacions en la patologia humana. Disfuncions i parafílies sexuals. Criteris per a la derivació a l'assistència especialitzada. 

 

 

 

Tema 18. Conducta suïcida 

 

 

 

Detecció del risc suïcida. Avaluació i correcta derivació. Intervenció en Urgències.  

 

 

 

Tema 19. Trastorns de personalitat I 

 

 

 

Concepte i descripció dels diferents trastorns de personalitat. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic.  

 

 

 

 Tema 20. Trastorns de personalitat II 

 

 

 

Concepte i descripció dels diferents trastorns de personalitat. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic.  

 

 

 

Tema 21. Psiquiatria infantil I 

 

 

 

Característiques de la psicologia infantil i la seva influència en els estats patològics. Trastorns del neurodesenvolupament. Detecció d'estats patològics. Avaluació i correcta derivació. 

 

 

 

Tema 22. Psiquiatria infantil II.  

 

 

 

Trastorns de comportament en l'edat preescolar, escolar i adolescència. Trastorns d’ansietat i depressió en nens i adolescents Detecció d'estats patològics. 

 

Avaluació i correcta derivació. 

 

 

 

Tema 23. Patologia psicosomàtica i Psiquiatria d'enllaç 

 

 

 

Estudi dels factors psicològics que puguin afectar la presentació i els cursos dels trastorns generals. Maniobres terapèutiques per al seu guariment o millora. Factors psicològics en l'etiologia d'alguns alteracions mèdiques. Recursos psicoterapèutics per associar-los al tractament general. 

 

 

 

Tema 24. Trastorns de la conducta alimentària 

 

 

 

Coneixement dels trastorns de la conducta alimentària per poder diagnosticar o detectar un cas exercint en qualsevol especialitat no psiquiàtrica. 

 

 

 

Tema 25. Psiquiatria i Gènere.  

 

 

 

Perspectiva de gènere en psiquiatria. Factors determinants de psicopatologia en funció del   sexe o gènere. Factors rellevants per l’elecció de tractaments.  

 

 

 

Tema 26. Gerontopsiquiatria 

 

 

 

Aplicació de les característiques de l'ancià a la patologia psiquiàtrica. Identificació dels trastorns psiquiàtrics propis de la vellesa. Aplicació dels tractaments corresponents, tenint en compte les condicions i l'edat de la persona. 

 

 

 

Tema 27. Trastorns del son 

 

 

 

Com efectuar l'exploració del son. Bases neurofisiològiques dels trastorns del son, principalment els que es presenten en les malalties psiquiàtriques. 

 

 

 

Tema 28. Tractaments biològics: psicofàrmacs I (ansiolítics i antidepressius) 

 

 

 

Nocions bàsiques de psicofarmacologia. Coneixements generals sobre psicofàrmacs: quan s'han d'utilitzar, com i quins són els principals avantatges i inconvenients. 

 

 

 

Tema 29. Tractaments biològics: psicofàrmacs II (antipsicòtics)  

 

 

 

Nocions bàsiques de psicofarmacologia. 

 

 

 

 

 

Tema 30. Tractaments biològics: psicofàrmacs III (eutimitzants i altres psicofàrmacs)  

 

 

 

Nocions bàsiques de psicofarmacologia. 

 

 

 

Tema 31. Altres tractaments biològics 

 

 

 

Tractaments biològics en psiquiatria. Nocions bàsiques de teràpia electroconvulsiva (TEC), psicocirurgia i altres tractaments. 

 

 

 

Tema 32. Tractaments psicològics I 

 

 

 

Principals modalitats de tractaments psicològics i les seves indicacions en el context dels tractaments psiquiàtrics. 

 

 

 

Tema 33. Tractaments psicològics II 

 

 

 

Principals modalitats de tractaments psicològics i les seves indicacions en el context dels tractaments psiquiàtrics. 

 

 

 

Tema 34. Urgències psiquiàtriques 

 

 

 

Identificar les característiques d'una urgència psiquiàtrica. Intervenció en crisi. Tractament d'urgència en els trastorns per angoixa i trastorns afectius. 

 

 

 

Tema 35. Salut digital aplicada a la psiquiatria  

 

 

 

Conceptes bàsics sobre salut digital. Revisió dels tractaments disponibles i de les eines de salut digital. 

 

 

 

Seminaris 

 

 

 

Els seminaris s'adaptaran a la realitat assistèncial de cadascuna de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran el primer dia de classe de l'assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH. Es realitzaran un total de 8 seminaris de dues hores cadascú (tipologia SEM): 

 

 

 

Seminari 1: Psicopatologia i propedèutica psiquiàtrica en població adulta.  

 

Seminari 2: Depressió i ansietat  

 

Seminari 3: Trastorns del neurodesenvolupament  

 

Seminari 4: Trastorns de la personalitat  

 

Seminari 5: El metge davant la conducta autolítica  

 

Seminari 6: Conductes adictives   

 

Seminari 7: Psicogeriatria  

 

Seminari 8: Poblacions específiques 

 

 

Pràctiques clíniques 

 

20 hores de pràctiques obligatòries 

 

Les pràctiques clíniques tenen com a objectiu l'apropament i l'experiència de la pràcticade la psiquiatria a l'alumne, qui, sempre acompanyat del professor, rebrà les explicacions adequades per a la millor comprensió de l'assignatura i l'aprenentatge de destreses. Les pràctiques són especialment útils perquè l'alumne aprengui i desenvolupi les habilitats de l'entrevista metge-pacient en general i l'entrevista del pacient psiquiàtric en particular per facilitar la realització d'una exploració psicopatològica i un diagnòstic sindròmic. Es proposa una rotació per diferents dispositius de l'atenció psiquiàtrica o activitats multimèdia, amb la finalitat de prendre contacte amb els diferents aspectes de l'atenció en psiquiatria i salut mental. Així, es proposa que l'alumne acompanyi el professor en el curs de l'assistència clínica en qualsevol dels dispositius següents: 

 

  • Unitat de Psiquiatria d'aguts adults i/o infantil

 

  • Unitat d'Addiccions (unitat d'ingrés i/o ambulatori) 

 

  • Centre de Salut Mental d’adults i/o infanto-juvenil  

 

  • Urgències de psiquiatria 

 

  • Programa específic de cadascuna de les Unitats Docents Hospitalàries (per exemple, trastorns afectius, interconsulta, trastorns del neurodesenvolupament, programa de prevenció de suïcidi, psiquiatria infanto-juvenil, etc.) 

 

L'organització final de les pràctiques s'adaptarà a la realitat assistència de cadascuna de les Unitats Docents Hospitalàries (UUDDHH), que ho explicitaran el primer dia de classe de l'assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.

 

Pràctica de simulació clínica avançada (en humans)  1h

 

Es farà un total de 1 pràctica de simulació clínica avançada d'una hora de duració. 

 

Segons criteri del professorat responsable i segons els recursos disponibles a cada Unitat Docent, part dels continguts corresponents a les lliçons de seminaris podran ser impartits i avaluats a les aules de simulació amb la metodologia corresponent.  

 

Treball autònom (96h)

Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilació conceptual dels continguts. Preparació de les presentacions i lliuraments.